P
ptz
Guest
-Ανεβάζω αποκεκομμένο από την Πανδέκτη το εν θέματι κοινωνικό του αειμνήστου Διδασκάλου και θέλω να παραθέσω μερικές σκέψεις περί τούτου.
-Κατ' αρχήν νομίζω αποτελεί ένα κομψοτέχνημα σύνθεσης,τόσο γιά το νόημά του,όσο και γιά την μέρα που έχει ορισθεί να ψάλλεται.
-Είναι σχετικά μικρό και μπορεί να καταταγεί στα συντετμημένα κοινωνικά σε σχέση με την δομή των παλαιών κοινωνικών αλλων κλασικών μελοποιών.
-Ομως παρουσιάζει μία σπάνια γιά συνθέσεις Πέτρου ιδιομορφία.Χρησιμοποιεί σε αυτό ο μελοποιός δέκα έξι-ναί [16] νότες.Από τον κάτω
ΔΙ έως τον επάνω-δίς-ΚΕ.Αυτό βέβαια απαιτεί μεγίστη φωνητική έκταση του ψάλλοντος.Ητοι εάν το ξεκινήσεις από φυσικό ΠΑ να μπορείς να πατήσεις τον κάτω ΔΙ και όλους τους πριν από αυτόν,αλλά και να ανέβεις και να πατήσεις τον πάνω δις ΚΕ και όλους τους πριν από αυτόν.Εάν αλλαχθεί η τονικότητα προς τα κάτω ή προς τα πάνω θα παρουσιασθούν άλλα προβλήματα.Γενικά
ο Διδάσκαλος-που πρέπει να τις είχε αυτές τις νότες-πιστεύω ότι το μελοποίησε με αυτές τις δυσκολίες γιά να τονίσει μελωδικά τις αντιθέσεις
όπως π.χ Εξηγέρθη-υπνών, Κύριος-Ανέστη.
-Ηχητικά δεν βρήκα πρόχειρα ακούσματα.Δεν ξέρω αν στο χαώδες πολύτιμο αρχείο του ψαλτολογίου υπάρχουν από οποιονδήποτε μονοφωνικά ή χορωδιακά.Οι επαϊοντες ας βοηθήσουν.Παραθέτω μόνον δύο ηχητικά που έχω
πρόχειρα.Το ένα με τον μακαρίτη Ν.Δανιηλίδη από το Πατριαρχείο το 1960,που δεν το λέει ακριβώς από μέσα αλλά το έχει ως κορμό.Το δεύτερο είναι ένα ημιτελές απο την ταπεινότητά μου του 1993 καθ' ότι δεν ντρέπομαι να ομολογήσω μετά τον υψηλό ΠΑ [που τον σηματοδοτεί ως ΔΙ-η τονικότητα όμως δεν αλλάζει] τράπηκα σε άτακτη οπισθοχώρηση,αλλάζοντας την γραμμή.Το ίδιο όμως κάνει και ο μακαρίτης Δανιηλίδης μετά τον πάνω ΓΑ.Ακούστε όμως στο ''σώζων'' πως όμορφα
επεμβαίνει ο κυρ Θρ.Στανίτσας.
-Τέλος χθές τηλεφωνικά και παρεπιπτόντως ρώτησα τον φίλο Αρχ.Πρωτοψάλτη Δ.Νερατζή αν το έχει ψάλλει ή το έχει ακουστικά και μού είπε πως παλαιά το είχε πεί μία φορά στην 'Ανδρο.
-Αυτά και συγχωρέστε μου την πολυλογία. Ομως τέτοια σύνθεση χρειάζεται διατριβή. Π.ΤΖ
Υγ1.Οποιος έχει υπ 'οψιν του άλλα ηχητικά ας βοηθήσει.
Υγ2.Επίσης από τα νέα αστέρια του ψαλτολογίου με τις ωραίες νεανικές φωνές,κάποιος ας το ηχογραφήσει σε όποια τονικότητα τον εξυπηρετεί γιά να υπάρχει αυτή η σπουδαία σύνθεση.
