Η χειρονομία στην ψαλτική.

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Λάθος ο Παναγιωτόπουλος λέει ότι πρώτα πρέπει να ανέβεις στο Αναλόγιο για Ψάλτης και μετά να μάθεις θεωρία.Η μεγαλύτερη θεωρία είναι το Αναλόγιο έτσι γράφει.Μετά μπορείς να μάθεις πολλά.Όσο για θεωρία του Στανίτσα(να είναι καλά ο άνθρωπος εκεί που είναι)αλλά άλλοι λένε ότι δεν γνώριζε.Τέλος πάντων να είμαστε καλά όλοι μας και ο Αναστάς Χριστός να μας φωτίζει όλους.

Πάντως οι χειρούργοι στο νοσοκομείο Λαμίας και ανά τον κόσμο πρώτα έμαθαν που είναι το συκώτι,το πάγκρεας και η χολή και μετά έπιασαν νυστέρι.Φαντάζεσαι το αντίθετο;Τα γραφεία τελετών θα ήταν πιο πολλά από τα αυτοκίνητα:D:D:D.Υπάρχει η μάθηση της ακοής μέσω αυτιού και η οπτική μάθηση μέσω dvd.Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ζωντανή παράδοση σε αίθουσες διδασκαλίας ή κατ'ιδίαν μπορούν να διαμορφώσουν μορφωτικό επίπεδο.Χρειάζεται εκπαίδευση συνεχής.Το να ανεβούμε σ'ένα ψαλτήρι και να αρχίσουμε να ψάλλουμε στηριζόμενοι μόνο στο καλό αυτί μας και στην πιστή μίμηση μπορούμε να το κάνουμε αλλά θα είμαστε ανδρείκελα,ημιμαθείς και στείροι.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Τώρα για τον Στανίτσα που λέτε μερικοί (φυσικά ούτε μια τρίχα του κεφαλιού του δεν αξίζω).Αλλά απο θεωρία γνώριζε?Πιστεύω πως ναί.
Πολύ λιγότερη απ' όσο νομίζεις. Και σίγουρα δεν γνώριζε καραδόφωνα...
Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι γιατί άλλαξε ύφος όταν έφυγε απο την Πόλη.Παράδειγμα αν βάλεις και ακούσεις ένα χερουβικό του στην Πόλη και ένα χερουβικό του (στον ίδιο ήχο βέβαια)όταν έφυγε απο την Πόλη βρίσκεις διαφορά.Γιατί?Άλλαξε κάτι?
Στο εξήγησα αλλά δεν λες να το καταλάβεις: δεν υπάρχει καμία διαφορά στο ύφος, δηλ. σε ό,τι αφορά τον τρόπο έκφρασης, τη φωνητική εκφορά. Υπάρχει διαφορά στην ερμηνεία, δηλ. στους φθόγγοι που ψάλλονται. Ο ίδιος εξηγεί στη γνωστή συνέντευξή του γιατί έψελνε διαφορετικά στην Αθήνα, λέγοντας ότι μετά από τόσα χρόνια εμπειρίας έχει κι αυτός το δικαίωμα να καταθέσει τη δική του πρόταση. Έχουν γραφεί πολλάκις στο Ψαλτολόγιο αυτά κι έχει γίνει πολλάκις αναφορά στο γνωστό άρθρο του π. Σεραφείμ Φαράσογλου περί πατριαρχικού ύφους, όπου αναφέρεται ότι:
π. Σεραφείμ Φαράσογλου, περί πατριαρχικού ύφους
