Καλησπέρα σε όλους!
Κατ'αρχάς, συγγνώμη που άργησα να απαντήσω, αλλά αγαπητός συνάδελφος-μέλος του φόρουμ, μου έστειλε 3 ΠΜ και, αν και μου ζήτησε να μην απαντήσω στις ερωτήσεις-προβληματισμούς που μου έθεσε, εγώ το έκανα
όσο πιο σύντομα μπορούσα και του ζητώ συγγνώμη και δημοσίως για την μη τήρηση της θέλησής του!!!
Κατά δεύτερον, έβαλα σε όλους σας thanks, μόνο και μόνο που ασχολείστε ακόμα με μένα και αυτό με τιμάει ιδιαίτερα.
Κατά τρίτον, απαντάω σε όλους σας παρακάτω και με τη σειρά, όπως δημοσιεύτηκαν τα μηνύματα. Ξεκινάω:
χαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα.....
(βαθειά ανάσα)
χαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα.....
1) α) είσαι σίγουρος για αυτό που λες περί συνεπτυγμένου
χρόνου; ξέρεις τι ορίζεται ως συνεπτυγμένος
χρόνος; δεν είναι πάντως τα 5αρια, 6αρια κτλ που σημειώνουν, ως επί το πλείστον, οι μαθητές της σχολής Καρά και των επιγόνων της. Αυτά είναι συνεπτυγμένος ρυθμός και τέτοιο πράγμα δεν υπάρχει.
β) "ο χρόνος που ψάλλουν οι πατριαρχικοί";;; όλοι τους; και ο Ιάκωβος; θα σε παραπέμψω στις ηχογραφήσεις που είναι μόνος του. Εκεί, παρ'ότι τα λέει απλά, σε κάποια έως πολλά σημεία, ανάλογα ποια ηχογράφηση θα ακούσεις, δεν εκτελεί απλό
χρόνο. Το ότι χτυπάει (δεν χτυπάει στην κυριολεξία, γιατί τα ξέρει απ'έξω κι ανακατωτά τα μαθήματα, δηλαδή μόνο το σκέφτεται) θέση+άρση=1 φθογγόσημο, δεν σημαίνει ότι δεν "συμμαζεύει" φθογγόσημα και δεν τα ψάλλει συνεπτυγμένα, κρατώντας, όμως, συνολικά σταθερή τη χρονική αγωγή (όπως θα έπρεπε να είχα κάνει κι εγώ στην ανάβαση απ'το κάτω δι και μετά, που αναφέρθηκε σε προηγούμενο μήνυμα) αλλά εκτελώντας τα
ανισοδιαρκώς
2 και 3) εννοείς αυτό που λέω για την τοποθέτηση φωνής του; έχεις ακούσει ποτέ κάποιον παππού ή γιαγιά να μιλάει
ΜΗ χρησιμοποιώντας και την μύτη ταυτόχρονα, αλλά να εκφέρει τα φωνήεντα εξάγοντας τον αέρα μόνο απ'το στόμα; Τι θέλω να σου πω μ'αυτό, για να μην μου πεις "μα τι λες τώρα για παππούδες και γιαγιάδες; τι σχέση έχουν;" Αυτοί είναι το καλύτερο παράδειγμα, γιατί άκουσαν τους γονείς τους να μιλάνε και τους μιμήθηκαν από βρεφική ηλικία και αυτό πάει όλο και πιο πίσω. Ο τρόπος ομιλίας μας είναι διαφορετικός απ΄των Ευρωπαίων και εφηύραν την ορθοφωνία για όσους, τραγουδώντας, ξέφευγαν άθελά τους και την προσάρμοσαν στα δικά τους πρότυπα, δημιουργώντας μια παράδοση που δεν υπήρχε. Κάθε λαός βέβαια, έχει την δική του τοποθέτηση φωνής, αλλά εμείς είμαστε πιο "ανατολίτες" από όλους τους άλλους Ευρωπαίους. Όπως μιλάμε, έτσι πρέπει και να ψάλλουμε, αυτό έχω καταλάβει. Το αν χρειάζεται βέβαια να αλλάξουμε σε συγκεκριμένα σημεία την τοποθέτηση φωνής, αυτό γνωρίζω ότι γίνεται και επιτρέπεται, αλλά δεν ξέρω για ποιον λόγο πρέπει να γίνεται. Να ένα καλό θέμα για ψάξιμο!!
