(αποσπάσματα)
Μάρω Κ. Παπαθανασίου
∆ρ Μαθηματικῶν, ∆ρ Βυζαντινολογίας
Ἀναπληρώτρια καθηγήτρια
Τμῆμα Μαθηματικῶν
Πανεπιστήμιον Ἀθηνῶν
Ἀπὸ τὸν κύκλο στὴν ἔλλειψη:
Φιλοσοφία, θεολογία και ἐπιστήμη
http://webcache.googleusercontent.c...διανοίᾳ+θεωροῦμεν+τὰς+τούτωνδυνάμεις&hl=en#10
1. Ἀρχύτου,*Ἁρμονικός, εἰς H. Diels – W. Kranz,*Die Fragmente der Vorsokratiker,*I-III,
Berlin 1961, ἐδῶ II, 47 (Archytas), Fr. 1, σελ. 432,4-8: περί τε δὴ τᾶς τῶν ἄστρων
ταχυτᾶτος καὶ ἐπιτολᾶν καὶ δυσίων παρέδωκαν ἁμῖν σαφῆ διάγνωσιν καὶ περὶ
γαμετρίας καὶ ἀριθμῶν καὶ σφαιρικᾶς καὶ οὐχ ἥκιστα περὶ μωσικᾶς. Ταῦτα γὰρ τὰ
μαθημάτα δοκοῦντι ἦμεν ἀδελφεά
Τὴν ἀρχαιοτάτη ἀντίληψη περὶ τῆς ἁρμονίας, ἡ ὁποία παράγεται ἀπὸ τὴν κίνηση
τῶν οὐρανίων σωμάτων, δηλαδὴ τὴ σχέση τῆς ἀστρονομίας μὲ τὴ μουσική, ἡ ὁποία
ξεκινᾶ ἀπὸ τὸν Ὀρφέα καὶ τοὺς Πυθαγορείους καὶ συνεχίζεται στὸν Πλάτωνα,8
εὑρίσκομε πλήρως ἀνεπτυγμένη στὰ*Ἁρμονικὰ*τοῦ Κλαυδίου Πτολεμαίου.
Συγκεκριμένως, στὰ τελευταῖα κεφάλαια τοῦ τρίτου βιβλίου τῶν*Ἁρμονικῶν*του, ὁ
Πτολεμαῖος παραβάλλει τὶς κινήσεις τῶν πλανητῶν στὴ ζωδιακὴ ζώνη κατὰ
ἐκλειπτικὸν μῆκος καὶ πλάτος μὲ τὴ διαδοχὴ φθόγγων, οἱ ὁποῖοι διαφέρουν κατὰ τὸ
ὕψος καὶ τὴν ἔνταση τοῦ ἤχου, ἐνῶ τὴ μεταβαλλομένη ἀπόστασή τους ἀπὸ τὴν Γῆ
παραβάλλει πρὸς τὰ τρία τονικὰ «γἐνη» τῆς ἁρμονίας (διατονικόν, χρωματικὸν*καὶ
ἐναρμόνιον), δηλαδή, πρὸς τὸν τρόπο τῆς μελωδίας.9
8. G. Quandt,*Orphei hymni,*Weidmann, Berlin, 1962, σελ. 27: [Ὕμνος]*Ἀπόλλωνος,*στ.
16-23: «παντοθαλής, σὺ*δὲ*πάντα πόλον κιθάρῃ πολυκρέκτῳ/ ἁρμόζεις, ὁτὲ μὲν
νεάτης ἐπὶ τέρματα βαίνων,/ ἄλλοτε δ᾽ αὖ ὑπάτην, ποτὲ ∆ώριον εἰς διάκοσμον/
πάντα πόλον κιρνὰς κρίνεις βιοθρέμμονα φῦλα,/ ἁρμονίῃ κεράσας τὴν
παγκόσμιον ἀνδράσι μοῖραν,/ μίξας χειμῶνος θερεός τ᾽ ἴσον ἀμφοτέροισιν,/ εἰς
ὑπάτας χειμῶνα, θέρος νεάταις διακρίνας,/ ∆ώριον εἰς ἔαρος πολυηράτου ὥριον
ἄνθος».
