Πατριαρχικό Ύφος

rum

Αλ. Προκοπίου
Φαίνεται αυτός ο πίνακας είναι λίγο άδειος εδώ.
Δεν υπάρχουν απόψεις για το Πατριαρχικό ύφος;

Άποψή μου είναι ότι το Analogion.com δημιούργησε μια νέα "μανία" με τα υπερ-πολυτελέστατα ακούσματά του από την χρυσή εποχή του 1950 και 1960. Παράξενο λοιπόν να μην έχει τίποτα εδώ μέχρι τώρα.
 
Last edited:
Φαίνεται αυτός ο πίνακας είναι λίγο άδειος εδώ.
Δεν υπάρχουν απόψεις για το Πατριαρχικό ύφος;
Άποψή μου είναι ότι το Analogion.com δημιούργησε μια νέα "μανία" με τα υπερ-πολυτελέστατα ακούσματά του από την χρυσή εποχή του 1950 και 1960. Παράξενο λοιπόν να μην έχει τίποτα εδώ μέχρι τώρα.

Τι θα έπρεπε να πούμε για το Πατριαρχικό ύφος; Κανείς από εμάς απ' όσο ξέρω τουλάχιστον δεν έχει ψάλλει στο Πατριαρχείο οπότε δεν έχουμε πατριαρχικό ύφος.

Μπορούμε να συζητήσουμε πιθανόν γι αυτό που λέγετε γενικώς και αορίστως, ότι το Πατριαρχικό ύφος είναι "αήρ" και ότι μόνο μέσα στον Π.Ναό "ανθίζει" και μεταδίδετε. Πιστεύετε ότι αυτό είναι ακριβές;
 
Τι θα έπρεπε να πούμε για το Πατριαρχικό ύφος; Κανείς από εμάς απ' όσο ξέρω τουλάχιστον δεν έχει ψάλλει στο Πατριαρχείο οπότε δεν έχουμε πατριαρχικό ύφος.

Μπορούμε να συζητήσουμε πιθανόν γι αυτό που λέγετε γενικώς και αορίστως, ότι το Πατριαρχικό ύφος είναι "αήρ" και ότι μόνο μέσα στον Π.Ναό "ανθίζει" και μεταδίδετε. Πιστεύετε ότι αυτό είναι ακριβές;

Έχετε δίκαιο σε κάποιο επίπεδο. Υπάρχουν ψάλτες οι οποίοι προσπαθούν να κρατήσουν το ύφος αυτό - όπως και άν το έχουν παραλάβει - αλλά η προσπάθεια τους φαίνεται να γίνεται όλο και πιο δύσκολη για τους λόγους που αναφέρατε.
 
Άρα να καταλάβω ότι πιστεύετε ότι το ύφος αυτό μεταδίδετε και εκτός του Πατριαρχικού Ναού... Εκτός και έχετε κάνει στον Π.Ναό.
 
Δεν θα ήθελα να σχολιάσω για την προσωπική μου εμπειρία, αλλά στην εποχή μας όπου υπάρχουν και υπολογιστές και τεχνολογία για να μεταδίδεται κάτι - σε διάφορα ακούσματα ανα την υφήλιον δηλαδή - δεν νομίζω να είναι δύσκολο.

Αρκεί φυσικά, να είναι και οι δύο χοροί ρυθμιζμένοι αναλόγως. Αυτό κατά την γνώμη μου είναι το δύσκολο.
 
