Χερουβικά αργοσύντομα Πέτρου του Πελοποννησίου

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Τόσο στην «Μουσική Πανδέκτη» των Ιωάννου Πρωτοψάλτου & Στεφάνου Δομεστίκου (τ.Δ΄, επανέκδοση από «Επέκταση») όσο και στο «Ταμείον Ανθολογίας» του Θ.Φωκαέως (τ.Γ΄, επανέκδοση από «Ρηγόπουλο») μετά από τα γνωστά σύντομα χερουβικά της Εβδομάδος των Π.Πελοποννησίου και Γρ.Πρωτοψάλτου, υπάρχει μία ακόμη σειρά αργοσύντομων χερουβικών του Πέτρου Πελοποννησίου.
Έψαλα την προηγούμενη Κυριακή το χερουβικό του πλ.Δ΄και το βρήκα πολύ ωραίο. απλό, με μικρή έκταση φωνής και ακριβώς κατάλληλο στο χρόνο, για τον δικό μας ναό τουλάχιστον.
Αποφάσισα λοιπόν να τα πάρω με τη σειρά. κι έτσι, για να μη κουβαλάω κάθε Κυριακή τον ογκώδη τόμο της Λειτουργίας, τα έφτιαξα έτσι ώστε να μπορώ να τα έχω σε αντίγραφα, να είναι το καθένα ανεξάρτητο αλλά και ευπαρουσίαστο.
Μια που θα τα ετοιμάζω λοιπόν, σκέφτηκα να τα αναρτήσω κι εδώ για να τα χρησιμοποιήσει όποιος θέλει.
Για αύριο, ετοίμασα το χερουβικό του Α΄ήχου. Παρέλειψα το κράτημα, μια που δεν πρόκειται να το χρησιμοποιήσω. Όποιος όμως τα θέλει μπορεί να ανατρέξει στα προμνημονευθέντα βιβλία.
Σταδιακά θα ανεβάσω και τα υπόλοιπα.
 

Attachments

  • Χερουβικόν Π.Πελοποννησίου - Ήχος Α΄_.pdf
    455.1 KB · Views: 1,198
Last edited:
Ένα λάθος μου ξέφυγε στο «... των όλων» (όταν αφαίρεσα το κράτημα) και γι' αυτό ξανανέβασα το συνημμένο. Ελπίζω να μη μπέρδεψα κανένα.
 
Ένα λάθος μου ξέφυγε στο «... των όλων» (όταν αφαίρεσα το κράτημα) και γι' αυτό ξανανέβασα το συνημμένο. Ελπίζω να μη μπέρδεψα κανένα.
Το είχαμε καταλάβει εγκαίρως όπως και ένα ακόμα μικρό λαθάκι:D
Δεν πειράζει "ο γινώσκων τας γραμμάς ου λανθάνει":p
Αν μπορείς κάνεις που κάνεις τον κόπο βάλε και τα κρατήματα (ένεκα συλλογής γαρ) για όποιον τον ενδιαφέρουν σε κανένα τυχόν πανηγυράκι...:eek:
 
και ένα ακόμα μικρό λαθάκι:D

Να τα επισημαίνετε ώστε να διορθώνω τα συνημμένα, έστω και κατόπιν εορτής.

Αν μπορείς κάνεις που κάνεις τον κόπο βάλε και τα κρατήματα
Αφού υπάρχει ενδιαφέρον, θα το κάνω από το επόμενο. Αφου τα τελειώσω όλα, θα διορθώσω και τα αρχικά.
 
Την ερχόμενη Κυριακή μετά την Χριστού Γέννησιν, ο ήχος είναι Δ΄. Ανεβάζω το χερουβικό σε Δ΄άγια του Πέτρου Πελοποννησίου, από την ίδια σειρά χερουβικών, πλήρες με το κράτημα.
 

Attachments

  • Χερουβικόν Π.Πελοποννησίου - Ήχος Δ΄.pdf
    447.9 KB · Views: 444
Last edited:
Παρατήρησα ένα λάθος (δικό μου) στο Χερουβικό του Δ΄ήχου. Η τελευταία σειρά της πρώτης σελίδας επαναλαμβάνεται (ως μη ώφελε) στην πρώτη σειρά της δεύτερης σελίδας. Δυστυχώς δεν μπορώ να κάνω την διόρθωση αυτή τη στιγμή. Όποιος θέλει να το ψάλλει, ας το προσέξει. Μόλις μπορέσω θα διορθώσω και το συνημμένο.
 
