Άξιον εστίν πλ. Α΄ Τσίτσου

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει στις σελ. 532-534 της Θείας Λειτουργίας του Πρωτοψάλτου κ. Αθανασίου Πέττα.

Μπορείς σε παρακαλώ να μου το στείλεις κ. Βασίλη είτε μέσω email στο fotiskermel@gmail.com είτε στο fax: 2410239262;
Σ΄ευχαριστώ εκ βάθους καρδίας εκ των προτέρων.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Μπορείς σε παρακαλώ να μου το στείλεις κ. Βασίλη είτε μέσω email στο fotiskermel@gmail.com είτε στο fax: 2410239262;
Σ΄ευχαριστώ εκ βάθους καρδίας εκ των προτέρων.
Το ανεβάζω, διότι πιστεύω πως από τον κ. Αθανάσιο Πέττα σε καμμία περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα.
 

Attachments

  • Αξιον εστίν πλ. α΄ Τσίτσου από Βιβλίο Αθ. Πέττα.pdf
    376.1 KB · Views: 472

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Τί ξέρουμε για τον Δ.Τσίτσο; Υπάρχουν πληροφορίες;

Το οποίο όμως έμεινε στη νεώτερη ιστορία ως σύνθεση του Ι.Παλάση :confused:

Έτσι παραδίδεται σε διάφορα χφφ Πολιτών. Δεν συμπίπτει (ακριβώς) με το κείμενο της Λειτουργίας του Πέττα. Πρβλ. Δ.Παϊκοπούλου, Θ.Λειτουργία, σσ. 317-319.
Ο Νικολαίδης το παρουσιάζει σε απλουστευμένη μορφή (χωρίς πολλά τρίγοργα).
 
Last edited:

filomousos

Παλαιό Μέλος
Τί ξέρουμε για τον Δ.Τσίτσο; Υπάρχουν πληροφορίες;



Έτσι παραδίδεται σε διάφορα χφφ Πολιτών. Δεν συμπίπτει (ακριβώς) με το κείμενο της Λειτουργίας του Πέττα. Πρβλ. Δ.Παϊκοπούλου, Θ.Λειτουργία, σσ. 317-319.
Ο Νικολαίδης το παρουσιάζει σε απλουστευμένη μορφή (χωρίς πολλά τρίγοργα).

Και Θ.Λειτουργία του Άρχοντα Λαμπαδαρίου της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Ελευθερίου Γεωργιάδη , σελιδες 310-313 .
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Τί ξέρουμε για τον Δ.Τσίτσο; Υπάρχουν πληροφορίες;



Έτσι παραδίδεται σε διάφορα χφφ Πολιτών. Δεν συμπίπτει (ακριβώς) με το κείμενο της Λειτουργίας του Πέττα. Πρβλ. Δ.Παϊκοπούλου, Θ.Λειτουργία, σσ. 317-319.
Ο Νικολαίδης το παρουσιάζει σε απλουστευμένη μορφή (χωρίς πολλά τρίγοργα).




Το ζήτημα φαίνεται σύνθετο. Παρόμοιο Άξιόν εστιν παραδίδει ο Πολίτης Α. Σύρκας στη ΘΛ του ( σελ. 56-57) ως σύνθεση του Ν. Νεοχωρίτου. Ο ίδιος Α. Σύρκας παραδίδει και άλλες συνθέσεις του Νεοχωρίτου ( Χερβ σε β ήχο). Στο φόρουμ έχει αναφερθεί δοξαστικό Αίνων Κυρ. Σταυροπροσκυνήσεως ως σύνθεση Δ. Τσίτσου ( βλ.
εδώ), που έψαλε το μέλος Νίκος Κ το 2009. Οι εκλεκτικές και επιλεκτικές συγγένειες του Άξιόν εστιν σε φρύγιο (του λιγότερο γνωστού, που παρατίθεται στην ενότητα των Άξιόν εστιν στην Μουσ. Ζωοδόχο Πηγή) του Μ. Χατζηαθανασίου ελέγχονται πρόδηλες. Αν συνυπολογιστεί όμως και ότι 3 Πολίτες ( Νικολαϊδης, Γεωργιάδης, Παϊκόπουλος- πιθανή πηγή των δύο τελευταίων ο πρώτος )παραδίδουν το μάθημα υπό το όνομα του Παλλάση, αυτό πιθανότατα κάτι λέει. Με πρόχειρη αναζήτηση διαπιστώθηκε αναφορά του ονόματος Τσίτσος σε γενική στην Εκκλησιαστική Αλήθεια του 1903, στον 27ο τόμο. Δεν είναι απίθανο ο μάλλον ήκιστα γνωστός Τσίτσος να κληροδότησε ένα έντεχνο Άξιόν εστιν το οποίο να προέρχεται από τη γραφίδα του Νεοχωρίτου, αλλά το γνωστοποίησε ο Παλλάσης στην Πόλη. Προκαλεί εύλογες απορίες όμως το γεγονός ότι ο Πατρινός Πέττας που έχει σχέσεις και με την Πόλη μεταφέρει από εκεί (;) ή από Ελλαδικό έδαφος μετακενωθέν ή μη, τη σύνθεση ως του Τσίτσου, ως Πρωτοψάλτου εκ Κων/πόλεως ( άρα αν είναι ακριβής στη διατύπωσή του ο Πέττας, ο συνθέτης βρέθηκε στην Ελλάδα), ο οποίος το 1989 οπότε εκδίδεται αν δεν απατώμαι η ΘΛ του είναι ήδη τεθνεώς ( Μνήμης ένεκεν). Όποιος έχει πρόσβαση στα βιβλία του Φιλ Οικονόμου μπορεί να ελέγξει ( μάλλον στον Γ τόμο) αν αναφέρεται και πώς ο Τσίτσος, αλλά και ο Νεοχωρίτης. Αν τυχόν υπάρχει και άλλη αναφορά ή και μαρτυρία, θα ήταν ευχής έργο να κοινοποιηθεί.

