[Ερώτηση] Νὰ ἀνεβάσω αὐτὸ τὸ ἄγνωστο παλιὸ βιβλίο;

frephraim

Παλαιό Μέλος
Ἔχουμε ἕνα παλιὸ βιβλίο ποὺ νομίζω εἶναι τοῦ 19ου αἰῶνα, βασιζόμενος στὸ μέγεθος καὶ στὸ χρῶμα τῶν σελίδων. Δυστυχῶς λείπει ἡ πρώτη σελίδα, καὶ ἔτσι δὲν ξέρουμε ποιὸ βιβλίο εἶναι καὶ ἂν ἀξίζῃ νὰ τὸ σκαναρίσω ὁλόκληρο. Ἀνεβάζω τώρα μόνο τὶς πρῶτες καὶ τὶς τελευταῖες σελίδες μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι κάποιος μπορεῖ νὰ μοῦ πῇ τί βιβλίο εἶναι. Μοιάζει πολὺ μὲ τὴ Μουσικὴ Συλλογὴ τοῦ Προγάκη, ἀλλὰ τὰ περιεχόμενα δὲν εἶναι ἀκριβῶς τὰ ἴδια.
 

Attachments

  • Agnosto Biblio tou Orthrou.pdf
    2.6 MB · Views: 658
Ἔχουμε ἕνα παλιὸ βιβλίο ποὺ νομίζω εἶναι τοῦ 19ου αἰῶνα, βασιζόμενος στὸ μέγεθος καὶ στὸ χρῶμα τῶν σελίδων. Δυστυχῶς λείπει ἡ πρώτη σελίδα, καὶ ἔτσι δὲν ξέρουμε ποιὸ βιβλίο εἶναι καὶ ἂν ἀξίζῃ νὰ τὸ σκαναρίσω ὁλόκληρο. Ἀνεβάζω τώρα μόνο τὶς πρῶτες καὶ τὶς τελευταῖες σελίδες μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι κάποιος μπορεῖ νὰ μοῦ πῇ τί βιβλίο εἶναι. Μοιάζει πολὺ μὲ τὴ Μουσικὴ Συλλογὴ τοῦ Προγάκη, ἀλλὰ τὰ περιεχόμενα δὲν εἶναι ἀκριβῶς τὰ ἴδια.

Ευλογείτε, πάτερ!

Το βιβλίο αξίζει πολύ και είναι σπάνιο. Σίγουρα δεν είναι ο Όρθρος του Πρωγάκη. Περιέχει μοναδικά μαθήματα, όπως τον πολυέλεο ως φερόμενο του αγ. Ιω. Κουκουζέλους, Βουλγάρα κ.α. Είναι σύγχρονο ή μεταγενέστερο του Φωκαέως και του Νεκταρίου μοναχού Προδρομίτου. Πρόκειται συνεπώς για τρίτομη Ανθολογία Εσπερινού, Όρθρου και Θ΄Λειτουργίας.

Αναμένουμε,

Δ.
 
Last edited:
Ἔχουμε ἕνα παλιὸ βιβλίο ποὺ νομίζω εἶναι τοῦ 19ου αἰῶνα, βασιζόμενος στὸ μέγεθος καὶ στὸ χρῶμα τῶν σελίδων. Δυστυχῶς λείπει ἡ πρώτη σελίδα, καὶ ἔτσι δὲν ξέρουμε ποιὸ βιβλίο εἶναι καὶ ἂν ἀξίζῃ νὰ τὸ σκαναρίσω ὁλόκληρο. Ἀνεβάζω τώρα μόνο τὶς πρῶτες καὶ τὶς τελευταῖες σελίδες μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι κάποιος μπορεῖ νὰ μοῦ πῇ τί βιβλίο εἶναι. Μοιάζει πολὺ μὲ τὴ Μουσικὴ Συλλογὴ τοῦ Προγάκη, ἀλλὰ τὰ περιεχόμενα δὲν εἶναι ἀκριβῶς τὰ ἴδια.

Σκαναρετε!!!! Αξιζει!!!
 
Περιέχει μοναδικά μαθήματα, όπως τον πολυέλεο ως φερόμενο του αγ. Ιω. Κουκουζέλους, Βουλγάρα κ.α.

Τον ίδιο πολυέλεο συμπεριέλαβε ο Ρηγόπουλος και στον Β' συμπληρωματικό τόμο του Ταμείου ανθολογίας του Θεοδώρου Φωκαέως...μάλλον τον πήρε από αυτό το άγνωστο βιβλίο...μοιάζουν πολύ οι γραμματοσειρές...μου θυμίζει έντυπο στο οποίο συμπεριλαμβάνονται έργα του Μάρκου Βασιλείου...
 
