Από την προηγηθείσα συζήτηση νομίζω έγινε αντιληπτό πως οι γραπτές πηγές, δείχνουν σαφώς πως με το δανεικό εκ της εξωτερικής μουσικής όνομα Μπεστενγκιάρ , οι τότε μουσικοί αναφέρονταν σε έναν κλάδο του Βαρέως που θέλει το Γα φυσικό.
Σωστά σαν γενικός κανόνας το ΓΑ είναι φυσικό στην αρχή τουλάχιστον του μέλους και γενικότερα, όχι πάντοτε όμως. Οι γραπτές πηγές επίσης μας δείχνουν οτι αρκετές φορές το ΓΑ υψώνεται στο Βαρύ Διατονικό (γενικά, χωρίς διάκριση κλάδων):
- σε κάποιες θέσεις όταν η μελωδία από το ΖΩ δείχνει το ΓΑ τότε το ΓΑ ακούγεται υψωμένο ωστε να δημιουργείται τέλειο πεντάχορδο (Ψάχος, Οκτάηχο σύστημα, Εφέσιος, Λόγον Αγαθόν Κρητός και Δούλοι Κύριον, Ευθυμιάδης - από ότι βγάζω από τη συνέντευξή του και από το γεγονός οτι βάζει ισοκράτημα ΖΩ στην αρχή της δοξολογίας του Ιακώβου) προφανώς υποννοώντας ισοκράτημα ΖΩ
- σε κάποιες θέσεις όταν η μελωδία περιστρέφεται γύρω από το ΠΑ τότε το ΓΑ πάλι ακούγεται υψωμένο (και το ΒΟΥ χαμηλωμένο λίγο) και έχουμε χρωματικό άκουσμα που μάλιστα καταγράφεται (με έσω θεματισμό π.χ. στον πολυέλαιο Δούλοι Κύριον του Εφεσίου που έστειλα σε προηγούμενο μήνυμα, δείτε επίσης τις καταλήξεις αρκετών στίχων του πολυελαίου Δούλοι Κύριον σε Βαρύ διατονικό του Πέτρου Λαμπαδαρίου όπως τον έχει ο Εφέσιος στην Ανθολογία του (σελ. 91 και εξής). Σχετικά με την ύψωση του ΓΑ γράφει και ο Λ. Αγγελόπουλος στην εισαγωγή της Ανθολογίας εξηγώντας οτι γίνεται για να ακουστεί διάστημα καθαρής πέμπτης από το ΖΩ. Επισυνάπτω τον πρώτο στίχο από την έκδοση της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας.
- σε κάποιες θέσεις όταν η μελωδία περιστρέφεται γύρω από το ΔΙ τότε το ΓΑ πάλι (λόγω έλξης) ακούγεται υψωμένο. Αυτό πάλι καταγράφεται από τον Εφέσιο (Ανθολογία, σελ.209, δεύτερη αράδα) και από τον Κηλτζανίδη (Μεθοδική Διδασκαλία, σελ 138)
- σε διάφορες καταληκτήριες κυρίως θέσεις χωρίς περιστροφή γύρω από το ΠΑ ή το ΓΑ εμφανίζεται το ΓΑ υψωμένο γεγονός που καταγράφουν αρκετοί, ο Εφέσιος π.χ. στο Δούλοι Κύριον το δικό του, σελ. 212 που επίσης επισυνάπτω από την έκδοση της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας.
Πολλή κουβέντα έγινε και για την Δοξολογία του Ιακώβου την φερομένη, από νεώτερους (; ),
Η παλαιότερη μαρτυρία που έχω βρεί είναι του
Γεωργίου Λεσβίου από το 1840 ο οποίος αναφέρεται σε παλαιότερους από αυτόν ψάλτες καθότι προσπαθεί να ανατρέψει μία προυπάρχουσα παράδοση. Από πότε θεωρούμε οτι κάποιος είναι "νεώτερος"; Παλαιότερα έχουμε το
Κιάρι του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου (δεν το έχω στην αυθεντική έκδοση, μόνο στην έκδοση του π. Ιεροθέου) και τα τραγούδια της Πανδώρας και Ευτέρπης που ο Μπεστενγκιάρ καταγράφεται σχεδόν πανομοιότυπα με τη δοξολογία του Ιακώβου. Για τις γραπτές πηγές δές πιό πάνω.
