Βιβλία Κωνσταντίνου Πρίγγου

Status
Not open for further replies.
Στους μαϊντανούς, λόγω των ημερών, αφιερώνω με όλη μου την αγάπη το τραγούδι του Γιάννη Μιλιώκα "Μασκαρά, γκρέκο, μασκαρά".

View attachment 9851

Καλή ακρόαση.

Η αντικειμενικώς κακόγουστη αφιέρωση-άραγε πιο κιτς κι από τις υπερβολικές έλξεις;- επιστρέφεται στον αποστολέα της με περισσότερη αγάπη. Θα μπορούσε να επιστραφεί συνοδευόμενη από την έναρξη δοξαστικού που η σπουδή και ο οίστρος του νεοφανούς εκδότη της Μ. Εβδομάδος του Πρίγγου το απάλειψε εντελώς αδικαιολόγητα, επιβεβαιώνοντας ταυτόχρονα πάρα πολλά. Μια τέτοια αφιέρωση όμως προσκρούει στα πιστεύω του γράφοντος, ο οποίος αρκείται απλώς να επιστρέψει το παρόν άσμα.

Δ.
 
Κύριε Μπουλμπουτζή,

Επειδή βλέπω το "καλοπροαίρετον" στις, έστω και "επιτακτικές", ερωτήσεις σας και μιας και μπήκατε στον κόπο της δημοσίευσης του προλόγου μου, είπα κι εγώ να επιβεβαιώσω τα αποτελέσματα της ενδελεχούς έρευνας που κάνατε, κοιτάζοντας εάν ισχύει το "απόλυτον" της παρατηρήσεώς σας, της μη διατήρησης δηλαδή των παρεστιγμένων στο βιβλίο (περί παύσεων και έλξεων ο λόγος άλλη φορά).

Άνοιξα λοιπόν τα του πρώτου ήχου των δύο Αναστασιματαρίων και μέτρησα (δυστυχώς, έπρεπε να το κάνω κι αυτό):

Αναστασιματάριο (έκδοση Α΄1974):
16 παρεστιγμένα γοργά τα οποία είναι εμφανή και 10 τα οποία ή είναι λιγότερο εμφανή ή οι κουκίδες (αχνές και μη) δεν είναι στη σωστή τους θέση.
Αναστασιματάριο (έκδοση Αποστολικής Διακονίας):
23 παρεστιγμένα γοργά.

Θα συνιστούσα λοιπόν, περισσότερη προσοχή στα εξεταζόμενα και στις γενικές διατυπώσεις, γιατί τα χωρία, εκ του αποτελέσματος, επιστρέφονται από μόνα τους.

Σας παρακαλώ, λοιπόν, μη με ξαναβάλετε σε τέτοια βάσανο.

Ευχαριστώ.
Καλώς! Συγγνώμη αν το θέμα των παρεστιγμένων γοργών οφείλεται σε τυπογραφική αβλεψία. Πράγματι, τώρα που κάθισα και τα συνέκρινα, τα ελάχιστα λείπουν από τα ακόλουθα μέλη του α' ήχου. Επομένως σε επόμενη έκδοση να περιμένουμε να συμπεριληφθούν και αυτά που δεν μεταφέρθηκαν; Αν θέλετε, μπορώ, όταν βρω χρόνο, να καταρτήσω μια λίστα με αυτά που φαίνονται στο δικό μου αντίτυπο και, απ' ότι φαίνεται, δεν φαινόταν καλά σε αυτό του ανθρώπου που το αντέγραψε. Και, επίσης, θα σας παρακαλούσα να μας δώσετε παράδειγμα κουκκίδας σε λάθος θέση.

Κατά την αναζήτησή μου προέκυψαν και άλλες απορίες. Ας ξεκαθαρίσουμε, όμως, πρώτα τις παύσεις και τις έλξεις. Παρεμπιπτώντως, μια που πρόσεξα πως, αν και όχι παντού, τις περισσότερες φορές μεταφέρετε την έλξη του Ζω (να φανταστώ πάλι από τυπογραφική αβλεψία παραλήφθηκαν οι υπόλοιπες;) μου γεννήθηκε η απορία γιατί μεταφέρθηκαν σαν διπλές υφέσεις αντί για απλές.
 
Το θεμα εχει πλεον ξεφυγει.

Τα βιβλια του Παπανδρεου (πλην της Λειτουργιας) οπως και να το θελουμε εχουν καταστει κλασσικα.
Επρεπε να βρεθει ενας Πατριαρχικος ψαλτης (Ο κ. Αστερης, κ. Παππας, κ.Εμμανουηλιδης, κ.Παικοπουλος), η τουλαχιστον μια επιτροπη απο ψαλτες που εχουν θητευσει κοντα στους Πριγγο-Στανιτσα-Νικολαιδη, ωστε να κανει αυτη την δουλεια συμφωνα με την παραδοση του Πατριαρχικου στασιδιου.

