Αν και μόλις τώρα (2010) εντόπισα την ερώτηση στο φόρουμ μας, να προσθέσω κι εγώ με τη σειρά μου μια άλλη εκδοχή σχετικά με το πότε πιθανώς να εόρταζε, τουλάχιστον αρχικά, η Αγια-Σοφιά μας (για τους υπόλοιπους ναούς που αναφέρονται στην ερώτηση του θέματος, δε γνωρίζω).
Ο καθηγητής του Παν/μίου Κρήτης Θεοχάρης Δετοράκης εξέδωσε πολυτελή τόμο-λεύκωμα με τίτλο: "ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ - Ο Ναός της του Θεού Σοφίας", εκδόσεις ΕΦΕΣΟΣ 2004, τόμος που παρουσιάστηκε επίσημα στις 26 -10 - 2004 στο Μουσείο Μπενάκη.
Περιγράφοντας εν συντομία την αρχιτεκτονική του Ναού, στη σ. 67 αναφέρει:
"... Έχει παρατηρηθεί ότι ο Ναός της Αγ. Σοφίας δεν βλέπει κανονικά προς την Ανατολή, όπως όλες οι ορθόδοξες εκκλησίες, αλλά στρέφεται λίγο ΝΑ, σε γωνία 33,7 μοιρών. Σωστά παρατηρεί ο Προκόπιος ότι ο Ναός προσανατολίσθηκε προς "ανίσχοντα ήλιον". Ο ναός, αφιερωμένος στο δεύτερο πρόσωπο της Αγ. Τριάδας τον Ιησού Χριστό, τιμάται την ημέρα των Χριστουγέννων, δηλαδή την ημέρα της επιφάνειας του Θεού, του νοητού ηλίου.
Και επειδή την περίοδο αυτήν ο ήλιος βρίσκεται στο χειμερινό ηλιοστάσιο, ήταν φυσικό οι αρχιτέκτονες να προσδιορίσουν τον άξονα του Ναού προς το σημείο του ορίζοντα από το οποίο φαίνεται να ανατέλλει ο ήλιος αυτήν την εποχή του έτους".
Πραγματικά, παρατηρήστε ότι όλες τις εορτές, δηλ. τα διάφορα εγκαίνια ή θυρανοίξια του Ναού εορτάζονται γύρω από τα Χριστούγεννα. Δεν είναι τυχαίο:
27-12-537 έγιναν τα πρώτα εγκαίνια.
24-12-563 τα δεύτερα, μετά την κατάρρευση του τρούλλου το 558.
Ο ίδιος καθηγητής γράφει επίσης (σ. 37):
"Στο επίσημο Τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας, όπως διασώζεται στον Πατμιακό κώδικα 266 (θ΄- ι΄ αιώνα), τα θυρανοίξια του ναού εορτάζονται την 22 Δεκεμβρίου μαζί με το "φωτοδρόμιον", μια μορφή λιτανείας με αναμμένες λαμπάδες γύρω από τον ναό και την 23 τιμάται η ανάμνηση των εγκαινίων με ειδική ακολουθία, η οποία λεπτομερώς περιγράφεται".
Στη συνέχεια παραθέτει κάποια τροπάρια αυτής της ακολουθίας.
Φυσικά για όλα αυτά υπάρχουν οι σχετικές παραπομπές και η βιβλιογραφία στο τέλος του τόμου, που για συντομία τις παραλείπω εδώ.
Πιστεύω πάντως ότι και αυτή η εκδοχή, του να εόρταζε δηλαδή τα Χριστούγεννα ο Ναός, δεν είναι αμελητέα, για εμένα μάλλον η πιθανότερη (και λογικότερη), μετά τα παραπάνω.
Ελπίζω να διαφώτισα κάπως το θέμα.
Η ερμηνεία τώρα του Καλοκύρη που παρουσίασε ο π. Μάξιμος σχετικά με την παράσταση στο νάρθηκα της Αγ. Σοφίας του Λέοντα του Σοφού που προσκυνά το Χριστό, διότι "ζητάει νά δεχθεῖ τήν ἐξουσία ἀπό τόν Κύριο μαζί μέ τήν ἄνωθεν σοφία", ίσως να μην είναι και πολύ έγκυρη.
Μια άλλη εκδοχή και γι αυτό, πάλι από τον παραπάνω τόμο του κ. Δετοράκη (σ. 45), είναι η εξής:
"Ο γιος και διάδοχος του Κων/νου Πορφυρογέννητου Λέων Στ΄ο Σοφός αφιέρωσε την ψηφιδωτή εικόνα στην κόγχη πάνω από τη βασιλική πύλη του νάρθηκα, με το Χριστό ένθρονο και στα πόδια του γονατιστό και δεόμενο έναν αυτοκράτορα. Η ταυτότητα του εικονιζόμενου αυτοκράτορα έχει προβληματίσει τους μελετητές. Γενικά πιστεύεται ότι είναι ο ίδιος ο Λέων Στ΄ο Σοφός, που θέλησε να εκφράσει με τον τρόπο αυτόν τη μεταμέλειά του για το αμάρτημα της τετραγαμίας στο οποίο είχε περιπέσει και για το οποίο ο πατριάρχης Νικόλαος Α΄ο Μυστικός του είχε επιβάλλει επιτίμιο, απαγορεύοντας την είσοδό του στη Μεγάλη εκκλησία".