ως Μπεστενγκιάρ (γιατί άραγε; ), με τις γραπτές πηγές να δείχνουν πως ο Γα πρέπει να είναι φυσικός (προτείνω να δείτε όλη την συζήτηση),
Συμφωνώ. Έτσι καταλαβαίνω και εγώ όταν διαβάζω μόνο τις θεωρητικές μαρτυρίες. Μιλάνε οτι άρχεται εκ του Τσαργκιάχ, άρα ΓΑ φυσικό. Ξεκάθαρο. Έτσι άρχεται και ο αμανές που έστειλα του Νταλγκά. Τα μουσικά εκκλησιαστικά κείμενα και η μουσική εκκλησιαστική πράξη με μπερδεύουν (όχι άδικα νομίζω όπως αποδεικνύει και η μελέτη σου).
αλλά να υπάρχει το αντεπιχείρημα, ότι όλοι (; ) οι ψάλτες των οποίων έχουμε ηχογραφήσεις την λένε με Γα δίεση, δηλαδή στον κλάδο του ήχου που έχουμε συνηθίσει σήμερα να λέμε τετράφωνο.
Προς αποφυγή σύγχυσης των αναγνωστών που δεν έχουν συνηθίσει να λένε Τετράφωνο αυτόν που νομίζω οτι εννοείς εδώ, να ξεκαθαρίσουμε οτι αυτό που λές Τετράφωνο εδώ μάλλον είναι ο Τετράφωνος (πιό σωστά Τετραφωνών όπως παρατήρησε ο Γιώργος Κωνσταντίνου νομίζω παλαιότερα) όπως τον παρουσίασε ο Σ. Καράς (με ΓΑ δίεση στην κλίμακα και χωρίς ΔΙ ύφεση) και όχι ο Τετράφωνος όπως τον παρουσίασε ο Βουδούρης και ο
Ευθυμιάδης (με ΓΑ φυσικό στην κλίμακα και ΔΙ και ΖΩ ύφεση), ούτε ο
Τετράφωνος των Βυζαντινών (η έννοια του όρου Τετράφωνος εκφυλίστηκε με τον καιρό όπως είπε και ο Γιώργος Κωνσταντίνου σε προηγούμενο μήνυμα). Για τον
Τετράφωνο του Αποστόλου Κώνστα δεν γνωρίζω τί εννοεί ο ποιητής. Για να είμαστε δίκαιοι, στο παλαιό Ψαλτολόγιον κάποιος (ο Μιχάλης Στρουμπάκης νομίζω) είχε αναφέρει οτι είχε ηχογράφηση με το Χατζημάρκο και το Βασιλικό που τη λέγανε τη δοξολογία με ΓΑ φυσικό. Μιχάλη ή όποιος άλλος έχει τη ίδια ή παρόμοια, αν τη βρείς κάποτε στείλε την σε παρακαλώ. Επίσης στο προηγούμενο μήνυμά μου έστειλα ηχογράφηση του μαθητή του Δ. Ιωαννίδη που κάνει ΓΑ φυσικό στον Τετράφωνο (του Βουδούρη) αλλά θα είχε ενδιαφέρον να δούμε πώς λέει τη δοξολογία του Ιακώβου για παράδειγμα.
Είπα και αλλού πως το πως και τί ακούμε θέλει καμιά φορά παραπάνω κόπο απ' ότι νομίζουμε.
Συμφωνώ. Για αυτό και κοπιάζουμε με αυτή τη συζήτηση/μελέτη. Προσωπικά δε νόμισα ποτέ οτι το θέμα που συζητάμε είναι προφανές. Δεν "κολάω" στις συγκεκριμένες ηχογραφήσεις και την προφορική παράδοση και μόνο. Βλέπω όλα τα στοιχεία και "ότι καταλαβαίνω λέω" ελπίζοντας οτι κάποιος πιό ικανός από μένα θα με βοηθήσει να δώ την αλήθεια (δεν το λέω ειρωνικά αυτό).