Και αλλοι εχουν κανει εκδοσεις, π.χ. η εκδοση της Μουσικης Συλλογης του Πρωγακη, διορθωμενη απο τον κ.Νερατζη, εκδοσεις Πολυχρονακη. Και αυτο το βιβλιο ειναι στο ρεπερτοριο των Πατριαρχικων, αλλα δεν βγηκε κανενας να πει κακια κουβεντα, γιατι ο κ.Νερατζης εκανε σωστη δουλεια, και δεν αλλαξε τιποτα, πλην των ορθογραφικων λαθων (νομιζω επισης οτι χωρισε το κειμενο σε απλους χρονους)!
Θυμαμαι ειχα ρωτησει τον κ. Αστερη,για τα μαθηματα του Πριγγου, περι το 2001, και μου απαντησε οτι τα του Πριγγου, δεν ειναι του Πριγγου, αλλα της παραδοσεως. (εννοειται οχι η Λειτουργια)

Αν ειναι να γινει παραχαραξη της παραδοσης τοτε να επιστρεψουμε πισω στην εκδοση του Παπανδρεου.

Συμφωνώ. Με μια διόρθωση, επιτρέψτε μου. Τα "βιβλια του Παπανδρεου (πλην της Λειτουργιας)" δεν είναι του Παπανδρέου, αλλά οι εκδόσεις του ίδιου του Πρίγγου (με Αβραάμ κ.λπ.), που επανεκδίδονταν για χρόνια από τον Παπανδρέου. Έγραψα νωρίτερα εδώ γι'αυτά. Επίσης, στα ονόματα της επιτροπής που αναφέρατε θα είχα μία ένσταση.
Πολύ σωστή η παρατήρηση για την επανέκδοση του Πρωγάκη.
Ε.Γ.
 
Και μόνο που απαντάτε για συγκεκριμένες θέσεις (καταληξη στον Β΄ ήχο), ενώ το πόρισμα δεν λέει κάτι τέτοιο (συγκεκριμένες θέσεις), δείχνει αν μη τι άλλο την υποκειμενικότητα με την οποία αντιλαμβανόμαστε ο,τι διέπει την μουσική μας.
Αγαπητέ κ. Niko L., το πόρισμα της Επιτροπής δεν μπορούσε να αναφέρεται σε συγκεκριμένες θέσεις γιατί είναι γενικό (εξ ου και η ονομασία "Στοιχειώδης διδασκαλία της εκκλησιαστικής μουσικής"). Δεν αναλώνεται σε λεπτομέρειες και δεν αναφέρεται διεξοδικά σε θέσεις, παρά μόνο ένα-δύο φορές. Έχω ξαναγράψει ότι ο καλύτερος τρόπος να δούμε τι εννοεί η Επιτροπή με τα γραφόμενά της είναι όχι να συμπεραίνουμε αυθαίρετα τον τρόπο εκτέλεσης, αλλά να τον ακούσουμε, μελετώντας ψάλτες που έψαλαν παραδοσιακά, δηλ. κατά το πνεύμα της Επιτροπής και πρώτα πρώτα τον πιο κοντινό σ' αυτήν Ιάκωβο Ναυπλιώτη (εννοώ από τις υπάρχουσες ηχογραφήσεις).
ΥΓ: εκτελέστε τη διεση 4 μορίων της επιτροπής στο Β΄ ήχο κ όχι των 6 του Καρά. έτσι δε θα ακούγεται καραϊκό μέλος, αλλά ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ λόγω της επιτροπής.
Έχουμε ξαναγράψει κι έχω βαρεθεί να το επαναλαμβάνω ότι ο τρόπος προσδιορισμού των έλξεων, παρά τον αριθμητικό του χαρακτήρα, στην ουσία είναι περιγραφικός. 4 μόρια δίεση του ΓΑ δεν εννοούμε ότι η φωνή μας θα κάτσει ΑΚΡΙΒΩΣ 4 μόρια πάνω από τη φυσική θέση του ΓΑ, αλλά ότι θα κάνει μαλακή δίεση. 6 μόρια όμως σημαίνει σκληρή δίεση. Το ένα δεν έχει καμία σχέση με το άλλο (ειδικά μάλιστα αν στην εκτέλεση της δίεσης συνυπολογιστούν και άλλοι παράγοντες, όπως το σύρσιμο της φωνής ή το πάτημα πρώτα στο φυσικό φθόγγο, πράγματα που πάντα γίνονταν από τους παραδοσιακούς ψάλτες και που αγνοούνται όμως επιδεικτικά από τους της σχολής Καρά,). Κι αν θέλετε πιο συγκεκριμένα (εμείς δεν φοβόμαστε το συγκεκριμένο, άλλοι είναι αυτοί που το αποφεύγουν συστηματικά), μια που μιλάμε για Β' ήχο, ακούστε τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη εδώ στο "Προστασία των Χριστιανών" να δείτε ότι κάνει μαλακή δίεση στο ΓΑ του δευτέρου, όπως λέει η Επιτροπή και όχι σκληρή, όπως ακούμε από "εκτελέσεις" καραϊκές (όπου ειδικά ο δεύτερος ήχος στην κυριολεξία δολοφονείται εν ψυχρώ).
 
