Μερακλίδικα ταξίμια

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δημιουργώ αυτό το θέμα για να βάζουμε εδώ ταξίμια απ' όλους τους δρόμους και από κάθε όργανο. Όχι όμως ταξίμια που ο εκτελεστής "παίζει σωστά διαστήματα" ή "τηρεί τους δεσπόζοντες φθόγγους" και τέτοια θεωρητικά, αλλά ταξίμια με μεράκι. Γιατί ό,τι διαστήματα και να παίζεις κι όπως κι αν παίζεις τους δρόμους ("σωστά"ή "λάθος"), αν το παίξιμό σου δεν έχει ύφος, μεράκι και δε "μιλάει" στον ακροατή, δεν πα να ξέρεις τα πάντα από θεωρία, σαν παίχτης δε μετράς. Τα ταξίμια επομένως που μπαίνουν εδώ θα πρέπει να έχουν κάτι το ιδιαίτερο, να μην είναι συνηθισμένα, στατικά και μόνο βασισμένα στις κλασσικές γραμμές και στο κλασσικό παίξιμο. Όμως παράλληλα να μην έχουν έντονα στοιχεία ευρωπαϊκής, τζαζ κλπ. που αλλοιώνουν το χαρακτήρα του ανατολίτικου μακάμ. Θέλουμε επομένως να είναι στα πλαίσια της ανατολικής μουσικής και να μην ξεφεύγουν.
Μη βάζετε λοιπόν εδώ υλικό με τη σέσουλα. Θέλουμε λίγα και καλά.

Για πρώτη δόση:
http://www.youtube.com/watch?v=MsrPBNmh5Qk
Είναι ο γνωστός ουτιέρης από το Μαρόκο Nasser Houari, ο οποίος, αν και έχει κάνει πολλές προσωπικές δουλειές επηρεασμένες έντονα από δυτικό χρώμα, εν τούτοις εδώ παίζει πιο παραδοσιακά, με πολύ ωραίες φράσεις και πολλές τρίλιες. Στη μέση μάλιστα ο κόσμος δεν κρατιέται και τον χειροκροτάει! Αλλά αυτός συνεχίζει μετά και κάνει μια απίστευτη φράση με τρίλια-ισοκράτημα, συνοδευόμενη από μέλος στις μπάσες νότες του ουτιού. Ο δρόμος μού ακούγεται σαν ραστ μετατεθειμένο κάπως πιο πάνω από τη φυσική του οξύτητα. Είναι απόλαυση...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Συνεχίζουμε μ' ένα ταξίμι από άραβα οργανοπαίχτη (πάντα σε ούτι φυσικά) :
http://www.youtube.com/watch?v=leqhjFkuUVw
Με άσπρη αραβική κελεμπία παρακαλώ ο τύπος, οκλαδόν και ξυπόλητος κλασσικά! (προσέξτε το καλοκάγαθο γέλιο του και το κινητό λίγο μπροστά από την πατούσα του στην αρχή του βίντεο, πολύ πλάκα!) Όσο συντηρητικός όμως φαίνεται από το μουστάκι και την ενδυμασία του, τόσο τεχνίτης στο όργανο είναι! Παίζει ένα ταξίμι ουσάκ, αλλά κάθεται και σε άσχετους με το δρόμο φθόγγους. Στο τέλος παίζει κι ένα οργανικό σαν τσιφτετέλι. Δυστυχώς σχεδόν όλα τα σχόλια είναι στα αραβικά και δεν βλέπω πουθενά τ' όνομά του.

Τελικά με το youtube έχουν αλλάξει τελείως τα δεδομένα: εκεί που παλιά πηγαίναμε στην Πόλη για ν' αγοράσουμε φτηνά CD με ούτια και ανατολική μουσική (θυμάμαι επί δραχμών είχαν 100-200 δραχμές, γύρω στο μισό ευρώ δηλαδή σημερινά χρήματα!) σήμερα βάζεις δυο λεξούλες στο youtube κι ακούς πράγματα που ούτε κατά διάνοια θα τα είχες φανταστεί λίγα χρόνια πιο πριν...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Abadi El Johar, Σαουδάραβας, αυτοδίδακτος (!) στο ούτι...

