Ἀναφορικά μέ ὅλα τά προηγούμενα μηνύματα καί ἐπικεντρωμένος σ᾿ αὐτό τοῦ ἀγαπητοῦ Σταύρου, θά πῶ αὐτό πού εἶχε πεῖ καί ὁ Διονύσιος, ὅτι τό θέμα τοῦ τυπικοῦ εἶναι τοῦ ψάλτη καί ὄχι τοῦ παππᾶ ἤ τοῦ δεσπότη. Δέν εἶναι τυχαῖο πού τά τυπικά τοῦ Πατριαρχείου τά ἔγραψαν πρωτοψάλτες, Κωνσταντίνος - Βιολάκης.
Σας ευχαριστώ. Είναι μια πολύ σωστή θέση την οποία αντλούμε από τα παραδείγματα που μόλις δώσατε και σας συγχαίρω! Δυστυχώς όμως είστε από τους λίγους ιερείς που δέχονται αυτή τη θέση. Βέβαια από αυτό απορρέει και μια μεγάλη ευθύνη για εμάς τους ψάλτες να γνωρίζουμε το Τυπικό της Εκκλησίας μας όσο το δυνατόν καλύτερα. Αλλιώς όχι μόνο δεν μπορούμε να διεκδικήσουμε αυτόν τον "πάλαι ποτέ"για πολλούς ρόλο μας, αλλά ούτε καν να τον επικαλεστούμε.
Οι περισσότεροι ιερείς μας δυστυχώς βάζουν τα ανθρώπινα εμπρός όταν έρχεται μια τέτοια περίπτωση. Δλδ. υπερισχύει το δόγμα ότι ο ιερέας είναι ιερέας άρα ξέρει καλύτερα. Ο ιερέας πήγε Ανωτέρα/Ανωτάτη/Παντεπιστήμιο, άρα είναι μορφωμένος, άρα ξέρει. Ο ψάλτης έβγαλε ένα Ωδείο, είναι ημιμαθής αν όχι αγράμματος. Και έτσι πρέπει να υπακούσει. Θα πω εδώ αυτό που είχα πει σε ένα φίλο νέο ιερέα ότι δηλαδή μπορεί μεν πάτερ να έγινες ιερέας και να είσαι σεβαστός όπως επιβάλλεται να είσαι, όμως όταν βρεθείς απέναντι σε ένα ψάλτη που είναι δεκαετίες ψάλτης τότε επιβάλλεται να τον ακούσεις τι έχει να σου πει ή και να σου υποδείξει κάποιες φορές αν κάνεις λάθος, διότι κάτι παραπάνω έχει δει και έχει ακούσει και έχει να σου προσφέρει από την εμπειρία του.
Το ίδιο ισχύει και για ένα νεοχειροτονηθέντα Επίσκοπο και έναν πολιό ιερέα. Κανένας μας δεν γεννήθηκε μαθημένος, δεν είναι κακό να παραδεχόμαστε την άγνοιά μας κάποιες φορές, ούτε και να ζητάμε τη γνώμη κάποιου άλλου.
Στό θέμα τῶν Προεστωτικῶν ἄφησα νά ἐννοηθεῖ ὅτι προεστώς γίνεται ὁ πρωτοψάλτης καί γι᾿ αὐτόν ἰσχύει τό "ὡς δόξει τῷ προεστῶτι".
Πολύ σωστό και αυτό. Χρειάζεται σχετική αυτονομία μεταξύ Βήματος και Αναλογίου. Λόγω της φύσεως των Ακουλουθιών μας δεν είναι δυνατόν το Αναλόγιο να εξαρτάται από το Βἠμα, αλλά in vivo να έχει δυνατότητες πρωτοβουλίας.
Ὁ παππᾶς ἤ ὁ δεσπότης δέν ἔχει καμμιά δουλειά μέ τό τυπικό. Ἀλλά ἄν ἔχω ψάλτη πού δέν ξέρει τά στοιχειώδη, μιλᾶμε γιά τραγική ἄγνοια, οὔτε ποιά ἡ τάξη τῶν κανόνων, οὔτε κἄν πῶς ψάλλονται οἱ εἱρμοί, ἀπροετοίμαστοι ἀνεβαίνουν στό ἀναλόγιο, προσπαθοῦν στά πεταχτά νά διαβάσουν τά δίπτυχα, καί μέσα στήν βιασύνη καί τό ἄγχος τῆς ἄγνοιας διαβάζει στά δίπτυχα γιά τήν ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως "Ἀντί τοῦ τήν τιμιωτέραν", τοῦ μένει ἡ λέξη "τιμιωτέρα" καί ψάλλει τό "Μεγαλύνει...".
