Δίχρωμα Κλασσικά Χερουβικά Καθημερινών σε .pdf Μέρος Α' Ήχοι Κύριοι

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Δίχρωμα Κλασικά Χερουβικά Καθημερινών σε .pdf με το γραφικό χαρακτήρα του Σίμωνος Καρά

Μέρος Α' Ήχοι Kύριοι

Ήχος Α'

Χερουβικό Π. Λαμπαδαρίου

Ήχος Β΄

Χερουβικό Γ. Πρωτοψάλτου
 

Attachments

  • XerouvikaKathimerinonHxosProtosLampadariou.pdf
    782.4 KB · Views: 588
  • XerouvikaKathimerinonHxosDeuterosGrigoriou.pdf
    910.2 KB · Views: 367
Last edited:
Συνάδελφε, μὲ συγχωρεῖς.

Τὸ «ὄρθιος ἦχος» εἶναι τὸ ἀντίθετο τοῦ «πλάγιος ἦχος»; Πρώτη φορὰ ἀκούω τὸν ὅρο. Ἐγὼ ξέρω κυρίους καὶ πλαγίους ἤχους.

Ἄν κάνω λάθος νὰ μὲ συμπαθᾶς.
 
Αυτή ήταν και η ερώτησή μου στο μήνυμά που διέγραψα, όπου συμπέρανα την απάντηση εκ των υστέρων... Απλά πρόκειται για διαφορά ορολογίας.
 
Μέρος Α' Ήχοι Όρθιοι
Αδερφέ διόρθωσέ το. Δεν υπάρχει η ορολογία ήχοι "Όρθιοι". (εκτός και το έχεις συναντήσει κάπου-οπότε παρέπεμψέ μας σε βιβλιογραφία)

Ήχοι Κύριοι είναι το σωστό.
 
Αδερφέ διόρθωσέ το. Δεν υπάρχει η ορολογία ήχοι "Όρθιοι". (εκτός και το έχεις συναντήσει κάπου-οπότε παρέπεμψέ μας σε βιβλιογραφία)
Ήχοι Κύριοι είναι το σωστό.

........
 
Last edited:
...είδες τι γίνεται αν κάνεις κριτική σε κάτι που δεν έχεις διαβάσει...

Γενικά μιλάω-δεν αναφέρομαι σ' αυτή την συζήτηση-ούτε στους τρέχοντες συνομιλητές μου. (βλέπεις πρέπει να διευκρινίζουμε και τ' αυτονόητα γιατί παρεξηγούμαστε...)
 
Θα πρηστούν τα πόδια τους απ' την ορθοστασία!
Μια ακόμα "ονομασία" ήχων... Τί 42, τί 43! Και άν η ορολογία "όρθιος" αποδοθεί αναλυτικά για τους πρώτους τέσσερις, (όρθιος πρώτος όρθιος δεύτερος κλπ) γίνονται 46...:D
Ορθο-μεσο-πλαγιο-κυριο-παραμεσάζων! ξαπλωτός ανάσκελος, μπρούμυττος...
Καρα-τσεκαρισμένος!:D

Προκείμενον του Αποστόλου. Ήχος όρθιος του α'. Ψαλμός ιε'.
 
Νομίζω πως για να υπάρχει πλάγιος ήχος πρέπει να υπάρχει και όρθιος.
Eπίσης για να υπάρχει κύριος ήχος πρέπει να υπάρχει και δευτερεύων ήχος (π.χ. κύρια πρόταση, δευτερεύουσα πρόταση δε λέμε;).

Είναι αλήθεια βέβαια πως δε συναντάται συχνά αυτή η ορολογία.
Δεν είναι λάθος όμως νομίζω. Εγώ μερικές φορές την χρησιμοποιώ για να τα έχω στο μυαλό μου όλα οργανωμένα και απλά. Γι’ αυτό και το έγραψα εδώ. Συγνώμη εάν σας μπέρδεψε. Με βοηθά να υπάρχει μια λογική ακολουθία σε όλα.