http://www.youtube.com/watch?v=1Ko3nc6sDFM

Τί μακάμ(ια) παίζει;

http://www.youtube.com/watch?v=1Ko3nc6sDFM
Μιλάμε ο τύπος ΕΧΕΙ ΞΕΦΥΓΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ!!!! Ακροβάτης βέβαια περισσότερο παρά παραδοσιακός οργανοπαίχτης... Όσο για τα μακάμια, νομίζω ότι αρχίζει με ουσάκ (μάλιστα νεβά ουσάκ για την ακρίβεια) και συνεχίζει με ατζέμ κιουρντί, τον οποίο στο τέλος τραβάει και αρκετά πάνω από την επταφωνία (εννοώ το άνω ΠΑ, το φθόγγο μουχαγιέρ).
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μιλάμε ο τύπος ΕΧΕΙ ΞΕΦΥΓΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ!!!! Ακροβάτης βέβαια περισσότερο παρά παραδοσιακός οργανοπαίχτης... Όσο για τα μακάμια, νομίζω ότι αρχίζει με ουσάκ (μάλιστα νεβά ουσάκ για την ακρίβεια) και συνεχίζει με ατζέμ κιουρντί, τον οποίο στο τέλος τραβάει και αρκετά πάνω από την επταφωνία (εννοώ το άνω ΠΑ, το φθόγγο μουχαγιέρ).



''Ο πιο καλός ο μαθητής ήμουν εγώ εις τα μακάμια,

κι ο άρχοντας με φώναζε: κοίτα ατζέμ, ρε μπάμια...''
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
''Ο πιο καλός ο μαθητής ήμουν εγώ εις τα μακάμια,

κι ο άρχοντας με φώναζε: κοίτα ατζέμ, ρε μπάμια...''

ΤΕΛΕΙΟ!!!!!!!!!!

+10000000


...Ο νοών νοείτω...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
''Ο πιο καλός ο μαθητής ήμουν εις τα μακάμια,

κι ο άρχοντας με φώναζε: κοίτα ατζέμ, ρε μπάμια...''
Άλλος από 'δω που έχει ξεφύγει τελείως... Δεν παίζεσαι ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ!!!!! Μια ελαφριά παραλλαγή στα λόγια (για να βγαίνει και το μέτρο) :
"Ο πιο καλός ο μαθητής ήμουν εις τα μακάμια,
κι ο άρχοντας με φώναζε: άκου ατζέμ, βρε μπάμια..."
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Έλα, έλα, έσκασαν κι οι κανονιές!!! Ευχαριστούμε, πολύ ωραία κομμάτια!! Και περίεργα διαστήματα στο χουζάμ, αραβικά τελείως: πολύ χαμηλό ΒΟΥ και το "μαλακό χρωματικό" διάστημα είναι τόσο μαλακό που μοιάζει διατονικό τελείως!
 

ixadin

Ηχάδιν
Τελικά με το youtube έχουν αλλάξει τελείως τα δεδομένα: εκεί που παλιά πηγαίναμε στην Πόλη για ν' αγοράσουμε φτηνά CD με ούτια και ανατολική μουσική (θυμάμαι επί δραχμών είχαν 100-200 δραχμές, γύρω στο μισό ευρώ δηλαδή σημερινά χρήματα!) σήμερα βάζεις δυο λεξούλες στο youtube κι ακούς πράγματα που ούτε κατά διάνοια θα τα είχες φανταστεί λίγα χρόνια πιο πριν...

Σε ευχαριστούμε Νίκο που άνοιξες το θέμα και τους λοιπούς που το τροφοδοτούν. Εγώ δυστυχώς ανήκω στην άλλη κατηγορία, αυτών που είχαν παρακαλέσει κάποιον γνωστό τους που πήφγε στην Πόλη να του φέρουν κανένα CD με τέτοια μουσική και ο ευλογημένος μου έφερε 8 τέτοια που στόιχισαν €120. Ευτυχώς του τα έδωσα σε 2 δόσεις.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Μετά από πολύ καιρό, παρουσιάζω μια σειρά από ταξίμια από κορυφαίους ουτιέρηδες που, κατά τη γνώμη μου, πρέπει ν' ακούσουν όλοι όσοι ασχολούνται με το ούτι. Αρχίζω από τα "χειρότερα" προς τα καλύτερα (τελείως υποκειμενικό φυσικά). Η μικρή αυτή συλλογή, που περιέχει κάποια απολύτως βασικά για μένα, αφιερώνεται στο φίλο και μέλος του forum διακογιάννη.