Θέλω τυπικάριο πού νά μέ "βάζει στή θέση μου".
Δυστυχώς έχετε δίκιο και σε αυτό το μέρος. Να λέμε το ίσιο, μην ευλογούμε μόνο τα (ψαλτικά) γένια μας
Όπως όμως είχα πραναφέρει, θεωρώ ότι η πτώση του επιπέδου του ψάλτη σήμερα είναι σχετικό με την σταδιακή έκπτωση του ρόλου του και την σταδιακή απαξίωση στην οποία περιέπεσε. Η απογύμνωσή του από δικαιώματα, από ρόλους εντός της Λατρείας, από τιμητικές ηθικές ή υλικές απολαβές που διαβάσαμε ότι υπήρχαν και η σταδιακή μετατροπή του σε έναν υπάλληλο που όταν αντιμιλούσε όδευε προς την απόλυση είχαν ως συνέπεια την αδιαφορία και από μέρους του και την σταδιακή απομάκρυνσή του από το ζήλο και την κατάρτιση.
Δεν θέλω εδώ να ανοίξω το θέμα της θεσμικής και επαγγελματικής αποκατάστασης των ψαλτών, όμως ενδεικτικά θα αναφέρω ότι ένας ψάλτης ο οποίος έχει ως αποκλειστικό βιοπορισμό την Ψαλτική και πληρώνεται αξιοπρεπώς για να την ασκεί όπως είδαμε ότι γινόταν κάποτε (ενδεικτικά ο Βουδούρης κάπου λέει ότι τα έξοδα πλρωμής των ψαλτών του Πατρ. Ναού ήταν σχεδόν όσο τα έσοδά του όμως η μέριμνα της Μ. Εκκλησίας τότε ήταν διαρκής για τους ψάλτες της...) έχει κάθε κίνητρο να γίνει άριστος. Όταν είναι σεβαστός σαν συλλειτουργός και συνεργάτης τότε φιλοτιμείται και έχει κίνητρο και ζήλο και διάθεση να κοπιάσει. Όταν όμως πέφτει σε περιπέτειες και καταστάσεις στις οποίες έχουμε εκτενώς αναφερθεί αλλού τότε πολύ απλά σαν άνθρωπος θα ρίξει αλλού την προσοχή και το βάρος των δυνατοτήτων του... Κλείνω εδώ αυτήν την αναφορά γιατί φοβάμαι ότι θα γίνω αφορμή να εκτραπούμε του θέματός μας...
Στό παράδειγμα τοῦ Σταύρου δέν ξέρω πῶς ἔληξε ἡ ὑπόθεση μέ τόν δεσπότη· μέ καραμέλλες καί λουκούμια ἔληξε ; Ἤξερε ἆραγε ὁ δεσπότης ποιόν ἔπρεπε νά βάλει στή θέση του ;
Η ιστορία έληξε με εκατέρωθεν συγγνώμες προκειμένου να μην διαιωνισθεί καμία έχθρα αν και εν τέλει ο συνάδελφος βρήκε και πήγε σε άλλο ναό... Βέβαια, δεν θα ήμουν και σύμφωνος στο να επιπλήξει τον ιερέα παρουσία του ψάλτη, διότι είμαι του παλιού στρατιωτικού δόγματος ότι οι ανώτεροι "βαθμολογικά" δεν τιμωρούνται ποτέ παρουσία κατωτέρων διότι προκαλείται ανατροπή της ιεραρχείας. Ο ψάλτης από εκεί και πέρα δεν θα είχε κανένα σεβασμό προς τον "ταπεινωθέντα" ιερέα και θα γινόταν μια από τα ίδια αλλά με αντεστραμμένους τους ρόλους... Θα με ικανοποιούσε όμως έστω και μόνο το ότι ο Δεσπότης κατ' ιδίαν θα τα είχε πει ένα χεράκι προς τον ιερέα που παρατύπησε...