Στα γρήγορα κοίταξα στο google και βρήκα μια σελιδούλα που γράφει για δευτερεύοντες ήχους και είναι εδώ:
http://users.sch.gr/sekyritsis/news_1.htm

Επίσης στο βιβλίο: Μέθοδος της Ελληνικής Μουσικής, Θεωρητικόν Τομος Α΄ του Σίμωνος Καρά, ΚΕΦ. ΣΤ΄ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, § ξη’ Περί της των Οκτώ Ήχων διατάξεις, εν τω Δις δια πέντε – Ήχοι κύριοι και πλάγιοι, Σελ.232 Ήχοι κύριοι και πλάγιοι, βρήκα τα ακόλουθα:

«…Τους μεν επί το οξύ, τέταρτον , πρώτον , δεύτερον, τρίτον και τέταρτον άλλον, εκάλεσαν ήχους κυρίους (ή ορθίους), τους δ’επί το βαρύ αντιστοίχους αυτών, πλαγίους (ή δευτερεύοντας): πλάγιον …..»

Εκείνο που σκεφτόμουν πως ίσως να μην έγραψα σωστά είναι η λέξη κλασικός. Όπου το έγραψα με δύο σ. Γράφεται κανονικά με ένα, αλλά και με δύο δεν είναι λάθος γιατί είναι παλιότερη γραφή της λέξης κλασικός σύμφωνα τουλάχιστον με το Μείζον Ελληνικό Λεξικό που είδα μόλις τώρα.
 
Επίσης στο βιβλίο: Μέθοδος της Ελληνικής Μουσικής, Θεωρητικόν Τομος Α΄ του Σίμωνος Καρά, ΚΕΦ. ΣΤ΄ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, § ξη’ Περί της των Οκτώ Ήχων διατάξεις, εν τω Δις δια πέντε – Ήχοι κύριοι και πλάγιοι, Σελ.232 Ήχοι κύριοι και πλάγιοι, βρήκα τα ακόλουθα:

«…Τους μεν επί το οξύ, τέταρτον , πρώτον , δεύτερον, τρίτον και τέταρτον άλλον, εκάλεσαν ήχους κυρίους (ή ορθίους), τους δ’επί το βαρύ αντιστοίχους αυτών, πλαγίους (ή δευτερεύοντας): πλάγιον …..»
Ναι. Αναφέρεται στην παραγωγή της οκταηχίας από αρχαία ελληνική μουσική όμως. (χωρίς να το διευκρινίζει όμως) Στην αρχαία ελληνική υπήρχε ο όρος αυτός.

Στην δική μας όμως μουσική, η ορολογία έχει ως Κύριος και Πλάγιος από πολύ παλαιά. Και σε μουσικά κείμενα και σε θεωρητικές πραγματείες.

Κι ο Καράς αν κοιτάξεις τα περιεχόμενα και μόνο θα διαπιστώσεις ότι τους Πρώτο-Δεύτερο-Τρίτο και Τέταρτο τους ονομάζει κυρίους και όχι ορθίους. Και ο τίτλος του κεφαλαίου που παραπέμπεις έχει: Ήχοι Κύριοι και Πλάγιοι

Μην ψάχνεις να βρεις σε μουσικούς όρους, ταυτόσημη λέξη από φιλολογικό όρο. Το αντίθετο του πλαγίου φιλολογικά, όντως θα ήταν όρθιος ή ίσιος ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων. Μουσικά (στην δική μας τουλάχιστον) δεν πάει έτσι.

Τέλος πάντων, πολύ θέμα το κάναμε...

Υ.Γ.1
Μουσικά (εννοώντας μελωδική πορεία) ο όρος ισχύει (όχι χρησιμοποιείται-ισχύει φιλολογικά) τουλάχιστον στις παλαιότερες γραφές και πριν τις τονικές οξύτητες Πα-Βου-Γα κτλ, όπου οι κύριοι ήχοι ήταν (θεωρητικά τουλάχιστον) πιο ψηλά από τους πλαγίους (εξ ου και όρθιοι). Και δημιουργούσαν αντίθετες μελωδικές πορείες, οι κύριοι προς τα κάτω κυρίως (αφού ήταν πιο ψηλά) κι πλάγιοι προς τα πάνω κυρίως (αφού ήταν πιο χαμηλά). Αυτό το βλέπουμε και στην παραγωγή των δευτερευόντων ήχων όπου οι κύριοι δημιουργούν προς τα κάτω δευτερεύοντες, ενώ οι πλάγιοι προς τα πάνω.

