Ευάγγελε, κανέναν δεν θα χαλούσε αυτό, φτάνει η ομοιότητα να περιοριζόταν στον αριθμό των πωλήσεων και όχι π.χ. στο περιεχόμενο...
Ευθυμιε
Μα αυτο το περιεχομενο πουλησε τις χιλιαδες των αντιτυπων . Και πουλαει ακομα . Μηπως κανω λαθος ;
Ευάγγελε, κανέναν δεν θα χαλούσε αυτό, φτάνει η ομοιότητα να περιοριζόταν στον αριθμό των πωλήσεων και όχι π.χ. στο περιεχόμενο...
Για τα του Καραμανη τα ειπα στο υπ' αρ. 13 μηνυμα μου στο παρων θεμα . Συμπληρωματικα να πω μονο τουτο : Δεν θα με χαλουσε καθολου να ειχα εκδωσει και εγω βιβλια που να ειχαν την επιτυχια των πωλησεων των βιβλιων του Καραμανη .
Σοβαρά μιλάς;
κανέναν δε θα χαλούσε.
τωρα, κατα πόσο αποδίδουν αυτοί που τα αγόρασαν σωστά τα όσα γράφει μέσα, είναι άλλο θέμα.
κε Κιαμηλιδη, υπάρχουν κι αυτοί που αγοράζουν, επειδή τα αγόρασαν κ κάποιοι άλλοι (πρότυπα μιμησης). αυτό ισχυει όχι μόνο για τα βιβλία του Καραμανη....
Όσον αφορά τις εκτελέσεις από τα βιβλία του Καραμάνη, τα όσα αναφέρετε ισχύουν για όλους ανεξάρτητα απο ποιά βιβλία διαβάζουν ψάλλουν.Ας ακούσουμε όμως λίγο τις ηχογραφήσεις του και πώς αποδίδει τα μέλη του, και ας ακούσουμε και όσους λένε ότι ψάλλουν Καραμάνη... Πόσοι από όλους αυτούς που αγόρασαν τα βιβλία του και τον διάβασαν, ψάλλουν πραγματικά Καραμάνη; Οι περισσότεροι απλά ψάλλουν από τα βιβλία του Καραμάνη (με διαφορετικό βαθμό ικανότητας και απόδοσης ο καθένας) αλλά δεν ψάλλουν/αποδίδουν Καραμάνη... Τα βιβλία του δεν εισάγουν απλά μια συγκεκριμένη ποικιλία γραμμών, εισάγουν ουσιαστικα ένα ιδιότυπο ύφος, που αποτελεί ειδική "σχολή", καθαρόαιμα μέλη της οποίας είναι λίγοι ψάλτες, μαθητές του κυρίως.
Απλώς σχολίασα το ότι δεν μπορούμε απαραίτητα βασισμένοι στον αριθμό αντιτύπων που πούλησε ένα βιβλίο να πούμε ότι τελικά ήταν επιτυχημένο, αμίμητο, θεσμός, διαχρονική αξία κλπ. βασισμένοι μόνο και μόνο στον αριθμό πωλήσεων. .
Διαφωνώ καταρχήν με τον τίτλο "... απαράδεκτος μοντερνιστής" που υπάρχει εκεί (έστω και με το διαζευκτικό 'ή').
Δεν μπορούμε να δίνουμε τέτοιους χαρακτηρισμούς σε ανθρώπους που έβαλαν την προσωπική τους σφραγίδα στην Ψαλτική Τέχνη και έσωσαν - ότι μπορούσαν και με τα μέσα και την γνώση της εποχής - την Ψαλτική Παράδοση.
Ακόμη και εάν διαφωνούμε ριζικά με τον Καραμάνη, και τους άλλους Μουσικοδιδασκάλους, για όσα έκαναν οφείλουμε να τους αποδίδουμε τον αντίστοιχο σεβασμό.
Χρυσόστομε...Ας μην ξεχνούμε βέβαια ότι εκείνη την εποχή δεν γνώριζαν πολλοί για τους χαρακτήρες ποιότητος και το πώς αυτοί "απογειώνουν" τα (φαινομενικά) απλά κομμάτια..
σωστός....:wink::wink:Επίσης με την εισαγωγή των λειτουργικών, μας έδωσε μέσα από τη Θ. Λειτουργία του, συνθέσεις (είτε δικές του είτε άλλων και κυρίως του Κ. Πρίγγου) οι οποίες δύσκολα θα ξεπεραστούν από από άλλο συνθέτη.
