Φυσικά, άλλο το αναλόγιο και άλλο η οργανωμένη ηχογράφηση. Προσωπικά, θεωρώ πως αυτό που θεωρεί ιδανικό ο ερμηνευτής το εκτελεί σε μια οργανωμένη ηχογράφηση. Στο αναλόγιο υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες, όπως η φυσική κατάσταση, η βιασύνη των ιερέων, κάποιο φάλτσο ισοκράτημα κλπ που μπορούν να ρίξουν την ποιότητα της εκτέλεσης. Εννοείται πως το μεγαλύτερο μέρος του αρχείου μου είναι ζωντανές ηχογραφήσεις. Μάλιστα, από αυτές παίρνεις πολλά άλλα στοιχεία, όπως χρονική αγωγή, βάσεις, τυπικό και πολλά άλλα που δεν μπορείς να εκτιμήσεις πάντα σωστά από τις οργανωμένες ηχογραφήσεις. Το κάθε είδος έχει τη σημασία του και υποδειγματίζει άλλα στοιχεία.
Εν προκειμένω για τον διακο-Διονύση τον Φιρφιρή, τον προτιμώ στο στούντιο, ή μάλλον, καλύτερα, θα τον προτιμούσα στο στούντιο νεότερο. Εκεί ψάλλει πολύ πιο άνετα. Επίσης, μιας και πήγε ο λόγος στις ηχογραφήσεις των αγιορειτών, πόσες φορές έχετε ακούσει ζωντανά ολόκληρο δοξαστικό Ιακώβου ή Φιλανθίδου χωρίς κανένα λάθος και, μάλιστα, να πείτε ότι ο ερμηνευτής το κατέχει και το ερμηνεύει με μεγάλη εμπειρία; Εγώ, προσωπικά, ελάχιστες. Ενώ, σε μια οργανωμένη ηχογράφηση θα το μελετήσει αρκετά ο ερμηνευτής και θα το εκτελέσει όπως πραγματικά θέλει, ορθότερα και καλλιτεχνικότερα, ή θα πει κάτι που ήδη κατέχει.
Επίσης, αναφερθήκατε στον χρόνο του Ιακώβου. Σύμφωνοι, κάποια μέλη ακούγονται πολύ αργά. Μήπως, όμως, κάποια πράγματα λεγόταν και πιο άνετα από ότι συνηθίζουμε σήμερα να τα λέμε; Δείτε σε τι χρόνο ψάλλει τα του Όρθρου ο κ. Σάββας Αβραμίδης, τον οποίο, όπως αναφέρθηκε, ο Στανίτσας αποκαλούσε κιουτσούκ Ιάκωβο (μικρό Ιάκωβο). Είναι σε ζωντανή εκτέλεση οι ηχογραφήσεις που ανέβηκαν. Ο χρόνος του είναι πολύ πιο άνετος από αυτόν που σήμερα έχουμε σαν δεδομένο. Πρακτικά αδύνατο μέσα στο ναό να ψάλλουμε πάντα στο χρόνο των ηχογραφήσεων του Ιακώβου. Οι εκτελέσεις του, όμως, δεν παύουν να είναι υποδειγματικές για ένα σωρό άλλα πράγματα, όπως έκφραση, αναλύσεις, λιτότητα, αρχοντιά, μουσικές θέσεις κλπ. που αντικατοπτρίζουν τη μακροχρόνια εμπειρία του στον Πατριαρχικό Ναό. Μήτηρ πασών των αρετών η διάκρισις. Στο χέρι μας είναι να δούμε τι θα κρατήσουμε και πώς θα οφεληθούμε από τον πλούτο που μας παραδίδει. Και αν δεν έχουμε ζωντανές ηχογραφήσεις του Ιακώβου, έχουμε μαθητών του που ανακλούν τον τρόπο που έψαλλε μέσα στο ναό και μας δίνουν σφαιρικότερη εικόνα γι' αυτόν.