[...] Ο Ειρηναίος και ο Τσαμκιράνης κάνουν απήχημα, και μετά λένε Γα μία πέμπτη καθαρή επάνω (42 μόρια), που προδιαθέτει ότι λένε τετράφωνο. Όμως μία φράση-φράση καλή παρατήρηση δείχνει άλλα.
Δεν έχω βρεί χρόνο ακόμα να κάτσω να ακούσω και να μετρήσω αναλυτικότερα. Τα σχόλια μου πιό κάτω είναι με το αυτί. Για το ΖΩ-ΓΑ συμφωνώ, το ίδιο ακούω και στη δοξολογία του Γρηγορίου με τη χορωδία του Στανίτσα (απήχημα ΖΩ, ΓΑ δίεση).
Γενικά άν ακούσουμε μόνο το τμήμα i, έχουμε έναν υπέροχα εκτελεσμένο νάο. (Σύμπτωση που και οι τρείς λένε το ίδιο "λάθος"; )
Συμφωνώ. Έτσι ακούγεται και με το αυτί ακόμα, το είχα παρατηρήσει αυτό και παλαιότερα αλλά δεν του έδωσα αρκετή σημασία θεωρώντας μάλλον οτι είχαν μεν στο μυαλό τους "ΓΑ φυσικό" εκεί αλλά η φωνή τους τους έτρεπε σε ΓΑ δίεση γενικότερα λόγω της ασυμφωνίας με το ισοκράτημα ΖΩ. Θα είχε ενδιαφέρον να ακούγαμε και το ισοκράτημα που θα χρησιμοποιούσαν εκεί και τί θα λέγανε τότε αλλά δυστυχώς καμία από τις τρείς ηχογραφήσεις δεν έχει ισοκράτημα. Εν τούτοις, στην
ηχογράφηση της δοξολογίας του Γρηγορίου από το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας στον ίδιο ήχο έχει ισοκράτημα ΖΩ σχεδόν παντού και ΓΑ δίεση γενικά που τρέπεται σε ΓΑ φυσικό σε κάποιες καταληκτήριες θέσεις (δηλαδή όπως αναφέρει ο Καράς στα περί Βαρέως Τετραφώνου).
Στο τμήμα ii πέφτουν όλοι μία πέμπτη καθαρή και λένε μια φράση βαρύ σ'εναν Ζω που απέχει 42 μόρια από τον Γα, όμως έτσι δεν συμπίπτει το Νη που είπαν νωρίτερα. (Δες διαγράμματα)
Ναί, το ακούω και εγώ αυτό νομίζω, χωρίς να το έχω το έχω μετρήσει.
Στο τμήμα iii ξαναπάνε στο ίδιο Γα (μία καθαρή πέμπτη επάνω), και αφού λένε Γα-Δι-Κε (στο σημείο f) 8-16 του νάου αντί για 8-12 του τετραφώνου (! ), ξεκινούν να κατέβουν: Γα-Βου 8 και όχι 12 του τετραφώνου. Βου-Πα 10 τελειώνοντας τον Πα 4 μόρια ψηλότερα από τον Πα του τετραφώνου. Πα-Νη 14 (!!!) Νη-Ζω 10 (;;; ) που δεν ανήκουν σε κανένα ήχο αλλά καλύπτουν το κενό μέχρι να φτάσουνε στον Ζω που κάνει καθαρή πέμπτη!
Δεν διαφωνώ με τις μετρήσεις σου ελλείψει δικών μου και επειδή και με το αυτί ακούγονται πάνω κάτω σωστά αυτά που λές.
Όπως και να ερμηνεύσεις τα παραπάνω (προσωπικά αρκούμαι μόνο στην παρατήρηση), το σίγουρο είναι ότι η ηχογραφήσεις παρουσιάζονται αρκετά προβληματικές ώστε να αρκούν από μόνες τους ως επιχείρημα για να πούμε ότι η δοξολογία του Ιακώβου είναι τετράφωνος με Γα δίεση. Ότι και να λένε (ΚΑΙ οι τρείς) σίγουρα δεν λένε τετράφωνο.
