Καλησπέρα.Σε αυτό το απόσπασμα, ποιανού σύνθεση είναι τα λειτουργικά που ψάλλει ο Βασιλικός;
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;64564 said:Είναι του αειμνήστου άρχοντος πρωτοψάλτου της Μεγ. του Χριστού Εκκλησίας Κων/νου Πρίγγου σε ήχο πλ. του Α' (Άλλοι το θέλουν άνω Κε κάτω Κε, και άλλοι ατζέμ κιουρντί).
Ευχαριστώ πολύ.Με είχε λίγο μπερδέψει ο τίτλος της ηχογράφησης που έλεγε: <<ήχος ά επτάφωνος>>και έψαχνα σε λάθος ενότητα. Μέσα στην εβδομάδα θα ανεβάσω όλα το ηχητικό με τα λειτουργικά που ψάλλει και το άξιον εστί.Σελίδα 150 (157 του pdf) αυτής της επισύναψης.
Τα Λειτουργικά αυτά ο Πρίγγος τα θεωρούσε από τα πιο επιτυχημένα του και, κατά μαρτυρία του άρχοντος Ταλιαδώρου, "ο Πρίγγος τα έλεγε όταν ήταν στα κέφια του και τα έψαλλε από Fa=Πα -εννοεί για τη γραφή τους σε ήχο πλ Α΄με καταλήξεις στο κάτω Κε (ο οποίος θα είναι στο ύψος του Do=Πα για την άλλη γραφή τους σε ήχο πλ Α΄επτάφωνο φθορικό).
Υπάρχουν λοιπόν U]δυο γραφές [/U] (οι εξής τρεις...):
1)Αυτή που τα θέλει σε ήχο πλ Α΄ με καταλήξεις στον κάτω Κε (και εναρμόνια φθορά στο Ζω), την οποία διασώζει ο Ταλιαδώρος στη Λειτουργία του και την έχω δεί σε κάποια χειρόγραφα παλαιότερα.
2)Αυτή που τα θέλει σε ήχο πλ Α΄επτάφωνο εναρμόνιο, με εναρμόνιες φθορές στον Ζω και στον Βου, εξ ού και "Ατζέμ Κιουρντί", όπου ο άνω Πα λειτουργεί ως Κε του πλ Α΄ και ο Δι ως Πα. Φαίνεται ότι αυτή ήταν η πιο "original" γραφή του Πρίγγου που διασώζουν ο Καραμάνης, τα παλαιά χειρόγραφα Στανίτσα και κάποιες καταγραφές από Τσαούση, ο Χρύσανθος κλπ. Έχω μάλιστα την εξής μαρτυρία του Στανίτσα (εξ αυτηκόου): "Ο Πρίγγος τα έγραψε στον άνω Πα αλλά δεν είναι για αυτή τη βάση, στον άνω Νη τα έλεγε βρέ...! Γι' αυτό κι εγώ τα μετέγραψα στον Πλ Δ΄επτάφωνο φθορικό! Εκεί που λέγονται πρέπει να γράφονται!" (εννοεί με άνω Νη=Πα του Πρίγγου=Κε του πλ Α΄).
Άρα υπάρχει και τρίτη γραφή, του όψιμου Στανίτσα. Αν έχει κάποιος το τελικό αυτό χειρόγραφο του Στανίτσα, εκεί γύρω στο 1980, ας το ανεβάσει παρακαλώ.
Οντως ο Στανιτσας τα εχει καταγραψει οπως το γραφετε . Καπου εχω το χειρογραφο και αν το βρω θα τα ανεβασω .
Παντως , κατα την αποψη μου , τα πιο σωστα ειναι αυτα που εψαλλησαν στην συναυλια (Κωνσταντινουπολη) για το Ιωβηλαιο του Πριγγου .
2)Αυτή που τα θέλει σε ήχο πλ Α΄επτάφωνο εναρμόνιο, με εναρμόνιες φθορές στον Ζω και στον Βου, εξ ού και "Ατζέμ Κιουρντί", όπου ο άνω Πα λειτουργεί ως Κε του πλ Α΄ και ο Δι ως Πα. Φαίνεται ότι αυτή ήταν η πιο "original" γραφή του Πρίγγου που διασώζουν ο Καραμάνης, τα παλαιά χειρόγραφα Στανίτσα και κάποιες καταγραφές από Τσαούση, ο Χρύσανθος κλπ.
Φίλε Γιάννη,
.....................................................................................
(Νομίζω καιρός να πω στην Κρυστάλλω να φτιάξει μια Φανουρόπιτα....)
Απόστολος
Ευτυχώς δε θα διαφέρουν. Αρκεί να λέγονται ακριβέστατα. Σε αυτό πιστεύω ότι βοηθεί η μελέτη των λειτουργικών αυτών σε παραλλαγή και από τις δυο γραφές τους (Πα και Κε). Όμως όλα όσα έγραψα, όσο κουραστικά κι αν είναι, θέλω να πιστεύω ότι θωρακίζουν και βελτιώνουν και την ερμηνεία δηλ. το πρακτικό μέρος. Και η βαθύτερη γνώση των μακαμιών "πάει αλλού" την ερμηνεία. Αλλιώς ψάλλει ο γνώστης κι αλλιώς ο απλοϊκά γνωρίζων και σκεπτόπενος. ¨Η, αλλιώς ψάλλεις όταν γνωρίζεις μακάμια και υποπεριπτώσεις και αλλοιώσεις επί θεωρητικής βάσεως κι αλλιώς όταν απλώς διαβάζεις νότες και φθορές από το μουσικό χαρτί.Ερώτηση
Εαν ο Α ψάλτης πάρει το κείμενο με βάση τον Πα. Ο Β᾽ Ψάλτης το κείμενο με φθορές σε βάση του Νη, ο Γ᾽ Ψάλτης το κείμενο σε βάση του κάτω Κε, και συμφωνήσουν ΟΛΟΙ πώς η αρχική τους μαρτυρία να αντοιστοιχεί με το Re (π.χ. του δυτικού τονοδότου, δηλ. Πα=Νη=κάτω Κε=RE),
Σε πόσο βαθμό θα διαφέρουν τα διαστήματα, και γενικώς οι ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΕΣ εκτελέσεις (όλοι συμψάλλοντες);
Επι πρακτικής βάσεως.....
Ν.
.....Όσο και ΜΑΚΑΜάτος να είναι τις, εάν δεν τα έχει ακούσει απο τον ίδιο τον Πρίγγο, έστω απο ηχητικό ντοκουμέντο, η ΜΑΚΑΜΑΤΟσύνη του (της) τον κάνει......βάρβαρο.
Και ας τα ψάλλει ΜΑΚΑΜατικά απο όποια βάση και με όποιες φθορές....
ΝΓ.
Έχω μάλιστα την εξής μαρτυρία του Στανίτσα (εξ αυτηκόου): "Ο Πρίγγος τα έγραψε στον άνω Πα αλλά δεν είναι για αυτή τη βάση, στον άνω Νη τα έλεγε βρέ...! Γι' αυτό κι εγώ τα μετέγραψα στον Πλ Δ΄επτάφωνο φθορικό! Εκεί που λέγονται πρέπει να γράφονται!" (εννοεί με άνω Νη=Πα του Πρίγγου=Κε του πλ Α΄).
Άρα υπάρχει και τρίτη γραφή, του όψιμου Στανίτσα. Αν έχει κάποιος το τελικό αυτό χειρόγραφο του Στανίτσα, εκεί γύρω στο 1980, ας το ανεβάσει παρακαλώ.