[Ερώτηση] Μεγάλη Εβδομάς Περιστέρη - Επιμέλεια Ε. Τζελά

Status
Not open for further replies.
Μου έδωσε ο δάσκαλος μου μια σειρά καλά συντεταγμένων φυλλάδων χωρισμένων ανά μέρα. Και μου είπε ότι αυτά είναι της μητροπόλεως των Αθηνών. Τα έψελνε ο Περιστέρης. και τα ψέλνουν ακόμα στην Μητρόπολη.
Γνωρίζει κάποιος κάτι παραπάνω για τα ανωτέρω?
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μου έδωσε ο δάσκαλος μου μια σειρά καλά συντεταγμένων φυλλάδων χωρισμένων ανά μέρα. Και μου είπε ότι αυτά είναι της μητροπόλεως των Αθηνών. Τα έψελνε ο Περιστέρης. και τα ψέλνουν ακόμα στην Μητρόπολη.
Γνωρίζει κάποιος κάτι παραπάνω για τα ανωτέρω?

Καλό είναι να αναρτηθούν ώστε να φανεί πόσο κ αν διαφέρουν από αυτά τα χφφ., τα οποία όμως είναι λειψά. Προέλευση θέματος, οφειλoμένου στον Ν. Γιαννουκάκη: εδώ.
 
Last edited:

DESPOTAS

Μέλος
Καλό είναι να αναρτηθούν ώστε να φανεί πόσο κ αν διαφέρουν από αυτά τα χφφ., τα οποία όμως είναι λειψά. Προέλευση θέματος, οφειλoμένου στον Ν. Γιαννουκάκη: εδώ.

Τη Μεγάλη Εβδομάδα του Περιστέρη την έχω σε δυο βιβλία, σε επιμέλεια του Τζελα....δεν ξέρω αν είναι αυτό που ψάχνεται...τα έχω σε φωτοτυπίες εδώ και χρόνια.....
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Τη Μεγάλη Εβδομάδα του Περιστέρη την έχω σε δυο βιβλία, σε επιμέλεια του Τζελα....δεν ξέρω αν είναι αυτό που ψάχνεται...τα έχω σε φωτοτυπίες εδώ και χρόνια.....


Δυο βιβλία &.μάλιστα από χρόνια κι ακόμη δεν τα είδαμε εδώ! Κι έχεις και έξι χρόνια ως μέλος! Ακόμα κάθεσαι;:D
 
Last edited by a moderator:
Τη Μεγάλη Εβδομάδα του Περιστέρη την έχω σε δυο βιβλία, σε επιμέλεια του Τζελα....δεν ξέρω αν είναι αυτό που ψάχνεται...τα έχω σε φωτοτυπίες εδώ και χρόνια.....

Αν θες και μπορεις ανέβασε τα γιατι εγώ δεν τα πάω καλά με αυτά...
 

DESPOTAS

Μέλος
Δυο βιβλία &.μάλιστα από χρόνια κι ακόμη δεν τα είδαμε εδώ! Κι έχεις και έξι χρόνια ως μέλος! Ακόμα κάθεσαι;:D

Το θέμα είναι ότι είναι φωτοτυπίες δεμένα και δεν είναι σε ηλεκτρονική μορφή έτσι ώστε να είναι εύκολη η ανάρτησή τους...όταν μάζευα βιβλία δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα βλέπετε...:):):)
 

ΔΑΜΩ

μέλος τροπικόν και μονοφωνικόν
Αυτά που λέτε τα γνωρίζω από το 1994, όταν κάποιος χορωδός (συγχωρεμένος τώρα, όπως και οι Περιστέρης και Τζελάς) της του Πρωτοψάλτου Περιστέρη αναλογίου χορωδίας, μου τα έβγαλε φωτοτυπία, για να μάθω όπως είπε, τα της Μεγάλης Εβδομάδος τροπάρια, όπως τα λένε στη Μητρόπολη.:confused:
Ήταν όλα χειρόγραφα του Λαμπαδαρίου Τζελά.
Μελετώντας τα όμως, μετά από λίγο καιρό, ανακάλυψα πολλές ανορθογραφίες, παρατονισμούς και μελωδικές γραμμές πετσοκομμένες, μακριά από τα παραδεδομένα.
Θα μπορούσα να πω, κατά της προσταγές του σύγχρονου τρελού καιρού μας, απλοποίηση των ύμνων, σε επίπεδο παρόμοιο με την απλοποίηση της γλώσσας μας, από αρχαία Ελληνική, σε αρχαΐζουσα, σε καθαρεύουσα και από κει στην δημοτικιά που μεταβάλλουμε σε μαλλιαρή ενίοτε.

