domesticus
Lupus non curat numerum ovium
Tο 34 μνμ εξηγεί την απορία του αδελφού.
Και η πρώτη βόμβα του καλοκαιριού:δύο ακόμη άγνωστα και ανέκδοτα χερουβικά της εβδομάδος Πέτρου Λαμπαδαρίου στους ήχους δεύτερο και τρίτο αντίστοιχα!!
Εξήγηση υπό Ιωάννου Αρβανίτη στον οποίο τα ευχαριστήρια και τα συγχαρητήρια για την ανεκτίμητη και τεράστια προσφορά του στο φόρουμ, τρανό παράδειγμα προς μίμηση.
κ.Αρβανίτη εύχομαι τα χρόνια σας να φτάσουν τον αριθμό των μεταγραφών σας(Ωχ, λέει, πρέπει να μεταγράψω κι άλλα!!!)
Επειδή πολλοί θα ήθελαν τα χφ της εβδομάδος (β΄στάση) του Πέτρου Πελοποννησίου που δεν "πέρασαν" στις έντυπες εκδόσεις (τουλάχιστον όσα ξέρουμε μέχρι σήμερα) ανεβάζω δύο εκδοχές τους (μια στην παλαιά και μια στη νέα γραφή) για να βοηθηθούν όσοι θα ασχοληθούν με αυτά. Το της παλαιάς γραφής φέρεται ως αυτόγραφο του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου (Ι.Μ. Παντελεήμονος αρχφ 906) και το της νέας γραφής είναι από τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Δημητσάνας, αρχφ 16 (λείπουν άν θυμάμαι καλά κάποια γοργά τα οποία "εύκολα" τοποθετούνται από όποιον ασχοληθεί).
Πάντως γνωρίζω ότι είναι εξηγημένα και από το Γρηγόριο Πρωτοψάλτη και βρίσκονται στη Βιβλιοθήκη του Ψάχου (σήμερα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών):wink:.
Γ.Κ.
1-Τα εξηγηθέντα και αναρτηθέντα ανωτέρω [2] χερουβικά,αναφέρονται στην πηγή-απ όπου και η εξήγηση-ως της εβδομάδος?
2-Είναι δυνατή η γνωστοποίηση της πηγής [ποίος κώδικας κλπ] και η ανάρτηση των δύο αυτών χερουβικών και με την γραφή του Πέτρου γιά μελέτη?
Ο γραφέας του κώδικα αυτού στο φύλλο 165v αναφέρει: "Έτερα χερουβικά της εβδομάδος σύντομα του αυτού κυρ Πέτρου". Τα τρία πρώτα Χερουβικά (ήχοι Α΄, Β΄ και Γ΄) είναι συνεχόμενα και χρησιμοποιούνται σ' αυτά όλα εκείνα τα σημάδια που γράφονται κόκκινα στα χφ. Μετά το τέλος του χερουβικού του Γ΄ ήχου υπάρχει ένα κενό μέχρι το τέλος της σελίδας (6 περίπου σειρών) και από την αρχή της επόμενης σελίδας ακολουθούν (πάλι σε συνέχεια) τα χερουβικά των ήχων Δ΄, Πλ.Α΄, Βαρέος και Πλ. Δ΄(όχι δηλαδή με τη σειρά των ήχων της εβδομάδος), σειρά που τη βρίσκουμε και σε πολλά άλλα χφ. Απο το Χερουβικό του Τετάρτου Άγια μέχρι και το μισό περίπου χερουβικό του Πλ. Δ΄ δεν υπάρχει κανένα κόκκινο σημάδι!!!! (όπως κάτι ανάλογο συμβαίνει και στα επόμενα Χερουβικά του Αντωνίου που ακολουθούν).
Αξιοσημείωτο είναι, τέλος, το ότι ο γραφέας του κώδικα ΕΒΕ 2216 χρησιμοποιεί μία φορά τη φθορά του Νενανώ στη λέξη "Τριάδι" (και την οποία δεν λύνει παρακάτω), διορθώνει τη μελωδία με κόκκινους χαρακτήρες από πάνω καταλήγοντάς την στο "Τρια" στον φθόγγο Κε (όπως θα λέγαμε σήμερα) και βάζει μαρτυρία Λεγέτου στο τέλος της λέξης "Τριάδι". Όσα χφ έχω δεί μέχρι τώρα στο σημείο αυτό βάζουν χρωματική μαρτυρία ήχου και συνεχίζουν το χρώμα μέχρι τη λέξη "τρισά-" όπου και επανέρχεται η μελωδία, με φθορά του Άγια, στο διάτονο.
Γ.Κ.
Στα Χερουβικά συνοπτικά, τα φερόμενα ως Αντωνίου ιερέως, λίγο παρακάτω τί έθος επικρατεί στον γραφέα ως προς τις υποστάσεις, τις παρασημαίνει με χρώμα εκτός του μαύρου;Ευχαριστίες,
Δ.
Σήμερα έψαλα το χερουβικό του Γ' ήχου (Μνμ #34). Στο τέλος αντιλήφθηκα ότι λείπει το "Ταις αγγελικαίς...". Για ποιο λόγο; Επειδή το συμπεριέλαβα σε μουσική συλλογή μου θα προσθέσω ιδιοχείρως ένα. Καλύτερα είναι αν υπάρχει το "μανίσιο" να βάλω αυτό ή κάποιο άλλο του Πέτρου.
Με την ευκαιρία θερμές ευχαριστίες σε όσους με δικό τους κόπο μάς πλουτίζουν ως ψάλτες με τέτοιους θησαυρούς, εν προκειμένω στον Ν. Μάνη και τον Ι. Αρβανίτη. Ο Θεός δε να αναπαύσει και την ψυχή του Πέτρου.
Μια καταγραφή των σύντομων χερουβικών της εβδομάδος του Πέτρου Λαμπαδαρίου από το χειρόγραφο ΕΒΕ 3472, που μνημόνευσε εδώ ο Νικόλαος.
Είναι όντως, διότι έχω υπόψη μου κώδικα του Αποστόλου Κώνστα στη νέα γραφή (μάλιστα είναι υπό έκδοση μία μελέτη πάνω σε μία σειρά κωδίκων του Αποστόλου που βρέθηκαν στο Ρέθυμνο), όπου αναγράφεται ρητώς ο εξηγητής και πρόκειται ακριβώς για τα ίδια μουσικά κείμενα.
Πρόκειται γιὰ τὴν ἐξήγηση τοῦ Γρηγορίου;
Εκτός από του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και του κ. Αρβανίτη υπάρχει και άλλη εξήγηση των χερουβικών αυτών τα οποία μάλιστα εκδόθηκαν. Σε ποιο βιβλίο;