Γιώργος Μ.
Γιώργος Μπάτζιος
Ανοίγω ένα θέμα που, απ' όσο ξέρω έχει απασχολήσει παρά πολύ τους μελετητές της βυζαντινής υμνολογίας, αλλά (πάλι απ' όσο ξέρω) δεν έχει δοθεί πειστική απάντηση.
Ενώ οι ωδές της Π. Διαθήκης είναι εννέα (μαζί με την ωδή της Θεοτόκου) οι ωδές των κανόνων είναι 8, γιατί παραλείπεται η δεύτερη. (Εξαίρεση σ' αυτό είναι πολύ παλαιοί κανόνες, όπως ο Μέγας Κανών κ.α.)
Εϊναι γνωστό ότι μια απάντηση συνδέει την απουσία της β΄ ωδής με το αυστηρό και "αρνητικό" περιεχόμενο της β΄ ωδής της Π. Διαθήκης. Αλλά παρατηρούμε ότι και η σχέση των ειρμών των κανόνων με τις αντίστοιχες ωδές της Π. Διαθήκης δεν είναι τόσο ότι οι ειρμοί αντλούν το περιεχόμενό τους πάντα από το περιεχόμενο των αντίστοιχων ωδών (με εξαίρεση σίγουρα τις ωδές α, ζ, η), όσο ότι δανείζονται συγκεκριμένες στερότυπες υμνητικές φράσεις. Θα μπορούσε να γίνει λοιπόν το ίδιο και με την β' ωδή.
Δεν είμαστε βέβαια ειδικοί, αλλά μήπως κάποιος γνωρίζει κάτι πιο διαφωτιστικό;
Ευχαριστώ.
Ενώ οι ωδές της Π. Διαθήκης είναι εννέα (μαζί με την ωδή της Θεοτόκου) οι ωδές των κανόνων είναι 8, γιατί παραλείπεται η δεύτερη. (Εξαίρεση σ' αυτό είναι πολύ παλαιοί κανόνες, όπως ο Μέγας Κανών κ.α.)
Εϊναι γνωστό ότι μια απάντηση συνδέει την απουσία της β΄ ωδής με το αυστηρό και "αρνητικό" περιεχόμενο της β΄ ωδής της Π. Διαθήκης. Αλλά παρατηρούμε ότι και η σχέση των ειρμών των κανόνων με τις αντίστοιχες ωδές της Π. Διαθήκης δεν είναι τόσο ότι οι ειρμοί αντλούν το περιεχόμενό τους πάντα από το περιεχόμενο των αντίστοιχων ωδών (με εξαίρεση σίγουρα τις ωδές α, ζ, η), όσο ότι δανείζονται συγκεκριμένες στερότυπες υμνητικές φράσεις. Θα μπορούσε να γίνει λοιπόν το ίδιο και με την β' ωδή.
Δεν είμαστε βέβαια ειδικοί, αλλά μήπως κάποιος γνωρίζει κάτι πιο διαφωτιστικό;
Ευχαριστώ.