Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
Οι ειρμοί του αˊ κανόνα θα πρέπει να ψαλούν ως έχουν (περιεχόμενο σχετικό με τη Θεοτόκο) ή υπάρχουν πρόσειρμα που δεν σώζονται στο μηναίο;
Κατ᾿ ἀρχάς εὐχαριστοῦμε γιά τήν ἐπισήμανση καί τό θέμα.Οι ειρμοί του αˊ κανόνα θα πρέπει να ψαλούν ως έχουν (περιεχόμενο σχετικό με τη Θεοτόκο) ή υπάρχουν πρόσειρμα που δεν σώζονται στο μηναίο;
Ἕνα θέμα εἶναι καί ἡ διάταξη τοῦ ΤΜΕ σχετικά μέ τά στιχηρά αἴνων, πού ἀλλάζει τήν διάταξη τοῦ μηναίου. Γιατί συμβαίνει αὐτό; Ἄς ἀπαντηθεῖ κι αὐτό (γι᾿ αὐτό συμπλήρωσα καί τόν τίτλο).
Μια πρόχειρη σκέψη είναι ότι επηρεάζεται ο συντάκτης του Τυπικού από τις διατάξεις του Σαββάτου ("Αλληλούια") που έχουν Αίνους. Το πράττει το Τυπικό Κων/νου αρχικά για το Σάββατο και μεταφέρεται στο ΤΜΕ για όλες τις ημέρες. Δεν το έχω ψάξει το θέμα περισσότερο.
Να σημειώσουμε ότι το ΤΑΣ δεν προβλέπει ούτε αίνους, ούτε Στιχηρά των Αίνων αλλά προβλέπει τα Στιχηρά της Παρακλητικής. Αυτό με βάζει ακόμα περισσότερο σε υποψία "συμπληρώσεως" των ακολουθιών από τα πατριαρχικά τυπικά με εόρτιο υμνολογικό υλικό.
Το ΤΜΕ προβλέπει στιχηρά στους αίνους του Σαββάτου (εκτός προεορτίων - μεθεόρτων) ανεξάρτητα αν είναι Ἀλληλούϊα ή Θεὸς Κύριος (ΤΜΕ, πατριαρχική έκδοση 1888, σ. 46). Σε αυτό το κλίμα, να ψάλλονται δηλαδή «πάντοτε» αίνοι το Σάββατο, κινείται η παραπάνω διάταξη στο τυπικό Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου (η οποία κακώς γενικεύτηκε σε όλες τις ημέρες), αλλά και παρόμοιες διατάξεις (π.χ. Σάββατο μετά την Ύψωση: Στους αίνους ψάλλονται στιχηρά από τον μικρό εσπερινό της εορτής)... και φυσικά σχετίζεται με την τάση που έχει η Μεγάλη Εκκλησία να βιώνει τις ακολουθίες πιο πανηγυρικά (εκεί μου πάει και μένα η υποψία).
Ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις. Φέτος χρησιμοποίησα τους θεομητορικούς ειρμούς... του χρόνου δεν ξέρω.
Δέν νομίζω. Ὑπάρχει ἕνα «ἐάν» πού παραπέμπει στή διάταξη μέ Ἀλληλούια (ΤΜΕ, πατριαρχική έκδοση 1888, σ. 16).Το ΤΜΕ προβλέπει στιχηρά στους αίνους του Σαββάτου (εκτός προεορτίων - μεθεόρτων) ανεξάρτητα αν είναι Ἀλληλούϊα ή Θεὸς Κύριος (ΤΜΕ, πατριαρχική έκδοση 1888, σ. 46).
Δέν εἶναι ξεκάθαρο ἐδῶ, γιατί ἄν εἶναι ἔτσι στίς 15 Σεπ (ὅπως πέφτει φέτος τό Σάββατο μετά την Ύψωση) ταυτίζονται αἶνοι καί ἀπόστιχα. Μήπως θέλει νά πεῖ «ἀπόστιχα αἴνων»; Πάντως, ἄν ἑρμηνεύεται ἔτσι, δέν τό τηροῦμε (πρβλ. ἐδῶ).... αλλά και παρόμοιες διατάξεις (π.χ. Σάββατο μετά την Ύψωση: Στους αίνους ψάλλονται στιχηρά από τον μικρό εσπερινό της εορτής)...
Δέν ξέρω ἄν συμφωνήσω μ᾿ αὐτή τήν ἐκτίμηση, ἀλλά ὑπάρχει πρόβλημα καί στά Σάββατα πρό Χριστουγέννων καί Θεοφανείων, ὅταν Χριστούγεννα καί Θεοφάνεια πέφτουν Κυριακή, ὅπου καταλιμπάνει τά ἀπόστιχα καί βάζει Μ. Δοξολογία.... και φυσικά σχετίζεται με την τάση που έχει η Μεγάλη Εκκλησία να βιώνει τις ακολουθίες πιο πανηγυρικά (εκεί μου πάει και μένα η υποψία).