Κι αν θέλετε πιο συγκεκριμένα (εμείς δεν φοβόμαστε το συγκεκριμένο, άλλοι είναι αυτοί που το αποφεύγουν συστηματικά), μια που μιλάμε για Β' ήχο, ακούστε τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη εδώ στο "Προστασία των Χριστιανών" να δείτε ότι κάνει μαλακή δίεση στο ΓΑ του δευτέρου, όπως λέει η Επιτροπή και όχι σκληρή, όπως ακούμε από "εκτελέσεις" καραϊκές (όπου ειδικά ο δεύτερος ήχος στην κυριολεξία δολοφονείται εν ψυχρώ).

Ήκουσαν οι ποιμένες;
 
Αν θέλετε, μπορώ, όταν βρω χρόνο, να καταρτήσω μια λίστα με αυτά που φαίνονται στο δικό μου αντίτυπο

Κύριε Μπουλμπουτζή,
Καλοδεχούμενη η λίστα και ευχαριστίες εκ των προτέρων.

Και, επίσης, θα σας παρακαλούσα να μας δώσετε παράδειγμα κουκκίδας σε λάθος θέση.

Με βάλατε πάλι σε βάσανο, αλλά ελπίζω να σας διευκολύνω έτσι ώστε να καταλάβετε το σκεπτικό του γράφοντος.
View attachment 01.jpg
View attachment 02.jpg
View attachment 03.jpg
View attachment 04.jpg
View attachment 05.jpg
View attachment 15.jpg
View attachment 06.jpg

Αναρωτηθήκατε πριν γράψετε ό,τι γράψετε ότι πολλά από τα παρεστιγμένα γοργά (ενώ τα κείμενα είναι "φωτοτυπία" από το αρχικό) "τονίστηκαν" ή μπήκαν μετά την "φωτοκόπια";
View attachment 08.jpg
View attachment 07.jpg
View attachment 14.jpg
View attachment 13.jpg
μου γεννήθηκε η απορία γιατί μεταφέρθηκαν σαν διπλές υφέσεις αντί για απλές.

Όταν θα ψάλετε εσείς τις θέσεις που ακολουθούν και που η έκδοση του 1952 είχε ύφεση
View attachment 10.jpg
View attachment 12.jpg
ενώ ή έκδοση του 1974 δεν είχε τίποτε
View attachment 09.jpg
View attachment 11.jpg
θα κάνατε τον Ζω΄ κάτι άλλο εκτός από ύφεση;

Καλό θα είναι να διαβάσετε και τα του πρώτου καταγραφέως (Αβραάμ Ευθυμιάδη) τις θεωρητικές απόψεις περί έλξεων. Τότε μπορεί να βρείτε και ....μικρότερες κάποιες δικές μου έλξεις.

Δεν έχει νόημα, νομίζω, να μπούμε στη διαδικασία να ρωτάτε και να απαντώ εκ των υστέρων, αφού και έχετε τοποθετηθεί επί των εκδόσεων και από ότι βλέπω, χωρίς να θέλω να σας θίξω, δεν έχετε σφαιρική άποψη επί του θέματος.

Ευχαριστώ.
 
Γιατί κάποιοι, ενώ εντάσσουν τους εαυτούς τους στα κηπευτικά (αφού οικειοποιούνται τα περί μαϊντανών) μετά διαμαρτύρονται και κόπτονται για να μάθουμε από άλλους το ποιόν τους; Ό,τι είναι, στο forum, αυτό εισπράττουν. Αν γράψουν κάτι άλλο, θα σχολιαστούν, αν χρειαστεί, γι αυτό που γράφουν.
Προς τί το "μύγιασμα";
 
Το ότι υπερτονίστηκαν δε μου λέει κάτι! Ήταν μισοσβησμένα και χρειάστηκε να τονιστούν για να μη χαθούν! Από τα παραδείγματα λάθος κουκκίδων, το δεύτερο και το τελευταίο είναι μουτζούρες της φωτοτυπίας ή μάλλον του μελανιού και όχι παρεστιγμένα. Για όλα τα υπόλοιπα δεν μου κάθεται λάθος στο μυαλό η εκτέλεσή τους. Προσωπικά, και πριν αρχίσω να χρησιμοποιώ το Αναστασιματάριο του Πρίγγου, με αυτά τα παρεστιγμένα έψαλλα τις περισσότερες από τις θέσεις που μας παραθέτετε, ενώ για τις υπόλοιπες δε μου ξενίζει το άκουσμα.

