Το Δοξαστικό των αγ. Πατέρων

Επισυνάπτω το ήμισυ περίπου του Δοξαστικού των Αγίων Πατέρων απομαγνητοφωνημένο. Ενδεχομένως να υπάρχουν καί λάθη. Στις καταλήξεις, εν γνώσει μου, δεν σημειώνω τα τσακίσματα με τρίγοργον που κάνει ο Στανίτσας, καθ΄ ότι στις συγκεκριμένες θέσεις μου είναι αντιπαθείς. Επίσης στις καταλήξεις προτιμώ κάπου να τελειώνω με κλάσμα (2 χρόνοι). Μάλλον θα ακολουθήσει συνέχεια.
 

Attachments

  • Στανίτσας - Αγ. Πατέρων.pdf
    48.6 KB · Views: 358

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Το Δοξαστικό των αγ. Πατέρων είναι κατά 90 τοις εκατό το ίδιο με το μοναδικό (απ´ό,τι έχω δει) σχετικό χειρόγραφο του αειμνήστου Άρχοντος Στανίτσα που κυκλοφορεί. Είχε γραφεί τον Μάϊο του 1963, προφανώς για χορωδιακή εκτέλεση στην Κπολη.
Δεν το έχω διαθέσιμο. Αν κάποιος το έχει, ας το ανεβάσει.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Και επειδή δηλαδή εσένα δε σου αρέσουν αυτές οι θέσεις, δε τις σημειώνεις εφ' όσον τις εκτέλεσε ο ψάλλων; Μπορείς τουλάχιστον να τις βάλεις σε παρένθεση. Εγώ πιστεύω ότι όταν απομαγνητοφωνούμε, γράφουμε ό,τι ακούμε και όχι ό,τι μας αρέσει. Σκέψου να ήθελες να καταγράψεις την ομιλία ενός πολιτικού που έχεις μαγνητοφωνήσει και να αφαιρείς τα σημεία που δε σου αρέσουν!:eek:
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;6875 said:
Επισυνάπτω το ήμισυ περίπου του Δοξαστικού των Αγίων Πατέρων απομαγνητοφωνημένο. Ενδεχομένως να υπάρχουν καί λάθη. Στις καταλήξεις, εν γνώσει μου, δεν σημειώνω τα τσακίσματα με τρίγοργον που κάνει ο Στανίτσας, καθ΄ ότι στις συγκεκριμένες θέσεις μου είναι αντιπαθείς. Επίσης στις καταλήξεις προτιμώ κάπου να τελειώνω με κλάσμα (2 χρόνοι). Μάλλον θα ακολουθήσει συνέχεια.

Αγαπητε Κωστα Χριστος Ανεστη .
Σε ευχαριστω για την απομαγνητοφωνηση που μας προσεφερες και θα περιμενω και την ολοκληρωση της . Την θεωρω λιαν επιτυχη και μπραβο . Θα μου επιτρεψεις καποια σχολεια που δεν ειναι ουτε παρατηρησεις ουτε υποδειξεις .
Αν το εγραφα εγω , ισως να προσθετα μερικα παρεστιγμενα , κυριως δεξια του γοργου , εκει που καλως χρησιμοποιεις τα υφεν , οπως ακριβως το εχεις στο δευτερο ω στην θεση ''ω θεια ..'' . Ακομα στο ''θεηγοροι οπλιται'' δεν νομιζω οτι γινεται χρωματικος . Συνεχιζει διατονικα .
Λες ''δεν σημειωνω τα τσακισματα με τριγοργο ..'' . Αν εννοεις το ''τσακισμα''
που κανει στις εντελεις καταληξεις , δεν ειναι τριγοργο αλλα διγοργο . Δηλαδη : Ειναι η νοτα που θελει (συνηθως ολιγον ή αποστροφος ή ισον) να
καμει την καταληξη , μετα ακολουθει ισο (κατω απο τις δυο αυτες νοτες μπαινει ομαλο ) πανω στο οποιο ειναι το διγοργο με παρεστιγμενο , μετα αποστροφος και μετα ολιγον και τελος ισον (με κλασμα ή χωρις κλασμα οποτε ακολουθει μια σιωπη) . Αυτη ακριβως τηνεκτελεση ηθελε ο αοιδιμος αρχωντας και αυτη εκανε , ασχετα αν την σημειωνε ή οχι . Το ειχαμε συζητησει προσωπικα το θεμα . Τωρα για το παρεστιγμενο στο διγοργο , αλλοι (οπως εγω ) , το θελουν οχι αριστερα του πρωτου (κατω) γοργου , αλλα αριστερα του δευτερου (πανω ) γοργου .
Τωρα για αυτο που λεει ο αγαπητος Γαλανης και εγω ειμαι της αποψης , οταν
απομαγνητοφωνουμαι κατι , να το γραφουμε ως εχει . Αν δεν μας αρεσει κατι
οταν τυχει να ψαλλωμαι τη συγκεκριμενη θεσει και ειμαστε μονοι , ας το ψαλλωμε οπως μας αρεσει .
Και παλι ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ για την πολυ καλη προσπαθεια (το να απομαγνητοφωνει κανεις τον Στανιτσα , δεν ειναι και το πιο ευκολο πραγμα του κοσμου) και ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ .
 