«Υ φ ο ς π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ό» είναι αυτό που διατηρήθηκε δια μέσου των αιώνων διαδοχικά και με την ακοή, όπως αναφέραμε, και ψάλλεται μέσα στον Πατριαρχικό Ναό, αλλά και σ' όλους τους ναούς της Κωνσταντινουπόλεως, εξού και «Κων/πoλίτικο ύφος», ακόμη δε και κατ' επέκταση και σ' όλη την Ελλάδα και την Ορθόδοξη Εκκλησία εν γένει.
«Π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ή π α ρ ά δ ο σ η» είναι τα μαθήματα και οι γραμμές εκείνες που αυστηρά καθιερώθηκαν και διατηρήθηκαν να ψάλλωνται έτσι μέσα στον Πατριαρχικό Ναό. Έτσι όταν ψάλλει ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάριος τις γραμμές αυτές, οι μελωδίες που βγαίνουν από το στόμα τους είναι τα ΔΟΓΜΑΤΑ της Βυζαντινής Μουσικής που ταυτίζονται «ύ φ ο ς π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ό» και «π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ή π α ρ ά δ ο σ η».
Η απάντηση λοιπόν στο ερώτημά σου είναι αυτονόητη: πατριαρχική παράδοση υπάρχει μόνο στον Πατριαρχικό Ναό (όπως αγιορείτικη παράδοση υπάρχει μόνο στο Άγιον Όρος -εκεί που υπάρχει φυσικά...-). Πατριαρχικό ύφος όμως υπάρχει και εκτός Πατριαρχικού ναού.
Η Θεωρία είναι μία και είναι όπως μας την γράφει ο Χρύσανθος.Αν κάνω λάθος τότε....(δεν το παίζω κάποιος γιατί σας είπα ότι γνωρίζω πολύ λιγότερα απο όλους σας.)
Όχι, το γράμμα της θεωρίας δεν είναι ακριβώς έτσι όπως την γράφει ο Χρύσανθος, που έχει κι αυτός μαθηματικά λάθη και άλλα πολλά. Τα πράγματα έχουν προχωρήσει από τότε. Το πνεύμα όμως της θεωρίας είναι όντως έτσι όπως το γράφει ο Χρύσανθος. Αλλοιώθηκε δυστυχώς τα μέγιστα από τον Καρά (ένα παράδειγμα στην ανακοίνωσή μου για τον Β' ήχο κατά το Χρύσανθο, εδώ, κυρίως από σελ. 17 και μετά).
Οι αναλύσεις άλλωστε που μπορείς να κάνεις διδάσκονται στις σχολές και διδάσκονται βασιζόμενοι πάνω σε κάποιους θεωριτικούς.Βέβαια όπως λέει και ο Παναγιωτόπουλος στο θεωριτικό του.Αναλόγιο δίχως θεωρία δεν γίνεται
Όχι βέβαια: οι "αναλύσεις" βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στην πράξη. Οι θεωρητικοί από την πράξη ορμώνται και απλώς προσπαθούν να την περιγράψουν. Αναλόγιο χωρίς θεωρία γίνεται και παραγίνεται, αναλόγιο χωρίς ακούσματα από παραδοσιακούς ψάλτες δεν γίνεται. Μην ξεχνάμε ότι στον πατριαρχικό ναό αυτό που μετρούσε δεν ήταν η θεωρία, αλλά το να γνωρίζει ο ψάλτης από στήθους τα μαθήματα, χωρίς βιβλίο.
 