3) α) προσωπικά, δεν τα έχω μετρήσει τα διαστήματα του Στανίτσα με φασματογράφο και δεν είμαι 100% σίγουρος για το
κατά πόσον κάνει πχ χαμηλά Βου και πόσο χαμηλά αλλά αυτό που θυμάμαι σίγουρα είναι ότι τα κάνει χαμηλά ή μάλλον μπορεί να τα σκέφτεται σωστά, αλλά λόγω τοποθέτησης φωνής να ακούγονται χαμηλά. Άκου, για παράδειγμα, το "και νυν" που ψάλλει ζωντανά, λίγο προτού ο Πρίγγος αρχίσει να λέει το (συντετμημένο απ'τον ίδιο; δεν έχω καταλάβει) τροπάριο της Κασσιανής. Υπάρχει στο youtube και το βρίσκεις εύκολα.
β) 6 και 8; στα 72; κανένα απ'τα 2 που αναφέρεις. Άσε που και η διαφορά απ΄το 6 στο 8, είναι 33/1200 cents, δηλαδή ΤΕΡΑΣΤΙΟ νούμερο!
8+/72 πρέπει να είναι και η διαφορά ακούγεται έντονα απ'τα 8 στα 8+, εφόσον το 8+ απέχει (τουλάχιστον) 5 cents στην κλίμακα των 1200 cents απ'το 8
(βάζω + και όχι ακριβές νούμερο με δεκαδικούς, γιατί δεν το θυμάμαι και για να μην γράψω και κάτι που δεν ισχύει, ρωτήστε άλλους πιο ειδικούς σ'αυτό το θέμα)
Εγώ δεν έχω φυσικότητα; στήνω κάπως τη φωνή μου δηλαδή; το κάνω επίτηδες; Δεν αντιλέγω ότι ο Στανίτσας είχε φυσικότητα και γλυκύτητα (sic) (δεν έχω ιδέα τι είναι αυτό πάντως
!!!!!), αλλά σ'αυτό που διαφωνώ, είναι ότι δεν είχε σωστή "έκρηξη" στα φωνήεντα, όπως οι προκάτοχοί του (άρα αυτό το στοιχείο ήταν κάτι που υπήρχε και ο Στανίτσας δεν το κράτησε, άρα κρίνεται φάουλ, ή μήπως όχι
Μήπως όμως δεν είναι η γλυκύτητα, τελικά, βασική προϋπόθεση για να ακουστεί κάποιος στην εκκλησία; Αν η γλυκύτητα δεν συνάδει με την σωστή "έκρηξη φωνηέντων" τότε δεν είναι η βασική προϋπόθεση και λέω και το τονίζω "
Αν η γλυκύτητα δεν συνάδει". Να κι άλλο ένα θέμα για ψάξιμο.
Γενική παρατήρηση: Ευχαριστώ για τον έπαινο και την κατανόηση.
Υπαγορευμένες αλήθειες, ναι μπορεί, αλλά αν είναι σωστές; και σωστές να μην είναι, αν αλλάξω γνώμη για οτιδήποτε, θα το μάθετε στην πορεία και αν με παραπέμψετε στα τωρινά μου μηνύματα, θα προσπαθήσω να εξηγήσω τον λόγο της αλλαγής γνώμης. Δεν έχω το δικαίωμα να αλλάζω γνώμη; και όσο έχω συγκεκριμένα στοιχεία στα χέρια μου, δεν μπορώ να βγάλω άλλα συμπεράσματα. Αν τυχόν και βρω άλλα στοιχεία που
όντως να με διαψεύδουν, δεν είμαι δα και τόσο χαζός ώστε να μην τα ψάξω και, εν τέλει, να μην τα δεχτώ και να αλλάξω άποψη/απόψεις.
Ευχαριστώ πολύ! Να ΄σαι καλά!
Πρέπει να το σκεφτώ όμως για να το πετύχω αυτό που λες, γιατί δεν μου βγαίνει φυσικά. Ίσως παίζει ρόλο, βέβαια, και η περιοχή που γεννήθηκα και μεγάλωσα, αλλά αυτό δεν το ξέρω. Όλα τα θεωρώ πιθανά πάντως και θα προσπαθήσω να το εφαρμόσω, αλλά προβλέπω ότι θα μου πάρει λίγο καιρό να το συνηθίσω.