Διόρθωσα το λάθος στο συνημμένο Χερουβικό του Δ΄ήχου, πιο πάνω.
Επισυνάπτω και το Χερουβικό του πλ.Α΄.
Εύχομαι καλή χρονιά σε όλους.
 

Attachments

  • Χερουβικόν Π.Πελοποννησίου - Ήχος πλ.Α΄.pdf
    442.6 KB · Views: 472
Ορίστε και το Χερουβικό του βαρέος ήχου. Προσέξτε το «..Τριάδι...». Πιάνει μόλις μία σειρά! Το ίδιο παρατηρείται και στο ανωτέρω χερουβικό του Γ΄ήχου.
 

Attachments

  • Χερουβικόν Π.Πελοποννησίου - Ήχος Βαρύς.pdf
    373.9 KB · Views: 515
Και ολοκληρώνεται η σειρά, με το χερουβικό του πλ. Δ΄. Θα ακολουθήσουν μερικά συμπληρώματα σε χερουβικά που ανέβηκαν «ελλιπή» (Α΄, Β΄, και Γ΄ήχοι) και κάποιες αντιπαραβολές με την έκδοση της «Μουσικής Πανδέκτης», όπου παρατηρούνται μερικές διαφοροποιήσεις. Αυτά που έχουν ανεβεί, είναι από το «Ταμείον Ανθολογίας» του Θ.Φωκαέως.
 

Attachments

  • Χερουβικόν Π.Πελοποννησίου - Ήχος πλ.Δ΄.pdf
    370.3 KB · Views: 344
Last edited:
Στο χερουβικό του πλ.Α΄, του μηνύματος αρ.10 και στην εκτέλεση που αναρτήθηκε εδώ, από ζωντανή ηχογράφηση, στο « ... τον τρισάγιον» (07΄00" στο ηχητικό, βλ. και απόσπασμα στο συνημμένο) η χορωδία εκτελεί, αν δεν κάνω λάθος, τον Ζω εναρμόνιο, χωρίς αυτό να δηλώνεται στο κείμενο (ούτε στην Μουσική Πανδέκτη ούτε στο Ταμείον Ανθολογίας). Μήπως μπορεί κανείς να εικάσει (ή μήπως ξέρει) γιατί έγινε αυτό;
 

Attachments

  • τον τρισάγιον.jpg
    79 KB · Views: 76
Στο χερουβικό του πλ.Α΄, του μηνύματος αρ.10 και στην εκτέλεση που αναρτήθηκε εδώ, από ζωντανή ηχογράφηση, στο « ... τον τρισάγιον» (07΄00" στο ηχητικό, βλ. και απόσπασμα στο συνημμένο) η χορωδία εκτελεί, αν δεν κάνω λάθος, τον Ζω εναρμόνιο, χωρίς αυτό να δηλώνεται στο κείμενο (ούτε στην Μουσική Πανδέκτη ούτε στο Ταμείον Ανθολογίας). Μήπως μπορεί κανείς να εικάσει (ή μήπως ξέρει) γιατί έγινε αυτό;
Σωστά το λένε.

Είναι φράση πενταφωνούντος πλ.Α' (και σωστά το ισοκράτημα μένει στον Πα) κι ας μην δηλώνεται εδώ με την "εναρμόνια φθορά"(ατζέμ) η οποία μπαίνει για να υπενθυμίσει. Ούτως ή άλλως το Ζω σ' αυτές τις φράσεις είναι χαμηλό. Πολλές όμοιες φράσεις σε κλασσικά μαθήματα υπάρχουν με την φθορά σημειωμένη. Αν θέλετε μπορώ να ψάξω να βρω.

Μόνο αν το έβλεπες σαν φράση Άγια (και ισοκράτημα Δι) θα μπορούσες να κάνεις Ζω φυσικό, αλλά είναι "τραβηγμένο από τα μαλλιά" σενάριο.
 
πάντως παρακάτω στο κράτημα βάζει ατζέμ .αλλά όπως προανέφερε ο Βασίλης η ύφεση εννοείται ,βάζει το αντζέμ για υπενθύμηση,πενταφωνεί ο πλ α εδώ.
 
