π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Ἡ 1η Σεπτεμβρίου παρουσιάζει μιά ποικιλία, θά λέγαμε, διαφορετικῶν καταχωριζομένων ἀκολουθιῶν τῶν ἑορτῶν τῆς ἡμέρας, στίς ὁποῖες δυνατόν νά προστεθοῦν καί ἄλλες νεώτερες ἀκολουθίες ἐορταζομένων τήν αὐτήν ἡμέραν ἁγίων, μέ νεώτερη αὐτήν τήν «ὑπὲρ προστασίας τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος».
Οἱ ἀκολουθίες τῆς ἡμέρας στό Μηναῖο ἤ σέ ἰδιαίτερες φυλλάδες εἶναι:
Ὡς ἐκ τούτου, καί λόγῳ τῶν μεταγενεστέρων προσθηκῶν τροπαρίων στό Μηναῖο, δημιουργοῦνται κάποια προβλήματα τυπικοῦ, τά ὁποῖα ἑρμηνεύονται καί λαμβάνονται κάποια ἀναγκαῖα «μέτρα», τόσον στά Δίπτυχα (τοῦ 2008, σελ. 219, ὑποσημ. 191-196) ὅσον καί στό ΣΤ ὑπό π. Κων. Παπαγιάννη (σελ. 143 κἑ).
Ἐνδιαφέρον παρουσιάζουν καί οἱ τυπικές διατάξεις τῶν ΤΕ καί ΤΑγΣ διά τήν α΄ Σεπτεμβρίου.
Στή ΣΥΜΒΟΛΗ, τεῦχος 6, σελ. 42, παρουσιάζεται ὑπό τοῦ κ. Διονυσίου Ἀνατολικιώτου ἡ τηρητέα τυπική διάταξη ἐάν χρησιμοποιηθεῖ ἐξ ἰδαιτέρας φυλλάδος ἡ ἀκολουθία τῶν ἁγίων τεσσαράκοντα γυναικῶν, τηρητέα δέ ἀναλογικῶς καί στήν περίπτωση πού ἤθελε χρησιμοποιηθεῖ ἰδιαίτερη φυλλάδα διά τόν ὅσιον Μελέτιον.
Τά ὀνόματα τῶν ἁγίων τεσσαράκοντα παρθένων καί ἀσκητριῶν εἶναι:
ΑΔΑΜΑΝΤΙΝΗ, ΚΑΛΛΙΡΟΗ, ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ, ΠΗΝΕΛΟΠΗ, ΚΛΕΙΩ, ΘΑΛΕΙΑ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ, ΕΥΤΕΡΠΗ, ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ, ΟΥΡΑΝΙΑ, ΚΛΕΟΝΙΚΗ, ΣΑΠΦΩ, ΕΡΑΤΩ, ΠΟΛΥΜΝΙΑ, ΔΩΔΩΝΗ, ΑΘΗΝΑ, ΤΡΩΑΔΑ, ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ, ΚΟΡΑΛΙΑ, ΚΑΛΛΙΣΤΗ, ΘΕΟΝΟΗ, ΘΕΑΝΩ, ΑΣΠΑΣΙΑ, ΠΟΛΥΝΙΚΗ, ΔΙΟΝΗ, ΘΕΟΦΑΝΗ, ΕΡΑΣΜΙΑ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, ΑΝΤΙΓΟΝΗ, ΠΑΝΔΩΡΑ, ΧΑΙΔΩ, ΛΑΜΠΡΩ, ΜΟΣΧΩ, ΑΡΗΒΟΪΑ, ΘΕΟΝΥΜΦΗ, ΑΚΡΙΒΗ, ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ, ΕΛΠΙΝΙΚΗ.
