Shota
Παλαιό Μέλος
Νομίζω ότι και αυτό είναι κάτι σχετικό με το θέμα των λειτουργικών.
Νομίζω ότι και αυτό είναι κάτι σχετικό με το θέμα των λειτουργικών.
Πρόκειται για τα αυτά (=ίδια) Λειτουργικά!
Του Ραιδεστηνού ανήκουν στις ελάχιστες τέτοιες μελοποιήσεις εκείνης της εποχής, μπορεί βέβαια να ψάλθηκαν σποραδικά αλλού, αλλά έτερον-εκάτερον. Το γεγονός ότι δεν εκδόθηκαν σε άλλα βιβλία, επίσης κάτι λέει.
Τώρα πρόσεξα (είχα υπ'όψιν μου μόνο αυτά του πλ. δ')
Πρόκειται για τα αυτά (=ίδια) Λειτουργικά!
ΥΓ. Η ΜΧΕ φάσκει κ αντιφάσκει ή ιδέα μου είναι; Οι "αυστηρές" Εγκύκλιοι είναι μάλλον υποκινούμενες..
Παραπάνω -ἀλλὰ καὶ ἀλλοῦ στὸ forum- διατυπώθηκαν κάποιες ἀπόψεις περὶ τῆς ἡλικίας τῶν λειτουργικῶν, περὶ τῆς σύνθεσής τους ἀλλὰ καὶ κάποτε γενικότερα περὶ τῆς θέσης τους ἑντὸς τῆς ἐκκλησιαστικῆς λατρείας πέραν διαφόρων κοσμικῶν κριτηρίων. Προσωπικὰ, ὅπως ἔχετε καταλάβει, διατηρῶ μιὰ στάση αὐστηροῦ σκεπτικισμοῦ ἀπέναντί τους. Θεωρῶ ὅτι καλὸν εἶναι νὰ ἀπαγγέλονται ἐμμελῶς (δὲν περιορίζομαι στὸ κλιτὸν), καὶ μόνο σὲ κάποια πανήγυρι νὰ ψάλλονται κατ᾿ ἐξαίρεσιν καὶ μόνο.
Ἡ δική σας ἄποψη ποιὰ εἶναι πέρα ἀπὸ τὴν διατύπωση ἁποριῶν; Εἶστε σύμφωνος μὲ τὴν ψαλμώδησή τους σύμφωνα καὶ μὲ τὰ σημερινὰ κριτήρια; Καὶ τὶ πιστεύετε γιὰ τὴν ἀπαρχή τους;
Οἱ ἐρωτήσεις μου εἶναι καλόπιστες καὶ δὲν στοχεύουν σὲ κάτι ἄλλο, παρὰ μόνο στὴν διερεύνηση τοῦ ζητήματος.
Εὐχαριστῶ.
Πρόκειται για τα αυτά (=ίδια) Λειτουργικά!
ΥΓ. Η ΜΧΕ φάσκει κ αντιφάσκει ή ιδέα μου είναι; Οι "αυστηρές" Εγκύκλιοι είναι μάλλον υποκινούμενες..
ΑΡΑ τα του "Ραιδεστηνού" δεν είναι και τόσο "νέα"...(όπως κ τα του πλ.Δ΄ δεν είναι και τόσο "αρχαία"..):wink:
ΥΓ. Έχουν πολλά ακόμη να δουν τα μάτια μας κ ν'ακούσουν τα ώτα μας.. Φτάνει να μην έχουμε παρωπίδες ή βουλοκέρι!
Η στάση/τοποθέτησή σας έναντι των Λειτουργικών, όπως κ αυτή του κ.Γιαννόπουλου, μού είναι (ήδη) γνωστή κ σεβαστή.
Η δική μου προσέγγιση είναι, όμως, περισσότερο ιστορικοκριτική : διερεύνηση του ζητήματος βάσει του συναφούς ιστορικού πλαισίου κ ανεξαρτήτως των προσωπικών μου επιλογών/προτιμήσεων ή των μεταγενέστερων/σημερινών λειτουργι(ολογι)κών κ μουσικ(ολογικ)ών "τάσεων" (αναχρονισμός). Είναι πχ προφανές ότι η μεταγενέστερη εν Ελλάδι σύνδεσή του με τον τρόπο εκφώνησης των ευχών (μυστικώς, χαμηλοφώνως ή εις επήκοον) κ τις διάφορες πρακτικές που ακολουθήθηκαν (οργανώσεις, λειτουργική αναγέννηση), δεν βρίσκει ιστορικό αντίκρυσμα ούτε έρεισμα στην προβληματική του (τέλους του) 19ου αιώνα. Άλλες οι (αρχικές) ενστάσεις των Πατριαρχικών, άλλες οι (μεταγενέστερες) ενστάσεις των οργανωσιακών κ περίπου άλλες οι (σημερινές) λειτουργιολογικές κ λοιπές ενστάσεις.
Ως εκ τούτου, προσπαθώ να αποσυνδέω το σήμερα από το χθες κ να εξετάζω, κατά το δυνατόν αμερόληπτα, το παρελθόν κ την ιστορική συνέχεια/εξέλιξη της μουσικής παράδοσης* καθ'εαυτής.
'Αλλωστε, το ζήτημα (του τρόπου ψαλμώδησης) των Λειτουργικών καθ'εαυτό δεν είναι δογματικό, ούτε θεολογικό. Είναι μάλλον μουσικό κ αισθητικό. Ο καθένας (μας) διαλέγει ελεύθερα. Αρκεί να μην καταλήγει σε "δογματικές" διατυπώσεις κ σε κλειστές/αποκλειστικές νοοτροπίες...