chris d

Νέο μέλος
Ο ίδιος εξηγεί στη γνωστή συνέντευξή του γιατί έψελνε διαφορετικά στην Αθήνα, λέγοντας ότι μετά από τόσα χρόνια εμπειρίας έχει κι αυτός το δικαίωμα να καταθέσει τη δική του πρόταση.
Mάλιστα δηλαδή μετά απο χρόνια έχουμε όλοι μας το δικαίωμα να καταθέσουμε κάποιες προτάσεις σχετικά με την Βυζαντινή Μουσική.Και μετά μιλάμε για παράδοση και για κανόνες από ΄το 1814.Ας είναι ο καθένας έχει της απόψεις του.
 
Last edited by a moderator:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Mάλιστα δηλαδή μετά απο χρόνια έχουμε όλοι μας το δικαίωμα να καταθέσουμε κάποιες προτάσεις σχετικά με την Βυζαντινή Μουσική....

Αν όλοι μας είμαστε σαν το Στανίτσα, ίσως θα μπορούσαμε. 'Όποιος το νομίζει, ας σηκώσει το χέρι του ....:confused:
 

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Αν όλοι μας είμαστε σαν το Στανίτσα, ίσως θα μπορούσαμε. 'Όποιος το νομίζει, ας σηκώσει το χέρι του ....:confused:

Εγώ το σήκωσα ήδη...:p:p:p.Όχι βέβαια επειδή είμαι σαν τον Στανίτσα,αλλά επειδή έχω πρότυπο τον Στανίτσα και προσπαθώ να ωφεληθώ έστω και στο ελάχιστο από το μεγαλείο του.Σ'όλα τα επίπεδα.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Mάλιστα δηλαδή μετά απο χρόνια έχουμε όλοι μας το δικαίωμα να καταθέσουμε κάποιες προτάσεις σχετικά με την Βυζαντινή Μουσική.Και μετά μιλάμε για παράδοση και για κανόνες από ΄το 1814.Ας είναι ο καθένας έχει της απόψεις του.

Με καλη και ειληκρινη διαθεση,να σε ρωτησω κατι,αν και ξεφευγουμε απο το θεμα...
Τι σημαινει παραδοση,κατ'εσενα; Πως την ερμηνευεις;
Ειτε ειναι φυσικα αγιορειτικη,πατριαρχικη,κλπ
 

chris d

Νέο μέλος
επειδή με ρωτάς είμαι υποχρεωμένος να απαντήσω.Παράδοση για εμένα ειναι έτσι όπως την διδάξανε οι 3 μεγάλοι διδάσκαλοι της βυζαντινής Μουσικής και έτσι όπως την γράφη στο θεωριτικό του ο Χρύσανθος.Όσο για τα άλλα θα πώ κάτι που άκουσα προχθές Μην προσπαθείς να μιμηθείς κάποιον(λέγανε στον Μητροπάνο για τον Καζαντζίδη)γιατί πάντα θα είσαι 2ος.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
επειδή με ρωτάς είμαι υποχρεωμένος να απαντήσω.Παράδοση για εμένα ειναι έτσι όπως την διδάξανε οι 3 μεγάλοι διδάσκαλοι της βυζαντινής Μουσικής και έτσι όπως την γράφη στο θεωριτικό του ο Χρύσανθος.Όσο για τα άλλα θα πώ κάτι που άκουσα προχθές Μην προσπαθείς να μιμηθείς κάποιον(λέγανε στον Μητροπάνο για τον Καζαντζίδη)γιατί πάντα θα είσαι 2ος.

Μα εδω αγαπητε μου,δεν μιλαμε για μιμηση.
Μιλαμε για βιωμα των ακουσματων που λαμβανουμε απο καλους παραδοσιακους ψαλτες και μετα,για προσωπικο υφος το οποιο στηριζεται,πανω στα ακουσματα μας.Αλλωστε,βλεπεις να μοιαζουν απολυτα μεταξυ τους οι μεγαλοι ψαλτες;
Οχι.Γιατι; Γιατι ειναι διαφορετικα τα βιωματα και οι συνθηκες στις οποιες ακουσε τους προκατοχους του ο καθενας,ακομα και εσυ και εγω.
Ολα αυτα ομως συγκλινουν σε μια παραδοση,την πατριαρχικη.
Γι'αυτο και οταν ακους απο Ταλιαδωρο,Παναγιωτιδη,Καραμανη και Θεοδοσοπουλο το Ηδη βαπτεται, απορεις και λες: ''Μα,καλα,πως ειναι δυνατον 4 μεγαλοι ψαλτες,με διαφορετικη εκφραση να αποδιδουν ενα τετοιο μαθημα τοσο πιστα στην παραδοση και σαν με μια φωνη;''
Γι'αυτο λοιπον αλλο μιμουμαι,αλλο βιωνω και εκφραζομαι με το δικο μου υφος ακολουθουμενος τους προκατοχους μου.
Αλλη εκφραση ο Μητροπανος,αλλη ο Καζαντζιδης,ομως και οι δυο υπηρετησαν πιστα το ελληνικο λα'ι'κο τραγουδι.
Μετα λες για τους 3 Διδασκαλους
Εσυ,τους ακουσες; Οχι βεβαια! Ποιος τοτε θα σου λυσει τις αποριες;...

