Rizos Dimitrios
Μέλος
Έχει κάποιο από τα μέλη το "Παναγία Δέσποινα"¨Πέτρου Φιλανθίδη ήχος πλ.β΄?
Έχει κάποιο από τα μέλη το "Παναγία Δέσποινα"¨Πέτρου Φιλανθίδη ήχος πλ.β΄?
Μετετέθη στην κεντρική ενότητα ως ύμνος που δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί. Προτρέπω όσους ανεβάζουν ή ξεκινούν θέματα με συγκεκριμένους ύμνους, να επικαλούνται τα λειτουργικά βιβλία για το που αυτοί ανήκουν ώστε να ανοίγουν εκεί τα θέματα αυτά και όχι την παράτυπη πολλές φορές καθιερωμένη συνήθεια του εκάστοτε συναδέλφου. Τα της Θείας Λειτουργίας είναι συγκεκριμένα και αναγράφονται στα εγκόλπια.Όλα καλά, αλλά γιατί στην ενότητα "Θεία Λειτουργία";
Όλα καλά, αλλά γιατί στην ενότητα "Θεία Λειτουργία";
Είθισται να ψάλλεται στο τέλος Αγρυπνιών του Αγ. Όρους και όχι μόνο τελευταία, ως δοξολογικός ύμνος στην Παναγία.
Δ.
Αγαπητέ Δημήτριε Σκρέκα το Θεοτοκίο αυτό είναι επισφραγιστικό των Εσπερίων της εορτής του Αγίου Δημητρίου.
Κι άλλα Δοξαστικά έχω ακούσει στο Όρος στο τέλος της Λειτουργίας αλλά αυτός δεν είναι λόγος να τα εντάξουμε ως μέλη της Θείας Λειτουργίας.
Υ.Γ.
Μήπως οι συντονιστές να το μεταφέρουν καλύτερα στους Εσπερινούς;
Και ''Το όμμα της καρδίας μου'' είναι προσόμοιο αλλά χρησιμοποιείται ως καλοφωνικός ειρμός. Αντίστοιχη συμπεριφορά επιφυλάχθηκε και στο Εσπέριο Θεοτοκίο του Αγ. Δημητρίου, που το ψάλλουν συνήθως οι Αγιορείτες δοξολογικά στο τέλος Αγρυπνιών. Μάλιστα δε αν δεν το έψαλλαν, ελάχιστοι θα το γνωρίζανε, υποθέτω.
ΥΓ. Έχω επιφυλάξεις για το δόκιμον του όρου ''επισφραγιστικό θεοτοκίο'' προκειμένου περί των Εσπερίων. Νομίζω ότι επισφραγιστικά θεωρούνται άλλα Θεοτοκία ( Απολυτίκια, Καθίσματα κλπ). Μπορεί και να μου διαφεύγει κάτι...
Υπάρχουν κατηγορίες δόξα τω Θεώ.
Αν τώρα δε και καλά πρέπει να θεωρηθούν ύμνοι λειτουργίας τί να πώ...
Δες συνημμένο (από το ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ)
Αν και σεβαστή η τάση ψαλμώδησης του ύμνου στο τέλος των Αγρυπνιών του Αγίου Όρους, αυτό δεν καθιστά τον ύμνο μέρος οποιασδήποτε τυπικής διατάξεως που να προβλέπει την αναφορά του στην ακολουθία που κουβεντιάζουμε. Είναι τόσο επίσημο και τυπικά ορθό, όσο η ψαλμώδηση πολυελέων ή και άλλων εξωεκκλησιαστικών ποιημάτων αντί κοινωνικού ή κατά την διανομή του αντιδώρου, επιλογές οι οποίες μπορεί και θεωρούνται σεβαστές (όπως η πίστη και ο θείος ζήλος του εκάστοτε συναδέλφου ή μοναχού που τον οδηγεί εκεί), αλλά όχι και αντικειμενικά προβλεπόμενες.
Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα προσέξει το ηχητικό και το κείμενο που ανάρτησε το μέλος EIRYK EMNOSHELE και είχα υπόψη μου το ποίημα του βαρέως σε 3σημο.
Ως εκ τούτου και εφόσον ο ύμνος ορθώς ανήκει στον Εσπερινό του Αγίου Δημητρίου θα μεταφερθεί εκεί.
Δυστυχώς και εντός (αλλά και εκτός Ελλάδος) ακούω τη φράση "να το κάνουμε όπως στο άγιο όρος" άνευ διακρίσεως, ωσάν το να ακολουθήσουμε κάποιο αγιορειτικό έθιμο να προσδίδει αρκετά χιλιόγραμμα θείας χάριτος επιπλέον στο μυστήριο!