Επομένως και ο Παπανδρέου έκανε παρέμβαση στο πρωτότυπο αφαιρώντας έλξεις! Να κάτι που δεν ξέραμε. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον αν μπορούσατε να μας ανεβάσετε τα πρωτότυπα φυλλάδια για να έχουμε αυτά σαν σημεία αναφοράς και όχι την έκδοση του Παπανδρέου. Αφού, όμως, και πάλι διατηρήσατε πολλές έλξεις του Ζω, θα μπορούσατε να τις διατηρήσετε και όλες. Νομίζω πως τις περισσότερες φορές τις αναγράφει. Δεν μου απαντήσατε και στην εξής ερώτηση που παρέθεσα παραπάνω: γιατί οι υφέσεις αυτές έγιναν μονόγραμμες από απλές. Στους Πατριαρχικούς η έλξη του Ζω δεν είναι τόσο έντονη όσο παρατηρείται στους Ελλαδίτες ψάλτες. Δεν ξέρω αν θυμάστε στο 3ο συνέδριο τον κ. Ταλιαδώρο που πήγε να τονίσει το ελάχιστον της έλξης αυτής ψάλλοντας την διατονική κλίμακα και τονίζοντας το Ζω εν αναβάσει και εν καταβάσει. Εν πάσει περιπτώσει, στα κλασικά βιβλία σπανιότατα βλέπουμε αναγραφόμενη έλξη πέραν της απλής και συνήθως, όταν παρατηρείται, υποδηλώνει εντονότατη έλξη.

Σχετικά με τις εκδόσεις έχω τοποθετηθεί, με την έννοια πως περιμένω κάθε επανέκδοση να μεταφέρει το πρωτότυπο, τη στιγμή μάλιστα που οι ενδεχόμενες παρεμβάσεις είναι αμφιλεγόμενες. Εννοείται πως σας είμαστε ευγνώμονες για την καταγραφή των ηχογραφημένων εκτελέσεων και για το εγχείρημα της επανεκδόσεως, συνοδευομένης μάλιστα από CD με εκτελέσεις δυσεύρετες. Όμως, αυτά που μας προβληματίζουνε και μας κάνουνε να μην αποδεχόμαστε όπως θα θέλαμε και όπως περιμέναμε την έκδοση αυτή, οφείλουμε να σας τα καταθέσουμε τεκμηριωμένα για να γίνει διάλογος επ' αυτών. Ίσως έτσι η επόμενη επανέκδοση να καλύψει τις προσδοκίες όλων των φιλομούσων και να τη χρησιμοποιούνε χωρίς ενδοιασμούς στο Αναλόγιο και, γιατί όχι, για διδακτικούς σκοπούς, πεπεισμένοι πως ψάλλουν αυτό που θέλησε να αφήσει παρακαταθήκη ο μεγάλος Κωνσταντίνος Πρίγγος, την προφορική παράδοση που ίσως για πρώτη φορά καταγράφηκε όπως ακριβώς υφίσταται στον Πατριαρχικό Ναό και ψάλλεται αναλλοίωτη μέχρι σήμερα.
 
Last edited:
...την προφορική παράδοση που ίσως για πρώτη φορά καταγράφηκε όπως ακριβώς υφίσταται στον Πατριαρχικό Ναό και ψάλλεται αναλλοίωτη μέχρι σήμερα.

Ακόμα και αν αγνοήσει κανείς όλα τα προηγούμενα Πατριαρχικά βιβλία που αναφέρουν "όπως ψάλλονται (ή κατά την προφορά και το ύφος) στη ΜΧΕ" (δεν ψάλλονταν έτσι;), την πρώτη συστηματική καταγραφή της προφορικής παράδοσης στον Πατριαρχικό ναό, έκανε ο Βουδούρης.

Θα ήταν ενδιαφέρον να συγκριθεί η καταγραφή του Βουδούρη με αυτή του Πρίγγου (και του Στανίτσα και του Νικολαϊδη και άλλων όπου υπάρχουν ανάλογα μέλη/ηχογραφήσεις οπότε η σύγκριση έχει νόημα).

Επίσης έχει ενδιαφέρον η σύγκριση της καταγραφής του Πρίγγου με την εκτέλεσή του από ηχογραφήσεις του στον Πατριαρχικό ναό.
 
