Τα Χερουβικά του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου και η πατρότητά τους

ybulbu

π. Ιερώνυμος Μπουλμπουτζής
Μιας και ο Σύλλογος Ιεροψαλτών Χαλκιδικής ανέβασε το χειρόγραφο των Χερουβικών του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου εδώ από την πρώτη έκδοση της Λειτουργίας του άρχοντος, ευκαιρία να αναφερθούμε λίγο στην πατρότητα των μαθημάτων αυτών. Τα ίδια μαθήματα περιέχονται και στις μεταγενέστερες εκδόσεις της Λειτουργίας του άρχοντος.

Αξίζει, λοιπόν, να πούμε πως σχεδόν σε κάθε ήχο υπάρχει Χερουβικό του Κωνσταντίνου Πρίγγου από αυτά που κυκλοφορούσαν στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για την ίδια σειρά με αυτά που ψάλλει ο κ. Φώτης Γιαννακάκης εδώ. Κάποια απ' αυτά επαληθεύονται και από πολλές πηγές, όπως είναι ο Βασίλειος Γούναρης, ο Αθανάσιος Παναγιωτίδης (δείτε αυτό του πλ. β' στο τετράδιο μαθημάτων που ανέβασε ο κ. Παπασάββας), ο Αθανάσιος Σκυλίτσης, μαθητής του Ψύχα μαθητού του Πρίγγου από την πρώτη διαμονή του στη Θεσσαλονίκη κλπ οι οποίοι τα αποδίδουν ξεκάθαρα στον Πρίγγο. Ο Χρύσανθος ενίοτε τα καλλωπίζει, ενίοτε τα αποκαθιστά απλώς ορθογραφικά και ενίοτε τα παντρεύει με άλλες γραμμές, όπως κάνει στον α' και στον πλ. α'. Η αρίθμησή μου αναφέρεται στην αρίθμηση του φυλλαδίου. Από ένα σημείο και μετά η αρίθμηση του pdf δε συμβαδίζει καθώς αριθμούνται δυο συνεχόμενες σελίδες ως 11. Συγκεκριμένα λοιπόν:

Σελίδα 1: Χορωδιακό Χερουβικό σε (πλ.) α', αποδιδόμενο συνήθως στον Πρίγγο αλλά και ηχογραφημένο από τον Ναυπλιώτη
Σελίδα 3: Κωνσταντίνου Πρίγγου μόνο η φράση «οι τα Χερουβίμ». Σημειωτέον πως στη θέση σαμπάχ με βάση το Κε ο μεν Χρύσανθος έχει δίκιο, επαληθεύεται με τη χειρόγραφη παράδοση, ο δε κ. Γιαννακάκης που το ψάλλει στην παραπάνω παραπομπή κάνε Ζω εναρμόνιο που δεν απαντάται στις γνωστές μου χειρόγραφες μαρτυρίες. Στην 5η γραμμή του Χερουβικού (και όχι της σελίδας), η απόστροφος με το τρίγοργο είναι κάτω από το σύμπλεγμα και το ολίγον προσμετραται σαν ποσοτικός χαρακτήρας. Ήχ. α'
Σελίδα 6: Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. β'
Σελίδα 9: Χορωδιακό (Χρυσάνθου;), Ήχ. β'
Σελίδα 11 (2): Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. γ'
Σελίδα 13: Χορωδιακό (Χρυσάνθου;), Ήχ. γ'
Σελίδα 15: Ο Παπανδρέου στη σελίδα 139 του α' τόμου της Λειτουργίας του το αποδίδει στον Πρίγγο και το θεβρεί διασκευή του Χρυσάνθου, Ήχ. γ'
Σελίδα 17: Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. δ'
Σελίδα 19: Τριανταφύλλου Γεωργιάδου (σελ. 115 της Λειτοργίας του), Ήχ. δ'
Σελίδα 23: Χορωδιακό (Χρυσάνθου;), Ήχ. δ'
Σελίδα 25: (Χρυσάνθου;), Ήχ. πλ. α'
Σελίδα 28: Έτερες θέσεις (Χρυσάνθου;), Ήχ. πλ. α'
Σελίδα 29: Η εισαγωγή, μέχρι τη 2η γραμμή της σελίδας 30 είναι του Πρίγγου. Ήχ. πλ. α', Ήχ. πλ. α'
Σελίδα 32: Κωνσταντίνου Πρίγγου, έντονα διασκευασμένο, Ήχ. πλ. β'
Σελίδα 34: Κωνσταντίνου Πρίγγου, όμοιο με σελ. 22 του φυλλαδίου του Νικολαΐδη, Ήχ. πλ. β'
Σελίδα 36: (Χρυσάνθου;), Ήχ. πλ. β'
Σελίδα 39: Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. βαρύς
Σελίδα 41: (Χρυσάνθου;), Ήχ. βαρύς
Σελίδα 43: Χορωδιακό (Χρυσάνθου;), Ήχ. βαρύς
Σελίδα 46: (Χρυσάνθου;), Ήχ. πλ. δ'
Σελίδα 47: (Χρυσάνθου;), Ήχ. πλ. δ'
Σελίδα 49: Χορωδιακό (Χρυσάνθου;), Ήχ. πλ. δ'
 
Last edited by a moderator:
Νομίζω ότι κάτι ανάλογο κάνει και με την Μεγάλη Εβδομάδα ~
 
Νομίζω πως πρέπει να κάνετε και το αντίστοιχο για τα Κοινωνικά κ.Μπουλμπουτζή :) τα οποία μάλιστα, περιέχουν ένα Κοινωνικό ''Ποτήριον...'', το οποίο ο Κ.Πρίγγος είχε γράψει στην Πόλη.

