Ξεκινώ με την απορία για τα online εφαρμοσμένα τυπικά.
Σε ποιά είναι ο ίδιος επιμελητής και σε ποιον αναφέρεσαι;
Κάποιες παρατηρήσεις:
1) Το ισχύον Τυπικό είναι το Τ.Μ.Ε.
2) "Προβληματικότητα" υπάρχει και στο ΤΑΣ το οποίο (όπως λέει κι Μανόλης Θεοδωράκης) είναι γραμμένο σε διάφορες εποχές.
3) Σε "τέτοιες" δύσκολες περιπτώσεις (όπως λές) υιοθετούνται αρχαϊκότερες και ορθότερες διατάξεις. Συνεπώς από τα ΔΙΠΤΥΧΑ υπάρχει μια σωστή -θεωρώ- κατεύθυνση.
4) Το ΤΑΣ είναι ένα τυπικό που έχει διαμορφωθεί μέσα στους αιώνες. Ποια εκδοχή και ποιες διατάξεις θα θεωρηθούν ορθότερες; (αλήθεια εορτάζουμε την μνήμη της Αγίας Αικατερίνης 24η Νοεμβρίου; ) Και το θέμα της ερμηνείας του ΤΑΣ είναι τεράστιο. Δε μπορεί να βασιστούμε στον υποκειμενικό υπομνηματισμό του από ένα πρόσωπο. Και μάλιστα με την απαράδεκτη αλλοίωση του κειμένου. Μπορώ να δώσω και παραδείγματα σε όποιον ενδιαφέρεται.
5) Το Τ.Μ.Ε. το είπα και αλλού - κι όχι μόνο εγώ- δεν είναι απλά μια σύντμηση του ΤΑΣ. Κοντά στα προβλήματα και στις αστοχίες "κουβαλά" πολλές φορές διατάξεις αρχαϊκότερες ίσως και από αυτές του ΤΑΣ. Δείτε π.χ. την Κυριακή της Ορθοδοξίας στα Απόστιχα. Το επισφραγιστικό Δοξαστικό δεν είναι μια ιδιαιτερότητα του Βιολάκη. Είναι διάταξη που υπάρχει αυτούσια στο Τ.Ε. Και άλλα πολλά...
Σε καμία περίπτωση το σχόλιό μου δεν σκόπευε να απαξιώσει το ΤΜΕ.
Εννοούσα πως το τυπικό στα Δίπτυχα της εκκλησίας το επιμελείται ο κος Ανατολικιώτης, που το αναρτά και στην ιστοσελίδα του. Ενώ η αναφορά μου συμπεριελάμβανε τα δίπτυχα και πριν της online εποχής.
[Συγκεκριμένα : Χρησιμοποιώ από χρόνια τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος, το Ημερολόγιον του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το Μικρόν Τυπικόν που εκδίδει ο Νεκτάριος Παναγόπουλος, την Τυπική Διάταξη των Ιερών Ακολουθιών του Απόστολου Παπαχρήστου, και από την online εποχή την ιστοσελίδα της Συμβολής και της Εκκλησίας της Κύπρου. Συμβουλευόμουν το ΤΑΣ και πριν κυκλοφορήσει από την Ιερά Μονή Τατάρνης, από τις δύο εκδόσεις που κυκλοφορούν στο διαδύκτιο. Πλέον συμβουλεύομαι και την καινούργια έκδοση.]
1) Γεγονός. Σε ποιά από όλες τις ερμηνείες του;
2) Ναι, αλλά αυτό που βλέπω εγώ είναι και διαφορά λογικής.
3) Πάντως τα "εφαρμοσμένα" ΤΜΕ δεν συμφωνούσαν ακριβώς ούτε στο πως θα ψαλλούν τα μεθέορτα του Γενεθλίου της Θεοτόκου.
4) Κυρίως η λογική του.
5) Και μόνο η έκδοση του ΣΤ, είναι μάρτυρας μιας ανάγκης.
(Δεν σκόπευα να ανοίξω κουβέντα που ούτως ή άλλως ανήκει σε άλλο thread, πάντως. )
ΥΓ. Τώρα που την διαβάζω, διαπιστώνω πως το συντακτικό της προηγούμενης ανάρτησης λέει άλλα από αυτά που εννοούσα. Το αφήνω για την ιστορία...