Αντώνιος Σύρκας (1872 - +1974)

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Τα βιογραφικά στοιχεία που δίνει ο Άγγελος Βουδούρης (Μουσικοκριτικά, σελ. 425-26) και εκείνα που δίνει ο Φίλιππος Οικονόμου (τόμος Α' σελ. 139 και τόμος Β' σελ. 315) είναι σε κάποια σημεία ελλιπή ή αντιφατικά.

Ο μέν (εκτός άλλων κοινών στοιχείων) τον παρουσιάζει σαν μαθητή (και) του συστήματος του Ιω. Σακελλαρίδη και οπαδό της τετραφωνίας ο οποίος εργαζόταν εκ του αφανούς προς επικράτησή της στους ορθόδοξους ναούς. Δεν αναφέρει τίποτα για την προσωρινή αναπλήρωση της πρωτοψαλτίας της ΜΧΕ (για 2-3 μήνες) και τέλος αναφέρει οτι πέθανε το 1942. Μάλλον ο Βουδούρης είχε λάθος πληροφορία εδώ.

Ο δέ (εκτός άλλων κοινών στοιχείων) τον παρουσιάζει σαν διαπρεπή μουσικοδιδάσκαλο και πρωτοψάλτη, σπουδαίο μελοποιό, προσωρινό τοποτηρητή της πρωτοψαλτίας της ΜΧΕ, ο οποίος πέθανε το 1974 σε ηλικία 102 ετών. Δεν αναφέρει τίποτα περί τετραφωνίας, Σακελλαρίδη κτλ.

Στη musipedia ψάχνοντας βρήκα τα εξής επίσης ενδιαφέροντα που μάλλον επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες του Βουδούρη περί νεωτερισμών:

(Άνθια 1872 - Αθήνα 1974). Διαπρεπής Κων/πολίτηςμουσ/δάσκαλος, πρωτοψάλτης και χοράρχης. Πήρε τα πρώτα μαθήματα βυζ. μουσικής στην Καλαμάτα από τους Ι. Κατσαΐτη και Π. Λεοντακιανάκη (βλ. για αμφοτέρους: πρωτοψάλτες μακαριστοί). Σπούδασε στη Σχολή του Εκκλ. Μουσικού Συλλόγου Κων/πόλεως (1900-1904). Διετέλεσε πρωτοψάλτης σε Κων/πολη και Τατάουλα, Κωστάντζα, Βράιλα και Αλεξάνδρεια (1904-34). Θήτευσε αρκετά χρόνια στον Άγιο Κων/νο Σταυροδρομίου (αρχικά ως λαμπαδάριος του Ν. Καμαράδου και αργότερα ως πρωτοψάλτης). Διετέλεσε επίσης τοποτηρητής «άρχων πρωτοψάλτης» του Πατριαρχικού Ναού. Από το 1934/35 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και επιδόθηκε στη συγγραφή μουσικών έργων και την κατάρτιση βυζ. Χορών. Δημιούργησε και μικτή χορωδία, που έψαλλε από τον γυναικωνίτη. Εξέδωσε: "Δοξαστάριον Τριωδίου", "Τα 11 εωθινά", "Θεία Λειτουργία". κ.λπ. Γνωστή σύνθεσή του είναι το "Της Μετανοίας άνοιξόν μοι πύλας ζωοδότα". Με τη Χορωδία του πραγματοποίησε πολλές εμφανίσεις σε συναυλίες και από τον ΡΣ Αθηνών. Στους μαθητές του και οι: Γ. Αγγελινάρας, Κ. Γαλιώτος, Χρ. Καγιαβάς, Δ. Καφφές, Δ. Κύργιος(βλ. Κύργιου, Οικογένεια), Κ. Λαγούρος, Θ. Μωραΐτης,Κ. Περσίδης,Π. Σουσούνης, ο γιος του Γ. Σύρκας, κ.ά. (Πηγή: Τάκης Καλογερόπουλος, Λεξικό της Ελληνικής μουσικής, εκδόσεις Γιαλλελή, 2001)
Ενδιαφέροντα στοιχεία και στο Βιογραφικό Γ. Σύρκα που ανέβασε ο μαθητής του Δημήτρης Λέκκας παλαιότερα.

