domesticus
Lupus non curat numerum ovium
...
Ωστόσο, θέλω να πω και κάτι στον αδελφό domesticus (παρηγορίαν τρόπον τινά, προς τον σκανδαλισμένο λογισμό του), χωρίς να θέλω να το παίξω έξυπνος.
Κάποτε δεν υπήρχαν κοντάκια στην εκκλησία. Έχουμε λοιπόν το θαύμα της ίδιας τη Παναγίας προς τον Άγιο Ρωμανό τον Μελωδό, στον οποίο έδωσε να φάει έναν πάπυρο και "ώ του θαύματος", άρχισε την άλλη μέρα να "ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΙ" λέγοντας το κοντάκιον "Η Παρθένος σήμερον". Και μετά από αυτό, έγραψε γύρω στα χίλια κοντάκια, τα οποία πρόσθεσε η Εκκλησία στην Υμνολογία της και τα ψάλουμε όλοι μας, χωρίς έλεγχο λογισμού!!!
Και από τον 6ο αιώνα, ας μεταφερθώ λίγο πιο κοντά σε εμάς. Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης έγραψε (ή συμπλήρωσε) γύρω στις 60 ακολουθίες αγίων, αρκετές από τις οποίες η Εκκλησία ήδη τις έχει προσθέσει στην Υμνογραφία της. (Και σαν αγιορείτης δεν μπορώ παρά να θαυμάσω την Ακολουθία των Αγιορειτών Πατέρων -ένα αριστούργημα υμνογραφίας- η οποία ψάλλεται σε όλες τις Μονές του Αγίου Όρους την 2η Κυριακή μετά την Πεντηκοστή).
Και τελειώνοντας, ας έρθω και στον π. Γεράσιμο τον υμνογράφο. Αρκετοί είναι αυτοί (υπάρχουν και μοναχοί στο Αγ. Όρος) που δεν λένε τα απολυτίκια του π. Γερασίμου. Και ο καθένας εκφράζει την γνώμη του για να δικαιολογήσει την πράξη του. Είναι απολύτως σεβαστές όλες οι γνώμες, εφόσον δεν υπάρχει υβρεολόγιο. Αυτό που θέλω εγώ να πω σε εσένα αδελφέ μου, είναι το εξής. Γνωρίζεις εσύ ή εγώ, αν το συγκεκριμένο χάρισμα του π. Γερασίμου τού το έχει δώσει η Παναγία μας (και παν δώρημα τέλειον, άνωθεν εστί), ακριβώς για να συμπληρώσει τα "ελλείποντα"; Πιστεύω πως δεν το γνωρίζεις, όπως άλλωστε δεν το γνωρίζω ούτε εγώ.
Η προσωπική μου γνώμη, λοιπόν, πάνω στο θέμα αυτό, είναι η εξής: εφόσον τα "νεοφερμένα" απολυτίκια δεν βλασφημούν τον Όνομα του Τριαδικού Θεού, δεν είναι κακό να λέγονται αντί των κλασικών παλαιών. (Όχι βέβαια να λέμε 5 απολυτίκια την ημέρα επειδή υπάρχουν γραμμένα!!!!). Όποιος πάλι θέλει να λέει τα παλαιά απολυτίκια, προφανώς και δεν σφάλει, ούτε και αμαρτάνει.
Ζητώ συγνώμη αν είπα πολλά! Η Παναγία να μας σκεπάζει όλους. Με το καλό να εορτάσουμε την Θείαν Μεταμόρφωσιν του Σωτήρος -στο Αγιον Όρος αργεί ακόμα
Εὐχαριστῶ γιὰ τὸν καλὸ λογισμό σας.
ΟΜΩΣ. Μιλᾶτε γιὰ ἐποχὲς ὄπου ἀκόμη ἡ λατρεία μας βρισκόταν ὑπὸ διαμόρφωση καὶ ἡ ἀλληλεπίδραση μοναστηριακῶν καὶ ἑνορικαῶν στοιχείων εἶχε ἤδη ἀρχίσει.
Σήμερα ὅμως τὸ Τυπικὸ τῶν ἀκολουθιῶν μας ἔχει κατασταλάξει στοὺς τρεῖς κύκλους τὸν ἠμερήσιο μὲ τὶς ἀκολουθίες του ἀπὸ τὸ μεσονυκτικὸ ὡς τὸ ἀπόδειπνο, τὸν ἑβδομαδιαῖο καὶ τὸν ἐνιαυτὸ μὲ τὶς σαφῶς προσδιορισμένες κινητὲς καὶ ἀκίνητες ἑορτές.
Ὁ ἑβδομαδιαῖος μὲ τὴν Παρακλητικὴ ἔχει καταργηθεῖ πλέον χάριν τῶν φυλλάδων. Παλαιότερα εἴχαμε φυλλάδα γιὰ καμιὰ πανήγυρι καὶ μόνο, τώρα ὁ κάθε ἔνας ψάχνει μετὰ μανίας νὰ βρεῖ ἤ νὰ συντάξει φυλλάδες, λὲς καὶ ἡ παρακλητικὴ μὲ τὸ μηναῖο δὲν καλύπτει τὸν ἅγιο.
Τώρα τὰ περὶ χαρισμάτων καὶ περι π. Γερασίμου. Πρώτα πρὠτα δὲν ὑπάρχουν ἐλλείποντα ἀπολυτίκια. Ὑπάρχουν ἤδη τὰ πάντα γιὰ τὴν κάθε μέρα καὶ τὸ γνωρίζετε. Τώρα ἄν ὁ μακαριστὸς γέρων θέλησε νὰ ἐξασκήσει τὸ τάλαντό του δὲν σημαίνει πὼς ἀπαραίτητα υἱοθετεῖται ἀπὸ τὴν ἐκκλησία, χωρὶς ἀυτὸ νὰ σημαίνει ὁ,τιδήποτε γιὰ τὴν ἀξιοσύνη τοῦ μακαριστοῦ.
Καὶ βέβαια στην ἐκκλησάι δὲν εἶναι κάτι κακό, ἀλλὰ τὸ σωστὸ εἶναι νὰ τηρεῖται ἡ τάξις εὐσχημόνως μὲ οἰκονομίες ἐκεῖ ποὺ πρέπει καὶ ὄχι νὰ μεταβάλουμε κατὰ τὸ δοκοῦν, δίκην «εὐσεβείας»(, τὸν λατρευτικὸ κύκλο τῆς ἐκκλησίας μας, κὰι μάλιστα χωρὶς λόγο καὶ αίτία.