Επειδή έγινε λόγος πριν για την εικονογράφηση του Χριστού στην κόγχη του ιερού σε κάποιους παλιούς ναούς αντί της Πλατυτέρας, ως ασχολούμενος (και) με την αγιογραφία, χωρίς να το έχω ερευνήσει επιστημονικά, αλλά από καθαρά εμπειρική γνώση, έστειλα κάποτε σε ένα φίλο που με ρώτησε σχετικά το εξής:
Κάποτε με ρώτησες γιατί ζωγραφίζεται η Πλατυτέρα στην κόγχη του ιερού.
Προϋπόθεση γι αυτό είναι να υπάρχει και τρούλλος.
Εκεί ζωγραφίζεται ο Παντοκράτορας γιατί ο τρούλλος συμβολίζει τον ουρανό και είναι το πιο εμφανές σημείο μέσα στο Ναό.
Το αμέσως επόμενο εμφανές σημείο είναι η κόγχη του Ιερού. Εκεί ζωγραφίζεται η Πλατυτέρα ως μεσίτρια μεταξύ ουρανου (Τρούλλου-Χριστού) και γης (δηλ. των πιστών που τους κοιτάζουν από κάτω αμφότερους ζωγραφισμένους και δέονται σ΄αυτούς)
Αυτό τώρα που κάνει Παντοκράτορα και Πλατυτέρα εμφανείς μεσα στο Ναό είναι το ότι ζωγραφίζονται "μπούστο" όπως λέμε οι αγιογράφοι, δηλ. από τη μέση και πάνω, όχι ολόσωμοι, κι έτσι φαίνονται υπερμεγέθεις και "χτυπάνε" πιο έντονα στο μάτι από τις υπόλοιπες τοιχογραφίες.
Αυτό γίνεται σκόπιμα για τους συμβολικούς λόγους που σου εξήγησα παραπάνω (Χριστός ως Αρχηγός -Κριτής / Παναγία ως μεσίτρια - Προστάτις των πιστών)
Βέβαια συναντάμε (σπάνια) και ολόσωμους, αλλά ένθρονους πάντοτε Παντοκράτορες και Πλατυτέρες, αλλά το μπούστο είναι η αρχαιότερη και παραδοσιακότερη και επικρατέστερη απεικόνιση.
Αν δεν υπάρχει τρούλλος, έχουμε δηλ. ναό δρομικό (βασιλική) που λέγανε παλιά, τότε στην κόγχη του Ιερού ζωγραφίζεται ο Παντοκράτορας απαραίτητα ή η Δέησις (Χριστός - Παναγία και Πρόδρομος δεξια κι αριστερά Του δεόμενοι).
Κι αυτό επίσης παλαιότατη παράδοση. Απόδειξη τούτου;
Για να μη σε πάω στους ναούς της Δύσης (Ιταλίας κυρίως) που ψηφιδογραφήθηκαν από Ελληνες των εργαστηρίων της Κων/λης (Αγ. Μάρκος Βενετίας, Σικελία - Μονρεάλε, Καπέλα Παλατίνα, Τσεφαλού κ.α.) σώζονται εδώ στην Κρήτη ένα σωρό κατάγραφοι ναοί (ναΐσκοι για την ακρίβεια) περιόδου Βενετοκρατίας που όλοι τους έχουν στο Ιερό τον Χριστό Παντοκράτορα ή την Δέηση.
Ο εικονογραφικός τύπος του Παντοκράτορα είναι εντελώς συγκεκριμένος και ξεχωριστός σχεδιαστικά από αλλους τύπους του Χριστού (τον συνήθη τύπο των εικόνων αλλά και ο Μέγας Αρχιερεύς, ο Ελεήμων, ο Εμμανουήλ που ζωγραφίζεται 12 χρονων, κ.α.) Έτσι είναι εύκολο να διαπιστωθεί "τι Χριστός είναι" να το πω απλά, ακόμα και αν είναι φθαρμένη η τοιχογραφία.
Φωτογραφίες πολλές από Ναούς της Κρήτης δεν έχουμε γιατί η εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων τους έχει κλειδωμένους όσους σώθηκαν!
Ωστόσο εγώ έχω δει τετοιους Ναούς όταν δούλευα με τον Χειρακάκη που είχε πρόσβαση, όταν μπορούσε να την έχει κι αυτή δηλαδή.
Έτσι λοιπόν αν δεν έχουμε τρούλλο, στην κόγχη του Ιερού (πρέπει να) ιστορείται ο Χριστός η η Δέηση, ποτέ μόνο η Πλατυτέρα, εκτός αν έχουμε και τρούλλο.
Αυτό είναι το ορθότερο και παραδοσιακότερο τουλάχιστον και αποδεικνύεται από τα διασωθέντα μνημεία που προανέφερα.
Στο κάτω κάτω ο Αρχηγός της πίστεώς μας προηγείται έναντι της Θεοτόκου.
Αυτά τα ολίγα...
Συγχωρέστε μου και διορθώστε οποιαδήποτε λάθη διαπιστώσετε. Γηράσκω αεί διδασκόμενος και διορθούμενος...
Άλλωστε μόνο ο Πάπας είναι αλάθητος....