Σχετικό θέμα:

Δοξαστικά Εωθινά Αντωνίου Σύρκα
Θεία Λειτουργία Αντωνίου Σύρκα - Αθήνα 1961
 
Last edited:
Ο Βουδούρης αναφέρεται στην τοποτήρηση της πρωτοψαλτείας από τον Αντώνιο Σύρκα αναφέροντας και συγκεκριμένο περιστατικό στον τόμο 18, σελ. 285 (παρ. 382-384) οπου ο Σύρκας μην γνωρίζοντας πώς ψάλλονταν τα κατανυκτικά τροπάρια στον Πατριαρχικό ναό είχε ώς αποτέλεσμα να επεμβεί ο πατριάρχης και να ψάλλει εκείνος αντί του πρωτοψάλτου. Αργότερα δε ο Σύρκας άφησε το κοντάκιο να το ψάλλει καλύτερα ο δομέστικος του αριστερού χορού. Ευχαριστώ το Γεώργιο Μιχαλάκη για την υπενθύμιση της αναφοράς αυτής.

Κάπου αλλού πάλι αναφέρει ο Βουδούρης για τον Αντώνιο Σύρκα. Αξίζει να συγκεντρωθούν και αξιολογηθούν οι ιστορικές μαρτυρίες.
 
Αγαπητοί,

Η αναφορά στον Σύρκα απο τον Βουδούρη δεν είναι και η πιό αληθές. Ίσως χρωματίστηκε η γνώμη και η αναφορά του επειδή κλίθηκε ῾ἕξωθεν῾῾ο Σύρκας απο τον Μελέτιο Μεταξάκη (μετα την λόγου γήρατος αποχώρηση του Ιακώβου Ναυπλιώτου) και όχι κάποιος άλλος Αιγιωργήτης Λαμπαδάριος, Δομέστιχος κτλ...

Η αναφορά πιό κοντά στην αλήθεια βρίσκεται στο ιστορικό του Οικονόμου και του Καλογερόπουλου. Επίσης, έχω στην κατοχή μου (αντίγραφο απο τις παλιές μπομπίνες που είχε κάνει ο Γεώργιος Σύρκας και ο Κωνσταντίνος Λαγούρος) δύο κασσέτες οπού διηγήται την αυτοβιογραφία του ο ΙΔΙΟΣ Ο ΓΕΡΟΣ με πολλά αξιόλογα θεωρητικά σημειώματα που θα επωφελήσουν πολλούς. Σκοπεύω να αντιγράψω τις κασσέτες σε ψηφιακή μορφή σύντομα και να αναρτήσω τα σχετικά μπ3....Ο μακαρίτης ο Γεώργιος Σύρκας μου είχε πεί αρκετά για την ζωή του πατέρα του με εξακριβωμένες μαρτυρίες απο εφημερίδες της Πόλης την εποχή του 1910-1925. Και αυτά θα τα αναρτήσω για το αληθές της ιστορίας, και να αποκρούσουν όποια κακοπροαίρετη αναφορά για τον ΓεροΣύρκα απο αυτούς που δεν εχουν ιδέα και μόνο για φαντασιώσεις είναι ικανοί.

Περιληπτικά, ο Σύρκας ήταν φιληκά συνδεμένος με τον Ναυπλιώτη, ήταν ο λήπτης του μεγαλύτερου όγκου γνώσης του Νηλέα, και ήταν μαθητής των πιό αξιόλογων μουσικών και ψαλτών της Πόλης της εποχής του (Παχείδη, Καμπούρη, Θεραπειανό). Εάν και ασχολήθηκε με την κατάρτηση τετράφωνων χορωδιών κατά το σύστημα Σακελλαρίδη, εγκατέλιψε αυτή την οδό πολύ σύντομα μετα την άφιξή του στην Αθήνα. Απο κεί και πέρα διαλάμπει ως ένας απο τους μεγαλύτερους (και αυθεντικώτερους) Κωνσταντινουπολίτες ψάλτες της εποχής του.
 
Ο Βουδούρης αναφέρεται στην τοποτήρηση της πρωτοψαλτείας από τον Αντώνιο Σύρκα αναφέροντας και συγκεκριμένο περιστατικό στον τόμο 18, σελ. 285 (παρ. 382-384) οπου ο Σύρκας μην γνωρίζοντας πώς ψάλλονταν τα κατανυκτικά τροπάρια στον Πατριαρχικό ναό είχε ώς αποτέλεσμα να επεμβεί ο πατριάρχης και να ψάλλει εκείνος αντί του πρωτοψάλτου. Αργότερα δε ο Σύρκας άφησε το κοντάκιο να το ψάλλει καλύτερα ο δομέστικος του αριστερού χορού. Ευχαριστώ το Γεώργιο Μιχαλάκη για την υπενθύμιση της αναφοράς αυτής.