Δ.

ΥΓ. Ευχαριστίες στον όντως γνώστη και φιλόμουσο ( filomousos) για την ολοπρόθυμη παροχή των συνημμένων.
 

Attachments

  • liturgy_Syrkas.PDF
    317.3 KB · Views: 181
  • frygios.PDF
    399 KB · Views: 172
Last edited:
Τί ξέρουμε για τον Δ.Τσίτσο; Υπάρχουν πληροφορίες;

Ο Δημήτριος Τσίτσος γεννήθηκε το 1893 στα Υψωμαθειά. Υπήρξε μαθητής και δομέστικος (στον Άγιο Κωνσταντίνο) του Κυριακού Καλογήρου. Το 1919 δεξιός στην Ευαγγελίστρια, το 1922 στον Άγιο Κωνσταντίνο και το 1925 ανεχώρησε για Αγγλία, όπου και έψαλλε στο ναό των ομογενών στο Cardiff. Τέλος επιστρέψας στην Ελλάδα έψαλλε επί μερικά ακόμη έτη. Στο ύφος του ψάλλειν και στη γραφή επιρρεασμένος από τον δάσκαλό του Κυριακό.
(ανεξάντλητη πηγή: Άγγελος Βουδούρης)
 
Last edited by a moderator:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Θ.Γεωργιάδου, Νέα Μέθοδος, Αθήναι 1960, σ. 159: "Δημήτριος Τσίτσος καλλίφωνος ιεροψάλτης και μουσικός, χρηματίσας εν τω ιερώ Ναώ της Ευαγγελιστρίας εν Ταταούλοις, και νυν (= 1959) από πολλών ετών πρωτοψάλτης εις Άγιον Ιωάννην Γαργαρέτας" (Κουκάκι, Αθήνα).
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
...Αν συνυπολογιστεί όμως και ότι 3 Πολίτες (Νικολαϊδης, Γεωργιάδης, Παϊκόπουλος- πιθανή πηγή των δύο τελευταίων ο πρώτος )παραδίδουν το μάθημα υπό το όνομα του Παλλάση, αυτό πιθανότατα κάτι λέει. ...

Πηγή των δύο τελευταίων είναι σίγουρα τα χφφ (αντίγραφα) μαθημάτων Παλλάση. Την εκδοχή αυτή απλοποιεί μάλλον ο Νικολαΐδης (αν δεν το είχε πράξει προ αυτού ο Πρίγγος..). Σημειωτέον πως το εν λόγω Άξιον εστί τύγχανε ευρέας διαδόσεως στην Πόλη τη δεκαετία του 30 κ του 40 (υπό το όνομα πάντα του Παλλάση), εξ ου και ο χαρακτηρισμός του ως "περίφημον".
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Πηγή των δύο τελευταίων είναι σίγουρα τα χφφ (αντίγραφα) μαθημάτων Παλλάση. Την εκδοχή αυτή απλοποιεί μάλλον ο Νικολαΐδης (αν δεν το είχε πράξει προ αυτού ο Πρίγγος..). Σημειωτέον πως το εν λόγω Άξιον εστί τύγχανε ευρέας διαδόσεως στην Πόλη τη δεκαετία του 30 κ του 40 (υπό το όνομα πάντα του Παλλάση), εξ ου και ο χαρακτηρισμός του ως "περίφημον".

Πρβλ. χφ εδώ. Ευχαριστίες στον Σύλλογο Χαλκιδικής κ ιδιαίτερα στον ρέκτη κ. Χιώτο.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ο Σύρκας και ο Παλάσης ήσαν συμμαθητές με δάσκαλο τον Καμαράδο. Δεν νομίζω ότι έγραψε ο Παλάσης ..ότι αυτό το μάθημα είναι έμπνευσή μου.. και ταυτόχρονα ο Σύρκας να το εκθέτει στο βιβλιο του σαν μάθημα του Νεοχωρίτου.
 
Top