Ἀγαπητοί φίλοι,
Βεβαίως τό καλύτερο θά ἦταν να εἴχαμε τήν ἑρμηνεία τῶν ὑμνογράφων κάθε φορά, διότι εἰς ἑκάστην περίπτωσιν χωροῦν δύο καί τρεῖς ἑρμηνεῖες. Ἀφοῦ δέν ἔχουμε, ὅμως, τίς ἑρμηνεῖες αὐτῶν, προσπαθοῦμε νά δώσωμεν, ὁ καθείς διά τῶν γνώσεων ἤ τῆς αἰσθήσεώς του, μίαν ὅσον τό δυνατόν ἐγγυτέραν τῆς πραγματικότητος ἐκδοχήν.
Πιστεύω, λοιπόν, ὄτι, ἰδίως εἰς τό τροπάριον "Ἁγαλλέσθω...", μᾶς ἀποπροσανατολίζουν τά κόμματα, τά ὁποῖα γνωρίζομεν ὅτι πολλάκις τίθενται ἐκτός νοηματικῶν κανόνων, μόνον καί μόνον διά νά δηλώσουν τόν μουσικόν καταμερισμόν ἑνός ὕμνου.
Ἐπιτρέψατέ μοι νά τολμήσω μίαν μετάφρασιν τῶν ἀνωτέρω τροπαρίων.
α) "Ἄς ἀγαλλιάσουν ὅλα τά ξύλα τοῦ δρυμοῦ (ὅλης τῆς γῆς), διότι ἠγιάσθη ἡ φύσις αὐτῶν ἀπό Αὐτόν ὁ ὁποῖος τά ἐφύτευσεν ἐξ ἀρχῆς ( κατά τήν Δημιουργίαν) ἐπί τῆς γῆς, δηλαδή τοῦ Χριστοῦ ὅταν ἐκρεμάσθη ἐπι τοῦ (ξυλίνου) Σταυροῦ, διά τοῦ ὁποίου (Σταυροῦ), σήμερον ὑψουμένου, προσκυνοῦμεν αὐτόν (τόν Χριστόν) καί μεγαλύνομεν.
β) Ὡς ἱερά σάλπιγξ τῆς κεφαλῆς τῶν ἁπάντων (τοῦ Χριστοῦ)ἠγέρθη ὁ Σταυρός διά τούς θεόφρονας, τόν ὁποῖον (Σταυρόν - σταυρικήν θυσίαν), ὅταν σκέπτονται οἱ ἁμαρτωλοί, συνθλίβονται τά ἄκρα των (συνθλίβονται ὁλοκληρωτικῶς), διά τοῦ ὁποίου (Σταυροῦ), σήμερον ὑψουμένου, προσκυνοῦμεν αὐτόν (τόν Χριστόν) καί μεγαλύνομεν.
γ) Μυστικός εἶσαι, Θεοτόκε, Παράδεισος, ἡ ὁποία ἄνευ σπορᾶς ἐβλάστησας τόν Χριστόν, ὑπό τοῦ Ὁποίου τό ζωηφόρον δένδρον (ξύλον) τοῦ Σταυροῦ ἐφυτεύθη εἰς τήν γῆν, διά τοῦ ὁποίου (Σταυροῦ), σήμερον ὑψουμένου, προσκυνοῦντες αὐτόν (τόν Χριστόν) σέ μεγαλύνομεν (τήν Θεοτόκον).
φιλικώτατα,