Κάποτε, ο Τσικνόπουλος έγραφε ότι για να ψάλλει κάποιος σωστά πρέπει να πει 99 φορές παραλλαγή κ 1 μέλος.Βέβαια στην υποβάθμιση του έργου του Αθ. Καραμάνη έπαιξαν και ρόλο και πολλοί νεώτεροι ερμηνευτές οι οποίο λένε Καραμάνη χωρίς να αποδίδουν το ύφος και χωρίς αυτό που είχε όσο έψελνε ο άρχοντας, δηλ. το καλό γούστο, δηλ. την ικανότητα να κάνεις ένα μάθημα εύγευστο και όχι άνοστο. Μια ανάλυση, όσο περίπλοκη κι αν είναι, χωρίς όμως "γούστο", δηλ, γεύση, ηχεί στα αυτιά μου εντελώς "μετροφωνία" σε σχέση με μια απλή γραμμή η οποία εκτελείται με "εύγευστο" τρόπο
Λίγα λόγια και από εμένα.
Καταρχήν, δεν έγραψα σε αυτό το θέμα όπως και σε άλλα ΨΑΛΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, αποφεύγοντας έτσι δυσάρεστες διενέξεις,
διότι πολλές φορές όσα γράφω παρεξηγούνται και παρερμηνεύονται.
Διαφωνώ καταρχήν με τον τίτλο "... απαράδεκτος μοντερνιστής" που υπάρχει εκεί (έστω και με το διαζευκτικό 'ή').
Δεν μπορούμε να δίνουμε τέτοιους χαρακτηρισμούς σε ανθρώπους που έβαλαν την προσωπική τους σφραγίδα στην Ψαλτική Τέχνη και έσωσαν - ότι μπορούσαν και με τα μέσα και την γνώση της εποχής - την Ψαλτική Παράδοση.
Αν δεν υπήρχαν αυτοί ίσως σήμερα θα ψάλλαμε από πεντάγραμμο...
Ακόμη και εάν διαφωνούμε ριζικά με τον Καραμάνη, και τους άλλους Μουσικοδιδασκάλους, για όσα έκαναν οφείλουμε να τους αποδίδουμε τον αντίστοιχο σεβασμό.
Γνωρίζεται όλοι ότι προτιμώ να ψάλλω κλασσικά μέλη.
Δε θα αναλύσω εδώ λόγους κλπ. Δεν είναι αυτό το θέμα μας...
Θα πώ μόνο ότι αυτή η εξέχουσα μορφή της Ψαλτικής Τέχνης του περασμένου αιώνα (είναι τώρα κοντά στα 100) έψαλλε τα κλασσικά μέλη με ένα ιδιαίτερο προσωπικό "στύλ".
Καλό είναι οι "μαθητές" του- κι όσοι δικαίως ή αδίκως φέρουν αυτό τον τίτλο...- να μιμηθούν και αυτήν την "πλευρά" του Καραμάνη.
Για τα βιβλία του γράφηκαν εδώ πολλά.
Μπορώ να γράψω πολλά για το συγγραφικό έργο και θετικά και αρνητικά σχόλια αλλά δε θα το κάνω εδώ.
Ο καθένας μπορεί να διαβάσει και να κρίνει.
Ίσως αν ανοιχτεί ένα θέμα μπορούμε να συζητήσουμε εκεί διεξοδικά.
Το "ελαφρυντικό" που δίνω -για όσες αστοχίες πιστεύω ότι έχει στο έργο του- στον σεβάσμιο "γέροντα" Καραμάνη είναι ότι αυτό απαιτούσε εκείνη η εποχή- εποχή που είχε επικρατήσει ένας εκφυλισμός του λειτουργικού μέλους- και αυτό έπραξε.
Είχε σίγουρα αγαθές προθέσεις αλλά σύγχρονα και μια τάση προβολής...
Άλλωστε και σύγχρονοί του τότε ψάλτες του Πατριαρχείου κάτι αντίστοιχο δεν έπραταν ψάλλοντας -ΕΚΤΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΝΑΟΥ- "μακαμοειδή" λειτουργικά κ.α.;
Αυτοί επικρίθηκαν λιγότερο...
