Αγαπητέ,
Εκεί που ψέλνει ένας φίλος μου, έρχεται
ο κ. Π. Β. Πάσχος, υμνολόγος καθηγητής της Θεολογικής σχολής, στον οποίο είχαμε κάνει μία παρόμοια ερώτηση, για τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκε το τυπικό ή καλύτερα η δομή των ακολουθιών, η οποία δομή παρεπιπτώντως να σχολιάσω ότι είναι με μία λέξη απλά
τέλεια. Είναι άψογη. Και οι εναλλαγές ψαλσίματος-αναγνωσμάτων είναι σε απίστευτη ισορροπία, γιατί πολύ απλά οι Πατέρες γνώριζαν καλά "τον άνθρωπο" και ήξεραν τι έκαναν (συνήθως όμως τα αναγνώσματα παραλείπονται, βλέπε μεσονυκτικό-ώρες, για να μη πούμε καθίσματα ή τον καημένο τον Άμωμο, με αποτέλεσμα να μπαίνουμε π.χ. στη Θεία Λειτουργία με έντονη "πίεση" λόγω Αίνων-Δοξαστικού-Δοξολογίας... αλλά αυτό είναι άλλο θέμα).
Η απάντηση αγαπητέ μου είναι ότι ΔΕΝ υπάρχει καμμία μελέτη για την ιστορία του τυπικού, πέρα από αποσπασματικά άρθρα, και αυτά στα ξένα... Σχολίασε απλά ότι κάτι τέτοιο θα ήταν ένα πολύ καλό διδακτορικό, αλλά μέχρι εκεί.
Θαύμασα στην απάντηση ενός απλού Αγιορείτη, που του έκανα την ίδια ερώτηση,
"Ε... σιγά σιγά με τον καιρό θα καταλάβεις γιατί είναι δομημένες έτσι οι ακολουθίες"