Σχετικῶς μὲ τοὺς Πυθαγορείους ὁ Ἀριστοτέλης ἀναφέρει (Μετὰ
τὰΦυσικά,*Α΄ 5, 985b), ὅτι αὐτοὶ θεωροῦσαν*«τὸν ὅλον οὐρανὸν ἁρμονίαν εἶναι καὶ
ἀριθμόν».*Πλάτωνος*Πολιτεία,*Ι΄ 617b: ἐπὶ*δὲ*τῶν κύκλων αὐτοῦ ἄνωθεν ἐφ’
ἑκάστου βεβηκέναι Σειρῆνα συμπεριφερομένην, φωνὴν μίαν ἱεῖσαν, ἕνα τόνον· ἐκ
πασῶν*δὲ*ὀκτὼ οὐσῶν μίαν ἁρμονίαν συμφωνεῖν.
9. I. Düring,*Die Harmonielehre des Klaudios Ptolemaios,*(Göteborgs Högskolas Arsskrift*36),
Göteborg, Elanders, 1930, 2-111, ἐδῶ Βιβλ. Γ΄, κεφ. 8-16: 8. Περὶ τῆς ὁμοιότητος
τοῦ τελείου συστήματος καὶ τοῦ διὰ μέσων τῶν ζῳδίων κύκλου. 9. Πῶς τὰ τοῦ
ἡρμοσμένου σύμφωνα καὶ διάφωνα ὁμοίως ἔχει τοῖς ἐν τῷ ζῳδιακῷ. 10. Ὅτι*τῇ
κατὰ μῆκος κινήσει τῶν ἀστέρων τὸ ἐφεξῆς ἐν τοῖς φθόγγοις ἔοικεν. 11. Πῶς ἡ
κατὰ βάθος κίνησις τῶν ἀστέρων τοῖς ἐν ἁρμονίᾳ γένεσι παραβάλλεται. 12. Ὅτι
καὶ ταῖς κατὰ πλάτος παρόδοις τῶν ἀστέρων ἐναρμόζουσιν αἱ κατὰ τοὺς τόνους
μεταβολαί. 13. Περὶ τῆς ἀναλογίας τῶν τετραχόρδων καὶ τῶν πρὸς τὸν ἥλιον
σχηματισμῶν. 14. Κατά τινας ἂν πρώτους ἀριθμοὺς παραβληθεῖεν οἱ τοῦ τελείου
συστήματος ἑστῶτες φθόγγοι ταῖς πρώταις τῶν ἐν τῷ κόσμῳ σφαίραις. 15. Πῶς
ἂν λαμβάνοιντο διὰ τῶν ἀριθμῶν οἱ τῶν οἰκείων κινήσεων λόγοι. 16. Πῶς ἂν αἱ
τῶν πλανωμένων συνοικειώσεις παραβάλλοιντο ταῖς τῶν φθόγγων
Μάξιμος Πλανούδης*καὶ*Μανουὴλ Βρυέννιος
Τὸ ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον τοῦ Μαξίμου Πλανούδη (περὶ τὸ 1255- περὶ τὸ 1305) γιὰ
τὴν ἀστρονομία ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὰ ἰδιόχειρα σχόλιά του στὸ περιθώριο ἑνὸς
κώδικος μὲ τὴν*«Κυκλικὴ θεωρία τῶν μετεώρων»*τοῦ Κλεομήδους (Α΄; αἰ. μ.Χ.) καὶ τὰ
«Φαινόμενα»*τοῦ Ἀράτου (315/310-275 π.Χ.), μεταξὺ τῶν ὁποίων περιλαμβάνεται καὶ
ἡ καταγραφὴ τῆς σεληνιακῆς ἐκλείψεως τῆς 21ης*Αὐγούστου 1290.12*Τὸ ἴδιο μεγάλο
ἐνδιαφέρον του γιὰ τὴ μουσικὴ (ἁρμονικὴ) ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὴ μοναδικὴ στὸν
κόσμο αὐτόγραφη βίβλο του —ὅπως γράφει— μὲ ὅλα τὰ σωζόμενα ἀρχαῖα ἔργα περὶ
μουσικῆς, τὰ ὁποῖα εἶχε μόνος ἀντιγράψει καὶ τὴν ὁποία κατεῖχε καὶ χρησιμοποιοῦσε
στὴ διδασκαλία του. ∆υστυχῶς, τὴ δάνεισε σὲ κάποιον μοναχό, ὁ ὁποῖος οὐδέποτε