Υ.Γ.2
Λιγάκι σχετική είναι και αυτή η συζήτηση.

Υ.Γ.3
Είχες πει
ότι θα μας έλεγες κι ένα όνομα...
 
Last edited:
Μην ψάχνεις να βρεις σε μουσικούς όρους, ταυτόσημη λέξη από φιλολογικό όρο. Το αντίθετο του πλαγίου φιλολογικά, όντως θα ήταν όρθιος ή ίσιος ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων.
Ή ευθύς (πβ. ευθύς και πλάγιος λόγος κ.τ.ό.)

Πάντως, αλήθεια το κάναμε θέμα.
Τα χειρόγραφα αυτά, όσο κι αν συμφωνούμε ή όχι με στοιχεία της σήμανσης ή των όρων, είναι σημαντικά και σ' ευχαριστούμε "συνανώνυμε" φίλε...
 
Ωραία!

Δεκτές και πολύ χρήσιμες οι παρατηρήσεις σας.

Προσαρμόστηκα και σε αυτόν που άλλαξε τον τίτλο του θέματος μας και γι’ αυτό το άλλαξα και εγώ.

Να είμαι ειλικρινής διακρίνω μια έντονη νευρικότητα μια αντιπαλότητα ή δεν ξέρω πώς να το εκφράσω. Δηλαδή λες και κάποιοι άνθρωποι περιμένουν να βρουν «πάτημα», περιμένουν την παραμικρή αφορμή για να κάνουν θέμα. Η σελίδα αυτή όμως, το analogion.com, δεν έχει ανάγκη απ’ ότι βλέπω, το θόρυβο για να γίνει γνωστή. Έχει ήδη υπέρ υπέρ – πλούσιο περιεχόμενο, είναι μια σελίδα όνειρο για το χώρο της ψαλτικής και στεναχωριέμαι λίγο όταν βλέπω τέτοιες αντιδράσεις.

Άνθρωποι είμαστε, χώρος συζήτησης είναι αυτός, λέμε τη γνώμη μας ακούμε τη λέει ο άλλος…. Τέλος πάντων. Ας είναι.

Δεν πειράζει. Να μας έχει ο Θεός όλους καλά και τα καλά δεχούμενα και τα άσχημα.

Ανέβασα και το χερουβικό του έσω δευτέρου ήχου του.. κυρίου ήχου εντάξει :)
 
Αυτό το μήνυμα θα μπορούσε να έχει τίτλο: Η άλλη όψη του νομίσματος.

Ως γνωστόν πάντα υπάρχει και μια διαφορετική προσέγγιση των πραγμάτων. Πολλές φορές είναι η πίεση της ημέρας, τα χίλια δυο προβλήματα που μας μπερδεύουν. Όταν όμως ο άνθρωπος τελειώνει την εργασία του, το διακόνημά του και πάει στον εσπερινό του, στην παράκληση, κάνει μια επίσκεψη στο κοιμητήριο, κάνει το απόδειπνό του, μιλήσει με τον πνευματικό του, επανέρχεται η ηρεμία και βλέπει τα σφάλματά του.

Πιο συγκεκριμένα, ξέρουμε πως η στεναχώρια δεν θεωρείται γνώρισμα του χριστιανού και των αγίων. Τα βιβλία της εκκλησίας μας, οι συναξαριστές για παράδειγμα συνέχεια μιλούν για χαρά σε οτιδήποτε και να συναντάμε. Δοξολογία, χαρά και αδιάλειπτη προσευχή για τις αμαρτίες μας είναι η συνταγή που μας οδηγεί στη σωτηρία μας.

Ακόμα ο κάθε χριστιανός ξεχωριστά είναι αυτός που αισθάνεται υπεύθυνος για οτιδήποτε κακό συμβαίνει γύρω του. Οι άγιοι δεν έριχναν τις ευθύνες αλλού. Αλλά στον εαυτό τους και παρακαλούσαν με δάκρυα τον Ύψιστο να τους λυπηθεί.