(Πηγή: http://www.pigizois.net/index2.htm)
Τό Κοντάκιον καί ὁ Οἶκος τῆς Ἰνδίκτου, ποιηθέντα ὑπό Ἰακώβου πρωτοψάλτου, εἶναι:
(βλ. ΤΚ καί Δίπτυχα 2008, σελ. 220)
Καί μία παρατήρηση:
Στό ΣΤ ἀναγράφεται ὅτι τά προτεινόμενα ἀντίφωνα διεμορφώθησαν σύμφωνα μέ τό Τυπικόν τῆς Ἁγίας Σοφίας (ΤΑγΣ) «τό ὁποῖον ὁρίζει ὡς ἀντίφωνα διά τήν σήμερον τούς ψαλμούς α΄, λ΄ καί ξδ΄». Αὐτό δέν εἶναι ὀρθόν, διότι τό ΤΑγΣ δέν ὁρίζει αὐτούς τούς ψαλμούς γιά ἀντίφωνα τῆς λειτουργίας, ἀλλά γιά ἀντίφωνα τῆς λιτανείας.
Οἱ ἀκολουθίες τῆς ἡμέρας στό Μηναῖο ἤ σέ ἰδιαίτερες φυλλάδες εἶναι:
1. Τῆς Ἰνδίκτου, ἤτοι τοῦ νέου Ἔτους,
2. Τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν Συμεὼν τοῦ Στυλίτου,
3. Τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τῶν Μιασηνῶν,
4. Τῶν ἁγίων τεσσαράκοντα Γυναικῶν καὶ Ἀμμοὺν διακόνου καὶ διδασκάλου αὐτῶν,
5. Τοῦ Ὁσίου Μελετίου τοῦ νέου, τοῦ ἐν τῷ ὄρει Μυουπόλεως ἀσκήσαντος,
6. Τῆς Παμμακαρίστου καί
7. Τοῦ Περιβάλλοντος.
Στούς ὕμνους τοῦ Μηναίου ἐπίσης γίνεται μνεία καὶ τῶν Ἁγίων μαρτύρων Καλλίστης, Εὐόδου καὶ Ἑρμογένους τῶν αὐταδέλφων καὶ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ.2. Τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν Συμεὼν τοῦ Στυλίτου,
3. Τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τῶν Μιασηνῶν,
4. Τῶν ἁγίων τεσσαράκοντα Γυναικῶν καὶ Ἀμμοὺν διακόνου καὶ διδασκάλου αὐτῶν,
5. Τοῦ Ὁσίου Μελετίου τοῦ νέου, τοῦ ἐν τῷ ὄρει Μυουπόλεως ἀσκήσαντος,
6. Τῆς Παμμακαρίστου καί
7. Τοῦ Περιβάλλοντος.
Ὡς ἐκ τούτου, καί λόγῳ τῶν μεταγενεστέρων προσθηκῶν τροπαρίων στό Μηναῖο, δημιουργοῦνται κάποια προβλήματα τυπικοῦ, τά ὁποῖα ἑρμηνεύονται καί λαμβάνονται κάποια ἀναγκαῖα «μέτρα», τόσον στά Δίπτυχα (τοῦ 2008, σελ. 219, ὑποσημ. 191-196) ὅσον καί στό ΣΤ ὑπό π. Κων. Παπαγιάννη (σελ. 143 κἑ).
Ἐνδιαφέρον παρουσιάζουν καί οἱ τυπικές διατάξεις τῶν ΤΕ καί ΤΑγΣ διά τήν α΄ Σεπτεμβρίου.
Στή ΣΥΜΒΟΛΗ, τεῦχος 6, σελ. 42, παρουσιάζεται ὑπό τοῦ κ. Διονυσίου Ἀνατολικιώτου ἡ τηρητέα τυπική διάταξη ἐάν χρησιμοποιηθεῖ ἐξ ἰδαιτέρας φυλλάδος ἡ ἀκολουθία τῶν ἁγίων τεσσαράκοντα γυναικῶν, τηρητέα δέ ἀναλογικῶς καί στήν περίπτωση πού ἤθελε χρησιμοποιηθεῖ ἰδιαίτερη φυλλάδα διά τόν ὅσιον Μελέτιον.