-Κατ' αρχήν νομίζω αποτελεί ένα κομψοτέχνημα σύνθεσης,τόσο γιά το νόημά του,όσο και γιά την μέρα που έχει ορισθεί να ψάλλεται.
-Είναι σχετικά μικρό και μπορεί να καταταγεί στα συντετμημένα κοινωνικά σε σχέση με την δομή των παλαιών κοινωνικών αλλων κλασικών μελοποιών.
-Ομως παρουσιάζει μία σπάνια γιά συνθέσεις Πέτρου ιδιομορφία.Χρησιμοποιεί σε αυτό ο μελοποιός δέκα έξι-ναί [16] νότες.Από τον κάτω
ΔΙ έως τον επάνω-δίς-ΚΕ.Αυτό βέβαια απαιτεί μεγίστη φωνητική έκταση του ψάλλοντος.Ητοι εάν το ξεκινήσεις από φυσικό ΠΑ να μπορείς να πατήσεις τον κάτω ΔΙ και όλους τους πριν από αυτόν,αλλά και να ανέβεις και να πατήσεις τον πάνω δις ΚΕ και όλους τους πριν από αυτόν.Εάν αλλαχθεί η τονικότητα προς τα κάτω ή προς τα πάνω θα παρουσιασθούν άλλα προβλήματα.Γενικά
ο Διδάσκαλος-που πρέπει να τις είχε αυτές τις νότες-πιστεύω ότι το μελοποίησε με αυτές τις δυσκολίες γιά να τονίσει μελωδικά τις αντιθέσεις
όπως π.χ Εξηγέρθη-υπνών, Κύριος-Ανέστη.
-Ηχητικά δεν βρήκα πρόχειρα ακούσματα.Δεν ξέρω αν στο χαώδες πολύτιμο αρχείο του ψαλτολογίου υπάρχουν από οποιονδήποτε μονοφωνικά ή χορωδιακά.Οι επαϊοντες ας βοηθήσουν.Παραθέτω μόνον δύο ηχητικά που έχω
πρόχειρα.Το ένα με τον μακαρίτη Ν.Δανιηλίδη από το Πατριαρχείο το 1960,που δεν το λέει ακριβώς από μέσα αλλά το έχει ως κορμό.Το δεύτερο είναι ένα ημιτελές απο την ταπεινότητά μου του 1993 καθ' ότι δεν ντρέπομαι να ομολογήσω μετά τον υψηλό ΠΑ [που τον σηματοδοτεί ως ΔΙ-η τονικότητα όμως δεν αλλάζει] τράπηκα σε άτακτη οπισθοχώρηση,αλλάζοντας την γραμμή.Το ίδιο όμως κάνει και ο μακαρίτης Δανιηλίδης μετά τον πάνω ΓΑ.Ακούστε όμως στο ''σώζων'' πως όμορφα
επεμβαίνει ο κυρ Θρ.Στανίτσας.
-Τέλος χθές τηλεφωνικά και παρεπιπτόντως ρώτησα τον φίλο Αρχ.Πρωτοψάλτη Δ.Νερατζή αν το έχει ψάλλει ή το έχει ακουστικά και μού είπε πως παλαιά το είχε πεί μία φορά στην 'Ανδρο.
-Αυτά και συγχωρέστε μου την πολυλογία. Ομως τέτοια σύνθεση χρειάζεται διατριβή. Π.ΤΖ
Υγ1.Οποιος έχει υπ 'οψιν του άλλα ηχητικά ας βοηθήσει.
Υγ2.Επίσης από τα νέα αστέρια του ψαλτολογίου με τις ωραίες νεανικές φωνές,κάποιος ας το ηχογραφήσει σε όποια τονικότητα τον εξυπηρετεί γιά να υπάρχει αυτή η σπουδαία σύνθεση.