Βιβλία για τους (φιλο)πατριαρχικούς

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εγώ πάλι δεν έχω καταλάβει ποιος είναι ο λόγος να ''πειράζεται'' μια αρχική όταν εκδοθεί μια νεώτερή της. Αν μη τη άλλο δείχνει μια ''ασέβεια'' προς το πρωτότυπο. Κάποτε αυτό δεν πρέπει να σταματήσει;
Εάν αναφέρεσαι στις επανεκδόσεις των βιβλίων του Πρίγγου της Αποστολικής Διακονίας, συμφωνώ και επαυξάνω. Όμως οι ιθύνοντες κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν, αν και η σύγκριση με το πρωτότυπο δείχνει με την πρώτη ματιά την αλλοίωση που επήλθε. Ευχής έργον θα ήταν να επανεκδοθούν τα βιβλία αυτά, έχοντας το πρωτότυπο έργο του Πρίγγου, απαλλαγμένο από τις αλλοιώσεις (απαλοιφές παύσεων, παρεστιγμένων κλπ.), ώστε ο ψάλλων να αποδίδει αυτό που ήθελε να γράψει ο ίδιος Πρίγγος και όχι αυτό που θέλησε να μας μεταφέρει ο επιμελητής των εκδόσεων κατά τη δική του αισθητική.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Επειδή αναφέρθηκε και η συλλογή του Πρωγάκη στα ''πειραγμένα'', αν μπορεί κάποιος ας με διαφωτίσει περισσότερο:
Και τα τρία βιβλία της συλλογής τα είχα αγοράσει το '99. Από ποιο έτος έγινε το ''πείραγμα'';
Ναι, στα τα βιβλία του Πρίγγου έχω δει τις αλλαγές και λυπάμαι βαθύτατα...
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αλλά και τα βιβλία που πρότεινε ο πρώτος προστρέξας να απαντήσει,εκτός του Πρωγάκη και του Πρίγγου,γέμουν όλα γνησίων Πατριαρχικών μελών???
Μάλλον δε διαβάσατε το πρώτο μου μήνυμα...
Ακόμη, ό,τι έχει βγάλει ο Νικολαΐδης, ο Γεωργιάδης, ο Παϊκόπουλος, ίσως και ο Πετρίδης σε ένα βαθμό και τα χειρόγραφα του Στανίτσα (κάποια έχουν εκδοθεί, τα άλλα τα απαντάτε συχνά σε συλλογές). Πάντα, όμως, σε συνδυασμό με ό,τι έχουμε από την προφορική παράδοση, δηλαδή ηχογραφήσεις, για να βλέπουμε ποιες γραμμές είναι δημιουργίες των παραπάνω συνθετών και ποιες λέγονται πραγματικά μέσα στο Πατριαρχείο.


Ειρμολόγιο: Παϊκόπουλου (νεωστί εκδοθέν)
Νίκο, έχει και ο Γεωργιάδης Ειρμολόγιο, εξίσου μαζεμένο και σωστό. Έχει και ο Νικολαΐδης Καταβασίες αργές Τριωδίου και σύντομες όλου του ενιαυτού. Έχει και ο Στανίτσας χειρόγραφα Καταβασιών που δημοσιεύτηκαν στον τόμο με τα χειρόγραφά του για Εσπερινό και Όρθρο από τον Τσιούνη. Γι' αυτό και δεν ανέφερα συγκεκριμένο βιβλίο.
Λειτουργία: Καραμάνη, Χρυσάνθου, Πατριαρχική Κιβωτός, Παϊκόπουλου, Πετρίδη
Των Θεσσαλονικέων εδράζουν στην πατριαρχική παράδοση αλλά επεκτείνονται και πέρα απ' αυτή. Θέλουν προσοχή. Επίσης, συμβουλεύω και το βιβλίο του Γεωργιάδη, του οποίου μάλιστα πολλά Κοινωνικά είναι συντμήσεις κλασικών συνθετών.
Τριώδιο: Στανίτσα, Χρυσάνθου
Πεντηκοστάριο: Χρυσάνθου
Τριώδιο Στανίτσα ναι. Δεν έμεινε αυστηρά σε αυτά που παρέλαβε και το λέει και στην εισαγωγή, είναι όμως αξιόλογο έργο. Ο Χρύσανθος, όμως, έβαλε πολλά δικά του και στο Τριώδιο και στο Πεντηκοστάριο. Θέλει προσοχή. Πιο κοντά στα μέλη του Τριωδίου όπως τα έλεγε ο Πρίγγος είναι ο Ταλιαδώρος, πάλι όμως βάζει την εκτέλεσή του. Ωραία Τριώδια είναι του Νικολαΐδη και του Γεωργιάδη, αμφότερα με μαζεμένη, κλασική γραφή. Γι' αυτό απέφυγα να μπω σε λεπτομέρειες για τα έργα που δεν έβγαλε ο Πρίγγος και αρκέστηκα σε γενική αναφορά των εκδοτών.
Εμένα μου αρέσει πολύ και το Πεντηκοστάριο του Ραιδεστηνού, αν και δεν είναι στη φιλοσοφία των πιο μαζεμένων θέσεων των πατριαρχικών του 20ου αιώνος. Του Γεωργιάδη το Πεντηκοστάριο είναι το τελευταίο έργο του και το μοναδικό που δεν έχω δει. Έχει και ο Νικολαΐδης, ούτε όμως αυτό το έχω μελετήσει. Αναμένουμε την έκδοση Πεντηκοσταρίου της Πατριαρχικής Παραδόσεως που, απ' ότι ξέρω, ανέλαβε ο Παϊκόπουλος να βγάλει και το επεξεργάζονται εδώ και κάποια χρόνια, με θέσεις καταγεγραμμένες από Πρίγγο, Στανίτσα κλπ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Επειδή αναφέρθηκε και η συλλογή του Πρωγάκη στα ''πειραγμένα'', αν μπορεί κάποιος ας με διαφωτίσει περισσότερο:
Και τα τρία βιβλία της συλλογής τα είχα αγοράσει το '99. Από ποιο έτος έγινε το ''πείραγμα'';
Ναι, στα τα βιβλία του Πρίγγου έχω δει τις αλλαγές και λυπάμαι βαθύτατα...