Οι προκατοχοι οι δικοι μου και οι δικοι σου καποτε τους ακουσαν...Οποτε ακουσε και εσυ αυτους,ρωτησε τους,διαβασε και τοτε θα εισαι ενας σωστος παραδοσιακος ψαλτης.:wink:
 

chris d

Νέο μέλος
Μετα λες για τους 3 Διδασκαλους
Εσυ,τους ακουσες; Οχι βεβαια! Ποιος τοτε θα σου λυσει τις αποριες;...


__________________
Λυπάμαι για την ηρωνία σου απέναντι μου.Μακάρι να έιχα την δυνατότητα να γυρίσω στην τότε εποχή γιατί θα μπορούσα να μάθω πολλά.Θα μπορούσα π.χ να ρωτήσω Διδάσκαλε χρύσανθε,Γρηγόριε και Χουρμούζιε ''ίνα τί απαντάτε εις την απορίαν του Ηλία?''
οπότε δεν χαίρομαι που δεν τους άκουσα.Χαίρομαι όμως που άκουσα τους 3 που ανάφερες εσύ σε ψαλμούς της Μεγάλης Εβδομάδος αλλά είδα διαφορές μεταξύ τους σε εκτελέσεις των ίδιων ψαλμών.
Πάντος εγώ δεν θα έλεγα ποτέ στους μαθητές της Σχολής μου.Όσο ζώ εγώ θα τα λέτε όπως τα λέω εγώ!!!Εαν παιθάνω πες τε τα όπως θέλετε ο καθένας σας.Και ούτε θα υποχρέωνα τους μαθητές της Σχολής στην παρουσίαση της Χοροδίας επειδή βηχάω εγώ να βηχάει και όλοι η Χοροδία.
Το να ψαλώ το θεό μου έως υπάρχω όπως λές θέλει και ταπεινότητα την οποία πολλοί ''ψαλτάρες'' δεν έχουν.Αλλά την έχουν κάποια άλλα παιδια σε ορισμένους Ιερούς Ναούς ''ψαλτάκια'' τους αποκαλούν κάποιοι.Και ενώ ξέρουν μάγκες δεν το παίζουν και ούτε αμοίβονται.
Δυστηχώς σήμερα πολλοί νομίζουν το Αναλόγιο πίστα μουσικής σε κάποιο μπουζουκτσίδικο.Εκεί φτάσαμε όσο για τα άλλα να μας έχει ο Αναστάς Κύριος όλους καλά.(δεν ξαναγράφω απάντηση γιατί το forum έχει και ποιό ενδιαφέροντα να διαβάσω απο το να ξεχωρίζω τους ψάλτες σε Πρίγγους,Στανίτσιδες,Θεοδοσόπουλοι,Καραϊκους,Αγγελοπουλέους και πολλούς άλλους).
 
P

PANROUST

Guest
Μετα λες για τους 3 Διδασκαλους
Εσυ,τους ακουσες; Οχι βεβαια! Ποιος τοτε θα σου λυσει τις αποριες;...


