Τυπικόν ναού Αναστάσεως Ιεροσολύμων (απόγραφο του 1122)

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Πάνυ προσφυώς ο π. Μάξιμος μας επεσήμανε ότι στον Β τόμο των Αναλέκτων της Ιεροσολυμιτικής Σταχυολογίας του Παπαδοπούλου-Κεραμέως που υπάρχει ψηφιακά εδώ
περιλαμβάνεται και το ακέφαλο Τυπικόν του ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα από απόγραφο του 1122 ( Cod. XLIII S. Crucis= κώδ. 43 Μονής Τιμίου Σταυρού). Ο κώδικας παραδίδει πολυτιμότατες πληροφορίες για το τυπικό ακολουθιών Μ. Εβδομάδος και Διακαινησίμου μόνο.Στοιχεία του έχει αναδημοσιεύσει ο μακαριστός Τρεμπέλας ( Εκλογή Υμνογραφίας και Ευχολόγιον), αλλά και ο π. Κων/νος Παπαγιάννης ( Σύστημα Τυπικού) που έχει μελοποιήσει και ικανό αριθμό τροπαρίων και ιδιομέλων στη Μ. Εβδομάδα του, αλλά και στο Πεντηκοστάριό του. Από αυτά ξεχωρίζει το αντί Κοινωνικού ψαλλόμενο σε ήχο πλ. α Άγγελοι σκιρτήσατε που βρίσκεται στη σελ. 202= 227 του αρχείου pdf Πιθανότατα να έχουν αναφέρει τον εν λόγω κώδικα και άλλοι στο ψαλτολόγιον ( Shota, Θεοδωράκης..)

Δ.
 
Last edited:
Πάνυ προσφυώς ο π. Μάξιμος μας επεσήμανε ότι στον Β τόμο των Αναλέκτων της Ιεροσολυμιτικής Σταχυολογίας του Παπαδοπούλου-Κεραμέως που υπάρχει ψηφιακά εδώ
περιλαμβάνεται και το ακέφαλο Τυπικόν του ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα από απόγραφο του 1122 ( Cod. XLIII S. Crucis= κώδ. 43 Μονής Τιμίου Σταυρού). Ο κώδικας παραδίδει πολυτιμότατες πληροφορίες για το τυπικό ακολουθιών Μ. Εβδομάδος και Διακαινησίμου μόνο.Στοιχεία του έχει αναδημοσιεύσει ο μακαριστός Τρεμπέλας ( Εκλογή Υμνογραφίας και Ευχολόγιον), αλλά και ο π. Κων/νος Παπαγιάννης ( Σύστημα Τυπικού) που έχει μελοποιήσει και ικανό αριθμό τροπαρίων και ιδιομέλων στη Μ. Εβδομάδα του, αλλά και στο Πεντηκοστάριό του. Από αυτά ξεχωρίζει το αντί Κοινωνικού ψαλλόμενο σε ήχο πλ. α Άγγελοι σκιρτήσατε που βρίσκεται στη σελ. 202= 227 του αρχείου pdf Πιθανότατα να έχουν αναφέρει τον εν λόγω κώδικα και άλλοι στο ψαλτολόγιον ( Shota, Θεοδωράκης..)

Δ.

Θερμά ευχαριστήρια. Δυστυχώς η έκδοση του Παπαδοπούλου-Κεραμέως έχει πολλά σφάλματα. Πιο αναλυτικά (στα ρωσικά όμως) δες εδώ

http://www.mzh.mrezha.ru/DmiDrePT.djvu

Ο Dmitrievskij λέει πολλά σκληρά λόγια...
 
Θερμά ευχαριστήρια. Δυστυχώς η έκδοση του Παπαδοπούλου-Κεραμέως έχει πολλά σφάλματα. Πιο αναλυτικά (στα ρωσικά όμως) δες εδώ

http://www.mzh.mrezha.ru/DmiDrePT.djvu

Ο Dmitrievskij λέει πολλά σκληρά λόγια...

Shota, Russiana sunt, non leguntur αν και τα Graeca... leguntur...

Δ.
 
Last edited:

Εἶπα προχθές στόν Διονύσιο γιά τήν ἐνημέρωση αὐτοῦ τοῦ ἔργου σέ ψηφιακή μορφή στό Ψαλτολόγιον καί μοῦ ἔλεγε ὅτι τοῦ εἶχε πεῖ ὁ μακαριστός Φουντούλης ὅτι πρέπει νά δοῦμε τόν κώδικα γιά μιά νέα ἔκδοση, λόγῳ ἀκριβῶς τῶν πολλῶν σφαλμάτων πού ἔχουν περάσει στήν ἔκδοση Παπαδοπούλου-Κεραμέως. Ἀφοῦ ἐγώ μέ τά λιγοστά μου «μάτια» ἔχω ἐπισημάνει κάποια. Πόσῳ μᾶλλον οἱ εἰδήμονες καί εἰδικοί.