Συμφωνώ οτι η μακροχρόνια εμπειρία μέσα στον Πατριαρχικό ναό δημιούργησε ψάλτες που ξεχώρισαν για την ερμηνεία (ύφος) τους. Όπως αναφέρει και ο Βουδούρης, το Πατριαρχικό ύφος διεδίδετο όσο το δυνατόν και σε κάποιους εκτός του Ναού, με μαθητεία κοντά στους Πατριαρχικούς δασκάλους. Αυτό δε σήμαινε οτι όλοι οι μαθητές των Πατριαρχικών δασκάλων έψαλλαν με Πατριαρχικό ύφος. Αλλά υπήρχαν και μαθητές τους που έψαλλαν κατά τον τρόπον των Πατριαρχικών ψαλτών, όπως αναφέρει και ο Βουδούρης, είτε επειδή διατέλεσαν κανονάρχες και συνέψαλλαν για αρκετά χρόνια, είτε επειδή μιμήθηκαν τους Πατριαρχικούς τους δασκάλους στην ψαλμωδία. Σήμερα παρατηρώ συχνά σε συζητήσεις μία απαξίωση ή μυθοποίηση του όρου Πατριαρχικό ύφος. Κατά τη γνώμη μου το Πατριαρχικό και το Αγιορείτικο ύφος πρέπει να είναι το σημείο αναφοράς της ψαλτικής πράξης χωρίς αυτό να σημαίνει οτι τα άλλα ύφη είναι λάθος ή απορριπτέα (κάθε άλλο). Έχει ενδιαφέρον αυτό το θέμα και είμαι σίγουρος οτι οι απόψεις διΐστανται.

Δημήτρης
 
Ο Γιώργος Μιχαλάκης (στην ιστοσελίδα του, αν το βρώ θα δώσω ακριβή αναφορά[1]) έχει δώσει μία λίστα τεχνικών χαρακτηριστικών του Πατριαρχικού ύφους κατά την εμπειρία του. Ανάμεσα στα άλλα αναφέρει οτι ο Χρόνος των Πατριαρχικών ψαλτών είναι ένα σημείο που κατ'εξοχήν τους ξεχωρίζει από άλλους ψάλτες. Εγώ προσωπικά συμφωνώ και επαυξάνω. Για παράδειγμα ακούγοντας τη Μ. Εβδομάδα από τον Πατριαρχικό Ναό, ο Χρόνος βασιλεύει. Ακούγοντας τον Πρίγγο να ψάλλει άρρωστος στο σπίτι του και να μήν του ξεφεύγει δευτερόλεπτο (γενικά μιλώντας) είναι επίσης αξιοθαύμαστο. Και φυσικά ο Ναυπλιώτης, ο Στανίτσας, ο Δοσίθεος και πολλοί πολλοί άλλοι. Ο Χρόνος είναι κυρίως "ο αήρ" που λέει ο Κωνσταντίνος πρωτοψάλτης κατά τη γνώμη μου. Τί σημαίνει Χρόνος όμως και πώς μαθαίνεται... άσκηση για τον αναγνώστη προς το παρόν. :) Με ενδιαφέρει η γνώμη σας επί του θέματος.

Δημήτρης

[1] και άλλοι έχουν αναφερθεί σε αυτό βέβαια, θα είχε ενδιαφέρον να μαζέψουμε αναφορές
 
Δεν θα ήθελα να σχολιάσω για την προσωπική μου εμπειρία, αλλά στην εποχή μας όπου υπάρχουν και υπολογιστές και τεχνολογία για να μεταδίδεται κάτι - σε διάφορα ακούσματα ανα την υφήλιον δηλαδή - δεν νομίζω να είναι δύσκολο.

Αρκεί φυσικά, να είναι και οι δύο χοροί ρυθμιζμένοι αναλόγως. Αυτό κατά την γνώμη μου είναι το δύσκολο.

Συμφωνώ. Δεν είναι το ίδιο όπως η συμψαλμωδία δια ζώσης αλλά είναι πολύ σημαντικό βοήθημα.
 
Ο Γιώργος Μιχαλάκης (στην ιστοσελίδα του, αν το βρώ θα δώσω ακριβή αναφορά[1]) έχει δώσει μία λίστα τεχνικών χαρακτηριστικών του Πατριαρχικού ύφους κατά την εμπειρία του.

Πες μου τώρα ότι ο κ.Μιχαλάκης έχει Πατριαρχικό ύφος:eek: να κόψω φλέβες!

[Σημείωμα συντονιστή: εκτός θέματος, προσωπικοί αστήρικτοι χαρακτηρισμοί: δώσε επιχειρήματα σύμφωνα με τους κανόνες του φόρουμ]
 
Last edited by a moderator:
Επειδή αυτή η συζήτηση μπορεί εύκολα να παρεκτραπεί ας θέσουμε συγκεκριμένες ερωτήσεις π.χ. ποιά είναι κατά τη γνώμη του καθενός μας (και άλλων) τα χαρακτηριστικά του λεγόμενου Πατριαρχικού ύφους. Με παραδείγματα και αναφορές αν μπορεί ο καθένας.