τοῦ τὴν ἐπέστρεψε καὶ ἕως σήμερα εἶναι χαμένη.13
ὁ Βρυέννιος ἔκανε ἀστρονομικὲς παρατηρήσεις,
μολονότι δὲν σώζεται κάποιο καθαρῶς ἀστρονομικὸ ἔργο του.15*Τὶς ἀστρονομικὲς
γνώσεις του, ὅμως, εὑρίσκομε στὰ*Ἁρμονικά*του, τὸ ἔργο του στὸ ὁποῖο συνοψίζει
ὅλη τὴν ἕως τότε θεωρία τῆς ἑλληνικῆς μουσικῆς, ἀναφερόμενος σὲ μυθικὲς καὶ
ἱστορικὲς προσωπικότητές της (π.χ. τὸν Ἑρμῆ, τὸν Ὀρφέα, τὸν Πυθαγόρα,16*τὸν
Τέρπανδρο κ.ἄ.17), καὶ ἔχοντας ὡς βασικὲς πηγές του τὰ*Ἁρμονικὰ στοιχεῖα*τοῦ
Ἀριστοξένου τοῦ Ταραντίνου (περὶ τὸ 370-300 π.Χ.), τὸ*Ἁρμονικὸν ἐγχειρίδιον*τοῦ
Νικομάχου τοῦ Γερασηνοῦ (περὶ τὸ 100 μ.Χ)18*καὶ τὰ*Ἁρμονικὰ*τοῦ Κλαυδίου
Πτολεμαίου. Ὁ ἴδιος, συνεχίζοντας τὴν ἑλληνικὴ φιλοσοφικὴ καὶ ἀστρονομικὴ
παράδοση, ἀναφέρεται καὶ στὴν «κρυφὴ ἁρμονία» τοῦ σύμπαντος, ἡ ὁποία
δημιουργεῖται ἀπὸ τὶς κινήσεις τῶν πλανητῶν, ἀλλὰ εἶναι ἀκουστὴ μόνον ἀπὸ
ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι ἔχουν καθάρει τὴν ψυχή τους.19*
16. G. H. Jonker,*The Harmonics of Manuel Bryennius, Groningen, Wolters-Noordhoff,
1970, 48-375, (=*Βρυέννιος) Βιβλ. Α΄, κεφ. Β΄, σελ. 74,4: ὁ τὴν ἁρμονικὴν ἐπιστήμην
τεχνώσας Πυθαγόρας
17.*Βρυέννιος,*Βιβλ. Α΄, προοίμ., σελ. 54,13-19: Χρὴ τοιγαροῦν εἰδέναι, ὅτι ὁ ἐκ Σάμου
Πυθαγόρας ἦν, ὃς πρῶτος τοῦτο ἡρμόσατο· οὗτος καὶ γὰρ ἐν τοῖς ἀδύτοις τῶν κατ’
Αἴγυπτον ἀνακτόρων τὴν τοῦ Ὀρφέως ἀρχαιότροπον ἑπτάχορδον λύραν
εὑράμενος, ἣν Τέρπανδρος ἐκ Λέσβου εἰς Αἴγυπτον ἀφικόμενος ἐν ἐκείνοις
ἀνέθετο, ἐπειδὰν πρὸς τοὺς ἐν αὐτῇ σοφούς ἱεροτελεστὰς παραγένοιτο ὡς ἂν καὶ
τὴν τῶν Αἰγυπτίων διδαχθείη σοφίαν, καὶ*τῇ*κατατομῇ αὐτῆς ἄγαν προσεκτικῶς
ἐπιστήσας τὸν νοῦν καὶ καθ’ οὓς λόγους αὕτη διῄρητο εἰ καί τις ἄλλος εὐστόχως
κατειληφώς…
18.*Αὐτόθι, σελ. 60,16-σελ. 62,5: ὅτι*δὲ*παλαιά τις ἦν δόξα, ὡς οἱ πλάνητες διὰ τοῦ
αἰθερίου ἀναχύματος διηνεκῶς καὶ ἀστάτως κινούμενοι ἐναρμονίους ἤχους
ἀποτελοῦσι, καὶ ὁ ἐκ Γεράσης Νικόμαχος ἐν τῷ ἐγχειριδίῳ τῆς ἁρμονικῆς
ἀριδήλως τοῦτο παρίστησι· λέγει γὰρ οὗτος ταυτὶ κατὰ λέξιν ἐκεῖ·*“τὰ μὲν οὖν
ὀνόματα τῶν φθόγγων ἀπὸ τῶν κατ’ οὐρανὸν ἰόντων ἑπτὰ ἀστέρων καὶ τὴν γῆν