Τα πειραγμένα είναι σε μεγάλο μέγεθος και όχι Α5. Στη σελίδα αυτή βλέπετε και τις δυο εκδόσεις. Στην πειραγμένη έχει και τις πρώτες σελίδες, τις οποίες μπορείτε να συγκρίνετε με αυτές των βιβλίων σας.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Συγνώμη εδώ έχουν γίνει μάχες τρόπον τινά πως το πατριαρχικό ψάλσιμο είναι το πιο σωστό απ' όλα το πιο κοντά στην παράδοση κλπ κλπ. Και τώρα μαθαίνουμε πως το πατριαρχικό ψάλσιμο έχει άλλα βιβλία όχι τα κλασσικά!!!
.....
Χρειάζεται να γράψω περισσότερα;
.....
Σχετικά με την ερώτηση τώρα, η απάντησή μου είναι πως το καλύτερα φιλοπατριαρχικά, φιλοαρχιεπισκοπικά φιλομητροπολητικά και οιουδήποτε είδους ψαλτικά βιβλία είναι τα κλασσικά. Δηλαδή το Αναστασιματάριον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου, η Μουσική Πανδέκτη Ιωάννου Λαμπαδαρίου, Στεφάνου Α΄ Δομεστίκου με τους τέσσερις τόμους, εσπερινός, όρθρος, θ. λειτουργία, μαθηματάριον, η Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου με τους τρείς τόμους για τα δοξαστικά και ιδιόμελα και προσόμοια και απολυτίκιοθεοτοκία όλης της εκκλησιαστικής χρονιάς, με τριώδιο μ. εβδομάδα, πεντηκοστάριο το Ειρμολόγιον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου για όλες τις καταβασίες και το σύνολο σχεδόν των ειρμών των κανόνων, καθώς επίσης και άλλους κανόνες αλλά και προσόμοια. Όλα αυτά τα βιβλία που ανέφερα είναι χιλιάδες σελίδες. Καλύπτουν οτιδήποτε χρειάζεται ο ψάλτης για οποιαδήποτε ακολουθία. Για τα δεδομένα τα σημερινά όχι μόνο φτάνουν και περισσεύουν, αλλά μια και δύο ζωές δε φτάνουν για να μπορεί κάποιος να τα ψάλλει όλα αυτά αφού προηγουμένως τα έχει μελετήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορεί να τα ερμηνεύει σύμφωνα με την ψαλτική μας παράδοση. Για μουσικά κείμενα που έχουν τελευταία προστεθεί στη λειτουργική πράξη, υπάρχουν οι συνθέσεις του καθηγητή Ιωάννη Αρβανίτη. Έχει συμπληρώσει επάξια πολλά τέτοια κενά.

Υπάρχουν ασφαλώς και επιπλέον βιβλία όπως το δοξαστάριο του Πέτρου και άλλα παρόμοια απλά δεν είναι τόσο ολοκληρωμένα για κάποιον που θα ήθελε να έχει όσο γίνεται λιγότερα βιβλία με όσο το δυνατό περισσότερο ψαλτικό υλικό για τα πάντα. Έτσι για να μη μπερδεύεσαι με περισσότερα σου γράφω τα βασικά και τα πραγματικά φιλοπατριαρχικά. Οτιδήποτε άλλο λοιπόν πέραν των κλασσικών μελοποιών και βιβλίων, όσο παραδοσιακό κι αν προβάλλεται, υπάρχει κίνδυνος να αλλοιώνει την παράδοση. Μια παράδοση ψαλτική που δε μετρά ασφαλώς από τα χρόνια του Κ. Πρίγγου ή του Ι. Ναυπλιώτη, αλλά αιώνες πιο πριν.
Είναι κρίμα να γράφονται αυτά που γράφονται εδώ από μέλη που.... τέλος πάντων. Εύχομαι να έχω κάνει εγώ λάθος στην κατανόηση των μηνυμάτων τους.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Εύχομαι να έχω κάνει εγώ λάθος στην κατανόηση των μηνυμάτων τους.