Θα συμφωνήσω. Στα προηγούμενα υποστήριξα οτι λέγανε Τετράφωνο (όπως τον όρισε ο Καράς) επειδή άκουγα ΖΩ-ΓΑ καθαρή πέμπτη το οποίο επιβεβαίωσες και εσύ με τις μετρήσεις σου. Σαφώς και δεν πρέπει να δούμε μόνο αυτές τις εκτελέσεις και μόνο από αυτό το στίχο της δοξολογίας. Όπως λές και εσύ πιό κάτω στη μελέτη σου, σε άλλους στίχους της δοξολογίας "
όντως το μέλος γίνεται κάπου τετράφωνος (με αρκετά προβλήματα [...]" και επίσης έχουμε και τη δοξολογία του Γρηγορίου από τη χορωδία του Στανίτσα με ισοκράτημα ΖΩ και έχουμε και πολλές γραπτές πηγές που βάζουν ισοκράτημα ΖΩ από την αρχή της δοξολογίας του Ιακώβου (π.χ. Ευθυμιάδης) ενώ ρητά αναφέρουν ΓΑ φυσικό στη θεωρία (και στο μουσικό κείμενο).
Εκτός αυτού αν θεωρήσουμε το Γα ψηλό σ'αυτές τις εκτελέσεις τότε οι ΜΟΝΟΙ σωστοί φθόγγοι είναι το Γα και το κάτω Ζω γιατί τότε ούτε Γα [ΔΚ: εδώ μάλλον εννοείς Δι] και Ζω ύφεση κάνουν που το κείμενο τα θέλει ρητά, αλλά ούτε και κανένα άλλο διάστημα σωστό.
Εγώ πάλι ακούω ΓΑ δίεση, ΔΙ μικρή ύφεση και ΖΩ ύφεση. Και το παίζω και στο ούτι και ακούγεται ίδιο με μία κλίμακα που θεωρητικά ίσως είναι κάτι σαν:
ΖΩ 8 ΝΗ 12 ΠΑ 10 ΒΟΥ 12 ΓΑ 6 ΔΙ 14 ΚΕ 6 ΖΩ
(ή ΓΑ 4 ΔΙ 16 ΚΕ 6 ΖΩ ίσως)
αλλά δεν το έχω μετρήσει με άπόλυτα επιστημονικό τρόπο και φυσικά με τις έλξεις πολλά διαστήματα αλλάζουν (π.χ. το ΒΟΥ-ΓΑ δεν είναι 12 σε περιστροφή γύρω από το ΓΑ). Ίσως κάποιος που έχει το πρόγραμμα Μελωδός μπορεί να μας βοηθήσει εδώ και να μας στείλει τη δοξολογία του Ιακώβου με αυτά τα διαστήματα και τις απαραίτητες έλξεις. Σχετικά με την κλίμακα που παρουσίασα πιό πάνω αποτελείται από τέλειο πεντάχορδο ΖΩ-ΓΑ και πάνω σε αυτό μαλακό χρωματικό τετράχορδο ΓΑ-ΖΩ. Με αυτή την πειραματική κλίμακα προσπαθώ να περιγράψω θεωρητικά τη μελική συμπεριφορά της εκτέλεσης κάποιων θέσεων του Βαρέος Διατονικού όπως τις ακούω στην πράξη γενικά παραβλέποντας για λίγο τα προβλήματα που ανέφερες στις συγκεκριμένες εκτελέσεις στο συγκεκριμένο στίχο/ους της δοξολογίας. Τώρα, θα πεί ο Βασίλης (το αγαπημένο του επιχείρημα
) οτι οι παλαιοί όπου βάζανε ύφεση θεωρούσανε ύφεση ημιτονίου. Το σημαινόμενο ΔΙ ύφεση (Σαμπά) στους διατονικούς ήχους όμως είναι αρκετά μικρότερο από ημιτόνιο όμως, η Επιτροπή το λέει 4 μόρια (και όχι 6) και στην εξωτερική μουσική ο δάσκαλός μου σε θεωρητικό διάγραμμα που μου έδωσε φαίνεται οτι το Σαμπά είναι 2 μόρια (!) μόνο πιό κάτω από το Νεβά (ΔΙ). Βέβαια βλέπω οτι στα όργανα όπως το σάζι ο δεσμός του Σαμπά δεν είναι στην πράξη τόσο κοντά και γνωρίζω γενικά οτι οι εξωτερικοί θεωρητικοί διαφωνούν περί της ακριβούς θέσης του Σαμπά. Δείτε και τη σχετική
σελίδα για το ΔΙ ύφεση στο Αναλόγιον. Σχετικά με τη θεμελίωση τετραχόρδου πάνω στο ΓΑ δίεση του Βαρέος Διατονικού την κάνει και ο Ψάχος όπως βλέπω (Οκτάηχο σύστημα, σελ 135) μόνο που εκεί θεμελιώνει εναρμόνιο (σκληρό διατονικό αν θέλετε) τετράχορδο.