Θεωρώ ανεπίτρεπτη μια τέτοια απλοποίηση των σπανιοτέρων και ωραιοτέρων ύμνων του έτους, οι οποίοι σημειωτέων, λέγονται μία φορά το χρόνο.

Το θλιβερό είναι ότι συνεχίζουν να λέγονται ακόμα, όχι μόνο στη Μητρόπολη.
Όταν υπάρχει η Μεγάλη Εβδομάδα του Ραιδεστηνού, του Πρίγγου, του Θεοδοσόπουλου, πού χωράει ο Περιστέρης με την ευρωπαϊκή μουσική (υπο)κουλτούρα;
Θεωρώ γνωστό ότι ο Περιστέρης ήταν βαθύς γνώστης της ευρωπαϊκής μουσικής, καθηγητής αυτής σε ωδείο των Αθηνών, μαζί με τον δάσκαλό του Μαργαζιώτη, και ότι χειριζόταν δεξιώς το κλειδοκύμβαλο.
Η ερμηνεία του δε ήταν ταυτόσημη με της κλίμακές του. Την υστεροφημία του και τον μεγάλο ντόρο γύρω απ' το όνομά του, τα απέκτησε λόγο της ιδιάζουσας φωνής του, ειδικά στα "Τριάδι" των χερουβικών ύμνων, χωρίς στην ουσία να προσφέρει κάτι περισσότερο στο χώρο της εκκλησιαστικής μουσικής. Αντιθέτως, στην εξωτερική, ήταν μανιώδης συλλέκτης παραδοσιακών τραγουδιών του Μοριά και της Ηπείρου, εξ ου και το γνωστό βιβλίο που κυκλοφόρησε με παραδοσιακά τραγούδια σε ευρωπαϊκή και βυζαντινή μουσική σημειογραφία.
 

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
Το α μέρος το είχα κάπου στο αρχείο κ το ανεβάζω ...γνώμη δεν έχω μιας κ δεν το έχει κοιτάξει ποτέ (κ μάλλον ούτε Πρόκειται) ..δεν ειναι κ πολύ ευανάγνωστο όπως θα δείτε ....όποιος έχει το β μέρος ας το ανεβάσει ....
 

Attachments

  • H ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ ( ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ ).pdf
    4.8 MB · Views: 1,403

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Θεωρώ ανεπίτρεπτη μια τέτοια απλοποίηση των σπανιοτέρων και ωραιοτέρων ύμνων του έτους, οι οποίοι σημειωτέων, λέγονται μία φορά το χρόνο.

Το θλιβερό είναι ότι συνεχίζουν να λέγονται ακόμα, όχι μόνο στη Μητρόπολη.
Όταν υπάρχει η Μεγάλη Εβδομάδα του Ραιδεστηνού, του Πρίγγου, του Θεοδοσόπουλου, πού χωράει ο Περιστέρης με την ευρωπαϊκή μουσική (υπο)κουλτούρα;

αδικείς τον πρωτοψάλτη της Μητρόπολης για σαράντα τόσα χρόνια....
όλοι έκαναν την απλοποίηση που αναφέρεις....
 