Η ευχή σου πραγματοποιήθηκε! :)

(Μήπως δεν τα διάβασες τα μηνύματα από την αρχή;)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συγνώμη εδώ έχουν γίνει μάχες τρόπον τινά πως το πατριαρχικό ψάλσιμο είναι το πιο σωστό απ' όλα το πιο κοντά στην παράδοση κλπ κλπ. Και τώρα μαθαίνουμε πως το πατριαρχικό ψάλσιμο έχει άλλα βιβλία όχι τα κλασσικά!!!
.....
Χρειάζεται να γράψω περισσότερα;
.....
Σχετικά με την ερώτηση τώρα, η απάντησή μου είναι πως το καλύτερα φιλοπατριαρχικά, φιλοαρχιεπισκοπικά φιλομητροπολητικά και οιουδήποτε είδους ψαλτικά βιβλία είναι τα κλασσικά. Δηλαδή το Αναστασιματάριον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου, η Μουσική Πανδέκτη Ιωάννου Λαμπαδαρίου, Στεφάνου Α΄ Δομεστίκου με τους τέσσερις τόμους, εσπερινός, όρθρος, θ. λειτουργία, μαθηματάριον, η Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου με τους τρείς τόμους για τα δοξαστικά και ιδιόμελα και προσόμοια και απολυτίκιοθεοτοκία όλης της εκκλησιαστικής χρονιάς, με τριώδιο μ. εβδομάδα, πεντηκοστάριο το Ειρμολόγιον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου για όλες τις καταβασίες και το σύνολο σχεδόν των ειρμών των κανόνων, καθώς επίσης και άλλους κανόνες αλλά και προσόμοια. Όλα αυτά τα βιβλία που ανέφερα είναι χιλιάδες σελίδες. Καλύπτουν οτιδήποτε χρειάζεται ο ψάλτης για οποιαδήποτε ακολουθία. Για τα δεδομένα τα σημερινά όχι μόνο φτάνουν και περισσεύουν, αλλά μια και δύο ζωές δε φτάνουν για να μπορεί κάποιος να τα ψάλλει όλα αυτά αφού προηγουμένως τα έχει μελετήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορεί να τα ερμηνεύει σύμφωνα με την ψαλτική μας παράδοση. Για μουσικά κείμενα που έχουν τελευταία προστεθεί στη λειτουργική πράξη, υπάρχουν οι συνθέσεις του καθηγητή Ιωάννη Αρβανίτη. Έχει συμπληρώσει επάξια πολλά τέτοια κενά.

Υπάρχουν ασφαλώς και επιπλέον βιβλία όπως το δοξαστάριο του Πέτρου και άλλα παρόμοια απλά δεν είναι τόσο ολοκληρωμένα για κάποιον που θα ήθελε να έχει όσο γίνεται λιγότερα βιβλία με όσο το δυνατό περισσότερο ψαλτικό υλικό για τα πάντα. Έτσι για να μη μπερδεύεσαι με περισσότερα σου γράφω τα βασικά και τα πραγματικά φιλοπατριαρχικά. Οτιδήποτε άλλο λοιπόν πέραν των κλασσικών μελοποιών και βιβλίων, όσο παραδοσιακό κι αν προβάλλεται, υπάρχει κίνδυνος να αλλοιώνει την παράδοση. Μια παράδοση ψαλτική που δε μετρά ασφαλώς από τα χρόνια του Κ. Πρίγγου ή του Ι. Ναυπλιώτη, αλλά αιώνες πιο πριν.
Είναι κρίμα να γράφονται αυτά που γράφονται εδώ από μέλη που.... τέλος πάντων. Εύχομαι να έχω κάνει εγώ λάθος στην κατανόηση των μηνυμάτων τους.

Ἄν νομίζεις πὼς μόνο τὸ βιβλίο κάνει τὸν ψάλτη νὰ ψάλει κλασικά, πλανᾶσαι ...

Καὶ ἡ γνωστὴ Σχολὴ προωθεῖ τὰ κλασικὰ βιβλία, ἀλλὰ μόνο κλασικὸ ψάλσιμο δὲν ἔχει στὸ ἄκουσμα. Ἑκτὸς κι ἄν ἀκολουθοῦν τὴν «ψαλτικὴ» τοῦ 10ου αἰῶνος ...:rolleyes:

Ἄλλοι πάλι ψάλλουν ἀπὸ Στανίτσα ἤ Πρίγγο ἤ Νικολαΐδη καὶ οποιος παρακολουθεῖ ἀπὸ κλασικὸ βιβλίο κι ἔχει ἀκούσματα δὲν ἔχει κανένα πρόβλημα ...

Πρόβλημα ἔχουν μόνο ὅσοι θέτουν ἑαυτοὺς ἑκτὸς παραδόσεως, ὅσοι νεωτερίζουν κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ὁρολογία ... εἴτε ἀνατρέχοντας στὸν 10ο αἰώνα ...:rolleyes: εἶτε θεωρῶντας τὴν τρίφωνη ... ὁπερέτα καὶ τὰ σονέτα ... παράδοση ...:eek:
 

agis panas

Παλαιόθεν φίλος


Ἄν νομίζεις πὼς μόνο τὸ βιβλίο κάνει τὸν ψάλτη νὰ ψάλει κλασικά, πλανᾶσαι ...

Καὶ ἡ γνωστὴ Σχολὴ προωθεῖ τὰ κλασικὰ βιβλία, ἀλλὰ μόνο κλασικὸ ψάλσιμο δὲν ἔχει στὸ ἄκουσμα. Ἑκτὸς κι ἄν ἀκολουθοῦν τὴν «ψαλτικὴ» τοῦ 10ου αἰῶνος ...:rolleyes:

Ἄλλοι πάλι ψάλλουν ἀπὸ Στανίτσα ἤ Πρίγγο ἤ Νικολαΐδη καὶ οποιος παρακολουθεῖ ἀπὸ κλασικὸ βιβλίο κι ἔχει ἀκούσματα δὲν ἔχει κανένα πρόβλημα ...