Ευχαριστώ για το μήνυμά σας. Η στάση/τοποθέτησή σας έναντι των Λειτουργικών, όπως κ αυτή του κ.Γιαννόπουλου, μού είναι (ήδη) γνωστή κ σεβαστή.
Η δική μου προσέγγιση είναι, όμως, περισσότερο ιστορικοκριτική : διερεύνηση του ζητήματος βάσει του συναφούς ιστορικού πλαισίου κ ανεξαρτήτως των προσωπικών μου επιλογών/προτιμήσεων ή των μεταγενέστερων/σημερινών λειτουργι(ολογι)κών κ μουσικ(ολογικ)ών "τάσεων" (αναχρονισμός). Είναι πχ προφανές ότι η μεταγενέστερη εν Ελλάδι σύνδεσή του με τον τρόπο εκφώνησης των ευχών (μυστικώς, χαμηλοφώνως ή εις επήκοον) κ τις διάφορες πρακτικές που ακολουθήθηκαν (οργανώσεις, λειτουργική αναγέννηση), δεν βρίσκει ιστορικό αντίκρυσμα ούτε έρεισμα στην προβληματική του (τέλους του) 19ου αιώνα. Άλλες οι (αρχικές) ενστάσεις των Πατριαρχικών, άλλες οι (μεταγενέστερες) ενστάσεις των οργανωσιακών κ περίπου άλλες οι (σημερινές) λειτουργιολογικές κ λοιπές ενστάσεις.
Ως εκ τούτου, προσπαθώ να αποσυνδέω το σήμερα από το χθες κ να εξετάζω, κατά το δυνατόν αμερόληπτα, το παρελθόν κ την ιστορική συνέχεια/εξέλιξη της μουσικής παράδοσης* καθ'εαυτής.
'Αλλωστε, το ζήτημα (του τρόπου ψαλμώδησης) των Λειτουργικών καθ'εαυτό δεν είναι δογματικό, ούτε θεολογικό. Είναι μάλλον μουσικό κ αισθητικό. Ο καθένας (μας) διαλέγει ελεύθερα. Αρκεί να μην καταλήγει σε "δογματικές" διατυπώσεις κ σε κλειστές/αποκλειστικές νοοτροπίες...
*Κουίζ : υπό το όνομα ποίου ακόμη μάς παραδίδονται (ελαφρώς διασκευασμένα) τα Λειτουργικά σε Β'; Ο ευρών αμειφθήσεται..
Ευχαριστώ πολλαπλώς για την πληροφορία αυτή, η οποία προσωπικά μου λέει τρία πράγματα: α) υπήρχε ψαλμώδηση, αλλά όχι "στον ήχο της Κυριακής", γεγονός που έδινε την ευκαιρία στον πιστό σχεδόν να παγιώσει μουσικά τα ψαλλόμενα στην αντίληψή του, β) τα λειτουργικά ήταν εμμελή, αλλά όχι μουσικώς περίπλοκα (π.χ. με μακάμια), γ) (το πιο ενδιαφέρον) η -σχεδόν- καθιερωμένη αρμονία ψαλμώδησης των λειτουργικών ήταν αυτή του α / πλ.α, πράγμα που προσωπικά μου φαίνεται ως επιθυμία να δημιουργηθεί ένα σεμνοπρεπές ύφος ταιριαστό με το Πατριαρχείο. Και τα τρία στοιχεία πάντως τοποθετούν την παράδοση του Πατριαρχείου ακριβώς στο μέσο του δρόμου ανάμεσα στην ψαλμώδηση σε κλιτό από τη μία και την μουσικώς σύνθετη, πολύηχη και δεξιοτεχνική ψαλμώδηση από την άλλη.Είχα σήμερα την εξαιρετική τιμή κ ευκαιρία να συμψάλλω (για μια ακόμη φορά) με τον πολιό Κπολίτη κ Άρχοντα τ.Δομέστικο της ΜΧΕ Δημοσθένη Παϊκόπουλο.
Μιας κ ο λόγος περί Λειτουργικών, τόν ρώτησα σχετικά κατά τη διάρκεια του συνηθισμένου καφέ. Την δεκαετία του 50 κατά την οποία υπηρέτησε διαδοχικά ως παρα-Δομέστικος του Πρίγγου κ Δομέστικος του Στανίτσα, οι Πατριαρχικοί χοροί έψαλαν κατά κόρον τις Κυριακές τα Πατριαρχικά (πλ.Α´), τα μαχούρ (πλ.Δ´ επτάφωνος) και τα "ανέκδοτα" (πλ.Α´) του Πρίγγου* (ανεξαρτήτως του ήχου της Κυριακής). Μου διευκρίνησε δε πως τα Πατριαρχικά κ τα "ανέκδοτα" του Πρίγγου σε πλ.Α´ είχαν τότε "υποσκελίσει" τα αντίστοιχα Λειτουργικά του Κανελλίδου (που ψάλλονταν παλαιότερα). Στις δε καθημερινές Λειτουργίες (εορτές αγίων κλπ), οι Δομέστικοι έψαλαν συνήθως τα Λειτουργικά του Νικολαϊδη σε Α´ κ ενίοτε (σπάνια) τα "χύμα/εκφωνητικά".
*Τα κιουρδί του Πρίγγου (πλ.Α´) ψάλλονταν από τον ίδιο κατά τας πανηγύρεις Ναών της Αρχιεπισκοπής Κπόλεως όπου συνόδευε τον Πατριάρχη.
Και σε pdf από την ίδια πηγή, λίγο επεξεργασμένα από εμένα στην παρουσίαση ώστε να είναι ευπαρουσίαστα σε αυτοτελές δισέλιδο.Από την Λειτουργία του Αντωνίου Σύρκα τα λειτουργικά σε πλ. δ' όπως τα έψαλλε ο Κυριακός Ιωαννίδης ο Καλόγηρος.