erotafios

Νέο μέλος
Αυτά που λέτε τα γνωρίζω από το 1994, όταν κάποιος χορωδός (συγχωρεμένος τώρα, όπως και οι Περιστέρης και Τζελάς) της του Πρωτοψάλτου Περιστέρη αναλογίου χορωδίας, μου τα έβγαλε φωτοτυπία, για να μάθω όπως είπε, τα της Μεγάλης Εβδομάδος τροπάρια, όπως τα λένε στη Μητρόπολη.:confused:
Ήταν όλα χειρόγραφα του Λαμπαδαρίου Τζελά.
Μελετώντας τα όμως, μετά από λίγο καιρό, ανακάλυψα πολλές ανορθογραφίες, παρατονισμούς και μελωδικές γραμμές πετσοκομμένες, μακριά από τα παραδεδομένα.
Θα μπορούσα να πω, κατά της προσταγές του σύγχρονου τρελού καιρού μας, απλοποίηση των ύμνων, σε επίπεδο παρόμοιο με την απλοποίηση της γλώσσας μας, από αρχαία Ελληνική, σε αρχαΐζουσα, σε καθαρεύουσα και από κει στην δημοτικιά που μεταβάλλουμε σε μαλλιαρή ενίοτε.

Θεωρώ ανεπίτρεπτη μια τέτοια απλοποίηση των σπανιοτέρων και ωραιοτέρων ύμνων του έτους, οι οποίοι σημειωτέων, λέγονται μία φορά το χρόνο.

Το θλιβερό είναι ότι συνεχίζουν να λέγονται ακόμα, όχι μόνο στη Μητρόπολη.
Όταν υπάρχει η Μεγάλη Εβδομάδα του Ραιδεστηνού, του Πρίγγου, του Θεοδοσόπουλου, πού χωράει ο Περιστέρης με την ευρωπαϊκή μουσική (υπο)κουλτούρα;
Θεωρώ γνωστό ότι ο Περιστέρης ήταν βαθύς γνώστης της ευρωπαϊκής μουσικής, καθηγητής αυτής σε ωδείο των Αθηνών, μαζί με τον δάσκαλό του Μαργαζιώτη, και ότι χειριζόταν δεξιώς το κλειδοκύμβαλο.
Η ερμηνεία του δε ήταν ταυτόσημη με της κλίμακές του. Την υστεροφημία του και τον μεγάλο ντόρο γύρω απ' το όνομά του, τα απέκτησε λόγο της ιδιάζουσας φωνής του, ειδικά στα "Τριάδι" των χερουβικών ύμνων, χωρίς στην ουσία να προσφέρει κάτι περισσότερο στο χώρο της εκκλησιαστικής μουσικής. Αντιθέτως, στην εξωτερική, ήταν μανιώδης συλλέκτης παραδοσιακών τραγουδιών του Μοριά και της Ηπείρου, εξ ου και το γνωστό βιβλίο που κυκλοφόρησε με παραδοσιακά τραγούδια σε ευρωπαϊκή και βυζαντινή μουσική σημειογραφία.

Πίσω απο τον ατακτα εριμμενο λόγο σου , απο την ιδεοληπτικη a priori κατηγοριοποίηση στην οποία προβαινεις είμαι σίγουρος οτι κρύβεται ημιμάθεια και προκατάληψη.
Η μουσικη σχολή του Καθεδρικού ναού ήταν ενα απο τα σπουδαιότερα μουσικά γεννηματα που γνώρισε η χώρα μας την περίφημη δεκαετία του 50.
Ακομα και τωρα σπουδαίοι μουσικολόγοι του εξωτερικού προσπαθούν να μελετήσουν το ύφος και την φωνή του περιστερη.
Καταπληκτοι βρίσκονται μπροστά σε μια αυθεντική μουσικη δημιουργία.
Ο Κ γεωργοσοπουλος τον χαρακτήρισε ιδιοφυΐα , ενώ ο Κόντογλου όπου την γραφή του πας να μιμήθεις θεώρησε εαυτόν ευλογημένο που υπάρχει .
Και όλα αυτά ενδεικτικά , επιλογές απο τις χιλιάδες αναφορές για το έργο και την φωνή του.
Αν θέλεις να αναφέρεις συγκεκριμένα παραδείγματα όπου η μεγάλη εβδομάδα του περιέχει αύτα που λες συνεχίζουμε τον διάλογο.
Αλλιώς σταματώ εδω και δημόσια σε προκαλώ οτι δόλια ψευδεσαι και υπηρετείς την ιδεοληπτικα φθηνοψαλτικη ψυχική σου φύση.
 