Πρόβλημα ἔχουν μόνο ὅσοι θέτουν ἑαυτοὺς ἑκτὸς παραδόσεως, ὅσοι νεωτερίζουν κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ὁρολογία ... εἴτε ἀνατρέχοντας στὸν 10ο αἰώνα ...:rolleyes: εἶτε θεωρῶντας τὴν τρίφωνη ... ὁπερέτα καὶ τὰ σονέτα ... παράδοση ...:eek:

Ορίστε μία ψύχραιμη και ώριμη άποψη.Που με πέντε προτάσεις ξεκαθαρίζει πολλά πράγματα.
Το βιβλίο από μόνο του δεν κάνει τον ψάλτη.Αλλά πολλά άλλα.
Ετσι γιά να καταλαβαίνουμε και να καταλαβαινόμαστε.
Α-Π
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Η ευχή σου πραγματοποιήθηκε! :)

(Μήπως δεν τα διάβασες τα μηνύματα από την αρχή;)

Ακριβώς επειδή τα διάβασα και τέθηκε θέμα κατανόησης το έγραψα αυτό.



Ἄν νομίζεις πὼς μόνο τὸ βιβλίο κάνει τὸν ψάλτη νὰ ψάλει κλασικά, πλανᾶσαι ...

Καὶ ἡ γνωστὴ Σχολὴ προωθεῖ τὰ κλασικὰ βιβλία, ἀλλὰ μόνο κλασικὸ ψάλσιμο δὲν ἔχει στὸ ἄκουσμα. Ἑκτὸς κι ἄν ἀκολουθοῦν τὴν «ψαλτικὴ» τοῦ 10ου αἰῶνος ...:rolleyes:

Ἄλλοι πάλι ψάλλουν ἀπὸ Στανίτσα ἤ Πρίγγο ἤ Νικολαΐδη καὶ οποιος παρακολουθεῖ ἀπὸ κλασικὸ βιβλίο κι ἔχει ἀκούσματα δὲν ἔχει κανένα πρόβλημα ...

Πρόβλημα ἔχουν μόνο ὅσοι θέτουν ἑαυτοὺς ἑκτὸς παραδόσεως, ὅσοι νεωτερίζουν κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ὁρολογία ... εἴτε ἀνατρέχοντας στὸν 10ο αἰώνα ...:rolleyes: εἶτε θεωρῶντας τὴν τρίφωνη ... ὁπερέτα καὶ τὰ σονέτα ... παράδοση ...:eek:

Αδελφέ συγνώμη τώρα, αλλά γιατί μιλάς για πράγματα που δεν έθιξα;
Ποιος είπε πως μόνο το βιβλίο κάνει τον ψάλτη; Αυτό κατάλαβες εσύ;
Κάποιος έκανε μια ερώτηση για φιλοπατριαρχικά βιβλία και έγραψα τη γνώμη μου σχετικά με αυτή την ερώτηση και με τα μηνύματα που προηγήθηκαν του δικού μου. Εάν το βιβλίο κάνει τον ψάλτη ή όχι είναι άλλο θέμα που τουλάχιστον από μένα ούτε από το μυαλό μου πέρασε.
Μετά πάλι ανοίγεις άλλο θέμα και για γνωστές και άγνωστες σχολές.
Έτσι θα συζητήσουμε τώρα;
Λέω διάφορα μπερδεύω τη συζήτηση και όλα ωραία και καλά.
Αν εσένα σ' ευχαριστεί αυτό και πιστεύεις πως αυτός ο τρόπος βοηθά στο να προωθηθεί αυτό που εσύ πιστεύεις για σωστό, τότε να μας το πεις τουλάχιστον από σεβασμό προς τους συμφορουμίτες σου.
Να είσαι καλά.
 
E

emakris

Guest
Ψάχνω βιβλία για τους φιλοπατριαρχικούς.
Και εγώ για τους... εξαρχικούς! Να δούμε τι άλλο θα ακούσουμε ακόμα...
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ο άνθρωπος ζήτησε μια πληροφορία.

Η ερώτησή του, κατ' εμέ ήταν σαφής.

Του δόθηκε απάντηση, κατά δύναμιν.

Τώρα, το τι σημαίνει "φιλοπατριαρχικοί"....

(το γνωρίζουμε όλοι, ασχέτως αν κάποιοι είμαστε, και κάποιοι δεν είμαστε "φιλοπατριαρχικοί")

το αν οι πατριαρχικοί πρέπει ή δεν πρέπει να χρησιμοποιούν κλασικά βιβλία....

το ποια είναι τα κλασικά βιβλία.....

το αν πρέπει να χρησιμοποιούμε αυτά ή κάποια άλλα...

το αν σε προσέβαλα - με προσέβαλες, σου πα - μου πες....

Έχουν συζητηθεί στο παρελθόν. Και βεβαίως είναι εκτός θέματος.

Αναμενόμενο ίσως ότι θα "ενοχληθούν" κάποιοι με την ερώτηση, πολύ περισσότερο με τις απαντήσεις.

Αλλά ίσως καλύτερο θα ήταν να μείνουμε στο θέμα.

Με συγχωρείτε που αναλαμβάνω (αυθαίρετα) ρόλο συντονιστή.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ακριβώς επειδή τα διάβασα και τέθηκε θέμα κατανόησης το έγραψα αυτό.