περιπολευόντων πιθανὸν ὠνομάσθαι· πάντα γὰρ τὰ ῥοιζούμενά φασι σώματα
καθ’ ὑπείκοντός τινος καὶ ῥᾷστα κυμαινομένου ψόφους ἀναγκαίως ποιεῖν
μεγέθει τε καὶ τάχει καὶ φωνῆς τόπῳ παρηλλαγμένους ἀλλήλων ἤτοι παρὰ τοὺς
ἑαυτῶν ὄγκους ἢ παρὰ*τὰς*ἰδίας ταχυτῆτας ἢ παρὰ*τὰς*ἐποχάς, ἐν αἷς ἡ ἑκάστου
ῥύμη συντελεῖται, εὐκυμαντοτέρας ἢ τοὐναντίον δυσπαλεῖς ὑπαρχούσας. αἱ*δὲ
τρεῖς αὗται διαφοραὶ τρανῶς ὁρῶνται περὶ τοὺς πλάνητας μεγέθει τε καὶ τάχει
καὶ τόπῳ διεστῶτας ἀλλήλων καὶ διὰ τοῦ αἰθερίου ἀναχύματος διηνεκῶς καὶ
ἀστάτως ῥοιζουμένους. ἔνθεν γὰρ καὶ τοῦ ἀστὴρ ὀνόματος τέτευχεν ἕκαστος οἷον
στάσεως ἐστερημένος καὶ ἀεὶ θέων, παρ’ ὃ καὶ θεὸς καὶ αἰθὴρ ὠνοματοπεποίηται.
19.*Αὐτόθι,*σελ. 56,12-21: «Ὁ Ἑρμῆς, οὗ θρύλλος ἦν πάλαι πολὺς ἐν τοῖς Ἕλλησι,
πρῶτος τὴν εἰρημένην ἀρχαιότροπον ἑπτάχορδον λύραν εὗρε καὶ ἐκ δυοῖν
τετραχόρδων ὁμοίων κατὰ σχῆμα ὀξυτέρου τε καὶ βαρυτέρου ἡρμόσατο κατὰ
μίμησιν τῶν σφαιρῶν τῶν ἑπτὰ ἀστέρων, οἳ καλοῦνται πλανώμενοι διὰ τὸ ἀπὸ
δυσμῶν ἐπ’ ἀνατολὰς ἐναντίως τῷ παντὶ ποιεῖσθαι τὴν κίνησιν, καὶ ἔτι τῶν
νοερῶς ἐξ αὐτῶν ἐξηχουμένων ἤχων, δι’ ὧν, ὡς ἀρχαῖός τις διαρρεῖ λόγος,
τεσσάρων πρωταρχικῶν στοιχείων (πῦρ, γῆ, ἀήρ, ὕδωρ), ἀπὸ τὰ ὁποῖα συνίσταται ὁ
κόσμος-σύμπαν, μὲ τὶς χορδὲς (νήτη, παρανήτη, παρυπάτη, ὑπάτη) τοῦ παλαιοτάτου
τετραχόρδου ἁρμονικοῦ κανόνος,20*τὸ ποιὸν τῶν φθόγγων τους καὶ τὸ μέγεθος τῶν
διαστημάτων τους, ἔχει ὡς ἑξῆς:21
πῦρ
νήτη
ὁ ὀξύτατος φθόγγος
τόνος
ἀὴρ
παρανήτη
ὁ ὀξύτερος φθόγγος
τόνος
ὕδωρ
παρυπάτη
ὁ βαρύτερος φθόγγος
λεῖμμα
γῆ
ὑπάτη
ὁ βαρύτατος φθόγγος
Ὁ Βρυέννιος, ὅπως καὶ πρὸ αὐτοῦ ὁ Γεώργιος Παχυμέρης (1242- περ. 1310),22
παραθέτει καὶ τὶς δύο ἐκδοχὲς ἀντιστοιχίας τῶν ἑπτὰ πλανητῶν πρὸς τὶς ἑπτὰ
χορδὲς τῶν δύο συνημμένων ἁρμονικῶν τετραχόρδων, δηλαδὴ πρὸς τὴν*«εἰρημένην
ἀρχαιότροπον ἑπτάχορδον λύραν»,*οἱ ὁποῖες βασίζονται σὲ παρατηρήσεις καὶ μετρήσεις
τῶν*«παλαιῶν μαθηματικῶν»,*τὶς ὁποῖες αὐτοὶ*«διὰ τῶν εἰρημένων διοπτρικῶν
ὀργάνων ἀκριβῶς κατελάμβανον». Τὴ μία ἀντιστοιχία ἀποδέχονται ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι
τὶς κινήσεις τῶν πλανητῶν βάσει τῆς*«ἐπὶ ταὐτὰ τῷ κόσμῳ τὴν κίνησιν ποιεῖσθαι*(δηλ.