Κλείνω αυτή την "παρέμβαση" με την ευχή όλοι μας εδώ στο ΨΑΛΤΟΛΟΓΙΟΝ να δίνουμε τον απαιτούμενο σεβασμό στους δασκάλους αναγνωρίζοντας την αξία τους και μελετώντας τα κλασσικά έργα [που και αυτοί μετέφεραν στις δικές τους εκδόσεις] να μπορούμε να κρίνουμε όσα δεν έκαμαν σωστά, να πούμε με παρρησία σε πόσα θέματα έχουμε επιφυλάξεις για όσα έγραψαν ή έψαλλαν, τις διαφωνίες μας και τους προβληματισμούς...
Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
Πρωτοψάλτης
Καλησπέρα στην παρέα του site!.Έγινε λόγος παραπάνω για τα διάφορα ορθογραφικά και άλλα λάθη που υπάρχουν στις σειρές βιβλίων του μεγάλου αυτού δασκάλου.Να πω στην παρέα του site μας πως ο δάσκαλος τελικά, είχε την πρόθεση για μια καινούργεια έκδοση!.Έιχε ζήτησει μέσω του υιού του Νίκου,στα μέσα της δεκαετίας του '90, την επανέκδοση ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΔΕΝ όλων των βιβλίων του με την προυπόθεση να αναλάμβανε την επιμέλεια ο Πρωτοψάλτης και δάσκαλος μου-πλέον Άρχων μουσικοδιδάσκαλος- Κυριαζής(Ζάχος ) Νικολέρης.
Θα ήταν ευχής έργον να γίνει. Κανένα μουσικό έργο δεν πρέπει να μένει αφρόντιστο με την πάροδο των ετών, αλλά να διορθώνεται και να αναβαθμίζεται. Ήδη κάποια επανέκδοση με σκληρό εξώφυλλο (αν και όχι τόσο καλής αισθητικής και ποιότητας κατα τη γνώμη μου, ξέβαφε εύκολα, και οι τίτλοι και τα χρώματα ήταν κάπως...) ήταν μια καλοδεχούμενη αλλαγή μετά από χρόνια κυκλοφορίας χαρτόδετων τόμων...
υμφωνώ με τους Βασίληδες.
Ο Αρχων Πρωτοψάλτης Αθαν. Καραμάνης (κοντεύει)τα 100 του χρόνια και εύχομαι να τα ξεπεράσει,είναι ανεκτιμήτου αξίας,μεγάλο κεφάλαιο για τη βυζαντινη μουσική μας .Στα κείμενά του 'οταν κανείς εντρυφίσει και τα μελετήσει καλά θα διαπιστώσει ότι εκφράζει και πολύ συναίσθημα.Πρ'επει όμως να τα μελετήσεις πριν πας να τα ψάλλεις γιατί αλλοιώς θα βρεθείς αιωρούμενος.Και επειδή έλέχθη για τις αναλύσεις ,δεν νομίζω ότι ο Καραμάνης 'εχει περισσότερες αναλύσεις απο κάποιους άλλους ,δεν θέλω να αναφέρω ονόματα αλλά νομίζω ότι οι έχοντες σχέση με το αντικείμενο γνωρίζουν ποιούς εννοώ.
Γιώργος Παλιούρας
Κ' επίσης με σας κε Παλιούρα!..Προσωπικα,διαβαζω Καραμανη στο 80%.Νομιζω οτι οι συνθεσεις του με εκφραζουν περισσοτερο κ' θεωρω,οτι δειχνουν αρχοντιά, μεγαλοπρέπεια!..Ας με συγχωρησουν καποιοι συναδελφοι,μα καποια(οχι ολα)κλασσικά μαθηματα,μου φαίνονται βαρετα!...Επαναλαμβάνω ομως,οχι ολα!..
Κ' επίσης με σας κε Παλιούρα!..Προσωπικα,διαβαζω Καραμανη στο 80%.Νομιζω οτι οι συνθεσεις του με εκφραζουν περισσοτερο κ' θεωρω,οτι δειχνουν αρχοντιά, μεγαλοπρέπεια!..Ας με συγχωρησουν καποιοι συναδελφοι,μα καποια(οχι ολα)κλασσικά μαθηματα,μου φαίνονται βαρετα!...Επαναλαμβάνω ομως,οχι ολα!..