Αδελφέ συγνώμη τώρα, αλλά γιατί μιλάς για πράγματα που δεν έθιξα;
Ποιος είπε πως μόνο το βιβλίο κάνει τον ψάλτη; Αυτό κατάλαβες εσύ;
Κάποιος έκανε μια ερώτηση για φιλοπατριαρχικά βιβλία και έγραψα τη γνώμη μου σχετικά με αυτή την ερώτηση και με τα μηνύματα που προηγήθηκαν του δικού μου. Εάν το βιβλίο κάνει τον ψάλτη ή όχι είναι άλλο θέμα που τουλάχιστον από μένα ούτε από το μυαλό μου πέρασε.
Μετά πάλι ανοίγεις άλλο θέμα και για γνωστές και άγνωστες σχολές.
Έτσι θα συζητήσουμε τώρα;
Λέω διάφορα μπερδεύω τη συζήτηση και όλα ωραία και καλά.
Αν εσένα σ' ευχαριστεί αυτό και πιστεύεις πως αυτός ο
τρόπος βοηθά στο να προωθηθεί αυτό που εσύ πιστεύεις για σωστό, τότε να μας το πεις τουλάχιστον από σεβασμό προς τους συμφορουμίτες σου.
Να είσαι καλά.

Τὸ ποιὸς μπέρδεψε τὶ καὶ ποιοὺς στην κουβέντα καὶ γιατὶ, εἶνια εὔκολα ἀντιληπτό.

Γιὰ νὰ μὴν λοιπὸν ψάχνουμε στὰ σκοτεινὰ διευκρίνισα τὰ μὴ λεχθέντα, ἔδωσα καὶ τὸ πιὸ χτυπητὸ παράδειγμα πρὸς ἀποφυγὴν καὶ ... ὅλα καλά (dum spiro spero ... φυσικά).

Περί τοῦ Τρόπου δὲν ἀσχολοῦμαι, δὲν εἶμαι θιασώτης του, χαράζω δική μου πορεία.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Αφού είσαι τόσο σίγουρος πως έγραψες το σωστό και μπορείς να διακρίνεις και τα μη λεχθέντα τότε δε μπορώ να σου πω κάτι άλλο. :( να'σαι καλά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αφού είσαι τόσο σίγουρος πως έγραψες το σωστό και μπορείς να διακρίνεις και τα μη λεχθέντα τότε δε μπορώ να σου πω κάτι άλλο. :( να'σαι καλά.

Βουλωμένο ... γράμμα διαβάζω ...:D:D:D:D
 

Attachments

  • images.jpg
    images.jpg
    7.5 KB · Views: 209

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Συγνώμη εδώ έχουν γίνει μάχες τρόπον τινά πως το πατριαρχικό ψάλσιμο είναι το πιο σωστό απ' όλα το πιο κοντά στην παράδοση κλπ κλπ. Και τώρα μαθαίνουμε πως το πατριαρχικό ψάλσιμο έχει άλλα βιβλία όχι τα κλασσικά!!!
.....
Χρειάζεται να γράψω περισσότερα;
.....
Σχετικά με την ερώτηση τώρα, η απάντησή μου είναι πως το καλύτερα φιλοπατριαρχικά, φιλοαρχιεπισκοπικά φιλομητροπολητικά και οιουδήποτε είδους ψαλτικά βιβλία είναι τα κλασσικά. Δηλαδή το Αναστασιματάριον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου, η Μουσική Πανδέκτη Ιωάννου Λαμπαδαρίου, Στεφάνου Α΄ Δομεστίκου με τους τέσσερις τόμους, εσπερινός, όρθρος, θ. λειτουργία, μαθηματάριον, η Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου με τους τρείς τόμους για τα δοξαστικά και ιδιόμελα και προσόμοια και απολυτίκιοθεοτοκία όλης της εκκλησιαστικής χρονιάς, με τριώδιο μ. εβδομάδα, πεντηκοστάριο το Ειρμολόγιον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου για όλες τις καταβασίες και το σύνολο σχεδόν των ειρμών των κανόνων, καθώς επίσης και άλλους κανόνες αλλά και προσόμοια. Όλα αυτά τα βιβλία που ανέφερα είναι χιλιάδες σελίδες. Καλύπτουν οτιδήποτε χρειάζεται ο ψάλτης για οποιαδήποτε ακολουθία. Για τα δεδομένα τα σημερινά όχι μόνο φτάνουν και περισσεύουν, αλλά μια και δύο ζωές δε φτάνουν για να μπορεί κάποιος να τα ψάλλει όλα αυτά αφού προηγουμένως τα έχει μελετήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορεί να τα ερμηνεύει σύμφωνα με την ψαλτική μας παράδοση. Για μουσικά κείμενα που έχουν τελευταία προστεθεί στη λειτουργική πράξη, υπάρχουν οι συνθέσεις του καθηγητή Ιωάννη Αρβανίτη. Έχει συμπληρώσει επάξια πολλά τέτοια κενά.