Κάπου αλλού πάλι αναφέρει ο Βουδούρης για τον Αντώνιο Σύρκα. Αξίζει να συγκεντρωθούν και αξιολογηθούν οι ιστορικές μαρτυρίες.

Γνωριζουμε κατι για τα μουσικοφωνητικα προσοντα του τοτε Πατριαρχη , η ηταν κι'αυτος ενας δηθεν υποστηρικτης της παραδοσης ?
 
Γιαυτό το γεγονώς δέν έχω γνώση. Πιθανόν να είναι αλήθεια. Διότι:

Mην ξεχνάμε πώς όλοι οι "έξωθεν" προσληφθείς πρωτοψάλτες του Αγίου Γεωργίου (του Πατριαρχικού Ναού δηλ.) "ρημουλκούντο απο τους δομέστικους" όπως μας εξιστορεί ο Γ.Ι. Παπαδόπουλος και πολλές άλλες μαρτυρίες. Πράγματι, ήταν δύσκολο για πολλούς ψάλτες, όσο ικανοί και να ήταν, να προσγειωθούν στην λιτότητα της μουσικής παράδοσης του Πατριαρχικού ναού. Ο ίδιος ο Στανίτσας το έχει αναφέρει αυτό πολλές φορές.

Για το επίπεδο μουσικής κατάρτισης του Μελετίου του Δ᾽(Μεταξάκη), δεν γνωρίζω, αλλα συνήθως, όπως γνωρίζουμε πολλοί, οι κληρικοί (και κυριώτερα οι επίσκοποι) δεν είναι στην πλειοψηφία τους ούτε καλλίφωνοι αλλα ούτε και γνώστες των βασικών τεχνικών λεπτομερειών της ψαλτικής. Ελάχιστοι πατριάρχες και μητροπολίτες (τα τελευταία 100 χρόνια) είχαν το τάλαντο φωνής και γνώσης των λεπτομερειών της ψαλτικής.

Στις ημέρες μας, όλοι έχετε εμπειρίες, υποθέτω.

Νικόλαος Γιαννουκάκης
 
Γιαυτό το γεγονώς δέν έχω γνώση. Πιθανόν να είναι αλήθεια. Διότι:

Mην ξεχνάμε πώς όλοι οι "έξωθεν" προσληφθείς πρωτοψάλτες του Αγίου Γεωργίου (του Πατριαρχικού Ναού δηλ.) "ρημουλκούντο απο τους δομέστικους" όπως μας εξιστορεί ο Γ.Ι. Παπαδόπουλος και πολλές άλλες μαρτυρίες. Πράγματι, ήταν δύσκολο για πολλούς ψάλτες, όσο ικανοί και να ήταν, να προσγειωθούν στην λιτότητα της μουσικής παράδοσης του Πατριαρχικού ναού. Ο ίδιος ο Στανίτσας το έχει αναφέρει αυτό πολλές φορές.

Για το επίπεδο μουσικής κατάρτισης του Μελετίου του Δ᾽(Μεταξάκη), δεν γνωρίζω, αλλα συνήθως, όπως γνωρίζουμε πολλοί, οι κληρικοί (και κυριώτερα οι επίσκοποι) δεν είναι στην πλειοψηφία τους ούτε καλλίφωνοι αλλα ούτε και γνώστες των βασικών τεχνικών λεπτομερειών της ψαλτικής.
Ελάχιστοι πατριάρχες και μητροπολίτες (τα τελευταία 100 χρόνια) είχαν το τάλαντο φωνής και γνώσης των λεπτομερειών της ψαλτικής.
Στις ημέρες μας, όλοι έχετε εμπειρίες, υποθέτω.

Νικόλαος Γιαννουκάκης

Ο εξης ....ενας !!!
 
Last edited:
Η αναφορά στον Σύρκα απο τον Βουδούρη δεν είναι και η πιό αληθές. Ίσως χρωματίστηκε η γνώμη και η αναφορά του επειδή κλίθηκε ῾ἕξωθεν῾῾ο Σύρκας απο τον Μελέτιο Μεταξάκη (μετα την λόγου γήρατος αποχώρηση του Ιακώβου Ναυπλιώτου) και όχι κάποιος άλλος Αιγιωργήτης Λαμπαδάριος, Δομέστιχος κτλ...