__________________
Λυπάμαι για την ηρωνία σου απέναντι μου.
Σφάλεις εδώ.

Μακάρι να έιχα την δυνατότητα να γυρίσω στην τότε εποχή γιατί θα μπορούσα να μάθω πολλά.Θα μπορούσα π.χ να ρωτήσω Διδάσκαλε χρύσανθε,Γρηγόριε και Χουρμούζιε ''ίνα τί απαντάτε εις την απορίαν του Ηλία?''
Δεν χρειάζεται να γυρίσεις πίσω για να μάθεις.Απλά άκου Πρίγγο όπου είχε ακούσει τον Ναυπλιώτη,όπου "ο Ναυπλιώτης ἄξιος διάδοχος τῶν προκατόχων του Νικολάου Βυζαντίου Λαμπαδαρίου (1837-1888) – οἱ ἡμερομηνίες ἀναφέρονται στα ἔτη ὑπηρεσίας - Ἀριστείδου Νικολαΐδου (1882-1911), Γεωργίου Βιολάκη (1875-1905) καὶ Γεωργίου Ῥαιδεστινοῦ τοῦ Β' (1863-1875) τῶν Πρωτοψαλτῶν, ποὺ ἤκμασαν περὶ τὸ 1780, καὶ πρόλαβαν καὶ αὐτοὶ να ἀκούσουν τὸν Δανιὴλ (1741-1789), τὸν Ἰάκωβο Πελοποννήσιο (1760-1801), τὸν Πέτρο τὸν Βυζάντιο (1766-1804) καὶ τὸν Γρηγόριο (1789-1797), τοὺς μεγάλους μελοποιοὺς καὶ Πρωτοψάλτες. Ὅλους αὐτοὺς εἶχε τὴν εὐκαιρία ὁ Ἰάκωβος να τοὺς ἀκούσει ἄμεσα ἢ ἔμμεσα, ἀπὸ πρῶτο χέρι θὰ ἔλεγα."
Πηγή: http://www.ec-patr.net/gr/psaltai/nafpliotes/
Λοιπόν αυτό λέει πολλά.
Αυτό είναι το ύφος πατριαρχικό όπου διατηρήθηκε δια μέσου των αιώνων διαδοχικά και με την ακοή.Από τότες μέχρι και τώρα δεν έχει αλλάξει κάτι από το άκουσμα εκτελέσεων και διαστημάτων μέσα στο πατριαρχείο,παρόλο όπου έχουν καταργηθεί διάφορα σύμβολα.Και ο Στανίτσας όταν έφυγε από το Πατριαρχείο μπορεί να έφυγε λίγο από την παράδοση αλλά όχι από το ύφος και από τα διαστήματα,αφού μιλάμε για Στανίτσα.Κάποιοι άλλοι έχουν φύγει από διαστήματα από ύφος...όπου δεν θυμίζει τίποτα από Πατριαρχείο,έστω το 10 % του ακούσματος τους.
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
......"ο Ναυπλιώτης ἄξιος διάδοχος τῶν προκατόχων του Νικολάου Βυζαντίου Λαμπαδαρίου (1837-1888) – οἱ ἡμερομηνίες ἀναφέρονται στα ἔτη ὑπηρεσίας - Ἀριστείδου Νικολαΐδου (1882-1911), Γεωργίου Βιολάκη (1875-1905) καὶ Γεωργίου Ῥαιδεστινοῦ τοῦ Β' (1863-1875) τῶν Πρωτοψαλτῶν, ποὺ ἤκμασαν περὶ τὸ 1780, καὶ πρόλαβαν καὶ αὐτοὶ να ἀκούσουν τὸν Δανιὴλ (1741-1789), τὸν Ἰάκωβο Πελοποννήσιο (1760-1801), τὸν Πέτρο τὸν Βυζάντιο (1766-1804) καὶ τὸν Γρηγόριο (1789-1797), τοὺς μεγάλους μελοποιοὺς καὶ Πρωτοψάλτες. Ὅλους αὐτοὺς εἶχε τὴν εὐκαιρία ὁ Ἰάκωβος να τοὺς ἀκούσει ἄμεσα ἢ ἔμμεσα, ἀπὸ πρῶτο χέρι θὰ ἔλεγα."
Πηγή: http://www.ec-patr.net/gr/psaltai/nafpliotes/
........
!!!!!!!!!!???????
 

chris d

Νέο μέλος
Γεώργιος Ραιδεστινός ο Β'.
Γεννήθηκε στην Ραιδεστό το 1833 και πέθανε τον Αύγουστο του 1889.
 