Υπάρχουν ασφαλώς και επιπλέον βιβλία όπως το δοξαστάριο του Πέτρου και άλλα παρόμοια απλά δεν είναι τόσο ολοκληρωμένα για κάποιον που θα ήθελε να έχει όσο γίνεται λιγότερα βιβλία με όσο το δυνατό περισσότερο ψαλτικό υλικό για τα πάντα. Έτσι για να μη μπερδεύεσαι με περισσότερα σου γράφω τα βασικά και τα πραγματικά φιλοπατριαρχικά. Οτιδήποτε άλλο λοιπόν πέραν των κλασσικών μελοποιών και βιβλίων, όσο παραδοσιακό κι αν προβάλλεται, υπάρχει κίνδυνος να αλλοιώνει την παράδοση. Μια παράδοση ψαλτική που δε μετρά ασφαλώς από τα χρόνια του Κ. Πρίγγου ή του Ι. Ναυπλιώτη, αλλά αιώνες πιο πριν.
Είναι κρίμα να γράφονται αυτά που γράφονται εδώ από μέλη που.... τέλος πάντων. Εύχομαι να έχω κάνει εγώ λάθος στην κατανόηση των μηνυμάτων τους.
Το ότι ο καθένας ακολουθεί το δρόμο που θεωρεί ο ίδιος παραδοσιακότερο δε σημαίνει ότι πρέπει ντε και καλά να βαπτιστεί πατριαρχικός. Συνεπώς, σεβαστές μεν οι συνθέσις του κ. Αρβανίτη, μες στον Πατριαρχικό Ναό, όμως, δεν ψάλλονται μαθήματα μη πατριαρχικών πρωτοψαλτών πλην του Κρητός και του Χουρμουζίου (κατά τη μαρτυρία του κ. Παπαμανωλάκη). Ακόμη, γιατί πρέπει να απορρίψουμε το γεγονός ότι η παράδοση είναι ζώσα, με διαρκή ζύμωση των θέσεων προς το εκφραστικότερον, και να εμμείνουμε στις πρώτες εκδόσεις του Αναστασιματαρίου και του Στιχηραρίου, τις οποίες ουδέποτε ακούσαμε να εκτελούνται επακριβώς από τους διακονούντες τα πατριαρχικά αναλόγια; Μιας και αναφέρεται, πάντως, από πολλούς ο Στέφανος, δεν μπορώ να συμφωνήσω μαζί τους. Όταν δεν αντιγράφει τα Ιδιόμελα του Εμμανουήλ και τα Δοξαστικά του Πέτρου, που υπάρχουν και σε άλλες εκδόσεις, γράφει συνθέσεις στριφνές που δύσκολα να ψάλλονταν από Πατριαρχικούς, καθώς δεν έχουν θέσεις κλασικές.
Περί Πανδέκτης δεν μπορώ να διαφωνήσω. Ο Πρωγάκης είναι βιβλίο ρεπερτορίου, έχει εκλογή των επικρατέστερων συνθέσεων. Κανείς δε δεσμεύει τον ψάλτη να χρησιμοποιήσει άλλες συνθέσεις από την Πανδέκτη. Η Πανδέκτη, όμως, κατέγραφε παράδοση ηλικίας 80-90 χρόνων, όχι παλαιότερους συνθέτες. Εμείς γιατί πρέπει να απορρίψουμε τους συνθέτες του 20 αιώνος περιοριζόμενοι στο συνθετικό έργο των προ του 1850 Πρωτοψαλτών, τη στιγμή μάλιστα που η έκταση των συνθέσεων των συγχρόνων ανταποκρίνεται καλύτερα στις λειτουργικές μας ανάγκες;
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Το ότι ο καθένας ακολουθεί το δρόμο που θεωρεί ο ίδιος παραδοσιακότερο δε σημαίνει ότι πρέπει ντε και καλά να βαπτιστεί πατριαρχικός. Συνεπώς, σεβαστές μεν οι συνθέσις του κ. Αρβανίτη, μες στον Πατριαρχικό Ναό, όμως, δεν ψάλλονται μαθήματα μη πατριαρχικών πρωτοψαλτών πλην του Κρητός και του Χουρμουζίου (κατά τη μαρτυρία του κ. Παπαμανωλάκη). Ακόμη, γιατί πρέπει να απορρίψουμε το γεγονός ότι η παράδοση είναι ζώσα, με διαρκή ζύμωση των θέσεων προς το εκφραστικότερον, και να εμμείνουμε στις πρώτες εκδόσεις του Αναστασιματαρίου και του Στιχηραρίου, τις οποίες ουδέποτε ακούσαμε να εκτελούνται επακριβώς από τους διακονούντες τα πατριαρχικά αναλόγια; Μιας και αναφέρεται, πάντως, από πολλούς ο Στέφανος, δεν μπορώ να συμφωνήσω μαζί τους. Όταν δεν αντιγράφει τα Ιδιόμελα του Εμμανουήλ και τα Δοξαστικά του Πέτρου, που υπάρχουν και σε άλλες εκδόσεις, γράφει συνθέσεις στριφνές που δύσκολα να ψάλλονταν από Πατριαρχικούς, καθώς δεν έχουν θέσεις κλασικές.
Περί Πανδέκτης δεν μπορώ να διαφωνήσω. Ο Πρωγάκης είναι βιβλίο ρεπερτορίου, έχει εκλογή των επικρατέστερων συνθέσεων. Κανείς δε δεσμεύει τον ψάλτη να χρησιμοποιήσει άλλες συνθέσεις από την Πανδέκτη. Η Πανδέκτη, όμως, κατέγραφε παράδοση ηλικίας 80-90 χρόνων, όχι παλαιότερους συνθέτες. Εμείς γιατί πρέπει να απορρίψουμε τους συνθέτες του 20 αιώνος περιοριζόμενοι στο συνθετικό έργο των προ του 1850 Πρωτοψαλτών, τη στιγμή μάλιστα που η έκταση των συνθέσεων των συγχρόνων ανταποκρίνεται καλύτερα στις λειτουργικές μας ανάγκες;