Για τον Μελέτιο δείτε εδώ. Το 1922 δεν ήταν o Ναυπλιώτης και τόσο ηλικιωμένος (γεννήθηκε το 1862). Το πως έψαλλε κατά τη δεκαετία του 1930 φαίνεται από τα δισκάκια του Odeon. Είναι στη αριστη φωνητική κατάσταση εκεί. Άρα άλλος είναι μάλλον ο λόγος της αποχωρήσεως του.
 
Εσωκλείω τρία ενδιαφέροντα άρθρα απο την εποχή του Σύρκα στην Πόλη. Το πρώτο αναφέρεται στον Ευστράτιο Παπαδόπουλο (τον επιλεγώμενο και Καμπούρη) απο τον Κωνσταντίνο Ψάχο. Σημειωτέον πως ο ΓεροΣύρκας, στην αφήγησή του λέει πως ήταν στενός μαθητής για πολλά χρόνια του Καμπούρη. Αυτό έχει και την σημασία του.

Δεύτερον, είναι άρθρο που αποδεικνύει την συμμετοχή του Σύρκα στην συσταθείσα Εκκλησιαστική Μουσική Σχολή μαζί με τον Ναυπλιώτη, Βιγγόπουλο, Γεωργιάδη, Φιλανθίδη και τον Πρίγγο. Και αυτό έχει την σημασία του.

Τρίτο, ένα άλλο άρθρο που απλά αναφέρει την διεύθυνση χορού απο τον Σύρκα σε πανήγυρη.

Όσο για τους λόγους που ώθησαν τον Μεταξάκη για την πρόσληψη του Σύρκα, γνωρίζουμε απο ηχογραφήσεις και απο αυτήκοοες μάρτυρες πως απεχώρησεν ο Ιάκωβος Ν. λόγω γήρατος. Εάν υπάρχουν άλλα στοιχεία θα ήμουν ευγνώμον ν᾽αναρτηθούν.

ΝΓ.
 

Attachments

  • Peri Kampourh.jpg
    1 MB · Views: 107
  • Peri Syrka 1.jpg
    745.6 KB · Views: 98
  • PeriSyrka2.jpg
    473.6 KB · Views: 97
Δεν πρόκειται εδώ για αποχώρηση λόγω γήρατος του Ναυπλιώτη. Αν θυμάμαι καλά ο Βουδούρης τα περιγράφει οτι του δόθηκε προσωρινή ποινή αργίας επειδή πήγε κόντρα στον πατριάρχη για θέματα τυπικού ή τάξεως (δεν θυμάμαι τον ακριβή λόγο).

Ευχαριστούμε κ. Γιαννουκάκη για τα στοιχεία. Για τον Ευστράτιο Παπαδόπουλο λέει πολλά ο Βουδούρης επίσης.
 
Εσωκλείω τρία ενδιαφέροντα άρθρα απο την εποχή του Σύρκα στην Πόλη. Το πρώτο αναφέρεται στον Ευστράτιο Παπαδόπουλο (τον επιλεγώμενο και Καμπούρη) απο τον Κωνσταντίνο Ψάχο.

Για τη πληρότητα παραθέτω τη γνώμη του Βουδούρη (από εδώ):