Γιατί κάποιοι, ενώ εντάσσουν τους εαυτούς τους στα κηπευτικά (αφού οικειοποιούνται τα περί μαϊντανών) μετά διαμαρτύρονται και κόπτονται για να μάθουμε από άλλους το ποιόν τους; Ό,τι είναι, στο forum, αυτό εισπράττουν. Αν γράψουν κάτι άλλο, θα σχολιαστούν, αν χρειαστεί, γι αυτό που γράφουν.
Προς τί το "μύγιασμα";

Ο συντάκτης του παρόντος μηνύματος δεν οικειοποιείται κανένα περί μαϊντανών ούτε άλλων κηπευτικών (και μη) στοιχείο, απλώς σχολιάζει το ανερυθρίαστο θράσος μουσικολογούντων ανδρών που το μόνο όπλο τους, ύστερα από τις ολοφάνερες παραναγνώσεις μουσικών κειμένων είναι η λοιδορία. Απλώς με κάθε αγάπη επέστησε την προσοχή σε συγκεκριμένα στοιχεία, ώστε να προλάβει την αυτοέκθεση μουσικολογούντων ανδρών. Εις ώτα κωφών ποιμένων που μάλλον ποιμαίνουσιν μετ ου πολλής επιστήμης όμως...


Δ.
 
Last edited:
Διαβάστε λίγο εδώ
και θα δείτε πόσο άκομψο και αδόκιμο είναι να μιλάμε απλώς για φήμες. Και ο εικονιζόμενός σας, μακαρίτης Βασιλάκης, εξέδωσε ουκ ολίγα. Ελέγξτε ενδεικτικώς το Αναστασιματάριο που ο ίδιος εξέδωσε, και τα εωθινά, και θα διαπιστώσετε ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ πόσο ομόλογες προς αυτές ή μη είναι οι πρόσφατες επανεκδόσεις βιβλίων Πρίγγου.
Σας απάντησα...
Όμως, άλλο το τί ήθελε να κάνει κ άλλο το τί αναγκάστηκε να κάνει...μιλώ για τις φήμες...

Γράφει ο Πρίγγος στον πρόλογο:
Υπείκων εις τας επανειλημμένας παρακλήσεις πολλών φίλων και προσφιλών μαθητών, παραδίδω…
Στην παραπάνω φράση, αν κυριολεκτεί ο Πρίγγος, ΦΑΙΝΕΤΑΙ ότι κάποιοι τον πίεζαν να γράψει κ μάλιστα πολλές φορές. Αυτή είναι η κυριολεκτική προσέγγιση της παραπάνω φράσης.
Η πονηρή-μεταφορική προσέγγιση είναι: Θέλω να γράψω βιβλίο, αλλά επειδή δε θελω να φανεί ότι έχω φιλοδοξια να γράψω, λέω ότι με παρακαλάνε κ έτσι αναγκαστηκα να το γράψω. Κ οι πολλές παρακλήσεις ενέχουν κ την a priori αποδοχή των γραφομένων μελών κ της επιτυχίας της έκδοσης.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, πιστεύω στην κυριολεκτική προσέγγιση της παραπάνω φράσης, αλλιώς αδικούμε τον ίδιο τον Πρίγγο. Απ' τα λεγόμενα του ίδιου σε άλλο σημείο του προλόγου φαίνεται πως ό,τι λέει είναι αληθινό. ΑΡΑ, κατ΄ εμέ, "πιέστηκε-αναγκάστηκε" να γράψει...
Αυτά όσον αφορά το άκομψο της απάντησής μου στο αν ήθελε να γράψει.

όσον αφορά τις φήμες κ τους φίλους κ μαθητές του Πρίγγου που τον "ωθησαν" να γράψει, υπάρχουν στο ψαλτολόγιο τα παρακάτω:

Εμμ. Γιαννόπουλος 13-08-08, 23:06
Προκειμένου για τις εκδόσεις της δεκαετίας του 1950 ο κυρ Αβραάμ κατέγραφε τον Πρίγγο, του έστελνε τα χφφ και ο Πρίγγος τον παρατηρούσε πολλές φορές: αυτό άλλαξέ το, δεν το λέω έτσι, εκείνο διόρθωσέ το, κ.λπ.
Όταν ο ενθουσιώδης κυρ Αβραάμ του είπε ότι μετά την Μ. Εβδομάδα και το Δοξαστάριο πρέπει να ετοιμάσουν την Θ. Λειτουργία, ο Πρίγγος αντέδρασε έντονα, λέγοντας ότι θα πρέπει να ψάλλουν τα παραδοσιακά μαθήματα (Πέτρος, Γρηγόριος, κ.λπ.) και ότι ο ίδιος δεν επιθυμεί να εκδόσει Θ. Λειτουργία. "Και αυτά τα Λειτουργικά που έγραψες;" ρώτησε ο Αβραάμ. "Ἁυτά είναι για να πληρωνόμαστε (δεν το είπε ακριβώς έτσι...) στα πανηγύρια" του ανταπάντησε ο πρωτοψάλτης. "Στον πατριαρχικό ναό δεν έψαλλα ποτέ αυτά τα πράγματα". Και το πράγμα σταμάτησε εκεί, καθώς ο πρωτοψάλτης δεν ήθελε να ακούσει περί αυτού τίποτα άλλο.