Πάντως οἱ πληροφορίες πού μᾶς παρέχει ἔστω κι ἔτσι εἶναι σημαντικές, εἰδικότερα περί τῶν λειτουργιῶν τῆς Μ. Πέμπτης ἤ καί Μ. Παρασκευῆς (;) καί ἀκόμη εἰδικότερα γιά τήν Προηγιασμένη τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου (σσ. 48-50).

 
Last edited:
Στον α΄ τόμο, σσ. 5-7 [pdf σσ. 30-32], το τυπικό του Ναού της Αναστάσεως προβλέπει πολυέλεο και άμωμο μαζί (ο πολυέλεος προηγείται του αμώμου) για την Κυριακή των Βαΐων. Αυτό όμως που μου τράβηξε την προσοχή, είναι τα ευλογητάρια, κάποια τροπάρια από τα οποία, είναι της εορτής. Σώζονται ευλογητάρια για άλλες εορτές; Με ενδιαφέρουν οι συγκεκριμένες εορτές: Σεπτεμβρίου ιδ΄, Δεκεμβρίου κε΄, Ιανουαρίου ϛ΄, Αυγούστου στ΄, Κυριακή του Θωμά, Πεντηκοστή (είτε από παλαιούς ποιητές είτε από σύγχρονους).
 


Ὑπάρχουν «τροπάρια» (στιχηρά) «τοῦ ἀμώμου» Μ. Πέμπτης στὸ τυπικὸ τοῦ ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως σ. 84.

15 Αὐγούστου
«Στιχηρὸν πρὸς Τῶν ἀγγέλων. Εἰς τὸν ἄμωμον.
Τῶν ἀγγέλων ὁ δῆμος κατεπλάγη ὁρῶν σε τὴν τὸν κτίστην τεκοῦσαν Θεοτόκε Μαρία ἐν Σιὼν τεθαμμένην καὶ δεσποτικαῖς ὕπερθεν παλάμεσιν αἰρομένην ἀπὸ γῆς μετάρσιον»
(χφ. Σινὰ ΜΓ 84 θ’-ι’ αἰ. ἔκδ. Τὰ νέα εὑρήματα, φωτογραφία 97).
 
Πβ και τον κώδικα της Βρετανικής Βιβλιοθήκης Add MS 22507 (ιδ' αιώνα), Ωρολόγιον, γραμμένο από τον Ιωάννη Σηρίγο, Repertorium 1, 182),φ. 112
 


Τά «ἐπακουστά» τῆς σ. 176 ἀναφέρονται καὶ στὸν βίο τοῦ ὁσίου Στεφάνου τοῦ σαβαΐτου (725-794) § 162, ἔκδ. Acta Sanctorum Julii III (1867) σ. 570:
«...ταῖς ἀγρυπνίαις τῆς ἁγίας κυριακῆς...πρὸ τῶν ᾠδῶν ἐν ταῖς ὧραις τῶν ἐπακουστῶν τοῦ ἁγίου εὐαγγελίου...».

 
Last edited:
Τι είναι τα επακουστά;
Ἀπ᾿ ὅ,τι φαίνεται στή σχετική σελίδα τοῦ ΤΑ εἶναι κάτι σάν προκείμενα μέ στίχους.
Βρῆκα ὅμως ἕνα κείμενο τοῦ DMITRIJEVSKIJ (σ. 16-17 τοῦ pdf) πού ἐτυμολογεῖ ἀπό τό ἐπακούω/ὑπακούω (οἱ ρωσομαθεῖς ἄς ποῦν περισσότερα) καί εἶναι ὅπως οἱ ὑπακοές μετά στιχολογίας (καί ὅπως Λαθὼν ἐτέχθης, Ἀνέτειλας Χριστὲ ἐκ Παρθένου, κλπ.).
Καί τά «ἐπακουστά τοῦ ἁγίου εὐαγγελίου» προφανῶς εἶναι προκείμενα/ὑπακοές μετά στίχων.


 

Attachments

  • ΤΥΠΙΚΟΝ ΝΑΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ.pdf
    5.3 MB · Views: 204
Θερμά ευχαριστήρια. Δυστυχώς η έκδοση του Παπαδοπούλου-Κεραμέως έχει πολλά σφάλματα. Πιο αναλυτικά (στα ρωσικά όμως) δες εδώ

http://www.mzh.mrezha.ru/DmiDrePT.djvu

Ο Dmitrievskij λέει πολλά σκληρά λόγια...
http://www.mzh.mrezha.ru/DmiDrePT.djvu Παρακαλῶ, ἐπειδὴ ὁ σύνδεσμος δὲν ὑφίσταται, μήπως μπορεῖτε νὰ μᾶς τὸ προσφέρετε;
 

Attachments

  • DmiDrePT.djvu.pdf
    59.2 MB · Views: 70
Back
Top