§105 Ὁ Εὐστράτιος Παπαδόπουλος ὁ καμπούρης ἦτο κοντόφωνος ἕνεκα τοῦ ἐλαττώματος τοῦ φυσικοῦ ὅπερ εἶχεν ἦτο δηλαδή οὗτος μέ ἕνα πνεύμονα· ἔψαλλε τακτικά κατά τό μᾶλλον, ἐπειδή εἶχε γεννηθῆ κατά τό Φανάριον καί εἶχεν ἐκ μικρᾶς ἡλικίας παρακολουθήσει τούς πατριαρχικούς ψάλτας. Ἐκ τοῦ Χάσκιοϊ ὅπου πρίν ἔψαλλεν ἐκλήθη διά τά πατριαρχεῖα ὡς δεύτερος δομέστικος ἐπί τῆς πρωτοψαλτείας Ἰωάννου τοῦ Βυζαντίου· μικρόν διατελέσας ἐν τῇ θέσει ταύτῃ ἀνεχώρησεν αὐτοθελήτως· προσελήφθη εἰς τόν ἱερόν ναόν τοῦ ἁγίου Δημητρίου Ταταούλων, ὅθεν διωρίσθη εἰς τόν ναόν τῶν Εἰσοδίων τῆς Κοινότητος Σταυροδρομίου, οὗτινος διηύθυνε τόν δεξιόν χορόν ψάλλοντος ἀπό τοῦ ἀριστεροῦ Γρηγορίου τοῦ Αλτιπαρμάκη. Ὁ Εὐστράτιος Παπαδόπουλος ἔμαθε καί τήν εὐρωπαϊκήν μουσικήν, ἔπαιζε δέ καί βιολίον· ἦτο δέ κόλαξ καί ἐπιτήδειος, ἕρπων πρό τῶν ἱσχυρῶν τῆς ἡμέρας· ἐπειδή εἶχε φωνήν ἐλαττωματικήν καί συχνά διεκόπτετο ψάλλων, πρῶτος οὗτος ἐκ τῶν ψαλτῶν τῆς Κωνσταντινουπόλεως εἰσήγαγε τό σύστημα τοῦ καταρτισμοῦ ἐκ παίδων καλλιφώνων χοροῦ· ἐδίδασκε καί τήν εὐρωπαϊκήν μουσικήν εἰς τά παρ᾿ ἡμῖν παρθεναγωγεῖα καί ἀρρεναγωγεῖα Σταυροδρομίου ὡς Ζάππειον, Κεντρικόν, Ζωγράφειον καί Ἰωακείμιον· ἦτο καιροσκόπος καί τῆς ἐπιδείξεως ἄνθρωπος· ἔψαλλεν ἀναλόγως μέ τήν ἐπισημότητα τῶν ἐκκλησιαζομένων· ἐκαπηλεύετο δέ τήν ἐκκλησιαστικήν μουσικήν· μαθηταί τούτου ἐγένοντο ὁ Κωνσταντῖνος Ψάχος καί ὁ Βασίλειος Ὀνουφριάδης μιμηθέντες τόν τρόπον τοῦ ψάλλειν τοῦ διδασκάλου αὐτῶν.

Για τη φυσιογνωμία του Παπαδόπουλου σημασία έχει και η διατριβή του την οποια ανέβασε ο Γεώργιος Μιχαλάκης εδώ. Σχετική είναι και η μαρτυρια του Κηλτζανιδη (πάλι από εδώ):

Ο μεν κυριος Ευστρατιος Παππαδοπουλος εν τοις αριθ. 3190, 3196 και 3197, ο δε κυριος Μισαηλ Μισαηλιδης εν τω αριθ. 3191 της εξοχου υμων εφημεριδος εδημοσιευσαν ιδιαν εκατερος απαντηοιν εις τα περι εκκλησιαστικης Μουσικης εν τω αριθ. 3162 παρ'ημων γραφεντα.

Ο πρωτος εν τη σχοινοτενει αυτου απαντησει, φασκων και αντιφασκων, αφ'ενος μεν δεν παραδεχεται τον ελασσονα τονον, αφ' ετερου δε ομολογει οτι ο ελασσων τονος ην ανεγνωρισμενος παρα τοις αρχαιοις Ελλησι μετα μονης της διαφορας οτι ουτοι δεν εποιουν χρησιν αυτου.

Διϊσχυριζομενες δε οτι εν τω τροχω και εν τη διαπασων δεν ψαλλουσιν ελασσονα, αλλα τονον, και θελων να πειση περι τουτου τους ετεροφρονουντας, προσεκαλεσεν αυτους να ελθωσιν επι τουτω εις τον Φιλολογιων Συλλογον, οπου εμελλε να περιμεινη αυτους την κυριακην, 7 Οκτωβριου, εις τας 3 ωρας μετα μεσημβριαν.

Κατοπιν της προσκλησεως ταυτης παρεστημεν μετ' αλλων εις τον Φιλολογικον Συλλογον, ενθα πραγματι ευρομεν τον κ. Παππαδοπουλον και συν αυτω τον αξιοτιμον κ. Χατζη Χρηστον, μελος του Συλλογου, ενα Ευρωπαιον μουσικον, ενα πανδουριδιστην και αλλους φιλομουσους.

Μετα τινα συνδιαλεξιν, ο κ. Παππαδοπουλος επεχειρησε ν'αποδειξη δια πανδουριδος και αρμονικου τον τροχον ανευ ελασσονος, και τουτο παρουσια μουσικων επιστημονων!!!


Εξεπλαγημεν επι τω ατεχνω τουτω επιχειρηματι του κ. Παππαιοπουλου και παρετηρησαμεν αυτω οτι ειναι ολως παρατολμοι να θελη τις ν'αποδειξη την μη υπαρξιν ελασσονος εν τη ημετερα εκκλησιαστικη Μουσικη δια μεσου δυο οργανων, ουδεποτε ομοφωνουντων, ως εχοντος εκατερου αυτων ιδιας διαιρεσεις και ιδιους κανονας, εκτος εαν τις παραβιαση το ετερον τουθ'οπερ εξηκριβωσαμεν δειξαντες τοις παρευρισκομενοις οτι η πανδουρις εκεινη ην παραβεβιασμενη.

