Στο ύφος, με άγχωνε η πιεστική προσπάθεια εκτέλεσης των αναλύσεων...
Ναι βρε παιδί μου, λίγο πιο ελεύθερα. Και ο Φιρφιρής έκανε 15 αναλύσεις το δευτερόλεπτο αλλά δεν ήταν κάτι σαν "στημένες", ήταν ελεύθερες. Καλές οι αναλύσεις αλλά αυτό το κάπως...
Άνευ παρεξηγήσεως, έτσι;
...διότι έχω βαρεθεί την μακαμοεϊδή ψαλμωδία, που ο καθένας έχει δει το αναλόγιο μιναρέ και βγάζει τα μεράκια του...
Θα ήθελα κάποιος να μου λύσει την απορία γιατί το γεγονός αυτό παρακάμπεται με "ελαφρά πηδηματάκια" όταν αφορά ας πούμε Άρχοντες πρωτοψάλτες του Πατριαρχείου (όταν βρίσκονται εκτός) και μη Πατριαρχικούς που απλά φέρουν τον τίτλο του άρχοντα τέλος πάντων και που στην ενορία που έχουν "ακούγονται διάφορα" στο αναλόγιο. Και άλλους επίσης που έχουν κάνει τοπικές "παραδόσεις", πχ εδώ στην Θεσσαλονίκη.
Δεν είδα πουθενά κρίση του στυλ "κύριε, ΔΕΝ μπορείς στο Πατριαρχείο να είσαι ΟΚ και εκτός ώρες ώρες να είσαι μια παρατυπία".
Δηλαδή, όλα τα χρόνια στο Πατριαρχείο (για παράδειγμα) ήταν χρόνια υποκρισίας που ο ψάλτης απλά έπρεπε να ακολουθήσει τον προκάτοχό του σε ύφος αλλά μόλις βρήκε την ευκαιρία (εκτός) ξέδωσε;
Αυτό δεν το καταλαβαίνω.
Αν είσαι έτσι εντός, να είσαι έτσι και ΕΚΤΟΣ, αλλιώς μας λες ο ίδιος "
ναι, υποκρινόμουνα και τώρα ξεδίνω επιτέλους"...
Και απλά πετάμε το "αυτά τα λέμε για κανα πανηγύρι, όμως να ξέρετε ότι ΔΕΝ είναι παραδοσιακά".
Ε ρε μεγάλε,
αφού δεν είναι ΤΙ ΤΑ ΛΕΣ; αλλού είσαι η παράδοση και αλλού η κακοποίησή της; ΔΕΝ το καταλαβαίνω...
Φανταστείται τον γερο-Δανιήλ να πάει από τα Κατουνάκια στην Θεσσαλονίκη και να αρχίσει "αμάν, αμάν, ωχ αμάν"...
Το διανοείται κανείς αυτό; ΟΧΙ.
Θέλετε μέτρο σύγκρισης της παράδοσης;
Επιλέξτε ένα σταθερό και όχι ανεμόμυλο που γυρίζει ΟΠΟΥ ΦΥΣΑΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ!
Π.χ. δεν βλέπω πολλούς να τρώγονται για το ότι από τις περισσότερες μονοφωνικές εκτελέσεις χερουβικών και κοινωνικών ύμνων απουσιάζει παντελώς ο ρυθμός.
Και εδώ ήθελα αν μπορεί κάποιος να μου το εξηγήσει.
Εδώ και 1000 χρόνια μουσικής μελοποιίας, δεν είδα πουθενά καταγραφή περί "ελεύθερου" και "πυρ κατά βούλησιν" χρόνου και ρυθμού.
Πώς εξηγείται η αστάθεια αυτή μεγάλων ψαλτών; Αυτοί δε θέλουν να ακολουθήσουν την παράδοση;
Δεν μπορείς να λες σε κάποιον "που το βρήκες αυτό;" και να μη λες
στον ευατό σου "που το βρήκα αυτό;".
Όπως ο άλλος κάνει λάθος στο Α, εσύ κάνεις στο Β, γιατί δεν πυροβολείς και τον ευατό σου;
ΑΡΑ, δεν βλέπεις καλά, κακά τα ψέματα.
Ή δεν θέλεις να δεις,
χειρότερα...
Αν οι
τραβηγμένες έλξεις είναι μη παραδοσιακές (σωστό, έτσι
επειδή δεν καταγράφονται πουθενά, το "αλαλούμ" στον χρόνο που επίσης δεν καταγράφεται ΓΙΑΤΙ δεν στηλιτεύεται;
Όσοι έχετε διαβάζει έστω και λίγο κάτι πιο παλιό, θα δείτε ότι
καλοφωνία και εκεί υπάρχει, ΔΕΝ ξεφεύγει όμως του χρόνου και του ρυθμού. Χιλιάδες οι μαρτυρίες "...ο καλοφωνάρης..." κ.α..
Ούτε μία όμως "...ο καλοφωνάρης όπως του καπνίσει...".
Πραγματικά, δύο μέτρα και δυο σταθμά διακρίνω...
--------
Τα λάθη μας να καταγράφονται ΟΛΑ για να βοηθούμαστε ΟΛΟΙ.
Ο κάθε ψάλτης και η κάθε σχολή έχει λάθη επείδή ακριβώς ήμαστε ΑΝΘΡΩΠΟΙ, δεν έχει νόημα να βλέπουμε το λάθος του άλλου για να "του την πούμε" και να μη βλέπουμε το δικό μας ή να μην το ακούμε όταν μας το λένε.
Άρα, δεν θέλουμε πρόοδο...
Πρόσεξα ότι οι καλύτεροι ψάλτες ήταν αυτοί που εκτός από φωνή δεν ασχολήθηκαν παθιασμένα με το λάθος του γείτονά τους.
Απλά έψελναν σωστά και η ψαλμωδία τους έκρινε από μόνη της τον άλλον.
Πόσο απλό, ε;