-Bulent Sabah: http://www.youtube.com/watch?v=r91BjPJ2WAE
Aν και οι Τούρκοι δεν μου αρέσουν στο ούτι, καθώς, παρότι είναι στάδια ανώτεροι από εμάς, ωστόσο υπολείπονται πολύ σε φαντασία και πρωτοτυπία από τα ούτια του αραβικού κόσμου(αλλά και δεξιοτεχνία), ας βάλουμε ένα χουσεϊνί ταξίμι (πλ. α') με ηλεκτρικό ούτι μάλιστα, που πλησιάζει ίσως πιο πολύ τα βυζαντινά ακούσματα.
-Afif Taian: http://www.youtube.com/watch?v=vIzQMT5X9DU
Ένα γνωστό κομμάτι χιτζάζ (πλ. β΄) σε ζωναράδικο μάλιστα ρυθμό, αν δεν κάνω λάθος, από έναν από τους γρηγορότερους Τούρκους ουτιέρηδες. Αν και προσωπικά δεν του βρίσκω κάτι άλλο εκτός από την ταχύτητα, ομολογώ ότι το ταξίμι στο τέλος είναι όλα τα λεφτά...
-Nasser Houari: http://www.youtube.com/watch?v=MsrPBNmh5Qk
Φεύγουμε πλέον από τα τετριμμένα των Τούρκων και πάμε στον πολύ πιο φανταχτερό αραβικό κόσμο... Για αρχή ένα πολύ ωραίο ραστ ταξίμι (πλ. δ'), με μελωδικές και πρωτότυπες φράσεις από τον doctor του ουτιού στο Μαρόκο Nasser Houari. Είναι από εκπομπή στην TV και είναι αξιοπρόσεκτη η προσήλωση του πολύ καλλιεργημένου ακροατηρίου. Must για το δρόμο ράστ!
-Said Chraibi: http://www.youtube.com/watch?v=6HlTi7Vgdn4 Ένα ραξίμι σε παραλλαγές του α' ήχου (ουσάκ, καρτσιγάρ κλπ.). Συνεχείς γρήγορες και μελωδικές φράσεις με τη χαρακτηριστική καθαρή μαροκινή πενιά από τον κορυφαίο, κατά πολλούς, μαροκινό ουτιέρη. Ακούστε το όλο! (είναι εξήμισι λεπτά περίπου, τα τελευταία είναι κενά)
-Mohamed Abozekry: http://www.youtube.com/watch?v=2OSnqMDvd78
O Αιγύπτιος αυτός ουτιέρης κατέχει ένα πρωτότυπο ρεκόρ Γκίνες: είναι ο νεώτερος δάσκαλος ουτιού στην ιστορία, αφού σε ηλικία μόλις 15 ετών δίδασκε στο Arab Oud House στην Αίγυπτο, την καλύτερη σχολή ουτιού παγκοσμίως. Ακούστε στο link ένα δείγμα της απίστευτης δεξιοτεχνίας του. Το ταξίμι έχει δύο μέρη, το πρώτο νιχαβέντ (πλ. α' σκληρός διατονικός, κοινώς μινόρε) και το δεύτερο ατζέμ κιουρντί, ο αγαπημένος αραβικός δρόμος (πλ. α' με φθορά στα ΒΟΥ και ΖΩ). Επίσης, θαυμάστε τον εδώ πιτσιρικά, να κερδίζει ένα διεθνή διαγωνισμό ουτιού το 2009 στη Δαμασκό.
-Tammam Saed: http://www.youtube.com/watch?v=CRUC_v3rLmI
Ο σχετικά άγνωστος αυτός ουτιέρης από τη Συρία είναι και ο αγαπημένος μου. Μόνο αυτό το βιντεάκι του έχω βρει. Αν νομίζετε ότι ξέρετε τι σημαίνει ούτι, ακούστε αυτό και θα δείτε ότι δεν ξέρετε τίποτα... Ο άνθρωπος δεν παίζει καθόλου τετριμμένα, οι μελωδίες του είναι από άλλο πλανήτη τελείως. Οι συγχορδίες, τα αρπίσματα, τα στοιχεία από αραβο-ανδαλουσιανά και η ήρεμη πενιά του καθηλώνουν τον ακροατή. Δεν ισχυρίζομαι ότι είναι ο καλύτερος παγκοσμίως, αλλά για μένα είναι Νο 1!
-Abadi al Johar: http://www.youtube.com/watch?v=qPV0PYbeYhw
Και περνάμε στους κορυφαίους. Αν με τον προηγούμενο κύλισε λιγάκι το βίντεο για να τον εκτιμήσετε, με τούτον εδώ θα μείνετε από τα πρώτα κιόλας δευτερόλεπτα... Έχει παρουσιαστεί και προηγουμένως ο κορυφαίος σήμερα Άραβας ουτιέρης. Φιγουρατζής ξεφιγουρατζής, παίζει απίστευτα πράγματα και έχει κυριολεκτικά μετατρέψει το ούτι σε ορχήστρα! Το γνωστός ισπανικός σκοπός που παίζει εδώ και γνωρίζετε όλοι, δεν τον έχετε ξανακούσει έτσι, οπότε οι εκδηλώσεις του ακροατηρίου δικαιολογούνται πλήρως...
-Farid El Atrash: http://www.youtube.com/watch?v=aC6nLU1k9gM
Αν ήταν να διαλέξουμε ένα όνομα για τον κορυφαίο ουτιέρη του 20ου αι., αυτό είναι για πολλούς ο Αιγύπτιος Farid. Αν δείτε το βίντεο, θα καταλάβετε το γιατί: τα πλήθη παραληρούν μόνο και μόνο με το που τον βλέπουν να αγγίζει το όργανο! Μιλάμε ότι ο άνθρωπος έχει πρόβλημα να παίξει, δεν τον αφήνουν!! Στο τέλος του βίντεο θα δείτε και ένα πασίγνωστο μοτίβο, το οποίο αυτός ανέδειξε και με το οποίο έμεινε γνωστός ο πραγματικά ανεπανάληπτος αυτός ουτιέρης, συνθέτης, ηθοποιός και τραγουδιστής ταυτόχρονα, που συνδύαζε στο παίξιμό του σε τέλειο βαθμό καθαρή πένα, δεξιοτεχνία, φαντασία και μελωδικότητα. Ό,τι και να λέμε είναι λίγο, ο άνθρωπος απλά δεν υπάρχει...
-Naseer Shamma: http://www.youtube.com/watch?v=9_dQCSUa4jU Αν είναι να διαλέξουμε ένα όνομα για το κορυφαίο ουτιέρη σήμερα, δεν μπορεί να είναι άλλος από τον ιρακινό Naseer Shamma. Γενικώς οι ιρακινοί, με τη δεξιοτεχνία τους, τη χρήση πολλών ταυτόχρονα χορδών και το κάπως αφηρημένο παίξιμό τους έχουν δημιουργήσει νέα σχολή στο ούτι στη σύγχρονη εποχή και έχουν δώσει νέα πνοή στο όργανο. Θεωρούνται από πολλούς οι κορυφαίοι σήμερα, οπότε ο Naseer Shamma είναι ο κορυφαίος των κορυφαίων... Είναι ο άνθρωπος που ίδρυσε το Arab Oud House στην Αίγυπτο, τη μεγαλύτερη σχολή ουτιού στον αραβικό κόσμο και, κατ' επέκταση, παγκοσμίως, και αυτός που τελειοποίησε και διδάσκει τη μέθοδο να παίζεις ούτι μόνο με... το ένα χέρι (!), ώστε να μπορούν να παίζουν ούτι οι συμπατριώτες του που έχασαν το ένα χέρι τους από τις "έξυπνες" βόμβες των Αμερικανών στον πόλεμο του Ιράκ... Ο άνθρωπος δεν ασχολείται καν με ταξίμια. Όποτε αυτοσχεδιάζει βέβαια τρελαίνει τους πάντες, αλλά έχει ξεφύγει τελείως από αυτά τα πράγματα: συνθέτει δικά του κομμάτια και όποτε κάνει συναυλίες γίνεται το αδιαχώρητο. Το βιντεάκι είναι τελείως ενδεικτικό, υπάρχουν κι άλλα πολλά στο youtube. Δείτε και αυτό, ένα γνωστό κομμάτι της ανατολής, ερμηνευμένο από 3 ούτια. Μαζί με τον Naseer Shamma ο Τούρκος Bitmez αλλά και ο δικός μας Κυριάκος Καλαϊτζίδης!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Απόψε έπεσα στο παρακάτω βίντεο, όπου παίζουν δύο πολύ γνωστοί παίχτες από τους κορυφαίους σήμερα στην Αίγυπτο, ο Mamdoh el Gebaley και ο Joseph Tawandros. Ο πρώτος έχει πιο κλασσικό παίξιμο, ο δεύτερος από τα πλέον γρήγορα και με πολλές τρίλιες. Εδώ συνδυάζεται η μελωδικότητα του πρώτου με την τεχνική του δεύτερου, με τον έναν να "παρασύρει" τον άλλον σε έναν διάλογο αυτοσχεδιασμού που ξεκινάει με πλ. α' σκληρό (nihavent) και καταλήγει σε πλ. δ' (ραστ) με αποτέλεσμα άκρως εντυπωσιακό:

 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Αλλα οργανα ,εκτος απο το ουτι,επιτρεπονται για ανεβασμα;...:)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
-Afif Taian: http://www.youtube.com/watch?v=vIzQMT5X9DU
Ένα γνωστό κομμάτι χιτζάζ (πλ. β΄) σε ζωναράδικο μάλιστα ρυθμό, αν δεν κάνω λάθος, από έναν από τους γρηγορότερους Τούρκους ουτιέρηδες. Αν και προσωπικά δεν του βρίσκω κάτι άλλο εκτός από την ταχύτητα, ομολογώ ότι το ταξίμι στο τέλος είναι όλα τα λεφτά...
Η αλήθεια είναι ότι όσο το άκουγα αυτό, έλεγα: "δεν μπορεί Τούρκος να κάνει ταξίμι με τέτοια πενιά, περίεργο". Και βγήκα αληθινός: ο Afif Taian δεν είναι φυσικά Τούρκος, αλλά Σύριος. Το ενδιαφέρον μου γι' αυτόν τον παίχτη επανήλθε όταν άκουσα το παρακάτω ταξίμι σε ήχο πρώτο, έτσι όπως τον εκτελούν οι Άραβες, δηλ. με ΖΩ ύφεση (μπεγιατί και όχι φυσικά ατζέμ κιουρντί, όπως είχα γράψει λανθασμένα σε ένα παλαιότερο μήνυμα). Επειδή το άκουγα από την αρχή, που παίζει συγκρατημένα, δεν το προχωρούσα, μέχρι που προχθές στο κινητό το έβαλα κατά λάθος να παίξει πιο μετά, μη ξέροντας ποιος παίχτης είναι κι έπαθα την πλάκα μου με την τόσο καθαρή και κοφτή πενιά του... Γι' αυτό σας το βάζω από το σημείο που πρέπει και μετά:

