Με αφορμή διάφορα που έχω διαβάσει κατά καιρούς και κάποια πολύ ενδιαφέροντα σχόλια σε άλλο θέμα (εδώ) ανοίγω ένα νέο ενδιαφέρον πιστεύω θέμα και κάνω μια μικρή και πολύ πρόχειρη εισήγηση λόγω έλλειψης χρόνου.
Στην εποχή του ο Ναυπλιώτης λατρεύτηκε από πολλούς αλλά και κατηγορήθηκε από πολλούς. Βεβαίως τελικά πήρε τη λαμπρή θέση στη συλλογική μνήμη των ιεροψαλτών που του άξιζε. Για ιστορικούς όμως λόγους αξίζει να αναφερθεί για ποιά πράγματα κατηγορήθηκε ο Ναυπλιώτης όσο ζούσε και από ποιούς.
Πρώτη και κυριότερη πηγή πληροφοριών είναι ο φίλος και δομέστικός του Άγγελος Βουδούρης ο οποίος περιγράφει (από τη μεριά του Ναυπλιώτη) το παρασκήνιο της εποχής και την ομάδα των αντι-Ιακωβιτών (Γ. Παπαδόπουλος, Ν. Καμαράδος, Κ. Ψάχος και άλλοι) που εποφθαλμιούσαν τη θέση του Ναυπλιώτη σε σημείο ο Ψάχος να λέει οτι ήθελε να «ξεριζώσει τον Ιακωβισμόν» κατά το Βουδούρη (απομνημονεύματα §142). Ακριβείς αναφορές από το Βουδούρη και λεπτομέρειες θέλουν δουλειά για να διαλεχθούν, υπάρχουν πολλές. Αρκετές από αυτές έχω μεταφράσει στα Αγγλικά εδώ. Απ'ότι κατάλαβα από τη γενική ανάγνωση τον κατηγορούσαν για τον αναλελυμένο τρόπο του ψάλλειν (που αυτός είχε αποκομίσει από το λαμπαδάριο Νικόλαο Στογιάννου) σε αντίθεση με τον «δικό» τους Γ. Βιολάκη ο οποίος έψελνε τις αρχαίες γραμμές μεν αλλά ξερά και χωρίς αναλύσεις κατά το Βουδούρη. Υπάρχει αν δεν κάνω λάθος και σχετικό άρθρο στη Φόρμιγγα της εποχής με κριτική (του Ψάχου σχετικά με τον αναλελυμένο τρόπο του ψάλλειν (τα κλασσικά κείμενα) των Πατριαρχικών.
Σχετικές απόψεις για τον Ι. Παλάση και το Θρ. Στανίτσα ακούσαμε εδώ.
Την άποψη του Τριαντάφυλλου Γεωργιάδη (προσωρινού αντικαταστάτη του Ναυπλιώτη) περιγράφει ο Βουδούρης και πάλι εδώ (λέει οτι ο Ναυπλιώτης κατηγορήθηκε στην εποχή του για μη καλλιέργεια της Ψαλτικής).
Ακόμα και άρχοντας λαμπαδάριος Ε. Βιγγόπουλος φαίνεται οτι ενεργούσε κατά του Ναυπλιώτη, διαδόδοντας φήμες αντικατάστασής του όπως αναφέρει πάλι ο Βουδούρης (στα απομνημονεύματα εδώ).
Υπάρχουν και άλλα είμαι σίγουρος από αυτούς που γνώρισαν το Στανίτσα, τον Πριγγο ή μαθητές του Παλάση και του Καμαράδου να μας μεταφέρουν.
Τους ευχαριστώ προσωπικά εκ των προτέρων.
Στην εποχή του ο Ναυπλιώτης λατρεύτηκε από πολλούς αλλά και κατηγορήθηκε από πολλούς. Βεβαίως τελικά πήρε τη λαμπρή θέση στη συλλογική μνήμη των ιεροψαλτών που του άξιζε. Για ιστορικούς όμως λόγους αξίζει να αναφερθεί για ποιά πράγματα κατηγορήθηκε ο Ναυπλιώτης όσο ζούσε και από ποιούς.
Πρώτη και κυριότερη πηγή πληροφοριών είναι ο φίλος και δομέστικός του Άγγελος Βουδούρης ο οποίος περιγράφει (από τη μεριά του Ναυπλιώτη) το παρασκήνιο της εποχής και την ομάδα των αντι-Ιακωβιτών (Γ. Παπαδόπουλος, Ν. Καμαράδος, Κ. Ψάχος και άλλοι) που εποφθαλμιούσαν τη θέση του Ναυπλιώτη σε σημείο ο Ψάχος να λέει οτι ήθελε να «ξεριζώσει τον Ιακωβισμόν» κατά το Βουδούρη (απομνημονεύματα §142). Ακριβείς αναφορές από το Βουδούρη και λεπτομέρειες θέλουν δουλειά για να διαλεχθούν, υπάρχουν πολλές. Αρκετές από αυτές έχω μεταφράσει στα Αγγλικά εδώ. Απ'ότι κατάλαβα από τη γενική ανάγνωση τον κατηγορούσαν για τον αναλελυμένο τρόπο του ψάλλειν (που αυτός είχε αποκομίσει από το λαμπαδάριο Νικόλαο Στογιάννου) σε αντίθεση με τον «δικό» τους Γ. Βιολάκη ο οποίος έψελνε τις αρχαίες γραμμές μεν αλλά ξερά και χωρίς αναλύσεις κατά το Βουδούρη. Υπάρχει αν δεν κάνω λάθος και σχετικό άρθρο στη Φόρμιγγα της εποχής με κριτική (του Ψάχου σχετικά με τον αναλελυμένο τρόπο του ψάλλειν (τα κλασσικά κείμενα) των Πατριαρχικών.
Σχετικές απόψεις για τον Ι. Παλάση και το Θρ. Στανίτσα ακούσαμε εδώ.
Την άποψη του Τριαντάφυλλου Γεωργιάδη (προσωρινού αντικαταστάτη του Ναυπλιώτη) περιγράφει ο Βουδούρης και πάλι εδώ (λέει οτι ο Ναυπλιώτης κατηγορήθηκε στην εποχή του για μη καλλιέργεια της Ψαλτικής).
Ακόμα και άρχοντας λαμπαδάριος Ε. Βιγγόπουλος φαίνεται οτι ενεργούσε κατά του Ναυπλιώτη, διαδόδοντας φήμες αντικατάστασής του όπως αναφέρει πάλι ο Βουδούρης (στα απομνημονεύματα εδώ).
Υπάρχουν και άλλα είμαι σίγουρος από αυτούς που γνώρισαν το Στανίτσα, τον Πριγγο ή μαθητές του Παλάση και του Καμαράδου να μας μεταφέρουν.
Τους ευχαριστώ προσωπικά εκ των προτέρων.
Last edited: