Χρήση του Τάμπλετ στο Αναλόγιο (με αφορμή δημοσίευμα)

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Το θέμα πλέον δεν είναι η χρήση του τάμπλετ στο Αναλόγιο, αλλά εάν πιστεύεται πως χρειάζεται κάποια διαφοροποίηση η κατασκευή των αναλογίων - ψαλτηρίων στους ναούς ώστε να μπορούν εύκολα να δεχτούν επάνω τους τις νέες συσκευές.

Κοίτα, μπορούν να γίνουν επεμβάσεις στα αναλόγια, και επίσης στα στασίδια. Ο ψάλτης πρέπει να νιώθει άνετος: θα μπορούσαν να κατασκευαστούν ειδικά στασίδια σαν πολυθρόνες για να αναπαύεται περιστασιακώς και να επανέρχεται στο έργο του δριμύτερος και παραδοσιακότερος. Επίσης, τα αναλόγια καλόν θα ήτο να διαθέτουν, στις νέες εκδόσεις τους, διακριτικές υποδοχές για τσαγιέρα ή άλλα ποτά που ανεβάζουν την διάθεση του ψάλλοντος, για να μην κρύβονται στην εσοχή του παραθύρου πίσω από το στασίδι ή σε άλλες θέσεις και πιάνουν τον χώρο, και δεν είναι και προσβάσιμα στον τηρητή και θεματοφύλακα της παράδοσης. Επίσης, γιατί να έχουν τάμπλετ μόνο οι ψάλτες; Ο κάθε πιστός που έχει τη σχετική δυνατότητα, προτείνεται να φέρει μαζί του το τάμπλετ, να φοράει τα ακουστικά του την ώρα της ακουλουθίας και να ακούει τον Χερουβικό ύμνο από το ίντερνετ αν ο ψάλτης της εκκλησίας δεν ικανοποιεί.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
ἄκουε πολλά said:
Κοίτα, μπορούν να γίνουν επεμβάσεις στα αναλόγια, και επίσης στα στασίδια. Ο ψάλτης πρέπει να νιώθει άνετος: ........................................................................................ Επίσης, γιατί να έχουν τάμπλετ μόνο οι ψάλτες; Ο κάθε πιστός που έχει τη σχετική δυνατότητα, προτείνεται να φέρει μαζί του το τάμπλετ, να φοράει τα ακουστικά του την ώρα της ακουλουθίας και να ακούει τον Χερουβικό ύμνο από το ίντερνετ αν ο ψάλτης της εκκλησίας δεν ικανοποιεί.
Πέρα από την ευκολία που παρέχουν όλα τα παραπάνω ψηφιακά, ο αξιόλογος συνάδελφος, ισχυρίζεται ότι "μ' αυτά τα εργαλεία" ο Ιεροψάλτης θα είναι αφοσιωμένος πλήρως στο έργο του.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι:
Οι παλαιότεροι Ιεροψάλτες, χωρίς τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών, δεν ήταν αφοσιωμένοι στο έργο τους?
Έπρεπε να έρθει "η ψηφιακή & τεχνολογική επανάσταση" ώστε να πετύχουμε την πλήρη & ολοκληρωτική αφοσίωση?
Κατά τη γνώμη μου, εντάσσεται μαζί με πολλά άλλα φαινόμενα, εδώ.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πέρα από την ευκολία που παρέχουν όλα τα παραπάνω ψηφιακά, ο αξιόλογος συνάδελφος, ισχυρίζεται ότι "μ' αυτά τα εργαλεία" ο Ιεροψάλτης θα είναι αφοσιωμένος πλήρως στο έργο του.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι:
Οι παλαιότεροι Ιεροψάλτες, χωρίς τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών, δεν ήταν αφοσιωμένοι στο έργο τους?
Έπρεπε να έρθει "η ψηφιακή & τεχνολογική επανάσταση" ώστε να πετύχουμε την πλήρη & ολοκληρωτική αφοσίωση?
Κατά τη γνώμη μου, εντάσσεται μαζί με πολλά άλλα φαινόμενα, εδώ.

Τὸ πρόβλημα δὲν εἶναι τὰ παραπάνω.

κατὰ τὴ γνώμη μου, τὸ πρόβλημα ὀφείλεται στὸ ὅτι οἱ ἔμπειροι ψάλτες θέλουν νὰ τελειοποιήσουν μὲ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ τρόπο τὴν ψαλτική τους προκειμένου νὰ φανοῦν ὡς νέοι «Στανίτσες» μὲ τὸ στανιό,
οἱ νεότεροι ψάλτες βιάζονται νὰ τὸ παίξουν «ἔμπειροι» μπὰς καὶ τοὺς κατηγορήσει κανεὶς ἤ δὲν ἀνεβάσουν καλὴ ἠχογράφηση στὸ psaltologion,
οἱ δὲ προϊστάμενοι ἱερείς ἀνταγωνίζονται ποιὸς θὰ φανεῖ περισσότερο ἔχοντας τὸν «καλύτερο» ψάλτη μὲ κάθε μέσο.

Τὰ παραπάνω φαινόμενα ὀνομάζονται μονολεκτικῶς ΕΓΩΙΣΜΟΣ ἤ ὅπως λέμε ψαλτικῶς ΨΑΛΤΟΛΥΣΣΑ.

Τὰ περὶ ξεκούρασης ἤ μοναξιᾶς μοῦ φαίνονται ἀστεία.

Δίνω ὅμως καὶ χαρακτηριστικὸ παράδειγμα: Ἡ φαρυγγίτιδα χτυπᾶ συχνὰ τοὺς ψάλτες καὶ δὲν μποροῦμε νὰ ψάλλουμε γιὰ καμιὰ δεκαριὰ μέρες ἤ ψάλλουμε πολὺ δύσκολα μὲ διάφορα ματζούνια. Ἄν χρησιμοποιήσουμε πλέιμπακ ὑπάρχει πρόβλημα ἤ ὄχι; ἀπὸ τὸ νὰ ταλαιπωρούμαστε μὲ βραχνάδες ἤ φάρμακα καὶ τὸ «κοινό» ἀπὸ κάτω νὰ ἀκούει τὸν βραχνιασμένο κόκορα.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Πέρα από την ευκολία που παρέχουν όλα τα παραπάνω ψηφιακά,

Ναι, ο αξιόλογος συνάδελφος πρότεινε να υπάρξει τροποποίηση στα αναλόγια, προκειμένου αυτά να έχουν τις κατάλληλες υποδοχές για να προσαρμόζεται κατάλληλα η νέα τεχνολογία (και φωτογράφησε μάλιστα σε ποια δύσκολη θέση έχει εξαναγκαστεί ο ίδιος...). Ωραία. Και εγώ λέω, δεκτόν. Αλλά ρωτώ:

Γιατί να μην χρησιμοποιεί την τεχνολογία και ο πιστός λαός;

Αντί να φέρουν μαζί τους βιβλιαράκια, να φέρουν τάμπλετ.

Γιατί να έχει μόνο ο ψάλτης και ο παπάς τάμπλετ;

Ερωτώ...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
ἄκουε πολλά said:
...., Γιατί να μην χρησιμοποιεί την τεχνολογία και ο πιστός λαός;

Αντί να φέρουν μαζί τους βιβλιαράκια, να φέρουν τάμπλετ.
(...)
Ερωτώ...


Ήδη το κάνουν. Έχω δει να χρησιμοποιούνται κινητά κυρίως, λόγω μεγέθους, που περιέχουν ολόκληρες τις ακολουθίες. Γιατί όχι.; Το τάμπλετ και το κινητό έπέχουν πια θέση βιβλίων. Ακόμη και στο σχολείο.
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Το τάμπλετ και το κινητό έπέχουν πια θέση βιβλίων. Ακόμη και στο σχολείο.

Τα τάμπλετ και τα κινητά, επίσης, εν ώρα οποιασδήποτε ακολουθίας, παίζουν και το ρόλο φωτογρφικής μηχανής ή/και βιντεοκάμερας. Στις βαφτίσεις ειδικά, κανένας καλεσμένος δεν κάθεται στη θέση του, όλοι είναι γύρω από την κολυμβήθρα με ένα κινητό στο χέρι. Αλλά και σε χοροστασίες επισκόπων, πάντα βγαίνουν κάμποσες εκατοντάδες φωτογραφίες (στην είσοδο του Αρχιερέως, με μανδύα, χωρίς μανδύα, μέσα στο ιερό, έξω από το ιερό, με δικεροτρίκερα, χωρίς δικεροτρίκερα,κλπ κλπ κλπ) για να "ανέβουν" στα sites των Μητροπόλεων ή στα εκκλησιαστικού ενδιαφέροντος ειδησεογραφικά sites.
Θέλοντας και μη, ο Η/Υ (σε οποιαδήποτε φορητή ή μη εκδοχή του) είναι ένα εργαλείο που με το κατάλληλο λογισμικό μετατρέπεται σε οποιαδήποτε συσκευή.
Επικίνδυνο ή όχι, ο καθένας έχει τις απόψεις του και δεν είναι εύκολο να αλλάξουν. Σε άλλους ναούς ο προϊστάμενος είναι μεγάλος σε ηλικία και (ω! της εκπλήξεως...) επιτρέπει ταμπλέτες και ηλ. ισοκράτες, σε άλλους ναούς ο προϊστάμενος είναι σχετικά νεαρός και "γκατζετάκιας" στην προσωπική του ζωή, και (ω! της εκπλήξεως...) δεν επιτρέπει ηλεκτρονικά καλούδια στο αναλόγιο....

Το σίγουρο είναι ένα: Η κρίση του χαρτιού!!!!
Δεν είναι μακριά τα χρόνια που το χαρτί θα γίνει ΠΑΝΑΚΡΙΒΟ, οπότε στα σχολεία θα γενικευθεί η χρήση τάμπλετ (που κι αυτό ξεπερασμένο θα είναι τότε, ήδη κυκλοφοράνε εύκαμπτες οθόνες σαν τις πλάκες της ακτινογραφίας...).
Μάς αγγίζει η κρίση του χαρτιού στο αναλόγιο;;;;; Δεν ξέρω/Δεν απαντώ...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τα τάμπλετ και τα κινητά, επίσης, εν ώρα οποιασδήποτε ακολουθίας, παίζουν και το ρόλο φωτογρφικής μηχανής ή/και βιντεοκάμερας. Στις βαφτίσεις ειδικά, κανένας καλεσμένος δεν κάθεται στη θέση του, όλοι είναι γύρω από την κολυμβήθρα με ένα κινητό στο χέρι. Αλλά και σε χοροστασίες επισκόπων, πάντα βγαίνουν κάμποσες εκατοντάδες φωτογραφίες (στην είσοδο του Αρχιερέως, με μανδύα, χωρίς μανδύα, μέσα στο ιερό, έξω από το ιερό, με δικεροτρίκερα, χωρίς δικεροτρίκερα,κλπ κλπ κλπ) για να "ανέβουν" στα sites των Μητροπόλεων ή στα εκκλησιαστικού ενδιαφέροντος ειδησεογραφικά sites.
Θέλοντας και μη, ο Η/Υ (σε οποιαδήποτε φορητή ή μη εκδοχή του) είναι ένα εργαλείο που με το κατάλληλο λογισμικό μετατρέπεται σε οποιαδήποτε συσκευή.
Επικίνδυνο ή όχι, ο καθένας έχει τις απόψεις του και δεν είναι εύκολο να αλλάξουν. Σε άλλους ναούς ο προϊστάμενος είναι μεγάλος σε ηλικία και (ω! της εκπλήξεως...) επιτρέπει ταμπλέτες και ηλ. ισοκράτες, σε άλλους ναούς ο προϊστάμενος είναι σχετικά νεαρός και "γκατζετάκιας" στην προσωπική του ζωή, και (ω! της εκπλήξεως...) δεν επιτρέπει ηλεκτρονικά καλούδια στο αναλόγιο....

Το σίγουρο είναι ένα: Η κρίση του χαρτιού!!!!
Δεν είναι μακριά τα χρόνια που το χαρτί θα γίνει ΠΑΝΑΚΡΙΒΟ, οπότε στα σχολεία θα γενικευθεί η χρήση τάμπλετ (που κι αυτό ξεπερασμένο θα είναι τότε, ήδη κυκλοφοράνε εύκαμπτες οθόνες σαν τις πλάκες της ακτινογραφίας...).
Μάς αγγίζει η κρίση του χαρτιού στο αναλόγιο;;;;; Δεν ξέρω/Δεν απαντώ...

Δὲν εἶναι κρίση χαρτιοῦ, εἶναι ἁπλὴ ἀδιαφορία καὶ ἔλλειψη παιδείας νὰ ἀντιληφθοῦμε τὶ εἶναι χρήσιμο καὶ τὶ ὄχι, τουλάχιστον στὴν ψαλτικὴ μαζὶ μὲ μπόλικη ἐκκοσμίκευση λόγω ποιμαντικῆς ἀδιαφορίας, ποιμαντικῆς στασιμότητας καὶ ποικίλων φοβικῶν συμπλεγμάτων.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
1). Τα τάμπλετ και τα κινητά, επίσης, εν ώρα οποιασδήποτε ακολουθίας, παίζουν και το ρόλο φωτογρφικής μηχανής ή/και βιντεοκάμερας. Στις βαφτίσεις ειδικά, κανένας καλεσμένος δεν κάθεται στη θέση του, όλοι είναι γύρω από την κολυμβήθρα με ένα κινητό στο χέρι.
2). Αλλά και σε χοροστασίες επισκόπων, πάντα βγαίνουν κάμποσες εκατοντάδες φωτογραφίες ...............................................................
................................................................................
3). Σε άλλους ναούς ο προϊστάμενος είναι μεγάλος σε ηλικία .................σε άλλους ναούς ο προϊστάμενος είναι σχετικά νεαρός
..................................................................................
4). Μας αγγίζει η κρίση του χαρτιού στο αναλόγιο;;;;; Δεν ξέρω/Δεν απαντώ...
1). Εστιάζοντας στο σκοπό της παρουσίας μας στον Ι. Ν. κατά τη διάρκεια των Ακολουθιών, που είναι δεν είναι άλλος από την προσευχή και την προσήλωση σ' όσα λέγονται και διαδραματίζονται, βλέπουμε πολλές φορές, να ασχολούμαστε, κλήρος (κατώτερος) και λαός, με τις νέες τεχνολογίες, (κινητά, τάμπλετ, ηλεκτρονικούς ισοκράτες), ξεχνώντας το σκοπό και την ουσία.........................
2). Όμοια, και σ΄αυτήν την περίπτωση....................................
3). Δεν έχει να κάνει με την ηλικία, κατά τη γνώμη μου, αλλά με το πού δίνουμε βαρύτητα και προτεραιότητα! (Στα εξωτερικά μέσα, ή κάπου αλλού?) Θα πουν κάποιοι, ότι τα εξωτερικά μέσα μας βοηθούν στην επίτευξη των σκοπών μας. Στην πράξη, όμως, "όντες, πνευματικά, νήπια", μας αποσπούν την προσοχή........................
Εξ' άλλου οι πνευματορήτορες Άγιοι πατέρες, μπορούσαν, εάν ήθελαν, να εισάγουν τεχνητά μέσα, κατά τη διάρκεια των Ι. Ακολουθιών, για να βοηθήσουν τον πιστό λαό στην καλλίτερη & ουσιαστικότερη κατανόηση και εμβάθυνση των λόγων. Δεν το έκαναν!
4). Η κρίση, δεν είναι "στο χαρτί", (0,03/η σελίδα κοστίζει), αλλά πνευματική & αξιακή........... :mad:
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
1). Εστιάζοντας στο σκοπό της παρουσίας μας στον Ι. Ν. κατά τη διάρκεια των Ακολουθιών, που είναι δεν είναι άλλος από την προσευχή και την προσήλωση σ' όσα λέγονται και διαδραματίζονται, βλέπουμε πολλές φορές, να ασχολούμαστε, κλήρος (κατώτερος) και λαός, με τις νέες τεχνολογίες, (κινητά, τάμπλετ, ηλεκτρονικούς ισοκράτες), ξεχνώντας το σκοπό και την ουσία.........................
2). Όμοια, και σ΄αυτήν την περίπτωση....................................
3). Δεν έχει να κάνει με την ηλικία, κατά τη γνώμη μου, αλλά με το πού δίνουμε βαρύτητα και προτεραιότητα! (Στα εξωτερικά μέσα, ή κάπου αλλού?) Θα πουν κάποιοι, ότι τα εξωτερικά μέσα μας βοηθούν στην επίτευξη των σκοπών μας. Στην πράξη, όμως, "όντες, πνευματικά, νήπια", μας αποσπούν την προσοχή........................
Εξ' άλλου οι πνευματορήτορες Άγιοι πατέρες, μπορούσαν, εάν ήθελαν, να εισάγουν τεχνητά μέσα, κατά τη διάρκεια των Ι. Ακολουθιών, για να βοηθήσουν τον πιστό λαό στην καλλίτερη & ουσιαστικότερη κατανόηση και εμβάθυνση των λόγων. Δεν το έκαναν!
4). Η κρίση, δεν είναι "στο χαρτί", (0,03/η σελίδα κοστίζει), αλλά πνευματική & αξιακή........... :mad:

Δήλα δη; Ποιά ήταν εκείνα τα μέσα τότε;
 

svivaldi

Κόσσυβας Σπύρος
Όταν ο άνθρωπος ανακάλυψε την φωτιά και τον τροχό σίγουρα κάποιοι θα είπαν...." Τί είναι αυτά??? έμεις την τροφή μας την τρώμε ωμή!!!!"
Και όπως είπε και ένας συνάδελφος δεν θα έπρεπε να διαβάζουμε από τα Βιβλία αλλά από ΠΑΠΥΡΟΥΣ...Τέλος πάντων, η τεχνολογία προχωράει και πρέπει και εμείς να προχωράμε μαζί της.δεν υπάρχει κάτι το μεμπτό σε αυτό..ίσα-ίσα η χρήση το τάμπλετ είναι ποιό βολική κατα την γνώμη μου για έναν πολύ απλό και πρακτικό λόγο. Εκεί που κανονικά θα πρέπει να έχεις 3 βιβλία + το εκόλπιο του αναγνώστη ανοιχτά και να στρυφογυρίζεις το αναλόγιο σβούρες,και να σου πέφτουν και ότι έχεις πανω στο αναλόγιο η τεχνολογία είναι ποιο βολική..
Αυτά.:D:D:D:D
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
ίσως θα έπρεπε να απαγορευθούν τα μικρόφωνα ΚΑΙ τα μεγάφωνα, ειδικά αυτά τα μικρόφωνα που μεταδίδουν σε όλο το εκκλησίασμα ευκρινώς και με στόμφο ΟΛΕΣ τις ευχές του ιερέα (εννοώ τις μυστικές), την ηχορύπανση (στο τέρμα η ευαισθησία+ η ένταση και το βάθος, και τα φέιντ ιν κ φέιντ άουτ κ ό,τι άλλο θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος για μια συναυλία ή ένα στούντιο, υπάρχει ΠΛΕΟΝ μέσα στην ειδική ντουλάπα των ηχοσυστημάτων του ναού. επίσης, καλά ήταν και τα κεριά στους πολυελαίους και οι λαμπάδες με καθαρό κερί....
αααα, μην ξεχάσω και το απαραίτητο κασσετοφωνάκι που παίρνει φωτιά μετά τη Θεία Λειτουργία και τα απογεύματα που παίζει ύμνους...

λέτε να γίνει ποτέ κάτι τέτοιο;;

δεν το νομίζω.....
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ό,τι επιχειρήματα και να μηχανευθεί κανείς, η χρήση του ηλεκτρονικού ισοκράτη δεν πρόκειται ποτέ να δικαιολογηθεί (και ας αιτιολογείται πολλαπλώς), ούτε και να αυτός εξισωθεί με άλλα προϊόντα απλώς τεχνολογικά εξελιγμένα.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πολὺ σωστά. Τὶ νὰ τὴν κάνει κανεὶς τὴν ψαλτικὴ «πανδαισία» ὅταν εἶναι ψέμα καὶ μούφα;
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Δηλώνω μη-ταμπλετάκιας. Όχι γιατί είμαι κατά της τεχνολογίας, εξ'άλλου αυτά που λέει ο κ. Βιβάλντι παραπάνω τα θεωρώ σωστά.

Δυστυχώς (για μένα, για άλλους ευτυχώς) το σχεδόν σίγουρο είναι ότι σε λίγα χρόνια όλα ανεξαιρέτως τα ψαλτήρια θα έχουν τάμπλετς, διότι κανείς δεν μπορεί να ανακόψει τη τεχνολογία, και μη ξεχνάμε την τρομακτική δύναμη της "ευκολίας". Ο άνθρωπος που θα κυλήσει; προς το ευκολότερο βέβαια.

Δεν θέλω να χρησιμοποιήσω ωστόσο. Προτιμώ να κουράζομαι να γυρίζω το αναλόγιο γιατί θεωρώ τις ηλεκτρονικές συσκευές (εδώ τα τάμπλετ) βλαβερά για τα μάτια μας, για την ακτινοβολία που εκπέμπουν, για το μυαλό μας (η οθόνη μας απορροφάει και αφαιρούμαστε, τουλάχιστον περισσότερο από ότι το χαρτί). Έχω υπ'οψιν έρευνες που δείχνουν πόσο ολέθρια είναι για τα παιδιά η προσήλωση στην οθόνη, και φαντάζομαι τα ίδια θα ισχύουν για τους μεγάλους, σε μικρότερο ίσως βαθμό. Έχω ακούσει επίσης (αλλά δεν έχω υπ'όψιν ποια έρευνα είναι) ότι η ανάγνωση από οθόνη μειώνει την ικανότητα του εγκεφάλου να αφομοιώσει, σε σχέση με την ανάγνωση από χαρτί.

Αν πρέπει να ψαλλεί ένα μάθημα και δεν το έχουμε σε βιβλίο εύκαιρο αλλά υπάρχει σε ένα τάμπλετ εντάξει ρε αδερφέ, βεβαίως και ευχαρίστως να το πούμε από εκεί. Όμως μια συστηματική χρήση που οδηγεί σε κατάσταση σαν αυτή για την οποία (απ΄ ότι καταλαβαίνω) καμαρώνει ο ΕΙΡΥΚ, προσωπικά με βρίσκει διάφωνο.