τῆς ἐξ ἀνατολῶν πρὸς δυσμὰς ἡμερησίας περιστροφῆς τῆς οὐρανίου σφαίρας)
ὑπέθεντο»,*καὶ ἕκαστον πλανήτην*«καθ᾽ ἑκάστην περιφορὰν τοῦ παντὸς»
ὑπολειπόμενον*«τοῦ ἀφ᾽ οὗ ἤρξατο σημείου πρὸς τὰ ἡγούμενα κατὰ μῆκος*(ἐνν. τοῦ
ζωδιακοῦ)*μέσως ποιεῖσθαι τὴν κίνησιν».23*Τὴν ἄλλη ἀντιστοιχία24*δέχονταν ὁ
Νικόμαχος ὁ Γερασηνὸς καὶ ὅσοι*«τῶν παλαιῶν μαθηματικῶν*...*ὑπέθεντο ἀπὸ δυσμῶν
πρὸς ἀνατολὰς ἐναντίως τῷ κόσμῳ τοὺς πλανωμένους ποιεῖσθαι τὴν κίνησιν».25*Καὶ οἱ
δύο ἐκδοχὲς ἀντιστοιχίας ἐμφανίζονται στὸν κατωτέρω πίνακα:
Κατὰ Νικόμαχον
Κατ᾽ ἄλλους μαθηματικοὺς
χορδὴ
πλανήτης
ἡμερ. κίνημα
χορδὴ
καὶ ἀπόλειψη
ὑπάτη
Κρόνος
β΄
νήτη
παναρμόνιόν τι καὶ θεῖον μέλος συνεξυφαίνεται, οὗ πάντες ἀκούειν οὐ δύνανται,
ἀλλὰ μόνοι ἐκεῖνοι, ὅσοι γε δὴ*τὰς*τῆς ψυχῆς νοερὰς ἀκοὰς δι’ ἄκραν εὐζωΐαν
ἐκάθηραν· οἱ γὰρ τῷ ὄντι γενεσιουργοὶ τῶν θείων σωμάτων, ὥς φασιν, ἦχοι
ἐπικήροις ἀκοαῖς οὐδαμῶς ἀκουστοὶ καθεστήκασιν». Ἐπίσης σελ. 60,17 κ.ἑ.
ἀναφερόμενος στὸ*Ἁρμονικὸν ἐγχειρίδιον*τοῦ Νικομάχου τοῦ Γερασηνοῦ.
20.*Βρυέννιος,*Βιβλ. Β΄, κεφ. 5, σελ. 174,1-3: Κανὼν*δὲ*πάλιν ἁρμονικός ἐστι μέτρον
ὀρθότητος τῶν ἐν τοῖς φθόγγοις ἡρμοσμένων διαφορῶν, αἳ θεωροῦνται ἐν λόγοις
ἀριθμῶν. Ὁ γοῦν τοιοῦτος κανὼν ὑπὸ τῶν μαθηματικῶν ἀνδρῶν ἐπινενόηταί τε
καὶ εὕρηται
παρυπάτη
Ζεὺς
ε΄
παρανήτη
ὑπερμέση+λιχανός
Ἄρης
λα΄
παραμέση
μέση
Ἥλιος
νθ΄
μέση
παραμέση
Ἀφροδίτη
νθ΄
παρυπάτη+λιχανὸς
παρανήτη
Ἑρμῆς
νθ΄
παρυπάτη
νήτη
Σελήνη
ιγº ιδ΄
ὑπάτη
Ὁ Βρυέννιος ἀναφέρει ἰδιαιτέρως καὶ τοὺς ὀκτὼ ἀπὸ τοὺς ἀρχαίους μελωδικοὺς
τόνους, οἱ ὁποῖοι υἱοθετήθηκαν ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, κατὰ τὴν ἑξῆς ἀντιστοιχία:26
Ἦχος*πρῶτος
ὑπερμιξολύδιος*τόνος
Ἦχος*δεύτερος
μιξολύδιος*τόνος
Ἦχος*τρίτος
λύδιος*τόνος
Ἦχος*τέταρτος
φρύγιος*τόνος
Ἦχος*πρῶτος πλάγιος
δώριος*τόνος
Ἦχος*δεύτερος πλάγιος
ὑπολύδιος*τόνος
Ἦχος*βαρὺς
ὑποφρύγιος*τόνος
Ἦχος*τέταρτος πλάγιος
ὑποδώριος*τόνος
Ὁ Βρυέννιος παραθέτει μάλιστα αὐτολεξεὶ καὶ τὴ θέση τοῦ Ἀριστοξένου, ὅτι ἡ
Ἁρμονικὴ βασίζεται στὴν αἴσθηση τῆς ἀκοῆς καὶ τὴ γεωμετρία:*«ἔστι δὴ τὸ μὲν ὅλον
ἡμῖν ἡ θεωρία περὶ μέλους παντὸς μουσικοῦ τοῦ γινομένου ἐν φωνῇ τε καὶ ὀργάνοις.