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Δυστυχώς βλέπω ότι ξεφύγαμε από το αρχικό θέμα καθώς βάλαμε το χεράκι μας-και πάνω από όλους εγώ-και καταλήξαμε να μιλάμε για φωνές και ύφος όταν θα πρεπε να καταθέσουμε μαρτυρίες και επιχειρήματα σχετικά με την χειρονομία στην ψαλτική.Πιστεύω πως είναι παραμελημένο κεφάλαιο στο ευρύτερο χώρο της ψαλτικής(ενδιαφέρουσα η πραγματεία του κ.Ακρίδα που μας τη θύμισε ο κ.Γιάννου καθώς και διάφορα ιστορικά στοιχεία από αρκετές πηγές) και θα πρέπει να την εντάξουμε στο όλο πακέτο γνώσεις-άρθρωση-φωνή-ερμηνεία-χειρονομία.Θα συμβούλευα τους αγαπητούς συντονιστές,αν δεν υπάρχει κάποιος αδελφός να καταθέσει τη γνώμη του και την μαρτυρία του σχετικά με την χρησιμότητα και την πρακτικότητα της ανά τους αιώνες,να επιληφθούν του θέματος.Εγώ από την μεριά μου σταματώ εδώ.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Δυστυχώς βλέπω ότι ξεφύγαμε από το αρχικό θέμα καθώς βάλαμε το χεράκι μας-και πάνω από όλους εγώ-και καταλήξαμε να μιλάμε για φωνές και ύφος όταν θα πρεπε να καταθέσουμε μαρτυρίες και επιχειρήματα σχετικά με την χειρονομία στην ψαλτική.Πιστεύω πως είναι παραμελημένο κεφάλαιο στο ευρύτερο χώρο της ψαλτικής(ενδιαφέρουσα η πραγματεία του κ.Ακρίδα που μας τη θύμισε ο κ.Γιάννου καθώς και διάφορα ιστορικά στοιχεία από αρκετές πηγές) και θα πρέπει να την εντάξουμε στο όλο πακέτο γνώσεις-άρθρωση-φωνή-ερμηνεία-χειρονομία.Θα συμβούλευα τους αγαπητούς συντονιστές,αν δεν υπάρχει κάποιος αδελφός να καταθέσει τη γνώμη του και την μαρτυρία του σχετικά με την χρησιμότητα και την πρακτικότητα της ανά τους αιώνες,να επιληφθούν του θέματος.Εγώ από την μεριά μου σταματώ εδώ.

Ναι βρε Δημητρη,δικιο εχεις...
Νομιζω το αρθρο του κου Ακριδα,ειναι πολυ ενδιαφερον για εμας τους νεωτερους..... Θα πρεπει να το μελετησουμε σε βαθος και οχι απλα να το διαβασουμε...
Να ειστε καλα κε Γιαννου!
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Δεν κατανοω το θαυμασμo (!) και την απορια (?) σε προηγουμενο post ! Αν υπαρχει εστω κι'ενας που διαφωνει με το γεγονος (καλησπερα κ.Εντισον) , οτι ο συνδετικος κρικος με τους τρεις η και με τους χιλιους-δεκατρεις δασκαλους του μακρινου παρελθοντος ειναι ο Ναυπλιωτης , εγω παω για χορτα μαζι με τη ....Στελλα :rolleyes: !

Υ.Γ
-Φυγε Στελλα , κραταω μαχαιρι :mad:!!!!!!
-Κι'εγω σακουλα , παμε για χορτα :cool: ;;;
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Τα θαυμαστικά και τα ερωτηματικά του κ. Αρβανίτη είναι απόλυτα δικαιολογημένα για όποιον διαβάζει τις απίθανες χρονολογίες που περιέχει το παρατεθέν απόσπασμα, για τις οποίες δεν φταίει, βέβαια, ο παραθέσας.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Τα θαυμαστικά και τα ερωτηματικά του κ. Αρβανίτη είναι απόλυτα δικαιολογημένα για όποιον διαβάζει τις
απίθανες χρονολογίες
που περιέχει το παρατεθέν απόσπασμα, για τις οποίες δεν φταίει, βέβαια, ο παραθέσας.

Αν ειναι ετσι ...πασο :cool: ! Ειπα κι'εγω.......
 