Last edited:

erotafios

Νέο μέλος
Υπάρχει κάποια παραπομπή;

Θα μπορέσω να σου απαντήσω σε λίγες ημέρες.
Να εχω πρόσβαση στο αρχείο μου.
Δεκαετία του 80 αφιέρωμα στην ερα που του έκανε ο Λυκουργος.
Και αυτό έχει διπλή σημασία.
Εκει αναφέρεται.
 
Άνοιξε πάλι ένα θέμα το οποίο με την γνωστή τακτική μελών της κοινότητας θα εκτραπεί,είναι το μάλλον βέβαιο. Συμβαίνει τακτικά αυτό σε ζητήματα που αφορούν προσωπικότητες του παρελθόντος.Δυστυχώς αυτή η άνευ επιγνώσεως και γνώσεως κρίση είναι θεωρώ πλέον μια ασθένεια που έχει λάβει μορφή επιδημίας σε κάθε τομέα του εθνικού μας βίου με τα γνωστά αποτελέσματα που βιώσαμε,βιώνουμε και θα βιώσουμε.
Για την αποκατάσταση της αληθείας. Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ η οποία ψάλλεται εως και σήμερα στον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών είναι χειρόγραφο έργο του αειμνήστου Λαμπαδαρίου Ε.Τζελά και αποτελεί εργασία που είχε γίνει απο τον Επίσκοπο Διονύσιο Ψαριανό,τον αείμνηστοΝικ.Χρυσοχοϊδη,καθώς και τον Σπυρίδωνα Περιστέρη.Θα παρακαλούσα να αναφερθούν οι παρατονισμοί αναλυτικά σε κάθε ημέρα και σε κάθε σελίδα της εργασίας αυτής.Απο όσο γνωρίζω όλες οι ακολουθίες που επιμελήθηκαν οι ανωτέρω δηλαδή Ακάθιστος,Μεγάλη και Μικρή Παράκληση,Εωθινά Δοξαστικά,Εξαποστειλάρια είναι τουλάχιστον απαλλαγμένες παρατονισμών ή για να τεθεί καλύτερα το ζήτημα έγινε συστηματική προσπάθεια νοηματικής αποδώσεως των κειμένων. Απο μουσικής απόψεως το έργο αυτό έχει στηριχθεί στην Μεγάλη Εβδομάδα του Γ.Ραιδεστηνού ενώ οι καταλήξεις των μελών χάριν συντομίας αφομοίωσαν την παράδοση του Νηλέως Καμαράδου.Το έργο αυτό επιπροσθέτως παρέχει :
α.πλήρεις τυπικές επισημάνσεις
β.σήμανση της χρονικής αγωγής ( σύμφωνα με τις οδηγίες της Πατριαρχικής επιτροπής του 1881)
γ.Αντιστοιχία τονικών βάσεων ( σχετικό με τις φωνητικές όμως δυνατότητες των συγκεκριμένων εκτελεστών)
δ.Απουσιάζει η σήμανση του ισοκρατήματος(στην φυλλάδα που αναφέρεται η τοποθέτηση των ισοκρατημάτων δεν έχει να κάμει ούτε με τον γραφέα της Ε.Τζελά,ούτε με την όντως διαφορετική αισθητική του Σπ.Περιστέρη).
Αυτά όσον αφορά τοέργο αυτό. Όσον αφορά τις κρίσεις τώρα για τους Περιστέρη & Τζελά νομίζω πως είναι έργο των ειδικών & της ιστορίας που γράφουν ευτυχώς οι ειδικοί για τα ζητήματα αυτά.Ευχαριστώ.
 

erotafios

Νέο μέλος
Υπάρχει κάποια παραπομπή;

Μάιος του 52 στην κιβωτό .
Ακούγεται ο λυκουργος Αγγελοπουλος να το διαβάζει.
Σε λίγο θα προσπαθήσω να σηκώσω όλη την συνέντευξη.
 
Status
Not open for further replies.
Top