Ευχαριστώ! Να ΄σαι καλά!
Δίκιο έχεις στο ότι δεν πρέπει να μιμούμαστε κάποιον στην φωνή αλλά
ειλικρινά, δεν προσπαθώ να μιμηθώ ΚΑΝΕΝΑΝ!! Ψάλλω όπως μου βγαίνει φυσικά!!
Ευχαριστώ και για τις συμβουλές!!
Δεν ισχυρίστηκα ότι έχω σχέση μ'αυτούς, αλλά τους ακούω, εν αντιθέσει με τον Στανίτσα.
Δεν είναι ότι πρόλαβα παραδοσιακότερους ψάλτες (sic) (sic) (sic)
απ'τον Στανίτσα, αλλά ότι πρόσεξα κάποια πράγματα που προφανώς εκείνος δεν τα πρόσεξε και ξαναλέω και τονίζω
δεν τα διδάχθηκε κι εγώ του δίνω άφεση σ'αυτό το θέμα, άσχετα με το ότι επισημαίνω την πραγματικότητα (όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ φυσικά....αν κάνω λάθος, θα το δω, ελπίζω να το δω, στην πορεία).
Οι ψάλτες που, κατά κανόνα, θεωρούνται παραδοσιακοί, χωρίζονται (εγώ τους χωρίζω για την ακρίβεια) σε "θα-'θελαν-να-είναι παραδοσιακοί" και σε "πραγματικά παραδοσιακούς". Δεν πρόκειται να αναφέρω κανένα όνομα και να το κατατάξω είτε στην μία είτε στην άλλη ομάδα. Εγώ ακούω αυτούς που πιστεύω ότι είναι στην 2η ομάδα. Τους άλλους δεν τους υποτιμώ, απλώς δεν τους ακούω ή ακούω πολύ πολύ πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Και με το γεγονός και μόνο ότι επισημαίνω πως ακούω κι άλλους εκτός απ'αυτόν που "μιμούμαι", δηλώνει ότι δεν είμαι κολλημένος σε έναν και μάλιστα να "εικάζω" πώς έψελναν οι παραδοσιακοί. Δεν εικάζω, τους ακούω με τα ίδια μου τα αυτιά.
"Δεν με κάλυψες"
Ωραία. Αν πω εγώ τώρα ότι δεν με ενδιαφέρει, θα γίνω κακός ε; Δεν λέω την άποψή μου για να καλύψω έκαστον που θα την διαβάσει και όποιος θέλει την δέχεται όποιος θέλει όχι. Αυτή είναι η δημοκρατία και η χριστιανορθόδοξη αντίληψη.
Ναι, δεν έχουν αναρτηθεί ηχογραφήσεις, βιογραφικά, συναυλίες, ιστορίες, χειρόγραφα κ.α. και έτσι δεν ξέρω τι εστί Στανίτσας. Ούτε μπαίνω καθόλου στο φόρουμ για να ψάξω.
Αν σου φαίνεται "με μανταλάκι" η εκτέλεσή μου, στείλε μου ΠΜ όπου θα μου ζητάς να σου στείλω κάτι που όντως θα κρατάω την μύτη μου, για να συγκρίνεις. Ή, ακόμη καλύτερα, βάλε κι εσύ την δική σου εκτέλεση εδώ, να το ακούσω "χωρίς μανταλάκι".
Συγγνώμη κιόλας που ο Στανίτσας με περνάει καμιά 90 χρόνια και δεν έχω την φωνή, όπως άκουσες, για να τον κρίνω (αν και το μυαλό κρίνει, ενώ η φωνή δείχνει, αλλά το παραβλέπω αυτό)
Οκ λοιπόν, θα προχωρήσω με πεζό.
Ευχαριστώ! Να 'στε καλά!
1) 20 χρόνια απέναντι απ'τον Πρίγγο, αλλά δεν έμαθε τα σημαντικά και ξαναλέω δεν τα διδάχθηκε όμως, οπότε του δίνω λίγο, μόνο λίγο, άφεση.\
2) με πρόλαβε ο Ευάγγελος για τον χρόνο και τα λοιπά που λέει και δεν έχω να προσθέσω κάτι.
Ευχαριστώ! Να 'σαι καλά!
Ευχαριστώ όλους για τα μηνύματα!!!
(ΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΟΥΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦ
τέλειωσα επιτέλους)