T' ακούς αυτό και λες: "παραπάνω δεν πάει στο beyati...". Κι όμως: ένας άλλος Σύριος πιστεύω ότι τον ξεπέρασε! Δεν είναι άλλος από τον Amer Ammouri. Το παρακάτω βίντεο είναι ένα ταξίμι από μια συναυλία ενός από τους καλύτερους Σύριους παραδοσιακούς τραγουδιστές, του Sabah Fakhri. Ακούστε το μέχρι το τέλος παιδιά, θα πάθετε... Ποιος να κάνει τέτοια πράγματα εδώ στην Ελλάδα, είμαστε πολύυυυ πίσω... Ακούγοντας αυτά καταλαβαίνεις γιατί ο Farid el Atrash, ο θρύλος του αραβικού ουτιού, ήταν Σύριος. Η χώρα αυτή έχει φοβερή μουσική παράδοση!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Καποιο καπως αναλαφρο solo...:cool:

http://youtu.be/Vpw-CT0kU3g
"Ανάλαφρο";;;!!! Καλά, μετά από αυτά τα αριστουργήματα που έχουμε αναρτήσει, αυτό βρήκες να βάλεις;; Σκυλο-ταξίμι με κλαρίνο με κάψα και ηχώ;; Και από ποιον τώρα, ούτε καν από κανονικό κλαρινίστα (ας μη γράψουμε το όνομα...). Μας ξενέρωσες ρε Νεκτάριε! :eek:
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
"Ανάλαφρο";;;!!! Καλά, μετά από αυτά τα αριστουργήματα που έχουμε αναρτήσει, αυτό βρήκες να βάλεις;; Σκυλο-ταξίμι με κλαρίνο με κάψα και ηχώ;; Και από ποιον τώρα, ούτε καν από κανονικό κλαρινίστα (ας μη γράψουμε το όνομα...). Μας ξενέρωσες ρε Νεκτάριε! :eek:

Kαλα ντε,μη βαρας ρε Νικο!:D
Αλλωστε,γι'αυτο εγραψα...''αναλαφρο''!...:wink:

Για ακουσε τα παρακατω. Μ'αρεσει ο ηχος του νε'υ'. Μου θυμιζει ανατολη,ερημος,καμηλες....ηλιος!:cool:

http://youtu.be/-a_3ay8_76I

http://youtu.be/-rcrMKtFVdw

http://youtu.be/3YJtH5qB3Og
 
Top