Mε αυτο:"τη στιγμή μάλιστα που η έκταση των συνθέσεων των συγχρόνων ανταποκρίνεται καλύτερα στις λειτουργικές μας ανάγκες;" τι ακριβως εννοειτε???
__________________
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Mε αυτο:"τη στιγμή μάλιστα που η έκταση των συνθέσεων των συγχρόνων ανταποκρίνεται καλύτερα στις λειτουργικές μας ανάγκες;" τι ακριβως εννοειτε???
Ότι οι περισσότερες σειρές Χερουβικών που έχει η Πανδέκτη έχουν μέλη πολύ μεγάλα σε έκταση για τα σύγχρονα δεδομένα. Το ίδιο συμβαίνει και με κάποια «Αινείτε».
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Αν μου επιτρέπεις....να σου πω, αντί του Γιάννη.

Χερουβικό.
Τότε, στο Πατριαρχείο 15+ λεπτά (τις Κυριακές).
Τώρα ~3 λεπτά.

Τα "της εβδομάδος" είναι εξαίρετα, πάντα αυτά λέω, ωστόσο δεν τα έχω τελειώσει ποτέ (μαζί με το "Ως τον Βασιλέα". Βάζεις ένα του Ταλιαδώρου που κρατάει 3-5 λεπτά και καθάρισες.

Κοινωνικό.
Τότε, ~ 10 λεπτά.
Τώρα 1 λεπτό, κήρυγμα 15 λεπτά, μετα φόβου, και κατευθείαν σώσον ο Θεός τον λαόν σου, σύνολο 1 λεπτό (δεν κάνουν έτσι όλοι οι ιερείς, ευτυχώς).

Τα σύντομα του Πέτρου είναι εξαίρετα, ωστόσο αν ο ιερέας σου κάνει αυτό που περιγράφω παραπάνω....βάλε καλύτερα ένα μονόλεπτο Αινείτε του Σακελλαρίδη(!) και καθάρισες.

Θα μπορούσε να πάει μακριά η λίστα, ωστόσο, για να την συντομεύσουμε ας τελειώσουμε με....

Τους αναβαθμούς. Ο Πέτρος έγραψε τους στιχηραρικούς, κρατάνε κανα 10 λεπτο. Σήμερα αν τους πεις έτσι θα ψάχνεις για ψαλτήρι. Το ίδιο ισχύει και για τις στιχηραρικές Τιμιωτέρες, οι οποίες βέβαια υπάρχουν και σύντομες ούτως η άλλως στο σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου, οπότε εντάξει.

Μια λύση, που εγώ κάνω, είναι να επιμένω ΚΛΑΣΙΚΑ, όντας όμως προετοιμασμένος, δλδ να κόβω από δω κ από κει σε κατάλληλα σημεία, προκειμένου να ακουστεί ένα όσο το δυνατόν ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, χωρίς να ακούγομαι σαν να ψάλλω με fast forward.

Άλλος όμως....είπαμε....βάζει ένα νεώτερο, συντομότερο μάθημα...και καθάρισε. Κακό είναι; Όλα γράφτηκαν με βάση τις ισχύουσες λειτουργικές ανάγκες και πρακτικές.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αν μου επιτρέπεις....να σου πω, αντί του Γιάννη.

Χερουβικό.
Τότε, στο Πατριαρχείο 15+ λεπτά (τις Κυριακές).
Τώρα ~3 λεπτά.

Τα "της εβδομάδος" είναι εξαίρετα, πάντα αυτά λέω, ωστόσο δεν τα έχω τελειώσει ποτέ (μαζί με το "Ως τον Βασιλέα". Βάζεις ένα του Ταλιαδώρου που κρατάει 3-5 λεπτά και καθάρισες.

Κοινωνικό.
Τότε, ~ 10 λεπτά.
Τώρα 1 λεπτό, κήρυγμα 15 λεπτά, μετα φόβου, και κατευθείαν σώσον ο Θεός τον λαόν σου, σύνολο 1 λεπτό (δεν κάνουν έτσι όλοι οι ιερείς, ευτυχώς).

Τα σύντομα του Πέτρου είναι εξαίρετα, ωστόσο αν ο ιερέας σου κάνει αυτό που περιγράφω παραπάνω....βάλε καλύτερα ένα μονόλεπτο Αινείτε του Σακελλαρίδη(!) και καθάρισες.

Θα μπορούσε να πάει μακριά η λίστα, ωστόσο, για να την συντομεύσουμε ας τελειώσουμε με....

Τους αναβαθμούς. Ο Πέτρος έγραψε τους στιχηραρικούς, κρατάνε κανα 10 λεπτο. Σήμερα αν τους πεις έτσι θα ψάχνεις για ψαλτήρι. Το ίδιο ισχύει και για τις στιχηραρικές Τιμιωτέρες, οι οποίες βέβαια υπάρχουν και σύντομες ούτως η άλλως στο σύντομο Αναστασιματάριο του Πέτρου, οπότε εντάξει.

Μια λύση, που εγώ κάνω, είναι να επιμένω ΚΛΑΣΙΚΑ, όντας όμως προετοιμασμένος, δλδ να κόβω από δω κ από κει σε κατάλληλα σημεία, προκειμένου να ακουστεί ένα όσο το δυνατόν ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, χωρίς να ακούγομαι σαν να ψάλλω με fast forward.