Gorgonaos

Gorgonaos
Το ύφος και τα ψαλλόμενα μαθήματα στο Πατριαρχείο είναι τόσο στάνταρ για όλους τους ψάλτες από το άκρως αυστηρό και δεσμευτικό τυπικό όσο στάνταρ είναι ότι το αλφάβητο ξεκινάει με το γράμμα Α.Η ευρηματικότητα,η πλούσια φαντασία του,η άριστη θεωρητική του κατάρτιση και η απίστευτη ευστροφία του λαιμού του τον οδήγησαν(έτσι νομίζω) στην εκτέλεση πρωτοτύπων και ποικίλλων θέσεων.Το ύφος δεν άλλαξε.Παρέμεινε βυζαντινό,μεστό,ηγεμονικό διανθισμένο τώρα όμως με μια μεστότητα και με μια χρονική αγωγή ιδιαιτέρως συνεπής ως προς τα κείμενα.Και ευτυχώς που άλλαξε γραμμή το ψάλσιμο του,γιατί θα ήμασταν πάμφτωχοι σε αυτοσχέδιες γραμμές,σε μελωδικότατες αναλύσεις και σε εκτελέσεις κλασικών ή μη μαθημάτων μοναδικής δεξιοτεχνίας.

Μια μικρη διευκρινιση χωρις καμια διαθεση υποδειξης!Δεν εκτελουσε πρωτοτυπες θεσεις!(ειναι αλλο πραγμα η εννοια της θεσης κιολας!) απλα ανελυε συμπλοκες συμβολων, και προφανως καποιες φορες εφοσον γνωριζει πολυ καλα την μελωδια της μουσικης φρασης την στολιζει και την αποδιδει λιγο διανθισμενη!Κατα καποιον τροπο αυτο συνεβαινε παλαιοτερα με τον καλλωπισμο των υποστασεων κατα καιρους.. Με τον καιρο οι καλλωπισμοι που εκανε ο Στανιτσας στις φρασεις εμειναν ως αναλυσεις και αυτο νομιζω σε μικροτερη η μεγαλυτερη κλιμακα συμβαινει με ολους! Εφοσον δηλαδη τον εξεφραζαν οι συγκεκριμενες αναλυσεις τις πραγματοποιουσε συνεχως και εφοσον οι θεσεις στην μουσικη μας ανακυκλωνονται οι αναλυσεις ακουγονταν συχνα με αποτελεσμα να δινουν το συγκεκριμενο ακουσμα!Κι αυτο συμβαινει σε ολους!και διαχωριζει ψαλτες και χορους!Συμψαλλουμε με καποιον και λεμε ταιριαζουν οι φωνες μας.. Και εννοουμε την χροια αλλα και τον τροπο εκτελεσης των γραμμων (υπαρχει βεβαια και το υφος εκφορας των φθογγων).. Καπως ετσι παντως νομιζω δημιουργειται και η λεγομενη "φωνητικη παραδοση" και καπου εδω μπαινει και το θεμα των αναλυσεων σε σχεση με το πυκνο η αραιο της στενογραφιας της γραφης.. Αναλυουμε π.χ. 2 αποστροφους με κλασματα σε καποιες περιπτωσεις, με καποιες προσθετες φωνες και καποια 2γοργα παρεστιγμενα και γοργα κλπ.. Και ισως δεν προκυπτει με καποιον αποδεδειγμενο τροπο απο την σημειογραφια ομως επειδη επεκρατησε σαν ερμηνεια και η προφορικη παραδοση το καθιερωσε σε μεγαλη κλιμακα το εκτελουμε απαντες χωρις προβλημα!ακομη και αν το εξηγησουμε καπως - και για πολλες παραδοσιακες αναλυσεις εξηγειται το πως μπορει να προκυψουν - κανεις δεν σκεφτεται οταν εκτελει, ολους τους λογους για τους οποιους εκτελει ετσι!