Είναι φράση πενταφωνούντος πλ.Α' (και σωστά το ισοκράτημα μένει στον Πα) κι ας μην δηλώνεται εδώ με την "εναρμόνια φθορά"(ατζέμ) η οποία μπαίνει για να υπενθυμίσει. Ούτως ή άλλως το Ζω σ' αυτές τις φράσεις είναι χαμηλό.
Μόνο αν το έβλεπες σαν φράση Άγια (και ισοκράτημα Δι) θα μπορούσες να κάνεις Ζω φυσικό, αλλά είναι "τραβηγμένο από τα μαλλιά" σενάριο.
Για μένα πάλι είναι "τραβηγμένο από τα μαλλιά" σενάριο, να έχει καταγραφεί λάθος σε όλες τις τυπωμένες ανθολογίες. Και με ισοκράτημα ΠΑ και με ισοκράτημα ΔΙ (δεν θα το προτιμούσα) μια χαρά ακούγεται όπως είναι γραμμένο. Βέβαια, θα βοηθούσε, να είχαμε την γνώμη κάποιου, που μπορεί να δει το χφ της παλαιάς, αλλά πάλι εφ' όσον δεν υπάρχει κανένας δισταγμός χρήσης του ατζέμ σε όλο το μάθημα (και σε άλλα) δεν βρίσκω τον λόγο που δεν σημειώθηκε κι εδώ.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει στον Α' στίχο του "Θεοτόκε" του Μπερεκέτη, όπου στο Παρ θε ... πολλοί εκτελούν εναρμόνιο φθορά στο ΖΩ, ενώ από τα πατριαρχικά ακούσματα δεν μας έχει έρθει κάτι τέτοιο.

Χάρης
 
ξέρουμε ότι όταν ο φθόγγος παρουσιάζεται με τονή έιναι στη φυσική του θέση. εν προκειμένω πιστεύω όμως ότι εκτελείται με ύφεση και ας μην παρασημαίνεται ( θα πάει πάλι η συζήτηση στην παρασήμανση ή όχι των έλξεων ! ...), λόγω του πενταφωνούντος πλ Α
 
Σωστά το λένε.

Είναι φράση πενταφωνούντος πλ.Α' (και σωστά το ισοκράτημα μένει στον Πα) κι ας μην δηλώνεται εδώ με την "εναρμόνια φθορά"(ατζέμ) η οποία μπαίνει για να υπενθυμίσει. Ούτως ή άλλως το Ζω σ' αυτές τις φράσεις είναι χαμηλό. Πολλές όμοιες φράσεις σε κλασσικά μαθήματα υπάρχουν με την φθορά σημειωμένη. Αν θέλετε μπορώ να ψάξω να βρω.

Μόνο αν το έβλεπες σαν φράση Άγια (και ισοκράτημα Δι) θα μπορούσες να κάνεις Ζω φυσικό, αλλά είναι "τραβηγμένο από τα μαλλιά" σενάριο.
Βασίλη μου θα διαφωνήσω μαζί σου. Η γραμμή ανήκει στον Άγια, όπως φαίνεται και από το παράδειγμα του ομώηχου χερουβικού της εβδομάδος του ίδιου συνθέτη.
View attachment Untitled-1.jpg
Σίγουρα πρόκειται για σημαδόφωνο (άγνωστο ποιο), το οποίο είχε αυτή την ερμηνεία στον Άγια. Ίδια σημαδόφωνα σε άλλους ήχους ίσως είχαν διαφορετική ερμηνεία (;) δεν είμαι βέβαιος. Πάντως θα είχα τις αμφιβολίες μου αν ο Πα στην φράση αυτή δεν ήταν περαστός, αλλά το μέλος σκόπευε σ' αυτόν. Με αυτή όμως τη μορφή, προσωπικά δεν έχω καμία ότι πρόκειται για άγια. Εννοείται (για μένα) ότι ο Ζώ εκεί εκτελείται φυσικός (με ισοκράτημα Δι). Θα ήθελα πάντως να ακούσω και άλλες ηχογραφήσεις, ή κάπου που να σημένεται κάποιου είδους ύφεση εκεί...

Υ.Γ. Εννοείται ότι τα παραπάνω αφορούν μέχρι την συλλαβή "Τρισάγιον", εφόσον το μέλος ούτως ή άλλως επανέρχεται.
 
Last edited:


Στὴν πεταστή εἰσέρχεται ο άγια καὶ τὸ ἰσοκράτημα Δι ἀντικαθιστᾶ τὸ Πα.
 
Back
Top