Επίσης στον ίδιο τόμο του Ρηγόπουλου υπάρχουν και οι δύο δοξολογίες (Λεγέτου & πλ.β') του Νεκταρίου Προδρομίτου από το άγνωστο έντυπο.
 
Επίσης στον ίδιο τόμο του Ρηγόπουλου υπάρχουν και οι δύο δοξολογίες (Λεγέτου & πλ.β') του Νεκταρίου Προδρομίτου από το άγνωστο έντυπο.

Για την ακρίβεια, στον Γ τόμο ( όπου οι Δοξολογίες μόνο), ενώ η Βουλγάρα είναι στον Β τόμο του Όρθρου του Ταμείου Ανθολογίας από τον Ρηγόπουλο...
 
Νἆναι εὐλογημένο, θὰ τὸ ἀνεβάσω. Μόνο δῶστε μου λίγες μέρες.
Πάντως μοῦ κάνει ἐντύπωσι πῶς δὲν μποροῦσα νὰ τὸ βρῶ στὴ Βιβλιογραφία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς τοῦ Γεώργιου Χατζηθεοδώρου καὶ οὔτε τὸ ἀναγνωρίζει κανεὶς ἄλλος.
 
Νἆναι εὐλογημένο, θὰ τὸ ἀνεβάσω. Μόνο δῶστε μου λίγες μέρες.
Πάντως μοῦ κάνει ἐντύπωσι πῶς δὲν μποροῦσα νὰ τὸ βρῶ στὴ Βιβλιογραφία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς τοῦ Γεώργιου Χατζηθεοδώρου καὶ οὔτε τὸ ἀναγνωρίζει κανεὶς ἄλλος.

Γένοιτο κ ευχαριστούμε. Κοιτάξατε στο ευρετήριο αν αναφέρει ο Γ. Χατζηθεοδώρου τη Βουλγάρα ή τον Νεκτάριο Μοναχό Προδρομίτη; Αν παραλείπεται ή πρόκειται για έκδοση μετά το 1899, ή για έκδοση μάλλον δυσεύρετη που διέλαθε της πανθομολογούμενης λεπτομερούς προσοχής του εκδότη. Τη δεύτερη εκδοχή τη θεωρώ μάλλον απίθανη, αφού το βιβλίο ήταν γνωστό στους επιμελητές των εκδόσεων Ρηγόπουλου.

Δ.

Υγ Τα τυπογραφικά στοιχεία θυμίζουν το τυπογραφείο που εξέδωσε τα βιβλία του Αγαθ. Κυριαζίδου: Εν Άνθος και Αι δύο μέλισσαι τουλάχιστον. Αν δεν απατώμαι, εκείνα τυπώθηκαν στο Πατριαρχικό Τυπογραφείο.
 
Last edited:
Κοιτάξατε στο ευρετήριο αν αναφέρει ο Γ. Χατζηθεοδώρου τη Βουλγάρα ή τον Νεκτάριο Μοναχό Προδρομίτη;
Ναί, ἀλλὰ δὲν ἔχει ἐκεῖνες τὶς λέξεις στὰ εὑρετήρια.
 
Το βιβλίο αυτο αποτελεί τον ένα απο τους 3 τόμους εγχειριδίου που εκδόθηκε το 1894 στην Κωνσταντινούπολη απο τον Δημήτριο Ιωαννου Πρωτοψάλτη, υιό του γνωστού πρωτοψάλτη.Την πληροφορία την πήρα απο τον δασκαλό μου τον Γ.Χατζηθεοδώρου κσι περιμένω και σχετική αναφορά να σας επισυνάψω απο το βιβλίο του το σχετικό με την βυζαντινή βιβλιογραφία.Πάτερ αναμένουμε.
 
Μπράβο! Αὐτὸ πρέπει νὰ εἶναι, ἀφοῦ κοίταξα στὴ Βιβλιογραφία τοῦ Χατζηθεοδώρου, καὶ λέει ὅτι ἔχει 516 σελίδες, ὅπως εἶναι αὐτὸ ποὺ ἔχω, καὶ ἔχει τὰ ἴδια περιεχόμενα.
Λίγη ὑπομονὴ νὰ κάνετε, σᾶς παρακαλῶ, καὶ θὰ τὸ ἀνεβάσω σὲ λίγες μέρες.
 
Το βιβλίο αυτο αποτελεί τον ένα απο τους 3 τόμους εγχειριδίου που εκδόθηκε το 1894 στην Κωνσταντινούπολη απο τον Δημήτριο Ιωαννου Πρωτοψάλτη, υιό του γνωστού πρωτοψάλτη.Την πληροφορία την πήρα απο τον δασκαλό μου τον Γ.Χατζηθεοδώρου κσι περιμένω και σχετική αναφορά να σας επισυνάψω απο το βιβλίο του το σχετικό με την βυζαντινή βιβλιογραφία.Πάτερ αναμένουμε.

Ορίστε και τα ντοκουμέντα.....
 