Απεναντι των παρατηρησεων τουτων, υποστηριχθεισων υπο των παρευρεθεντων εκ των ειδημονων, ο κ. Παππαδοπουλος, εγχαταλιπων το πρωτον τουτο πειραμα, εψαλε μαθημα, ενθα υπηρχε τροχος˙ ηναγκασθη ομως να εγκαταλιπη και τουτο εις το ημισυ, ως κακως ηχουν. Τελος, κατα προτασιν ενος εκ των συναδελφων, εγενετο δοκιμη της κλιμακος, αλλα και η δοκιμη αυτη απετυχε καθ'ολοκληριαν.

Επειδη δε εκ τουτων ολων ουδεν προϋκυπτεν ουσιωδες, συνεφωνηθη και απεφασισθη, προτασει ημων, να προσκαλεση ο προεδρευσας κυριος Χατζη Χρηστου την προσεχη κυριακην, 14 του αυτου μηνος, δι'επισημου ειδοποιησεως, καταχωρηθησομενης εν τω «Νεολογω», απαντας τους περι την μουσικην ειδημονας οπως ενωπιον αυτων γενηται αποτελεσματικη συζητησις.

Περιεμενομεν ανυπομονως την ειδοποιησιν ταυτην, εν η θα ωριζετο και η ωρα της συνεδριασεως, οτε εν τω υπ'αριθ. 3204 φυλλω ανεγνωμεν μετ'εκπληξεως την ακολουθον κοινοποιησιν του κ. Ευστρατιου Παππαδοπουλου.

Κατοπιν της κατα την παρελθουσανκυριακην εν τη αιθουση του Φιλολογικου Συλλογου μουσικης συνδιαλεξεως μεταξυ του υποφαινομενου, του κ. Κηλτζανιδου και λοιπων αξιοτιμων συναδελφων, θεωρω περιττην και ασκοπον πασαν αλλην επι του θεματος συζητησιν ανευ της παρουσιας τριτων.... .παρακαλω δια τουτο παντας τους λοιπους συναδελφους μου οπως εκ συμφωνου ε νεργησαντες αποταθωμεν εις την πνευματικην Αρχην ινα διοριση πραγματογνωμονας, οιτινες να κρινωσι και επιδοκιμαζωσιν η ου τας εκατερωθεν εκφερομενας γνωμας· διοτι αλλως κ.τ.λ.

Συνεπεια της κοινοποιησεως ταυτης δεν ελαβε χωρα η εν τη αιθουση του Φιλολογικου Συλλογου ενωπιον ειδημονων συμφωνηθεισα και αποφασισθεισα επισημος συνεδριασις, και ουτω ο κ. Παππαδοπουλος, προφασιζομενος την ελλειψιν τριτων (ενω αυτος ο ιδιος ομολογει οτι η μουσικη συνδιαλεςις εγενετο μεταξυ αυτου, ημων και λοιπων αξιοτιμων συναδελφων) υπεξεφυγε και ανεβαλεν εις τας ελληνικας καλενδας την μεθ'ημων συζητησιν.

Ταυτα μεν περι του κ. Παππαδοπουλου, ειπωμεν δε νυν ολιγα τω κ. Μισαηλιδη.


Όσο για τους λόγους που ώθησαν τον Μεταξάκη για την πρόσληψη του Σύρκα, γνωρίζουμε απο ηχογραφήσεις και απο αυτήκοοες μάρτυρες πως απεχώρησεν ο Ιάκωβος Ν. λόγω γήρατος.

Ατενίσαι το όμμα

Έτσι ψάλλει ο άνθρωπος σε ηλικία 75 ετών. Φαντάζομαι πως έψαλλε όταν ήταν 60χρόνος.

Νομίζω πως εδώ έχουμε κάποιο μπέρδεμα: όντως το 1938 απεχώρησε ο Ναυπλιώτης λόγο γήρατος, αλλα αυτό δεν ήταν επί τη πατριαρχεία του Μελετίου Μεταξάκη (1921-1923) αλλα μετά.

Συγγνώμη για τη πολυλογία.
 
Αγαπητέ φίλε Shota,

Κατ αρχάς θα ήθελα απο την αγάπη σας να ξέρω με ποιόν επικοινωνώ δημοσίως.