Τά ὀνόματα τῶν ἁγίων τεσσαράκοντα παρθένων καί ἀσκητριῶν εἶναι:
ΑΔΑΜΑΝΤΙΝΗ, ΚΑΛΛΙΡΟΗ, ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ, ΠΗΝΕΛΟΠΗ, ΚΛΕΙΩ, ΘΑΛΕΙΑ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ, ΕΥΤΕΡΠΗ, ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ, ΟΥΡΑΝΙΑ, ΚΛΕΟΝΙΚΗ, ΣΑΠΦΩ, ΕΡΑΤΩ, ΠΟΛΥΜΝΙΑ, ΔΩΔΩΝΗ, ΑΘΗΝΑ, ΤΡΩΑΔΑ, ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ, ΚΟΡΑΛΙΑ, ΚΑΛΛΙΣΤΗ, ΘΕΟΝΟΗ, ΘΕΑΝΩ, ΑΣΠΑΣΙΑ, ΠΟΛΥΝΙΚΗ, ΔΙΟΝΗ, ΘΕΟΦΑΝΗ, ΕΡΑΣΜΙΑ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, ΑΝΤΙΓΟΝΗ, ΠΑΝΔΩΡΑ, ΧΑΙΔΩ, ΛΑΜΠΡΩ, ΜΟΣΧΩ, ΑΡΗΒΟΪΑ, ΘΕΟΝΥΜΦΗ, ΑΚΡΙΒΗ, ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ, ΕΛΠΙΝΙΚΗ.
(Πηγή: http://www.pigizois.net/index2.htm)
Τό Κοντάκιον καί ὁ Οἶκος τῆς Ἰνδίκτου, ποιηθέντα ὑπό Ἰακώβου πρωτοψάλτου, εἶναι:
Κοντάκιον
Ὁ τῶν αἰώνων ποιητὴς καὶ δεσπότης, Θεὲ τῶν ὅλων ὑπερούσιε ὄντως, τὴν ἐνιαύσιον εὐλόγησον περίοδον, σῴζων τῷ ἐλέει σου, τῷ ἀπείρῳ οἰκτίρμον, πάντας τοὺς λατρεύοντας, σοὶ τῷ μόνῳ δεσπότῃ, καὶ ἐκβοῶντας φόβῳ, λυτρωτά· εὔφορον πᾶσι τὸ ἔτος χορήγησον.Ὁ Οἶκος
Ἀρρήτῳ πάντα ὡς Θεῷ ποιήσαντι σοφίᾳ, ἰσχύι τε παντουργικῇ διασῴζοντι πάντα, τὸν ὕμνον δέει ἐκ ψυχῆς προσάγομεν, ἐντρόμως δυσωποῦντες, παρασχεῖν εὐφορίαν τῇ γῇ, ἐν τῇ σήμερον ἐτησίῳ ἀπαρχῇ, παντὸς ῥυσθῆναι δυσχεροῦς, ὁρατῶν καὶ ἀοράτων δυσμενῶν, ἐν ταῖς αἰσίαις κράζοντες περιόδοις· εὔφορον πᾶσι τὸ ἔτος χορήγησον Κύριε.(βλ. ΤΚ καί Δίπτυχα 2008, σελ. 220)
Καί μία παρατήρηση:
Στό ΣΤ ἀναγράφεται ὅτι τά προτεινόμενα ἀντίφωνα διεμορφώθησαν σύμφωνα μέ τό Τυπικόν τῆς Ἁγίας Σοφίας (ΤΑγΣ) «τό ὁποῖον ὁρίζει ὡς ἀντίφωνα διά τήν σήμερον τούς ψαλμούς α΄, λ΄ καί ξδ΄». Αὐτό δέν εἶναι ὀρθόν, διότι τό ΤΑγΣ δέν ὁρίζει αὐτούς τούς ψαλμούς γιά ἀντίφωνα τῆς λειτουργίας, ἀλλά γιά ἀντίφωνα τῆς λιτανείας.