Ευλογητάρια Βατοπαιδινά

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Ευλογητάρια σύντομα όπως ψάλλονται στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους. Προφορική παράδοση των παλαιών πατέρων της μονής την οποία κατέγραψαν οι νεώτεροι. Ηχητικό υπάρχει εδώ. Ψάλλουν οι πατέρες της μονής Βατοπαιδίου Ιωσήφ και Γερμανός (αγρυπνία Σταυροπροσκυνήσεως 2007).
 

Attachments

  • Ευλογητάρια Βατοπαιδινά.pdf
    1.8 MB · Views: 3,340
Ευλογητάρια σύντομα όπως ψάλλονται στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους. Προφορική παράδοση των παλαιών πατέρων της μονής την οποία κατέγραψαν οι νεώτεροι. Ηχητικό υπάρχει εδώ. Ψάλλουν οι πατέρες της μονής Βατοπαιδίου Ιωσήφ και Γερμανός (αγρυπνία Σταυροπροσκυνήσεως 2007).

Το μέλος είναι αργό ειρμολογικό και μοιάζει με του Πέτρου Λαμπαδαρίου (Ειρμολόγιον 1825)
Τελικά ο Πέτρος έγραψε...
αργά (στιχηραρικά),
αργά (ειρμολογικά),
σύντομα (ειρμολογικά);;;


Το άλλο που μπορούμε να σχολιάσουμε είναι η ψαλμωδία Αμώμου και Ευλογηταρίων την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως.
Η παράλειψη (και των δύο) ήταν κάτι που ποτέ δεν έβλεπα με ¨καλό μάτι¨ στο ΤΜΕ.
 
Last edited:
Ευλογητάρια σύντομα όπως ψάλλονται στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους. Προφορική παράδοση των παλαιών πατέρων της μονής την οποία κατέγραψαν οι νεώτεροι. Ηχητικό υπάρχει εδώ. Ψάλλουν οι πατέρες της μονής Βατοπαιδίου Ιωσήφ και Γερμανός (αγρυπνία Σταυροπροσκυνήσεως 2007).

Παναγίωτη, καλημέρα. Μήπως έχεις υπ' όψιν σου τα αργά ευλογητάρια που ψάλλει ο Βατοπαιδινός Χορός σε αυτή την εκτέλεση ( http://www.youtube.com/watch?v=a37ju22uIpY ), ή οποιοσδήποτε άλλος;; Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο είναι επείγον...!
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.:)
 
Παναγίωτη, καλημέρα. Μήπως έχεις υπ' όψιν σου τα αργά ευλογητάρια που ψάλλει ο Βατοπαιδινός Χορός σε αυτή την εκτέλεση ( http://www.youtube.com/watch?v=a37ju22uIpY ), ή οποιοσδήποτε άλλος;; Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο είναι επείγον...!
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.:)

Εάν είναι επείγον, να τα. Είπα να προφθάσω :)
 

Attachments

  • Βατοπαιδινά Ευλογητάρια.rar
    2.5 MB · Views: 340
Χίλια "ευχαριστώ" αν και καθυστερημένα...
Ήταν επείγον καθώς έχουμε αποφασίσει με τον πρωτοψάλτη μου να λέμε ένα τουλάχιστον αργό μάθημα (π.χ. ευλογητάρια - καλή ώρα-, πασαπνοάρια, δοξολογίες) και προκειμένου να ανανεώνονται οι μουσικές επιλογές διαλέξαμε αυτό...
Και πάλι ευχαριστώ!
 
Last edited:
Εάν είναι επείγον, να τα. Είπα να προφθάσω :)

Τα ευλογητάρια που επισυνάπτονται στο μήνυμα #4 (στο αρχείο rar), παρ'ότι επιγράφονται «...μελοποιηθέντα παρά Ματθαίου, ως ψάλλονται εν τη Ιερἀ Μονή Βατοπαιδίου», στην πραγματικότητα είναι μελοποιηθέντα παρά Πέτρου Λαμπαδαρίου και εξηγηθέντα παρά Ματθαίου.