ἀνάγεται δ᾽ ἡ πραγματεία εἰς δύο, εἴς τε τὴν ἀκοὴν καὶ τὴν διάνοιαν,*τῇ*μὲν ἀκοῇ κρίνομεν
τὰ τῶν διαστημάτων μεγέθη,*τῇ*δὲ*διανοίᾳ*θεωροῦμεν*τὰς*τούτων δυνάμεις.»27
26.*Βρυέννιος,*Βιβλ. Γ΄, κεφ. 4, σελ. 314,6-20. Σημειωτέον, ὅτι στὸ διατονικὸ γένος
ἀνήκουν οἱ ἦχοι πρῶτος καὶ τέταρτος καὶ οἱ πλάγιοί τους, στὸ χρωματικὸ γένος
ἀνήκουν ὁ ἦχος δεύτερος καὶ ὁ πλάγιός του, καὶ στὸ ἐναρμόνιο γένος ἀνήκουν ὁ
ἦχος τρίτος καὶ ὁ ἦχος βαρύς.
27.*Αὐτόθι,*κεφ. 11, σελ. 370,24 κἑ.: λέγει γὰρ οὗτος [ὁ Ἀριστόξενος] ταυτὶ κατὰ λέξιν
ἐν τῷ δευτέρῳ τῶν ἁρμονικῶν αὐτοῦ στοιχείων πρὸς τοὺς τοιούτους, ὡς ἔστιν
ὑπονοεῖν, πλαγίως πως τὸν λόγον ἀποτεινόμενος·*“ἔστι δὴ τὸ μὲν ὅλον ἡμῖν <ἡ>
θεωρία περὶ μέλους παντὸς μουσικοῦ τοῦ γινομένου ἐν φωνῇ τε καὶ ὀργάνοις.
ἀνάγεται δ’ ἡ πραγματεία εἰς δύο, εἴς τε τὴν ἀκοὴν καὶ εἰς τὴν διάνοιαν.*τῇ*μὲν
ἀκοῇ κρίνομεν τὰ τῶν διαστημάτων μεγέθη,*τῇ*δὲ*διανοίᾳ*θεωροῦμεν*τὰς
τούτων δυνάμεις. δεῖ οὖν ἐπεθισθῆναι ἕκαστα ἀκριβῶς κρίνειν. οὐ γὰρ ἔστιν
ὥσπερ ἐπὶ τῶν (σελ. 374) διαγραμμάτων εἴθισται λέγεσθαι· ἔστω τοῦτο εὐθεῖα
γραμμή, —οὕτω καὶ ἐπὶ τῶν διαστημάτων εἰπόντα ἀπηλλάχθαι [δεῖ]. ὁ μὲν γὰρ
γεωμέτρης οὐδὲν χρῆται*τῇ*τῆς αἰσθήσεως δυνάμει, οὐ γὰρ ἐθίζει τὴν ὄψιν οὔτε
τὸ εὐθὺ οὔτε τὸ περιφερὲς οὔτ’ ἄλλο οὐδὲν τῶν τοιούτων οὔτε φαύλως οὔτ’ εὖ
κρίνειν, ἀλλὰ μᾶλλον ὁ τέκτων καὶ ὁ τορνευτὴς καὶ ἕτεραί τινες τῶν τεχνῶν περὶ
ταῦτα πραγματεύονται· τῷ*δὲ*μουσικῷ σχεδόν ἐστιν ἀρχῆς ἔχουσα τάξιν ἡ τῆς
αἰσθήσεως ἀκρίβεια· οὐ γὰρ ἐνδέχεται φαύλως αἰσθανόμενον εὖ λέγειν περὶ
τούτων, ὧν μηδένα τρόπον αἰσθάνεται