και από το Ειρμολόγιο του Μπαλασίου
Αυτό κάνει;
και από το Ειρμολόγιο του Μπαλασίου
Μπορείτε να το καθαρογράψετε, ἤ με το χέρι ἤ καλύτερα μέ πρόγραμμα γραφῆs; Δε βλέπω την τύφλα μου (γέρασα!)
Το συμπέρασμά μου ήταν ότι, αν υπήρχε μια διατονική μορφή τυο καθίσματος αυτού, από την οποία προήλθε το σημερινό μέλος, αυτή δεν θα ήταν ο Νάος (για τον οποίο δεν υπάρχει κάποια τεκμηρίωση), αλλά μια μορφή Πρώτου Τετραφώνου με Ζω΄ ύφεση, συμπίπτουσα στην ουσία με Πλάγιο Α' τετραφωνούντα,
το Χριστός ανέστη το σύντομο το λέμε διατονικά (χρωματικά δεν συνηθίζουμε να το λέμε), όμως καταγράφεται και με χρώμα (βλ. Πανδέκτη Γ' τόμος) οι δε Ρουμάνοι ψάλλουν την ίδια με μας μελωδία, αλλά σε Β' ήχο (έχω υπόψιν μου και Ρουμάνικο χφ με το αργό Χριστός ανέστη με αρχική μαρτυρία Β').
Το όλο ζήτημα είναι κατά τη γνώμη μου μάλλον πρακτικής φύσεως. Έχω παρατηρήσει ότι πολλοί ψάλτες δεν μπορούν να πουν πάντα την κατάβαση από το Κε στο Γα με φυσικό Γα (αυτό συμβαίνει όχι μόνο σε μέλη πλ. Α', αλλά και σε Γ'). Έτσι το Κε-Δι-Γα-Δι-Κε γίνεται σαν το Δι-Γα-Βου-Γα-Δι του Β΄(βλ. π.χ πώς ψάλλουν κάποιοι την β' στάση των Εγκωμίων, αλλά και άλλες γραμμές).
Με τέτοιες "μικρολάθη" (που δεν γίνονται άμεσα αντιληπτά) δεν είναι αδύνατον και ένα ολόκληρο μέλος να αλλάξει ήχο τελικά.
Τότε είχαν ειπωθεί και άλλα ευτράμπελα. Ότι δηλαδή σκοπίμως έγινε η συζήτηση για να φανεί ότι .... τσακωνόμαστε!!!! Τέλος πάντων.
Νομίζω ότι θα είχε ενδιαφέρον να μας πεις ο Γιάννη ..........
Δεν νομίζω ότι έγινε καμιά συζήτηση, δυστυχώς, ούτε στο συνέδριο, ούτε στον καφέ.
......εκτός από τον Πλάγιο Α' τετράφωνο (ο Κε ως Πα, άρα Γα δίεση) και τον Έξω Α' ......... υπάρχει και αυτός που ο Καράς ονομάζει Πλ. Α' τετραφωνούντα, με το Γα φυσικό και το Ζω ύφεση (περισσότερο). Ο τελευταίος δεν σημειώνεται με ιδιαίτερο τρόπο. Οι γραμμές δείχνουν περί τίνος πρόκειται. Τέτοιες γραμμές (κάποιες από τις οποίες συναντώνται και στον Γ' ήχο) υπάρχουν εν πολλοίς και στο "Τον τάφον σου". Επίσης ίδιες γραμμές με το τον τάφον σου θα βρείς και στο "Ο υψωθείς" το αργό (=με φθορά δευτέρου).
το "Τον τάφον σου" του Μπαλασίου ο ίδιος ο Καράς το εξήγησε εκ του Κε με φθορά Β'.
Αυτά προς το παρόν.
Νομίζω ότι θα είχε ενδιαφέρον να μας πεις ο Γιάννη εάν οι μελωδίες του "Τον τάφον σου Σωτήρ" ξεκινούν από τη βάση του ήχου ή από τη διφωνία του (ως μελωδικές γραμμές και φόρμες από την εμπειρία σου σε χφφ, αφού δεν υπάρχει νομίζω ένδειξη στη μαρτυρία του ήχου -όπως βέβαια δεν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις και σε τροπάρια άλλων ήχων που ξεκινούν από τη διφωνία ή τη μεσότητα του ήχου).
Γιώργο μπορείς ..... Φθορά ή όχι μετά, πως μπορούμε να υποθέσουμε νάο;
Γιώργο, ξεχνάς!
Ανεβάζω μόνο το "Τον τάφον σου" από το χφ Διονυσίου 570 (γραμμένο από τον Ιω. Πλουσιαδηνό, β' ήμισυ 15ου αι),
Εκεί που η μελωδία καταλήγει στον Γα (στη μέση της λέξης "γυναιξί"), βάζει μαρτυρία βαρέος. Όταν ανεβαίνει και καταλήγει ξανά στον Κε, βάζει μαρτυρία τετάρτου, την οποία επαναλαμβάνει άλλη μια φορά αμέσως μετά. Γιατί άραγε; Για να δείξει ότι η διφωνία Γα-Κε είναι μικρή, με τον Γα υψωμένο. Διότι η μαρτυρία του δ΄ ήχου δείχνει πορεία μείζονος-ελαχίστου τόνου επί το βαρύ.
Χωρίς να διαφωνώ με το σκεπτικό, και αφού πάρουμε ως δεδομένο ότι ο γραφέας γνωρίζει και από θεωρία βάζοντας τη μαρτυρία του πλ. τετάρτου στον Κε, λογικότερο δεν θα ήταν να έβαζε τη μαρτυρία του λεγέτου (ως νεχέανες) και όχι του άανες δύο φωνές κάτω από τον Κε για να δηλώσει το Γα ψηλότερο;
Ποιος είναι ο "πατριώτης" σου;