ΥΓ. Ο καθένας στο σπίτι του ότι θέλει κάνει βέβαια...
ΥΓ2. Έχω και μια πληθώρα επιπλέον λόγων που δεν αγαπώ τα τάμπλετ στο αναλόγιο αλλά μπορείς να τους χαρακτηρίσεις υποκειμενικούς και επομένως μη-έχοντες θέση σε δημόσιο φόρουμ. Αντίθετα οι λόγοι που αναφέρω εδώ είναι αντικειμενικοί και δέχομαι οποιαδήποτε συζήτηση.
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Πολὺ σωστά. Τὶ νὰ τὴν κάνει κανεὶς τὴν ψαλτικὴ «πανδαισία» ὅταν εἶναι ψέμα καὶ μούφα;

Προσϋπογράφω.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... θεωρώ τις ηλεκτρονικές συσκευές (εδώ τα τάμπλετ) βλαβερά για τα μάτια μας, για την ακτινοβολία που εκπέμπουν, για το μυαλό μας (η οθόνη μας απορροφάει και αφαιρούμαστε, τουλάχιστον περισσότερο από ότι το χαρτί). Έχω υπ'οψιν έρευνες που δείχνουν πόσο ολέθρια είναι για τα παιδιά η προσήλωση στην οθόνη, και φαντάζομαι τα ίδια θα ισχύουν για τους μεγάλους, σε μικρότερο ίσως βαθμό. Έχω ακούσει επίσης (αλλά δεν έχω υπ'όψιν ποια έρευνα είναι) ότι η ανάγνωση από οθόνη μειώνει την ικανότητα του εγκεφάλου να αφομοιώσει, σε σχέση με την ανάγνωση από χαρτί. ...

Ακόμη κι αν όλα τα παραπάνω ευσταθούν στον απόλυτο βαθμό, πάλι δεν στέκει ως επιχείρημα όταν μιλάμε για χρήση 2-3 ωρών, μια φορά την εβδομάδα. Βέβαια αυτό αλλάζει εάν είσαι κάθε μέρα, πρωί-βράδυ στο ψαλτήρι. Εγώ ανήκω στην πρώτη περίπτωση, οπότε τίποτε από τα ενδεχόμενα αυτά αρνητικά δεν μου λέει κάτι.

... Αν πρέπει να ψαλλεί ένα μάθημα και δεν το έχουμε σε βιβλίο εύκαιρο αλλά υπάρχει σε ένα τάμπλετ εντάξει ρε αδερφέ, βεβαίως και ευχαρίστως να το πούμε από εκεί. ...

Για μένα εδώ βρίσκεται η ουσία. Ότι για μια Κυριακή μπορώ να έχω επιλογές ψαλσίματος από δέκα διαφορετικά βιβλία. Άλλο για τα αναστάσιμα, άλλο για το εωθινό, άλλο για τη δοξολογία, άλλο για τα τυπικά, για το τρισάγιο, για το χερουβικό, για τα λειτουργικά, το κοινωνικό και για το τέλος μετά το δι' ευχών.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Χρησιμοποιείς παρατατικό αλλά, είναι ενεστώτας!
"ὁ νοῶν νοείτω......"

Υ.Γ.:"Ἔρρωσθε καὶ γρηγορεῖτε..."

Πέρασε, βλέπω, πάνω από μήνας από τότε... Παραθέτω κ πάλι το επίμαχο σημείο, αφού υπενθυμίσω ότι ο καιρός των μαθημάτων κ της παραπαιδείας εν γένει δεν ταιριάζει, πολλώ δε μάλλον εν θέρει...: ''Εξ' άλλου οι πνευματορήτορες Άγιοι πατέρες, μπορούσαν, εάν ήθελαν, να εισάγουν τεχνητά μέσα, κατά τη διάρκεια των Ι. Ακολουθιών, για να βοηθήσουν τον πιστό λαό στην καλλίτερη & ουσιαστικότερη κατανόηση και εμβάθυνση των λόγων. Δεν το έκαναν!''

Δήλα δη; Ποιά ήταν εκείνα τα μέσα τότε; ξαναρωτώ...

δ.
 
Top