Αγαπητέ κ. Γαλάνη, Χριστός Ανέστη! Είναι η πρώτη φορά που κάνω τέτοιου είδους "επέμβαση σε απομαγνωητορωνημένο κείμενο του Στανίτσα. Κάποτε κάνω και αυτό που λέτε (ίδε επισυνημμένο). Θεωρώ ότι η συγκεκ΄κριμένη θέση έχει γίνει πλέον του συρμού και είναι πολύ τετριμμένη, για να την καταγράψω και να βαρυφορτώσω το κείμενο. Αφού έχετε και το άκουσμα, θα μπορείτε να το ψάλλετε όπως σας αρέσει, κάνοντας, ενδεχομένως, και ανάλογα "τσακίσματα", όπου δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα. Να ΄στε καλά, πάντως.

Αγαπητέ κ. Λιναρδάκη, Αληθώς Ανέστη! Για το θέμα του "τσακίσματος", νομίζω ότι ορθώς χρησιμοποίησα τον όρο "τρίγοργον". Ίδετε κάτω στο επισυνημμένο. Για το παρεστιγμένο, είναι γεγονός ότι σε όλα τα βιβλία έτσι το έχουν με το υφέν. Η ακουστική μου πείρα (σιγά την πείρα, αλλά, τέλος πάντων), όμως μου λέει ότι στις περισσότερες φορές δεν συμβαίνει, όπως συμβαίνει στο ω, όπου εκεί μόλις που ακούγεται σε ΄σχέση με το ύψος του επόμενου φθόγγου. Μπορεί, βέβαια, και να έχω λάθος. Δεν ξέρω αν έγινα κατανοητός. Για το θέμα του χρωματικού, νομιζω ότι έτσι ακούγεται, έχω δει, μάλιστα και ένα άλλο κείμενο του Στανίτσα (όχι των Αγίων Πατέρων) και δεν θυμάμαι και πού, με την ίδια θέση, δηλ. ενώ ψάλλει διατονικώς βάζει την φθορά του Πα στον Κε, όχι του Δι στον Γα. Η γραμμή πάντως ήταν η ίδια. Να 'στε και σεις καλά.
 

Attachments

  • Αλληλουιάριον Στανίτσαpdf.pdf
    37.4 KB · Views: 257

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
στο θεηγοροι οπως το ακουω εγω κανει δευτερο ηχο οχι πλ β. πανω στο δι κανονικη φθορα δευτερου
 

ktrifonidis

Τρυφωνίδης Κων/νος
Ανεβάζω και εδώ το δοξαστικό Των Αγίων Πατέρων από τον άρχοντα.
 

Attachments

  • Αγ.Πατέρων 1.jpg
    460.4 KB · Views: 666
  • Αγ.Πατέρων 2.jpg
    500.5 KB · Views: 282
  • Αγ.Πατέρων 3.jpg
    445.4 KB · Views: 270
  • Αγ.Πατέρων 4.jpg
    573 KB · Views: 264
  • Αγ.Πατέρων 5.jpg
    465.2 KB · Views: 256
  • Αγ.Πατέρων 6.jpg
    451.8 KB · Views: 274

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Ευχαριστούμε πολύ. Όντως το δοξαστικό έλειπε...
Όσο για την κριτική, πιστέυω οτι είναι ανώφελη:
α)Είναι διασκευές ή συνθέσεις όπως άρεσαν στον άρχοντα να τα λέει (κατα την δικιά του μουσική αντίληψη). Αν μου αρέσουν τα παίρνω αν όχι δεν τα παίρνω. Όπως και να χει είναι αρχείο όμως.
β)Δεν προσφέρονται για κριτική πιστεύω, κυρίως επειδή δεν έχουν ωριμάσει στα αναλόγια, όπως άλλα παλια μαθήματα που χαρακτηρίζονται στριφνά ή και αμίμητα...
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Ευχαριστούμε πολύ. Όντως το δοξαστικό έλειπε...
Όσο για την κριτική, πιστέυω οτι είναι ανώφελη:
α)Είναι διασκευές ή συνθέσεις όπως άρεσαν στον άρχοντα να τα λέει (κατα την δικιά του μουσική αντίληψη). Αν μου αρέσουν τα παίρνω αν όχι δεν τα παίρνω. Όπως και να χει είναι αρχείο όμως.
β)Δεν προσφέρονται για κριτική πιστεύω, κυρίως επειδή δεν έχουν ωριμάσει στα αναλόγια, όπως άλλα παλια μαθήματα που χαρακτηρίζονται στριφνά ή και αμίμητα...