Είναι η γνωστή Β' σειρά αργών ειρμολογικών ευλογηταρίων του Πέτρου με κάποιες μικροδιαφορές στις αναλύσεις, σαν αυτές που παρουσιάζει πάντα ο Ματθαίος ως εξηγητής (όπως και οι υπόλοιποι εξηγητές φυσικά). Επισυνάπτω την 1η σελ. κι από τα δύο, ώστε να φανεί.

Βέβαια, όπως υποστηρίζεται σε αυτό το μήνυμα «Μοιάζουν αρκετά με αυτά του Πέτρου,...αλλά παρουσιάζουν διαφορές που τα κάνουν να ξεχωρίζουν. Ιδιαίτερα τη φράση "Ευλογητός εί Κύριε..." την έχει μελοποιημένη τέσσερις διαφορετικές φορές, μία για κάθε τροπάριο». Προσωπικά πάντως, θεωρώ ότι είναι η ίδια σύνθεση. Δεν ξέρω αν δικαιούμαστε να μιλάμε για διαφορετική μελοποίηση, όταν οι στίχοι έχουν το ίδιο μέλος και απλώς στην εισαγωγική φράση "Ευλογητός ει Κύριε..." βλέπουμε κάποιες μικροπαραλλαγές.
 

Attachments

  • Evlogitaria Mat8aiou 1 page.jpg
    Evlogitaria Mat8aiou 1 page.jpg
    391 KB · Views: 268
  • Evlogitaria Petou 1 page.jpg
    Evlogitaria Petou 1 page.jpg
    167.1 KB · Views: 176
Προσωπικά πάντως, θεωρώ ότι είναι η ίδια σύνθεση. Δεν ξέρω αν δικαιούμαστε να μιλάμε για διαφορετική μελοποίηση, όταν οι στίχοι έχουν το ίδιο μέλος και απλώς στην εισαγωγική φράση "Ευλογητός ει Κύριε..." βλέπουμε κάποιες μικροπαραλλαγές.

Θα έκανε κι αυτός το "κομμάτι" του, όπως τόσοι άλλοι. Πάντα με σεβασμό ~
 

Δεν ξερω αν ειναι εδω ο καταλληλος τοπος, αλλα φαινεται πως μεχρι την εποχη του Πετρου δεν υπηρχε ειδικη συνθεση των Ευλογηταριων για το Μ. Σαββατο (βλ. εδω, εδω σε παλαια γραφη απο την Ακολουθια του Μ. Σαββατου και το σχολιο εδω). Αυτη η "καινοτομια" του Πετρου τελικα δεν επιβιωσε στην πραξη.
 
Δεν είναι καινοτομία Πέτρου. Υπάρχουν διάφορες ανώνυμες παραλλαγές όλο τον 18ο αιώνα, και επώνυμες, όπως του Ιωακείμ Σαλαμπάση, Λίνδιου και μητροπολίτου Βιζύης. Υπάρχουν έως και την εποχή του Δανιήλ, συνοδεύουν μάλιστα το Αναστασιματάριό του. Ο Πέτρος σε αυτά στηρίχτηκε, και με συγκεκριμένο σκεπτικό τα ξαναέγραψε και διασώθηκαν έκτοτε με το όνομά του, και πάλι λόγω μαθητών του.
Το γιατί ο Χουρμούζιος εξήγησε την συγκεκριμένη σύνθεση με αυτό τον τρόπο είναι κάτι που μας βάζει σε πολύ βαθιά νερά, για τον διάφορο τρόπο εξηγήσεως της ίδιας παρτιτούρας.
 
Το γιατί ο Χουρμούζιος εξήγησε την συγκεκριμένη σύνθεση με αυτό τον τρόπο είναι κάτι που μας βάζει σε πολύ βαθιά νερά, για τον διάφορο τρόπο εξηγήσεως της ίδιας παρτιτούρας.
Αν επιτρέπεται, σε ποιά εξήγηση του Χουρμουζίου αναφέρεστε; Γιατί μπερδεύτηκα λιγάκι. Ποιό είναι το μέλος στην παλαιά γραφή που εξηγήθηκε διαφορετικά;
 
Το μουσικό κείμενο από το μήνυμα #4 παραπάνω σε (πιο εύχρηστη) μορφή PDF έχει αναρτηθεί εδώ.
 
Back
Top