Είχα σκοπό να κάνω μια μελέτη, τρόπον τινά, δηλαδή να παρουσιάσουμε με εξαιρετικά απλό τρόπο τα ανοιξαντάρια του Ραιδεστηνού, δείχνοντας πρώτα τα σημεία εκείνα όπου υπάρχουν φθορές, τι ακριβώς συμβαίνει και μετά εξηγώντας τα διαστήματα της κάθε αλλαγής να γράφουμε τους ανάλογους φθόγους και μετά αφού το ψάλλουμε παραλλαγή να το ψάλλουμε και κανονικά με μέλος.
Ο σκοπός που σκέφτηκα κάτι τέτοιο ήταν κυρίως για να εκπαιδευτώ πάνω στις φθορές που μόλις πρόσφατα κατανόησα τη λειτουργία τους, και αφετέρου να δείξω κάτι που ήθελα να βρω σε θεωρητικά και δεν είχα δει σε κανένα! ...
μέχρι που είδα το θεωρητικό του Αβραάμ Ευθυμιάδη και αναλύει τις φθορές και γενικότερα όλη τη λειτουργία τους ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που σκεφτόμουν να κάνω εδώ με τα ανοιξαντάρια του Ραιδεστηνού. Έτσι από τη μια χάρηκα και ωφελήθηκα διαβάζοντας όλες αυτές τις αναλύσεις που γράφει στο συγκεκριμένο κεφάλαιο, από την άλλη όμως μου έφυγε η διάθεση, καθώς είδα πως αυτό που είχα στο μυαλό μου και δε το έβρισκα πουθενά σε κανένα θεωρητικό, υπάρχει τελικά και υπέροχα γραμμένο και τόσο αναλυτικά που ο καθένας μπορεί να το καταλάβει.
Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζουν όσοι ενδιαφέρονται να ψάλλουν τα συγκεκριμένα ανοιξαντάρια, πως το συγκεκριμένο αρχειο που έχει αναρτηθεί εδώ, έχει τυπογραφικά λάθη, σε σημεία όμως που αν κανείς προσπαθήσει να το διαβάσει μόνος του και δε το γνωρίζει αποκλείεται να τα βγάλει πέρα. Ένα άλλο αρχείο πάλι των ανοιξανταρίων του Ραιδεστηνού, έχει αναρτηθεί στο psaltiri.οrg, και ενώ στην αρχή δείχνει τέλειο, ωστόσο προς το τέλος στον τελευταίο στίχο αν θυμάμαι καλά, έχει και εκεί παρόμοια τυπογραφικά λάθη, που δε βγαίνει με τίποτα ο στίχος. Λείπουν δηλαδή κάποιες φθορές. Υπάρχει βέβαια το χειρόγραφο του άρχοντα Δημητρίου Ιωαννίδη, ελάχιστα παραλλαγμένο ή καλύτερα γραμμένο με τον τρόπο που ψάλλεται.
Πάντως είναι κρίμα να βλέπεις τα ανοιξαντάρια του Φωκαέα σε χίλιες δυο συλλογές και παντού και τα του Ραιδεστηνού μόνο κάποια ελάχιστα αρχεία και αυτά με σημαντικά λάθη. Εύχομαι να είμαι λάθος, και να υπάρχουν και αλλού αναρτημένα οπότε όποιος έχει σύνδεσμο με σωστό αρχείο ας μας τον δείξει ή ας αναρτήσει εδώ κάποιο διορθωμένο από λάθη κείμενο.
Τέλος πάντων, εδώ παρουσιάζω ένα δείγμα αυτού που είχα σκοπό να κάνω. Ήθελα να αναρτήσω και εικόνα που να δείχνει τα διαστήματα τα χωρίς φθορά και αυτά με φθορά για να φανεί πιο εύκολα σε ποιο φθόγγο μεγαλώνει ή μικραίνει το διάστημα.
Παράδειγμα: Η πρώτη φθορά που συναντάμε είναι αυτή η διατονική του ΠΑ όπου αντί να πούμε:
Β 8 Γ 12 Δ 12 Κ 10 Ζ 8 Ν λέμε με την ίδια αντιστοιχία απλά αλλάζει μόνο το όνομα του φθόγγου: Ζ 8 Ν 12 Π 10 Β 8 Γ 12 Δ οπότε φαίνεται καθαρά πως το ΒΟΥ και περισσότερο το ΓΑ θα τα ψάλλουμε κάπως πιο χαμηλωμένα από ότι εάν δεν είχαμε φθορά.
Αλλά δε πειράζει. Όποιος θέλει μπορεί να αγοράσει το θεωρητικό του Αβραάμ Ευθυμιάδη και στο κεφάλαιο των φθορών θα του λυθούν οποιεσδήποτε απορίες μπορεί να έχει.
Από και πέρα εαν δεν αναρτήσει κανείς κάποιο αρχείο, ίσως να συνεχίσω και με τους υπόλοιπους στίχους μέχρι να ολοκληρωθεί η πλήρης ανάρτηση των ανοιξανταρίων, αν και φοβάμαι πως επειδή δεν έχω άνεση στο να δακτυλογραφώ μουσικά κείμενα, μπορεί το αποτέλεσμα αν είναι εξίσου προβληματικό
---- Επεξεργασία ----
Μολις αναρτηθηκαν ολοκληρα