Ετσι αρχιζει να πυκνωνει η ερμηνεια των συμβολων και αυτο σταδιακα μπορει να οδηγησει σε αυξουσα πυκνοτητα του σημαινομενου και ετσι με απλα λογια να εχουμε με λιγοτερα συμβολα μεγαλυτερη μελωδικη γραμμη, χρονικα και ποσοτικα (εννοω ποσοτητα φωνων) αυτο τωρα ειναι ευκολο να συνδεθει με μια κινηση και καπως ετσι να προκυψει καποια χειρονομια με την χρηση της οποιας ολοι οι ψαλτες του χορου ευκολα και αμεσα θα αντιλαμβανονται τι πρεπει να εκτελεσουν.. Πιστευω πως οσοι για παραδειγμα ψαλλουμε σε χορο μαζι με τον δασκαλο μας με μεγαλη ευκολια κατανοουμε χωρις ιδιαιτερες κινησεις και χειρονομιες (οταν π.χ. δουμε ολιγον με κεντηματα) οχι ποτε θα κανει αναλυση - με την εννοια που εχουμε δωσει- τρομικου η στρεπτου αλλα και πολλα αλλα!Οταν υπαρχει συχνη επαφη των ψαλτων, και συχνη πραγματωση της ψαλμωδιας και πολλες ομαδες ψαλτικες, με λιγοτερα λογια εντονη ενεργη προφορικοτητα, τοτε ολα γινονται ευκολα σε μεγαλο βαθμο!Τελειωνοντας θα ηθελα να μοιραστω μαζι σας μια σκεψη που αφορα τα παλαια σημαδοφωνα και την γνωση της ερμηνειας τους.. Πιστευω πως εχει νοημα να γνωριζουμε την ερμηνεια τους κι αυτο δεν ειναι θεωρητικη γνωση για να κανουμε τον σοφο, τον προχωρημενο, τον μεγα μουσικολογο και ο,τι αλλο αθλιο φανταζεται ο καθενας, ουτε εχει θεωρητικη μονο βαση!Εξηγουμαι με το εξης παραδειγμα: αν καποιος ψαλτης γνωριζει ας πουμε το μελος του αντικενωκυλισματος, και μπορει συνεπως να αναγνωρισει τα συμβολα της νεας γραφης που το συνολο τους αποτελει την εξηγηση του, τοτε πιστευω θα αποδωσει διαφορετικα αυτους τους φθογγους, θα εχει αλλη αντιληψη βλεποντας τους θα τους δει σαν συνολο, σαν ομαδα, σαν ενα συμβολο, κι ενα ακομη πλεονεκτημα το ματι του θα τρεξει παρακατω στο κειμενο, σε αλλη ομαδα, και δεν θα βλεπει συμβολα αλλα ομαδες.. Ενας αλλος ψαλτης που δεν το γνωριζει θα δεσει τον πρωτο φθογγο με καποιους προηγουμενους, θα πει τους αλλους δυο ξεχωριστα και τους επομενους θα τους κολλησει με καποιους παρακατω τους οποιους θα εχει αποσπασει απο ενα κρατημουπορρο και παει λεγοντας!Νομιζω πως αυτο χανουμε και εκει σφαλουμε εχοντας αυτην την αγνοια, γιατι οταν συνδεω κατα το δοκουν και σπαω αυτες τις ομαδες αποτυπωνω στο μυαλο μου και θεσεις και φρασεις που δεν υπαρχουν.. Το τελευταιο και πολυ μεγαλο κερδος που μπορει να προκυψει αφορα την μελοποιια τομεας που εχει πληγει θανασιμα στις μερες μας!!!Κι εφοσον συλλαβιστα διαβαζουμε, συλλαβιστα ψαλλουμε και συνθετουμε!Ευχομαι ολοι να μαθουμε και οι νεοτεροι που εχουμε τον χρονο και απιστευτα μεσα που μπορουν να μας βοηθησουν φοβερα, να ολοκληρωθουμε και απο ψαλτες.. Δυαδικους.. να ξαναγινουμε ψαλτες βαθεις, σοφοι, επιστημονες, καλλιτεχνες.. (δεν εννοω ουτε ακαδημαικη καριερα, ουτε σουπερ σταρ με τις λεξεις επιστημονας και καλλιτεχνης!) Αμην!!

(συγχωρεστε για την ελλειψη τονων γραφω απο κινητο!!)
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!!
 
Last edited:

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
Χρειάζεται λίγη προσοχη στις ημερομηνίες και τους αναχρονισμούς
 
Top