π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Τό θέμα γενικεύεται. Παρά ταῦτα:
Ἀναφέρθηκε στή διδασκαλία καί στή χορική ἐκτέλεση, θέματα πού ἔχουμε συζητήσει.Στη μία περίπτωση κριτήριο είναι η κλασικότητα και με βάση αυτό αποδοκιμάζονται τα μη κλασικά μέλη (Καραμάνης) και οι υπερβολές στην έκφραση.
Ἀναφέρθηκε στήν ἁπλή ἐναρμόνιση, πού τηρεῖ. Μέχρι τρεῖς φωνές. Ἐπιτρεψέ μου νά σοῦ πῶ, πῶς δέν τό ξέρεις τό θέμα καί γενικεύεις, ὅπως ἔχει γίνει καί μέ ἄλλους ἄλλοτε.Στην περίπτωση της τετραφωνίας στη λειτουργία (όχι του αρμονίου, γιατί δηλώνει ότι το αποδοκιμάζει) κριτήριο γίνεται η αισθητική αποδοχή από το εκκλησίασμα (= τι αρέσει στον κόσμο και τον κατανύσσει).
Χρειαζόταν ενιαίο κριτήριο.
Γιά τήν ἐκκλησία! (τί σημαίνει ὅμως...)Νομίζω ότι η συζήτηση αυτή είναι καλή στο να καταδειχθεί πάλι το θέμα: η παράδοση για την παράδοση ή για την εκκλησία;
Σέ τί ποσοστό πιστεύεις ὅτι τηροῦνται αὐτά;Με άλλη διατύπωση: επιμένω στους "κλασικούς", επειδή είναι κλασικοί ή επειδή εκπέμπουν ένα εκκλησιαστικό ήθος και μάλιστα (ακόμα καλύτερα), επειδή εξέφρασαν και οριοθέτησαν ΕΚΕΙΝΟ το ψαλτικό ήθος που στην πράξη επιδοκίμασε, ευλόγησε και καθιέρωσε η εκκλησία και το οποίο έκτοτε μπορεί να χρησιμεύσει ως οδηγός για εμάς;
Μακάρι.Αν είναι το δεύτερο, τότε δεν μπορώ ταυτόχρονα να ακολουθώ το κριτήριο "τι αρέσει στον κόσμο και τον κατανύσσει". Πρέπει να εξακολουθώ με το εκκλησιαστικό κριτήριο. Και μακάρι να συμπέσουν.
Εἶναι καί φαίνεται. Ἀπό τήν ἀνάπτυξη μελωδιῶν, ἕως καί ἐξωεκκλησιαστικῶν, ὅπως ἀναφέρθηκε.Ούτε η λειτουργία είναι ιδιάζον είδος, πιο "λαϊκό" από τον Όρθρο και πιο ανοιχτό σε προσαρμογές για χάρη του κόσμου. Δεν χωρεί διχοτομία σε αυτά.
Ἡ λειτουργία ἦταν πάντα καί στό ᾀσματικό καί στό μοναχικό τυπικό. Ἀλλά εἶναι τοῦ ᾀσματικοῦ τυπικοῦ.
Συμφωνοῦμε. Μακάρι νά ἰσχύουν.Εν ολίγοις: η εκκλησιαστικότητα, όχι η όποια κλασικότητα, είναι που νοηματοδοτεί την παράδοση, κάνοντας την από πολιτιστική κληρονομιά ζώσα πνευματικότητα και από καλλιτεχνία τέχνη λειτουργική.
Συμπλήρωση ἐπί τοῦ θέματος: Ἐνδιαφέροντα ὅσα εἶπε γιά τά ἀργά μαθήματα καί τά τεριρέμ στόν τρισάγιο, πού κάποιοι νεόφυτοι... ταλαιπωροῦν τόν κόσμο... Οἱ παλαιοί (καί ἀπό ἄλλες ἄλλων μαρτυρίες) εἶχαν περισσότερη διάκριση, πού τείνει νά ἐκλείψει σήμερα...