Χρήστος Τσακίρογλου 14-08-08, 08:02
την "Ζημιά" δεν την έκανε ο Πρίγγος ο οποίος κράτησε με νύχια και με δόντια την παράδοση του Πατριαρχικού Ναού και ύφους, αλλά οι "φιλόμουσοι" που τον περιτριγύριζαν

Σταύρος Παναγιώτης Μανιάτης 14-08-08, 09:19
Η εισαγωγή γράφτηκε από τον ίδιο τον Πρίγγο. Ακόμα και αν δεχτώ ότι ο αείμνηστος Παπανδρέου και άλλοι (ας μιλάμε με πρόσωπα, μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας...) προχώρησαν επί σκοπώ κέρδους στην έκδοση και επανέκδοση βιβλίων ακόμα και αυτών που ο Πρίγγος δίσταζε ή και απέκλειε, ωστόσο δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι ο ίδιος ο Πρίγγος έγραψε ό,τι έγραψε στην εισαγωγή του με σκοπό να προσελκύσει τους θιασώτες της παραδόσεως και να "πουλήσει".

οι υπογραμμίσεις δικές μου

Η τελευταία παράθεση απαντά και στην κυριολεκτική προσέγγιση της φράσης του προλόγου που ανέφερα αρχικά.

Όλα αυτά χωρίς διάθεση αντιδικίας....

ΥΓ: η φράση
Ήκουσαν οι ποιμένες;
σε μήνυμα που παρέπεμπε σε εμένα, αν αναφέρεται σε εμένα, είναι κάπως άκομψη. Εγώ δε σας χαρακτήρισα ποτέ...Οι στοιχειώδεις κανόνες επιβάλλουν μια κίνηση από σας, ΑΝ ΕΊΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ!!!

ευχαριστώ
 
Last edited:
την πρώτη συστηματική καταγραφή της προφορικής παράδοσης στον Πατριαρχικό ναό, έκανε ο Βουδούρης.

Δεν είναι ολόκληρη η αλήθεια αυτή. Στις μεγάλες συνθέσεις, χερουβικά, Κοινωνικά κλπ, λίγες είναι οι καταγραφές διαφορετικών θέσεων από αυτές του πρωτοτύπου, οι οποίες "δείχνουν" ποικίλματα προφορικής παράδοσης. Σε κάποιες άλλες, όπως καταβασίες, υπάρχουν διαφορετικές καταγραμμένες αποδόσεις τους όπου φαίνεται και η καταγραφή διαφορετικών φωνητικών ποικιλμάτων (και αρκετά πεποικιλμένων) στις ίδιες συνθέσεις.

Πολλές όμως είναι οι καταγραμμένες συνθέσεις που δεν έχουν να κάνουν με την αποτύπωση της προφορικής παράδοσης αλλά με τους χαρακτήρες ή τις θέσεις στους/στις οποίους/οποίες "αντιστοιχούν" διάφορα φωνητικά ποικίλματα.

Ευχαριστώ.
 
Να που οι μαϊντανοί, λόγω των ημερών(;), γίνονται και αυτόκλητοι "καλοί σαμαρείτες", από "forum" ως "απ' άμβωνος". Δύο αποφθέγματα αρκούν για την περίσταση.


α) "Αν έχεις τέτοιους συμβουλότορες (φίλους), τί να τους κάνεις τους εχθρούς".


β) "Ο έξυπνος, παραδέχεται.
Ο πονηρός, δικαιολογείται.
Ο ηλίθιος*, επιμένει".


Υ.Γ. Το, ο "ηλίθιος", με την έννοια του ....Ντοστογιέφσκι και της "ευήθειας"(ελαφρότητας, κουταμάρας), και όχι με αυτήν που κατάντησε σήμερα. [Θα ρωτήσω και τον Θ. να μάθω περισσότερα (άντε, σου έκανα το χατήρι, μιας και θα λείψω μέχρι τέλος του μηνός)].


Γεια χαρά.
 
Να που οι μαϊντανοί, λόγω των ημερών(;), γίνονται και αυτόκλητοι "καλοί σαμαρείτες", από "forum" ως "απ' άμβωνος". Δύο αποφθέγματα αρκούν για την περίσταση.


α) "Αν έχεις τέτοιους συμβουλότορες (φίλους), τί να τους κάνεις τους εχθρούς".


β) "Ο έξυπνος, παραδέχεται.
Ο πονηρός, δικαιολογείται.
Ο ηλίθιος*, επιμένει".