Νομίζω ότι η βάση της Θ.Λειτουργίας του Χρυσάνθου είναι ο Κ.Πρίγγος.
 
Εντάξει . Συμφωνώ . Αλλά νομίζω - σχεδόν πουθενά - δεν αναφέρει ο Χρύσανθος τους συνθέτες , ούτε στα λειτουργικά , όπου βέβαια είναι γνωστά τοις πάσι..
Έχει πολύ θέμα από Πρίγγο και Τριαντάφυλο Γεωργιάδη . Δεν νομίζω ότι γίνεται με δόλο .
 
Νομίζω πως πρέπει να κάνετε και το αντίστοιχο για τα Κοινωνικά κ.Μπουλμπουτζή :) τα οποία μάλιστα, περιέχουν ένα Κοινωνικό ''Ποτήριον...'', το οποίο ο Κ.Πρίγγος είχε γράψει στην Πόλη.

Νομίζω ότι η βάση της Θ.Λειτουργίας του Χρυσάνθου είναι ο Κ.Πρίγγος.

Το Κοινωνικό «Ποτήριον» είναι σχεδόν όμοιο με του Πρίγγου με μια διαφορά στην εισαγωγή. Η εισαγωγή του πρωτοτύπου είναι 100% όμοια με του χορωδιακού Χερουβικού και δεν έχει τη θέση με Ζω εναρμόνιο που βάζει ο Χρύσανθος. Θα κάνω σε λίγο την ανάλυση σε άλλο θέμα, αν και καλό θα ήταν να ανεβεί σάρωση του πολίτικου πρωτοτύπου (δεν το έχω εύκαιρο σε καλή ποιότητα για να το αναλάβω εγώ). Η αντιγραφή, πάντως, του Χρυσάνθου είναι κατά ένα 98% πιστή. Του Πρίγγου είναι και το Κοινωνικό «Αινείτε» του α', που στην τελευταία έκδοση υπάρχει και ως «Εις μνημόσυνον». Θα βρείτε το πρωτότυπο στη Λειτουργία του Παπανδρέου. Ο Παϊκόπουλος το έχει όμοιο με τον Χρύσανθο, όμως δεν ξέρω αν το αντέγραψε ή αν το είχε άμεσα από τον Πρίγγο έτσι.

Εντάξει . Συμφωνώ . Αλλά νομίζω - σχεδόν πουθενά - δεν αναφέρει ο Χρύσανθος τους συνθέτες , ούτε στα λειτουργικά , όπου βέβαια είναι γνωστά τοις πάσι..
Έχει πολύ θέμα από Πρίγγο και Τριαντάφυλο Γεωργιάδη . Δεν νομίζω ότι γίνεται με δόλο .

Δυστυχώς αυτό ισχύει και εγείρει ερωτηματικά: Τα Λειτουργικά σε δευτερόπρωτο είναι δικά του ή του Πρίγγου; Ποια «Κύριε ελέησον» Λειτουργικών είναι δικά του και ποια όχι (πχ του πλ. δ' δεν τα συναντώ αλλού). Τα Λειτουργικά σε σπάθιο νόμιζα, όπως και πολλοί φίλοι, ότι είναι του Πρίγγου λόγω του «Άξιον εστίν» τους που απαντάται σε πολλούς. Τελικά, όμως, δε βρήκα άλλη μαρτυρία για τα Λειτουργικά αυτά, οπότε μάλλον είναι του Χρυσάνθου.

Στις δυνάμεις είναι πιο ξεκάθαρα τα πράγματα. Από τα ανυπόγραφα, το δεύτερο του α' ήχου και αυτό του γ' ήχου με τα Τριάσγιά τους είναι του Τριανταφύλλου Γεωργιάδου, το «Όσοι εις Χριστόν» μετά κρατήματος είναι του Σωκράτους Παπαδοπούλου.
 
Last edited:
Μήπως θα μπορούσε κάποιος να αναρτήσει το χερουβικό του Τρ. Γεωργιάδου σε ήχο δ' από τη λειτουργία του Άρχοντα?
 
Μήπως θα μπορούσε κάποιος να αναρτήσει το χερουβικό του Τρ. Γεωργιάδου σε ήχο δ' από τη λειτουργία του Άρχοντα?

Ορίστε:
 

Attachments

  • ΧΕΡΟΥΒΙΚΟ Δ΄ήχου Τριανταφύλλου Γεωργιάδη_Χρύσανθου Θεοδοσόπουλου.pdf
    2.8 MB · Views: 395
H ιστοσελιδα http://tiny.cc/bmlfow

του συλλογου Ιεροψαλτων Χαλκιδικης

βγαζει το μηνυμα:

Error

File not found

Μήπως αποσύρθηκαν;Μπορούμε να τα κατεβάσουμε με άλλο τρόπο;

Eυχαριστώ.
 
Back
Top