Attachments

  • ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ0001.jpg
    831.9 KB · Views: 136
  • ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ0002.jpg
    1.5 MB · Views: 89
Περιέχει μοναδικά μαθήματα, όπως τον πολυέλεο ως φερόμενο του αγ. Ιω. Κουκουζέλους, Βουλγάρα κ.α.

H Βουλγάρα δεν είναι του Κουκουζέλη, αλλά του Ιωάννου Γλυκύ. Πρόκειται για το λάθος αν και αρκετά παλαιό.
 
Dicitur, Shota!

Σαν σύνθεση του Γλυκύ το παρουσιάζουν τα παλαιά χειρόγραφα, π.χ. η Παπαδική του Xρυσάφου (Γρ.Θ. Στάθη, Οι αναγραμματισμοί..., σελ. 105).
 
Σαν σύνθεση του Γλυκύ το παρουσιάζουν τα παλαιά χειρόγραφα, π.χ. η Παπαδική του Xρυσάφου (Γρ.Θ. Στάθη, Οι αναγραμματισμοί..., σελ. 105).


Φερόμενος ως του Κουκουζέλη έγραψα εξ αρχής ότι είναι ο πολυέλεος. Ότι Ιωάννης ο Γλυκύς και Ιωάννης Παπαδόπουλος ο επονομαζόμενος Κουκουζέλης είναι δύο ξεχωριστά άτομα, το γνωρίζουν όλοι. Δεν ξέρω όμως αν σε χφφ δεν απαντά ο Κουκουζέλης και ως Γλυκύς, κ αν μια τέτοια ονοματοδοσία διευκολύνει ή περιπλέκει ζητήματα πατρότητας μιας περίεργης σύνθεσης ( βλ την έκταση του μαθήματος), αλλά και ονοματοδοσίας η οποία έγινε όχημα προπαγάνδας προκειμένου να αποδειχθεί ο Κουκουζέλης ως αλλόφυλος...


Δ.
 
Φερόμενος ως του Κουκουζέλη έγραψα εξ αρχής ότι είναι ο πολυέλεος. Ότι Ιωάννης ο Γλυκύς και Ιωάννης Παπαδόπουλος ο επονομαζόμενος Κουκουζέλης είναι δύο ξεχωριστά άτομα, το γνωρίζουν όλοι. Δεν ξέρω όμως αν σε χφφ δεν απαντά ο Κουκουζέλης και ως Γλυκύς, κ αν μια τέτοια ονοματοδοσία διευκολύνει ή περιπλέκει ζητήματα πατρότητας μιας περίεργης σύνθεσης ( βλ την έκταση του μαθήματος), αλλά και ονοματοδοσίας η οποία έγινε όχημα προπαγάνδας προκειμένου να αποδειχθεί ο Κουκουζέλης ως αλλόφυλος...

Μόνο από το ΙΣΤ' αι. εμφανίζεται σε χειρόγραφα ο Κουκουζέλης [υπό το όνομα του Κουκουζέλη, εάν θέλεις :D] σαν συνθετης αυτού του πολυέλεου. Ο Κουκουζέλης όμως έχει ένα κράτημα «βουλγαρικόν». Από κει μάλλον η σύγχυση.
 
Τα περί καταγωγής του Κουκουζέλους τα αναλύει ο Καράς και ο Στάθης, όπου παρουσιάζουν ισχυρά επιχειρήματα που διαψεύδουν το μύθο γύρω από το όνομά και την καταγωγή του. Ο Καράς, μάλιστα, αποδεικνύει με τις χρονολογίες που έχουμε για τον Κουκουζέλη πως ενδεχομένως να είναι διαφορετικός ο Λαυριώτης μοναχός Ιωάννης Κουκουζέλης από τον μαΐστορα της Πόλης.

Πάντως, η Βουλγάρα αποδίδεται, εκτός από τον Ιωάννη τον Γλυκύ (δεν πρόκειται για τον Κουκουζέλη αλλά για άλλη μεγάλη μουσική προσωπικότητα) και στον Κουκουμά. Περισσότερες λεπτομέρειες στο βιβλίο «Ιωάννης Μαΐστωρ ο Κουκουζέλης και η εποχή του» του Σ. Καρά.
 
Ο Καράς, μάλιστα, αποδεικνύει με τις χρονολογίες που έχουμε για τον Κουκουζέλη πως ενδεχομένως να είναι διαφορετικός ο Λαυριώτης μοναχός Ιωάννης Κουκουζέλης από τον μαΐστορα της Πόλης.
Διαφορετικός ο μαίστορας τη Πόλης Ιωάννης ο Κουκουζέλης από τον Λαυριώτη Γρηγόριο Κουκουζέλη...αυτό λέει ο Καράς, όχι διαφορετικός από Λαυριώτη Ιωάννη Κουκουζέλη.
 
Back
Top