Επωνύμως τολμώ να γράφω, και το λιγότερο που απαιτώ απο τον συζητητή μου είναι η επωνυμία. Αναμεταξύ καλοπροαίρετων ανθρώπων και επιστημόνων που έχουν την φιλομάθεια ως αρετή και την βελτίωση της γνώσης ως στόχο επικρατεί η επωνυμία. Θα με υποχρεώσετε πάρα πολύ να γνωρίζω με ποιόν συζητώ.

Ευχαριστώ πολύ που αναρτήσατε τα σχετικά εδάφια απο τα απομνημονεύματα του Βουδούρη. Εφ όσον όμως υπάρχει και άλλη άποψη η οποία δημοσιεύτηκε επισήμως σε εφημερίδα της Πόλης απο τον Ψάχο (βλέπε επισυναπτόμενες εικόνες σε προηγούμενο μύνημα μου), χωρίς να απαντήσει η να σχολιάσει ο Βουδούρης (που κατα πάσα πιθανότητα θα ήταν ενήμερος για το συγκεκριμένο "λιβανιστήρι" του Ψάχου), σαν μελετητές της ιστορίας θα πρέπει να ερωτηθούμε κατα πόσο αντικειμενική είναι η περιγραφή του Βουδούρη για τον Καμπούρη. Εξετάζοντας το ύφος της περιγραφής απο τον Βουδούρη σημειώνουμε μια αρνητική ψυχολογική διάθεση. Μήπως υπήρχαν προηγούμενα αναμεταξύ Βουδούρη και Καμπούρη τα οποία δεν τα έχουμε ως ιστορικά στοιχεία; Μήπως αυτά τα προηγούμενα χρωμάτισαν τον Βουδούρη να εξιστορίσει κατα τρόπο υποκειμενικό (π.χ. η συχνή χρήση αρνητικών επιθέτων στην διήγηση προδίδουν κάποια εχθρική προς τον Καμπούρη ψυχολογία).

Αφ ετέρου έχουμε μια ενθουσιώδες αναφορά απο τον Ψάχο. Βέβαια ο Ψάχος ήταν μαθητής του και αυτό σίγουρα επιρρέασε την ψυχολογία της αναφοράς.

Όμως, στην αυτοβιογραφία του Σύρκα (την οποία θα την αναρτήσω σε σύντομο χρόνο) ο ίδιος αναφέρεται εγκωμιαστικά για τον Καμπούρη.

Θα ήταν εύλογο να είχαμε και άλλες ιστορικές πηγές αντικειμενικές.

Πάντως, πρέπει να προσέχουμε όταν χειριζόμαστε την ιστορία. Η διαστάυρωση των στοιχείων, πάντοτε αντικειμενικά, πρέπει να είναι ο στόχος όλων οι οποίοι ασχολούνται με τέτοια θέματα.

Ευχαριστώ για την υπομονή σας και αναμένω ενθουσιωδώς την επικοινωνία επωνύμως.

ΝΓ
 
O Δρ. Shota Gugushvili είναι διδάκτωρ μαθηματικών και επιστημονικός συνεργάτης (post-doctoral fellow) σε ερευνητικά προγράμματα στην Ολλανδία. Είναι εκ των ιδρυτών του Ψαλτολογίου και εδώ και χρόνια συνεργάτης της ιστοσελίδας analogion.com.
 
Συννειμένα παραθέτω σε δύο μέρη ζωντανή ηχογράφηση τον ΓεροΣύρκα με αυτοβιογραφικό σημείωμα καθώς και μια περίληψη περι Βυζαντινής Μουσικής.

Εάν και η περίληψη είναι γενικού χαρακτήρος, εν τούτοις επισυνάπτονται μερικές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες που επικρατούσαν την εποχή όταν διδάχτηκε ο Σύρκας. Η ηχογράφηση κατ ομολογία του μακαρίτη Γεώργου Σύρκα έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 60.

ΝΓ
 

Attachments

  • ASyrkasPart1.mp3
    28 MB · Views: 438
  • ASyrkasPart2B.mp3
    21.2 MB · Views: 277
Δεν πρόκειται εδώ για αποχώρηση λόγω γήρατος του Ναυπλιώτη. Αν θυμάμαι καλά ο Βουδούρης τα περιγράφει οτι του δόθηκε προσωρινή ποινή αργίας επειδή πήγε κόντρα στον πατριάρχη για θέματα τυπικού ή τάξεως (δεν θυμάμαι τον ακριβή λόγο).

Αυτό πρέπει να είναι (από εδώ). Θα κοιτάξω τα βιβλία του Βουδούρη αργότερα.
 