Συμφωνώ απολύτως στο α), όσο και στο β) του Θανάση. Ο Άρχοντας, ΠΑΝΤΟΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ (αυτό να μην το ξεχνάμε, έτσι;) έγραφε τις μελοποιήσεις του "όπως άρεσαν στον άρχοντα να τα λέει (κατα την δικιά του μουσική αντίληψη)". Αλλά το κυριότερο είναι το εξής: αυτές οι "παρτιτούρες" τις έγραφε όχι για τον εαυτόν του, αλλά για τους συνεργάτες του στο Αναλόγιο, για να μπορούν να παρακολουθούν όλοι το ίδιο το κείμενο και να τα ψαίλνουν όλοι μαζί. Όταν έψαιλνε μόνος του ο Στανίτσας, δεν έψαιλνε από αυτά τα χειρόγραφα με εκατό της εκατό ακρίβεια. "Περίπου", αλλά όχι και "ακριβώς". Μάλλον ούτε μπροστά του δεν τις είχε γιατί, όπως ξεύρουμε, τα ήξευρε όλα απ' έξω. Όμως, είναι εύκολη η γραφή του, αναλυμμένη μεν, αλλά απλοποιημένη δε. Όπως είναι του Πρίγγου τα κείμενα (Μεγ. Εβδ., Αναστασιματάριον και Δοξαστάριον). Τα μεταχειρίζομαι αυτά τα χειρόγραφο στο Αναλόγιό μου διότι έχω παρατηρήσει ότι οι άλλοι που με βοηθούν μπορούν και τα παρακολουθούν πιο εύκολα, κατά κάποιο τρόπο, από άλλα κείμενα που τους βάζω.

Απόστολος
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Και επειδή δηλαδή εσένα δε σου αρέσουν αυτές οι θέσεις, δε τις σημειώνεις εφ' όσον τις εκτέλεσε ο ψάλλων; Μπορείς τουλάχιστον να τις βάλεις σε παρένθεση. Εγώ πιστεύω ότι όταν απομαγνητοφωνούμε, γράφουμε ό,τι ακούμε και όχι ό,τι μας αρέσει. Σκέψου να ήθελες να καταγράψεις την ομιλία ενός πολιτικού που έχεις μαγνητοφωνήσει και να αφαιρείς τα σημεία που δε σου αρέσουν!:eek:

Αγαπητέ Πέτρο, Χριστός ανέστη.
Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω στα παραπάνω. Ο τρόπος που γράφει κανείς μουσική (την μουσική της ψαλμωδίας εννοώ, όχι γενικά) δεν απαιτεί το να τα γράφει όλα, ακριβώς λόγω του στενογραφικού χαρακτήρα της, κάτι που δυστυχώς πάει να εκλείψει στις μέρες μας, όπου γράφει ο καθένας μέχρι και το βήχα του στην παρασημαντική. Χωρίς να θέλω να κάνω τον δικηγόρο του κ. Λάμπρου, δεν είναι ότι γράφει όποια θέση θέλει αυτός, αλλά καταγράφει τον κορμό της μελωδίας, ώστε η ανάπτυξη του μέλους να είναι δουλειά του εκτελεστή. Έτσι έγραφαν και όλοι οι παλαιοί εξάλλου, αλλά ποιος τους θυμάτε τώρα αυτούς...

Υ.Γ. Για φαντάσου ας πούμε τον Πέτρο τον Λαμπαδάριο, που όπως λέει η παράδοση αντέγραφε τις θέσεις των χοτζάδων στους μιναρέδες με ταχύτητα γραφής που γινόταν κατά την εκτέλεση, να έγραφε όλα όσα κάνουν αυτοί οι τρελοί :eek:. Φαντάσου την μορφή της ψαλμωδίας που θα κληρονομούσαμε όλοι εμείς οι σημερινοί. Άραγε και όταν γράφουμε εμείς σήμερα, σκεφτόμαστε το γραπτό μας μετά από 100 χρόνια που πιθανόν να θεωρήται στοιχείο της παράδοσης, ή το κάνουμε έτσι για να περάσει η ώρα;

Με φιλική αγάπη...
 
Top