Άλλος όμως....είπαμε....βάζει ένα νεώτερο, συντομότερο μάθημα...και καθάρισε. Κακό είναι; Όλα γράφτηκαν με βάση τις ισχύουσες λειτουργικές ανάγκες και πρακτικές.

Διαφωνῶ. Ἄν ἐξαιρέσεις τὴ Θ. Λειτουργία ὅπου ὁ καθείς κάνει ὅ,τι θέλει (δυστυχῶς), στὶς ὑπόλοιπες ἀκολουθίες γιατὶ δὲ μπορει νὰ χρησιμοποιηθεῖ τὸ Ἀναστασιματάριο τοῦ Πέτρου ἤ τοῦ Ἀντωνίου ἤ τὸ Δοξαστάριο τοῦ Πέτρου ἤ τὰ ἰδιόμελα τοῦ Μανουήλ καὶ νὰ συμπληρωνουμε ὅ,τι λείπει ἀπὸ νεότερες συνθέσεις;
Φυσικὰ ὅταν οἱ νεότερες συνθέσεις ἀποτελοῦν πιστὲς ἀναλύσεις των παλαιῶν δὲν ὑπάρχει πρόβλημα, ἐφ' ὅσον κάποιος δὲν γνωρίζει τὸ πατριαρχικὸ ὕφος καὶ προσπαθεῖ νὰ τὸ μάθει.

Τὸ Ἀναστασιματάριο τοῦ Πέτρου δὲν ἔχει στιχηραρικοὺς ἀναβαθμοὺς ἤ τιμιωτέρες, μιὰ χαρὰ τὰ λέει.

Ἀλλὰ κὰι γιὰ τὴ λειτουργία τὴς ἑβδομάδος μιὰ χαρὰ εἶναι, ἀρκεῖ νὰ λέγονται σὲ χρόνο πραγματικὰ ἀργοσύντομο καὶ ὄχι «σιγὰ πᾶν' τὰ ζά» μὲ ὀγκωδέστατα Τριάδι σὲ βάρος τοῦ ὑπολοίπου χερουβικοῦ ἤ πολὺ ἀργὰ Ἄξιὸν ἐστιν ἀντὶ τῶν μετρημένων παλαιῶν. Ὅλα γίνονται ἀρκεῖ νὰ θέλουμε καὶ νὰ μὴν ἐπηρεαζόμαστε ἀπὸ χοτζάδες καὶ τενόρους τῆν ὥρα τῆς δουλειᾶς.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Η προφορική παράδοση δε μας δίνει μόνο μέλη, μας διδάσκει και πώς ψάλλονται. Και στο Χερουβικό, αν δεν το ψάλλεις με τους απαραίτητους καλλωπισμούς, τον αργό χρόνο που σε αφήνει το περιθώριο να αναδείξεις την εκφραστικότητα των θέσεων κλπ, δεν το ψάλλεις παραδοσιακά. Παράδοση δεν είναι να βάλω ένα αρχαίο μάθημα μπροστά μου και να το λέω σα να μου βάλανε νέφτι... Και, φυσικά, ο Μιχάλης αναφέρεται στα μέλη της Λειτουργίας, όπως κι εγώ το διευκρύνισα. Φυσικά και έκανε ο καθένας ό,τι ήθελε, αλλιώς η παράδοση θα ήταν νεκρή. Το θέμα είναι, «αυτό που ήθελε» εδράζει στα παραδεδομένα ή είναι αυθαίρετο;

Σχετικά με το Αναστασιματάριο του Πέτρου, τοποθετήθηκα και παραπάνω. Μια χαρά είναι του Πέτρου, αφού αποτελεί τη βάση της σημερινής ψαλτικής, πάνω στην οποία κτίστηκαν οι ερμηνείες που ακούμε σήμερα στο Πατριαρχείο. Αυτό προσπάθησε να εξηγήσει και ο Βουδούρης, εντάσσοντας όμως και το ζωντανό τρόπο ερμηνείας του Ναυπλιώτου. Σε αυτό πατάει και ο Πρίγγος για να μας δώσει τις γραμμές όπως ψάλλονται, αφαιρώντας τις καινοτομίες του Ιωάννου, του Χουρμουζίου κ.α. και προσφέροντάς μας τα μέλη μεγαλόπρεπα, ναι μεν εδρασμένα στον Πέτρο, όμως με έναν άλλο τονισμό και χωρίς κάποιες περιττές ουρές μέσα στο κείμενο χάριν της καλύτερης έκφρασης του λόγου του κειμένου. Αυτές τις ουρές αφαιρεί και στο Δοξαστάριό του. Αυτές τις ουρές αφαιρούν και οι μεταγενέστεροι από τα Ειρμολόγια του Πέτρου και του Ιωάννου καταγράφοντας τη ζώσα παράδοση. Είναι πιο κοντά τα έργα των συγχρόνων πατριαρχικών σε αυτό που διέσωσε η πατριαρχική παράδοση μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα που έχουμε ηχογραφήσεις από ότι οι πρώτες εκδόσεις. Γιατί πρέπει απαραιτήτως να απορρίψουμε αδιακρίτως τη ζώσα παράδοση για χάρη των πρώτων καταγραφών του 18ου αιώνος;
 
Top