Υ.Γ. Το, ο "ηλίθιος", με την έννοια του ....Ντοστογιέφσκι και της "ευήθειας"(ελαφρότητας, κουταμάρας), και όχι με αυτήν που κατάντησε σήμερα. [Θα ρωτήσω και τον Θ. να μάθω περισσότερα (άντε, σου έκανα το χατήρι, μιας και θα λείψω μέχρι τέλος του μηνός)].


Γεια χαρά.

γ) Τί δίκιο που είχε ο συντάκτης του παρατιθεμένου αποσπάσματος ( αντιγράφεται ως έχει-δίχως διόρθωση των ανορθογραφιών)

''Όμως, με το να απαιτούμε και να επιδιώκουμε με κάθε τρόπο να επιβάλουμε τις θέσεις μας ή να κρίνουμε « αβρόχοις ποσί » τα περί την μουσικήν απ’ αιώνων υπάρχοντα, κινδυνεύουμε να χαρακτηρισθούμε το λιγότερο φαιδροί.
Ας προσπαθήσουμε να κάνουμε καλύτερα αυτό που διδαχθήκαμε και παραλάβαμε από τον ή τους Δασκάλους μας.
Δεν είναι υποτιμητικό να πούμε μερικές φορές « Δεν το γνωρίζω ».
Κακό είναι να μπαλώνουμε κάθε φορά « εκ των ενώντων » τις παρουσιαζόμενες μουσικές απορίες, αφαιρώντας και παραποιώντας «κατά βούλησιν».
Η λάσπη, όση κι αν είναι, θα έρθει η στιγμή που θα φύγει με την πρώτη βροχή. Η ΑΛΗΘΕΙΑ, ΤΕΛΙΚΑ, ΠΑΝΤΟΤΕ ΛΑΜΠΕΙ.''

Καλές απόκριες!
 
Καλά, τόσο λίπασμα τρώνε οι μαϊντανοί και ό,τι διαβάζουν νομίζουν ότι είναι για τους άλλους ζώντας στη γυάλα τους και μες στην τρελλή χαρά. Μάλλον πρέπει να βάλω κι άλλες ερμηνείες στη λέξη "ευήθεια". "Ασβέστης" που τους χρειάζεται!!!


(Μη χάσω και το τρένο. Τα άλλα άλλη φορά).
 
Καλά, τόσο λίπασμα τρώνε οι μαϊντανοί και ό,τι διαβάζουν νομίζουν ότι είναι για τους άλλους ζώντας στη γυάλα τους και μες στην τρελλή χαρά. Μάλλον πρέπει να βάλω κι άλλες ερμηνείες στη λέξη "ευήθεια". "Ασβέστης" που τους χρειάζεται!!!


(Μη χάσω και το τρένο. Τα άλλα άλλη φορά).

Παραίνεση: καλό είναι να αναζητήστε εκτός από την πραγματική σημασία της λέξης σκοπιμότητα ( από μνήμης παράθεση) που χρησιμοποιήθηκε σε πρόλογό σας, και τις έννοιες της αήθειας από τους φιλολόγους φίλους σας. Είναι άριστοι γνώστες της Ελληνικής και οι τρεις τους.

Δ.
 
Last edited:
Όλα αυτά χωρίς διάθεση αντιδικίας....

ΥΓ: η φράση σε μήνυμα που παρέπεμπε σε εμένα, αν αναφέρεται σε εμένα, είναι κάπως άκομψη. Εγώ δε σας χαρακτήρισα ποτέ...Οι στοιχειώδεις κανόνες επιβάλλουν μια κίνηση από σας, ΑΝ ΕΊΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ!!!

ευχαριστώ

Από όσα γνωρίζω και θυμάμαι, δεν αναφερθήκατε σε καμιά ποιμενική ή σχετική δραστηριότητα, ούτε βλέπω και κάτι που να υποννοεί εσάς. Επομένως, ασφαλώς και δεν αναφέρεται σε σας. Αν αναζητήσετε στο φόρουμ θα διαπιστώσετε ποιός πρώτος αυτοαπεκλήθη ποιμήν, εξ ου και το δέον βουκολικό λεξιλόγιο, και η μάλλον ρητορική ερώτηση.

Δ.
 
Το καταλληλότερο (τελικά) μέρος του Φόρουμ για να μπει το νέο σήμα του "Κοκορολόγιον" φόρουμ:


Άντε, "κόφτε" την "φαγωμάρα" γιατί γίναμε (οι Έλληνες ψάλτες) παγκόσμιο ρεζιλίκι...
 
