Περί του Συμρνέϊκου ύφους αναφέρει λίγα γενικά ο Άγγελος Βουδούρης στα Μουσικολογικά Απομνημονεύματα (τ. 18, §53) τα οποία μεταφέρω πιό κάτω μαζί με μερικές ερωτήσεις που σκεφτόμουν πρόσφατα.
Ποιά τα ειδικά χαρακτηριστικά του Σμυρνέϊκου ύφους;
Υπάρχουν σήμερα ψάλτες που ψάλλουν με Σμυρνέϊκο ύφος ή έχει πεθάνει πλέον σαν είδος;
Ποιά η σχέση της ψαλτικής παράδοσης της Χίου με αυτή της Σμύρνης (λόγω γειτονίας);
Ποιά τα ειδικά χαρακτηριστικά του Σμυρνέϊκου ύφους;
Υπάρχουν σήμερα ψάλτες που ψάλλουν με Σμυρνέϊκο ύφος ή έχει πεθάνει πλέον σαν είδος;
Ποιά η σχέση της ψαλτικής παράδοσης της Χίου με αυτή της Σμύρνης (λόγω γειτονίας);
§ 53. Τούς μῆνας ἰούνιον, ἰούλιον καί αὔγουστον τοῦ 1919 τῆς ἑλληνικῆς κατοχῆς διῆλθον εἰς τήν Σμύρνην. Ἐπωφελούμενος αὐτήν τήν εὐκαιρίαν, τακτικά, κατά πᾶσαν Κυριακήν καί ἑορτήν ἐπεσκεπτόμην τούς ἐκεῖ ναούς διά νά ἀκούω τούς μουσικούς διδασκάλους τῆς Σμύρνης. Παρετήρησα ὅτι ὅλοι των γενικῶς, ἀπεῖχον πολύ κατά τήν ἐκτέλεσιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ψαλμῳδίας ἀπό τούς ψάλτας τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Ἡ μουσική ἡ ἐκκλησιαστική ἐδῶ εἰς τήν Ἰωνίαν δέν εἰμπορῶ νά ἐννοήσω τό διατί, παρουσιάζετο διαφορετική εἰς τό μέλος αὐτῆς. Κάτι τό ἀνατολίτικον ἐκυριάρχη. Καί οἱ ψάλται ἐδῶ δέν εἶχον τήν φωνήν καί τό ὄργανον τῶν κωνσταντινουπολιτῶν ψαλτῶν. Ἡ Σμύρνη ἦτο μία πόλις, σπουδαιοτέρα ἀπό πάσης ἀπόψεως. Αὐτή μετέδιδε τά φῶτά της καί εἰς ἄλλας πόλεις καί κωμοπόλεις τοῦ ἐσωτερικοῦ της· ἦτο ἑστία ἐξ ἧς μετεδίδετο καί ἡ μουσική εἰς τούς ἱεροψάλτας τῶν περί τήν Σμύρνην ἐπαρχιῶν. Ἐδῶ ἐπεκράτει ἰδιαίτερος τύπος ἐκτελέσεως τῶν ἐκκλησιαστικῶν ᾀσμάτων. Φαίνεται ὅτι ὁ τύπος αὐτός εἶχεν ἐπικρατήσει καί διαδοθῆ ἀπό τῆς ἐποχῆς τοῦ πρωτοψάλτου τοῦ μητροπολιτικοῦ ναοῦ ἁγίας Φωτεινῆς Νικολάου, καί κατόπιν τοῦ μαθητοῦ ἐκείνου πρωτοψάλτου Μ. Μισαηλίδου. Κατά τήν γνώμην μου, εἰς τούς δύο τούτους διδασκάλους ὠφείλετο ὁ μορφωθείς διάφορος τύπος τῆς ἐκτελέσεως τῆς μουσικῆς. Οἱ κατόπιν ψάλται τῆς Σμύρνης καί τῶν ἐπαρχιῶν τοῦ ἐσωτερικοῦ αὐτῆς, ὑπῆρξαν ἄμεσοι μαθηταί τῶν δύο τούτων διδασκάλων. Κανείς δέ ψάλτης δέν εἰμπορεῖ ἐπί πολύν χρόνον ψάλλων ἐν Σμύρνῃ νά μήν ὑποστῇ τήν ἐπίδρασιν τοῦ ἐκεῖ μουσικοῦ περιβάλλοντος. Τό σμυρναϊκόν ψαλτικόν ὕφος ἀπεμάκρυνε τό μέλος τῆς μουσικῆς, ἀπό τό ὕφος τῆς μεγάλης ἐκκλησίας. Οἱ σμυρναῖοι ψάλται ὅσον καλλίφωνοι καί ἄν ἦσαν, δέν ἐγίνοντο εὐάρεστοι εἰς τούς κωνσταντινουπολίτας ἀκροατάς των· ὅλοι των γενικῶς ἔψαλλαν ἀλά σμυρνέϊκα.