ευχαριστώ,
Δημήτρης
 
Δεν έδωσα επιχειρήματα;
Έβαλα ηχογραφήσεις...:eek:
(...ωραία είναι πάντως να μην είσαι διαχειριστής!):eek:
 
Παρακαλω δειτε την επισυναψη .
 

Attachments

  • Ἐκκλησιαστικὴ Βυζαντινὴ Μουσική.doc
    55 KB · Views: 371
Παρακαλω δειτε και αυτη την επισυναψη . Ειναι απο το βιβλιο του π.Σεραφειμ
Φαρασογλου ''Απο την ταξη και ψαλμωδια στον Πατριαρχικο Ναο της
Κωνσταντινουπολεως'' .
Οποιος θελει ας σχολιασει .
 

Attachments

  • λλ.ZIP
    740.5 KB · Views: 293
Πες μου τώρα ότι ο κ.Μιχαλάκης έχει Πατριαρχικό ύφος:eek: να κόψω φλέβες!

[Σημείωμα συντονιστή: εκτός θέματος, προσωπικοί αστήρικτοι χαρακτηρισμοί: δώσε επιχειρήματα σύμφωνα με τους κανόνες του φόρουμ]


Στην διευθυνση http://tinyurl.com/ys7rcu υπαρχουν ηχογραφησεις του
κ.Μιχαλακη . Ο καθενας ας κρινει για το ''υφος'' του .
 
Στην διευθυνση http://tinyurl.com/ys7rcu υπαρχουν ηχογραφησεις του
κ.Μιχαλακη . Ο καθενας ας κρινει για το ''υφος'' του .

Ε καλά δεν το πήγαινα εκεί... Εγώ απλά επειδή αναφέρθηκε το όνομα του κ.Μιχαλάκη αστειεύτηκα με κάποιες ηχογραφήσεις του, που είχε στην σελίδα ieropsaltis.com. Αλλά όχι και να κάτσουμε να κρίνουμε μάλιστα απουσία του!
Τι να κρίνουμε τώρα; Και τι είμαστε εμείς για να κρίνουμε;

Ο καθένας μπορεί να έχει μια γνώμη, αλλά άλλο αυτό και άλλο το να κάτσουμε και να λέμε αυτός καλός, εκείνος κακός κτλ...

Και συγνώμη που έκανα κιόλας το σχόλιο, διότι απ' ότι είδα είναι πραγματικά εύκολο να παρεκτραπεί η συζήτηση.
 
Ε καλά δεν το πήγαινα εκεί... Εγώ απλά επειδή αναφέρθηκε το όνομα του κ.Μιχαλάκη αστειεύτηκα με κάποιες ηχογραφήσεις του, που είχε στην σελίδα ieropsaltis.com. Αλλά όχι και να κάτσουμε να κρίνουμε μάλιστα απουσία του!
Τι να κρίνουμε τώρα; Και τι είμαστε εμείς για να κρίνουμε;

Ο καθένας μπορεί να έχει μια γνώμη, αλλά άλλο αυτό και άλλο το να κάτσουμε και να λέμε αυτός καλός, εκείνος κακός κτλ...

Και συγνώμη που έκανα κιόλας το σχόλιο, διότι απ' ότι είδα είναι πραγματικά εύκολο να παρεκτραπεί η συζήτηση.

Μα δεν ειπα τιποτα για το τι ειπες . Απλως παρεθεσα την ηχογραφηση του κ.Μιχαλακη μιας και την ειχα . Ολα Καλα .
 
Θα γίνω κουραστικός αλλά εγώ έχω ΠΑΛΙ πρόβλημα με τους ορισμούς. Παρακολουθώ το θέμα γιατί θέλω να μας εξηγήσει κάποιος πρώτα τί είναι ύφος.Για να καταλάβουμε έπειτα τί είναι Πατριαρχικό ύφος και μετά, άν μπορούμε, να το διατηρήσουμε.
 
Back
Top