Last edited:
Ο Πρίγγος δεν ήθελε να εκδόσει Λειτουργία! Αυτό αναφέρεται σαφέστατα στα μηνύματα των οποίων αποσπάσματα παραθέσατε. Για όλα τα υπόλοιπα βιβλία, δε σας περνάει καν από το μυαλό να κυριολεκτεί πως των παρακαλούσαν να εκδόσει αυτά που έψαλλε; Χωρίς να τον πιέζουν, χωρίς, όμως και να είναι και όνειρο ζωής του ιδίου η έκδοση των έργων του! Απλώς, τον παρακαλούσαν να καταγράψει την ζώσα προφορική παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας.

Τώρα, όσο για το αν υπήρχαν προγενέστερες καταγραφές, όπως σωστά επεσήμανε ο κ. Κωνσταντίνου οι περισσότεροι εισήγαγαν στις εκδόσεις τους προσωπικά στοιχεία. Το αν ψαλλόταν η κατάβαση στον Ζω στο κεκραγάριο του α' και η θέση Γα-Νη στο ίδιο Κεκραγάριο αλλά και στο "Την παγκόσμιον δόξαν" όπως τα καταγράφει ο Χουρμούζιος και ο Ιωάννης είναι λίγο αμφιλεγόμενο. Ο κ. Νεραντζής σε μια συνέντευξη που έδωσε στον κ. Χατζημάρκο αναφέρει ρητά "ο αγράμματος ο Ιωάννης ήταν αυτός που έγραψε έτσι τη θέση αυτή (για άλλη θέση, δεν μπορώ να τη θυμηθώ αυτή τη στιγμή), ενώ το σωστό που καταγράφει ο Πέτρος είναι αλλιώς". Εννοείται πως είναι η πρώτη πιστή καταγραφή αυτή του Πέτρου. Το αν ψάλλονταν, όμως, οι εξηγήσεις όπως καταγράφηκαν είναι στοιχείο αμφιλεγόμενο. Για το θέμα αυτό έχει κάνει έρευνα ο κ. Νεραντζής και αποδεικνύει πόσο πιο μεγαλοπρεπώς ψάλλονταν οι θέσεις αντιπαραβάλλοντας το κείμενο του Πέτρου με τις διάφορες εξηγήσεις στη νέα παρασημαντική και με την προφορική παράδοση από τις εκδόσεις του Πρίγγου. Και ο Βουδούρης αναφέρει το έργο του σαν Αναστασιματάριο του Πέτρου. Η μουσική μας είναι στενογραφική. Γι' αυτό και είναι απαραίτητη η προφορική παράδοση στη σωστή απόδοση του μέλους, παράδοση που καταγράφει πληρέστερα και αρχοντικότερα ο Πρίγγος. Πράγματι, το κείμενό του είναι πιο κοντά σε αυτό της πρώτης εκδόσεως και της Μουσικής Βιβλιοθήκης από τα υπόλοιπα του 19ου κυρίως αιώνα. Και ο Βουδούρης, ασφαλώς, κατέγραψε την ίδια παράδοση. Συγκρίνοντας τα ίδια μαθήματα στην Οκτώηχο και το Αναστασιματάριό του βλέπουμε, όμως, αρκετές αποκλίσεις. Για παράδειγμα, το δογματικό του α' ήχου στην Οκτώηχο το έχει όπως σχεδόν ο Ιωάννης, ενώ στο Αναστασιματάριο το μέλος προσεγγίζει πληρέστερα το απλούστερο και μεγαλοπρεπέστερο μέλος του Ναυπλιώτου, όπως το ακούμε στους δίσκους. Επομένως, θέλει αρκετή έρευνα ο Βουδούρης για να χρησιμοποιηθεί σωστά. Άλλωστε, το έργο του δεν είδε νωρίς το φως της δημοσιότητας, όπως αυτό του Πρίγγου, το οποίο είναι κλασικό και ψάλλεται αναλλοίωτο μέχρι σήμερα.
 
Last edited:
Επίσης έχει ενδιαφέρον η σύγκριση της καταγραφής του Πρίγγου με την εκτέλεσή του από ηχογραφήσεις του στον Πατριαρχικό ναό.
Δυστυχώς, πέρα από τις ηχογραφήσεις του Όρθρου της Μ. Δευτέρας και της Μ. Τετάρτης και της Προηγιασμένης της Μ. Τετάρτης, ηχογραφήσεις που ανέβηκαν κι εδώ, δεν είναι γνωστές άλλες ηχογραφήσεις του Πρίγγου από τον Πατριαρχικό Ναό. Όταν τελειώσω την εξεταστική μου, όμως, δεσμεύομαι να κόψω, να οργανώσω σε mp3 και να ανεβάσω τις ηχογραφήσεις του Αναστασιματαρίου που έψαλλε ο Άρχων στον κ. Νεραντζή. Βέβαια, δεν αναφέρονται σε καταγραφές που ενέκρινε ο Πρίγγος, αφού είναι μόνο στους πλαγίους ήχους, αλλά είναι μάθημα για όλους μας!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top