Attachments

  • Voudouris.jpg
    260.6 KB · Views: 100
O Δρ. Shota Gugushvili είναι διδάκτωρ μαθηματικών και επιστημονικός συνεργάτης (post-doctoral fellow) σε ερευνητικά προγράμματα στην Ολλανδία. Είναι εκ των ιδρυτών του Ψαλτολογίου και εδώ και χρόνια συνεργάτης της ιστοσελίδας analogion.com.

Συνιδρυτής, όπως και ο έτερος Καππαδόκης, Βασίλης Ζάχαρης-κάτι που πιθανόν να μην είναι γνωστό σε όλους.

Δ.
 
Ο εξης ....ενας !!!

Θα χαρω τα μαλλα οταν ανεβει ηχητικο ντοκουμεντο , ικανο να καταρριψη τον ισχυρισμο μου για την μοναδικοτητα του μακαριστου Νικοδημου Βαλληνδρα , τον εικοστο αιωνα !
Ευχαριστω !

Φιλικα

Βασιλης Ν.
 
Υπήρχαν μουσικότατοι αρχιερείς στα χρόνια μας

1. Φαναριοφερσάλων Κλεώπας (στην βιντεοκασσέττα του Βασιλικού με την Λειτουργία των Χριστουγέννων χοροστατεί ο Κλεώπας και ψάλλει)

2. Διονύσιος Ψαριανός.

έχω στην κατοχή μου μια κασσέττα απο μπομπίνες όπου συμψάλλουν δύο επισκόποι και ένας μητροπολίτης μαζι με τον π. Αθανάσιο Τσούμαρη την εποχή του 70. Θα την βρώ, θα επισυνάψω τα ονόματα των επισκόπων, και του Μητροπολίτου και θα αναρτήσω το ηχητικό. Είναι πράγματι καταπληκτικό. Έχει αποσπάσματα απο τον όρθρο της Αγίας Ευφημίας στον πανηγυρίζοντα ναό καθώς και τους τρείς να ψάλλουν αμφότεροι το Άνωθεν οι Προφήται, και μέρη του Θεοτόκε Παρθένε του Μπερεκέτου. Ένας απο τους επισκόπους ήταν και μαθητής του Αντ. Σύρκα.

ΝΓ
 
Υπήρχαν μουσικότατοι αρχιερείς στα χρόνια μας

1. Φαναριοφερσάλων Κλεώπας (στην βιντεοκασσέττα του Βασιλικού με την Λειτουργία των Χριστουγέννων χοροστατεί ο Κλεώπας και ψάλλει)

2. Διονύσιος Ψαριανός.

έχω στην κατοχή μου μια κασσέττα απο μπομπίνες όπου συμψάλλουν δύο επισκόποι και ένας μητροπολίτης μαζι με τον π. Αθανάσιο Τσούμαρη την εποχή του 70. Θα την βρώ, θα επισυνάψω τα ονόματα των επισκόπων, και του Μητροπολίτου και θα αναρτήσω το ηχητικό. Είναι πράγματι καταπληκτικό. Έχει αποσπάσματα απο τον όρθρο της Αγίας Ευφημίας στον πανηγυρίζοντα ναό καθώς και τους τρείς να ψάλλουν αμφότεροι το Άνωθεν οι Προφήται, και μέρη του Θεοτόκε Παρθένε του Μπερεκέτου. Ένας απο τους επισκόπους ήταν και μαθητής του Αντ. Σύρκα.

ΝΓ

Ενδεικτικά ας προστεθεί και ο μαθητής Σπ. Περιστέρη μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κυρός Χριστόδουλος κ.ά.

Δ.
 
Δεν πρόκειται εδώ για αποχώρηση λόγω γήρατος του Ναυπλιώτη. Αν θυμάμαι καλά ο Βουδούρης τα περιγράφει οτι του δόθηκε προσωρινή ποινή αργίας επειδή πήγε κόντρα στον πατριάρχη για θέματα τυπικού ή τάξεως (δεν θυμάμαι τον ακριβή λόγο).

Έτσι περιγράφεται η ιστορία από τον Βουδούρη στα Μουσικά Απομνημονεύματα του (παρ. 380-384).
 

Attachments

  • Boudouris_Vol_18_p_009_p_0284.png
    162.4 KB · Views: 84
  • Boudouris_Vol_18_p_009_p_0285.png
    157.9 KB · Views: 24
  • Boudouris_Vol_18_p_009_p_0286.png
    165.6 KB · Views: 17
Back
Top