Με τα δεδομένα αυτά λοιπόν, εάν εγώ στεναχωρήθηκα είναι λάθος δικό μου. Είναι λάθος μου επίσης που ανέφερα πως υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι ψάχνουν την αφορμή να δημιουργήσουν θέμα.

Γιατί να μην είμαι εγώ που δημιουργώ θέμα; γιατί να μην είμαι εγώ που ρίχνω λάδι στη φωτιά;

Όπως πολύ σωστά μου έγραψε ένα μέλος σε προσωπικό μήνυμα, καλό θα είναι να προσέχω να μην προκαλώ. Αυτό για... όρθιους ήχους είναι γεγονός πως προκάλεσε.

Γι' αυτό πατέρες και αδελφοί... έσφαλα συγχωρήστε με.

Και για να μη βγω εκτός θέματος, η άλλη όψη του νομίσματος, έχει εκτός των άλλων και τα άλλα δύο χερουβικά των κυρίων ήχων, δηλαδή του τρίτου και του τετάρτου.

Ήχος Γ'

Χερουβικό Γ. Πρωτοψάλτου

Ήχος Δ'

Χερουβικό Π. Λαμπαδαρίου
 

Attachments

  • XerouvikaKathimerinonHxosTritosGrigoriou.pdf
    980.9 KB · Views: 201
  • XerouvikaKathimerinonHxosTetartosLampadariou.pdf
    835.6 KB · Views: 155
Μὲ ὅλο τὸ θάρρος, ὁ Εὐγ. Βούλγαρις ἦταν αὐθεντία καὶ στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσική; Ἔχετε ὑπ᾿ ὄψιν σας κάτι σχετικό;

Τὸ ἀπόσπασμα προέρχεται ἀπὸ κάποιο Θεωρητικό του;

Εὐχαριστῶ.
 
Τὸ ἀπόσπασμα προέρχεται ἀπὸ κάποιο Θεωρητικό του;

Το απόσπασμα που δημοσίευσε ο "antonios" είναι από το βιβλίο
"Ευγενίου του Βουλγάρεως Πραγματεία περί μουσικής / εκδίδοται εκ χειρογράφου της εν Κιέβω Βιβλιοθήκης υπό Ανδρονίκου Κ. Δημητρακοπούλου, αρχιμανδρίτου. Τεργέστη 1868" και συγκεκριμένα στην σελίδα 25 α΄παράγραφος "Και τοιαύτη ειναι...................."
Επίσης το παρόν βιβλίο διατήθετε δωρεάν στην ανέμη http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/1/8/a/metadata-264-0000225.tkl
 
Ναι αλλά ακόμα και μια απλή ματιά στο βιβλίο (μικρό είναι) θα μας πείσει ότι μιλάει περισσότερο ιστορικο-φιλολογικο-φιλοσοφικά περι μουσικής εν γένει, κι όχι τόσο ειδικώς για την δική μας μουσική.

Γι αυτό και ευχαρίστησα μεν τον Αντώνη (άλλωστε δήλωσε απερίφραστα ότι δεν χρησιμοποίησε ποτέ τον όρο "Ήχος Όρθιος") ο οποίος μας έδωσε μια ακόμα βιβλιογραφική μαρτυρία καταγραφής των κυρίων ήχων και ως ορθών, αλλά κι από την άλλη δεν μπορώ να μην συμφωνήσω και μ' αυτό που γράφει ο δομέστιχος. Ο Ευγένιος Βούλγαρης ήταν όντως "πολύς", αλλά σε άλλο τομέα.

Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Εὐχαριστῶ πολύ.

Πάντως δὲν πρόκειται γιὰ Θεωρητικὸ, ἀπλῶς γιὰ μιὰ ἐνημερωτικὴ εἰσαγωγὴ, καθὼς στὴν Ἐκκλησιαστικὴ Μουσικὴ ἀφιερώνει μόνο πέντε σελίδες.

Τέλος πάντων, ἂν ἔχει χρόνο ὁ Β. Ζάχαρης νὰ μᾶς προσφέρει κάποιες ἀπὸ τὶς πηγὲς ποὺ προανέφερε, καλὸ θὰ ἦταν.
 
Back
Top