Η προφορική παράδοση λοιπόν είναι περίεργο πράγμα. Από ποιον ακούς. Τί ακούς. Πως τ'ακούς. Αν ήταν να λύνει όλα τα προβλήματα δεν θα υπήρχε ανάγκη ούτε καν της γραφής. (απαντήστε σ'αυτό το σχόλιο σε άλλο thread για να μην ξεφύγουμε, και συγνώμη που το κάνω εδώ, αλλά πάει πακέτο με όλα τα προηγούμενα).
Θα απαντήσω σε άλλο thread όπως λές γιατί παίρνει συζήτηση αυτό.
Με βάση και τις υπόλοιπες παρατηρήσεις σου λοιπόν συμφωνούμε τουλάχιστον στο οτι:
- και οι τρείς ψάλτες που εξέτασες ο Ειρηναίος Σάμου (1930), ο Στανίτσας, ο Τσαμκιράνης λένε καθαρή πέμπτη το ΖΩ-ΓΑ γενικά
- πάνω από το ΓΑ κάνουν γενικά Νάο (ΔΙ ύφεση και ΖΩ υφεση) κάποιες φορές προβληματικά
- τα υπόλοιπα διαστήματα είναι προβληματικά γενικά για να βγούν γενικά συμπεράσματα από αυτά και μόνο
Αντώνη, διόρθωσέ με σε παρακαλώ εάν δεν κατάλαβα καλά κάποιες από τις παρατηρήσεις σου.
Συγνώμη εάν σας κουράζω με αυτό το θέμα, απλά το βρίσκω δύσκολο να δεχτώ έτσι εύκολα οτι τόσοι πολλοί και τόσο καλοί κατά τα άλλα ψάλτες και θεωρητικοί έκαναν και συνεχίζουν ακάθεκτοι να κάνουν λάθος στο συγκεκριμένο θέμα. Δεν το θεωρώ και αδύνατο βέβαια γιαυτό ελπίζω στη βοήθειά σας για παραπάνω στοιχεία.
Να θέσω και δύο ακόμα ερωτήματα στο θέμα (σαν να μην είχαμε αρκετά):
Εάν παραδεχτούμε οτι η δοξολογία του Ιακώβου είναι σε Πρωτόβαρυ και ξεκινάμε με Πρώτο (Διφωνούντα) δέν θα έπρεπε να κάνουμε απήχημα Ανανές ή έστω Νάου για να είμαστε θεωρητικά και πρακτικά σωστοί; Αυτό λέει και ο Καράς για τον Πρωτόβαρυ (σελ 344) αλλά για τον Μέσο του Νάου (Μπεστενγκιάρ κατ'εμέ) δίνει ένα
άλλο δικό του μάλλον απήχημα.
Έχουμε γνωστά κλασσικά εκκλησιαστικά μέλη που ψάλλονται αποκλειστικά με την κλίμακα του Βαρέως Τετραφώνου όπως τον παρουσιάζει ο Ψάχος με ΓΑ δίεση και ΔΙ φυσικό κτλ; Ο Καράς (σελ. 337) παρουσιάζει ένα άγνωστο σε μένα μέλος που δεν αναφέρει τίνος είναι και από πού.
Αμήν....