Δόξα. Των Αγίων Πατέρων.... υπό Άρχ. Χρυσ. Θεοδοσοπούλου

[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από το θέμα: Δύναμις Γεωργίου του Κρητός (διασκευή/επεξεργασία κλασικού κειμένου).

Συνήθως το τεχνητό βιμπράτο προδίδει και αδυναμία σωστού πατήματος στις νότες, και εδώ ο καλός συνάδελφος όντως προδόθηκε, γι' αυτό και το γύρισε σε πλάγιο Β'(υπάρχουν και χειρότερα, άλλοι συνάδελφοι χάνουν τη βάση τους π.χ.).
Όταν λέτε ότι "χειρότερα" και "χάνουν τη βάση τους" εννοείτε κάτι τέτοιο;

ΥΓ μην σπεύσετε οι λοιποί να με "φάτε". Για το άτοπο του επιχειρήματος το παραθέτω.
 
Last edited by a moderator:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Όταν λέτε ότι "χειρότερα" και "χάνουν τη βάση τους" εννοείτε κάτι τέτοιο;
ΥΓ μην σπεύσετε οι λοιποί να με "φάτε". Για το άτοπο του επιχειρήματος το παραθέτω.

Δεν θα "σε φάμε" μην ανησυχείς, αλλά αφού είναι άτοπο ρε Ηλία γιατί το παραθέτεις; Ο συνάδελφος μιλάει καθαρά για τα προβλήματα που δημιουργούνται με το υπερβολικό "τρεμούλιασμα" και βιμπράρισμα της φωνής. Ο Χρύσανθος γνώριζε καλά τα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν με τα ισοκρατήματα, εφ' όσον το αναλόγιό του ήταν φιλόξενο ακόμα και για νέα και άπειρα μέλη της σχολής του. Ωστόσο, η χαρά που του έδιναν τα νέα παιδιά στο αναλόγιό του, σε συνδυασμό με τον ταπεινό του χαρακτήρα, τον έκαναν να ανέχεται τέτοια "λάθη" στην εκτέλεση. Η οποία όμως κατά τ' άλλα είναι μεγαλειώδης.
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Δεν θα "σε φάμε" μην ανησυχείς, αλλά αφού είναι άτοπο ρε Ηλία γιατί το παραθέτεις; Ο συνάδελφος μιλάει καθαρά για τα προβλήματα που δημιουργούνται με το υπερβολικό "τρεμούλιασμα" και βιμπράρισμα της φωνής. Ο Χρύσανθος γνώριζε καλά τα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν με τα ισοκρατήματα, εφ' όσον το αναλόγιό του ήταν φιλόξενο ακόμα και για νέα και άπειρα μέλη της σχολής του. Ωστόσο, η χαρά που του έδιναν τα νέα παιδιά στο αναλόγιό του, σε συνδυασμό με τον ταπεινό του χαρακτήρα, τον έκαναν να ανέχεται τέτοια "λάθη" στην εκτέλεση. Η οποία όμως κατά τ' άλλα είναι μεγαλειώδης.

πιστευετε οτι η ανοδος της βασης σε αυτο το κομματι οφειλεται μονο στο ισοκρατημα???εγω δεν ειμαι σιγουρος.
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Όταν λέτε ότι "χειρότερα" και "χάνουν τη βάση τους" εννοείτε κάτι τέτοιο;

Προφανώς και δεν εννοώ αυτό. Εγώ μιλάω για ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ. Με τον Χρ. Θεοδοσόπουλο, προφανώς και δεν είμαστε συνάδελφοι...

Δεν ξέρω, πάντως, γιατί του ξέφυγε η βάση, εγώ στο βιμπράτο ήθελα να σταθώ. Στου Χρύσανθου την εκτέλεση υπάρχει ένα τρέμουλο στη φωνή, λόγω γήρατος. Αποκλείεται να έψελνε έτσι στα 30 και στα 40 του!!!
Εκεί θέλω να σταθώ: μην αντιγράφουμε συνήθειες ψαλτάδων μόνο και μόνο επειδή ακούγονται κάπως στις ηχογραφήσεις. Τις θέσεις ναι, την αρχοντιά ναι, το χρόνο εκτέλεσης ναι, αλλά το τρέμουλο όχι, τον τρόπο εκφοράς του λόγου όχι, τις υπερβολές όχι...

ευχαριστώ
Δημ. Καταραχιάς
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Προφανώς και δεν εννοώ αυτό. Εγώ μιλάω για ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ. Με τον Χρ. Θεοδοσόπουλο, προφανώς και δεν είμαστε συνάδελφοι...

Δεν ξέρω, πάντως, γιατί του ξέφυγε η βάση, εγώ στο βιμπράτο ήθελα να σταθώ. Στου Χρύσανθου την εκτέλεση υπάρχει ένα τρέμουλο στη φωνή, λόγω γήρατος. Αποκλείεται να έψελνε έτσι στα 30 και στα 40 του!!!
Εκεί θέλω να σταθώ: μην αντιγράφουμε συνήθειες ψαλτάδων μόνο και μόνο επειδή ακούγονται κάπως στις ηχογραφήσεις. Τις θέσεις ναι, την αρχοντιά ναι, το χρόνο εκτέλεσης ναι, αλλά το τρέμουλο όχι, τον τρόπο εκφοράς του λόγου όχι, τις υπερβολές όχι...

ευχαριστώ
Δημ. Καταραχιάς

μην αντιγράφουμε συνήθειες ψαλτάδων μόνο και μόνο επειδή ακούγονται κάπως στις ηχογραφήσεις. Τις θέσεις ναι, την αρχοντιά ναι, το χρόνο εκτέλεσης ναι, αλλά το τρέμουλο όχι, τον τρόπο εκφοράς του λόγου όχι, τις υπερβολές όχι...

αυτες οι δυο προτασεις,επρεπε να γραφουν με κεφαλαια.
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Προφανώς και δεν εννοώ αυτό. Εγώ μιλάω για ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ. Με τον Χρ. Θεοδοσόπουλο, προφανώς και δεν είμαστε συνάδελφοι...

Δεν ξέρω, πάντως, γιατί του ξέφυγε η βάση, εγώ στο βιμπράτο ήθελα να σταθώ. Στου Χρύσανθου την εκτέλεση υπάρχει ένα τρέμουλο στη φωνή, λόγω γήρατος. Αποκλείεται να έψελνε έτσι στα 30 και στα 40 του!!!

είσαι σίγουρος;;
κάπου υπάρχει κ χερουβικό του Γ΄ ήχου, αν δεν απατώμαι, όπου τσιμπάει....
και εκει φταίνε τα ισοκρατήματα, μαλλον...
αν ήταν καποιος της "γνωστής" σχολής... θα γινόταν χαμός...

αλήθεια μπορούμε να δουμε σε φασματογραφημα το ΝΗ στο "Πνεύματι" κ στο τέλος "...ημών";; θα μας βοηθούσε ο πλέον ειδικός; ειλικρινής η αίτηση.
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
είσαι σίγουρος;;
κάπου υπάρχει κ χερουβικό του Γ΄ ήχου, αν δεν απατώμαι, όπου τσιμπάει....
και εκει φταίνε τα ισοκρατήματα, μαλλον...
αν ήταν καποιος της "γνωστής" σχολής... θα γινόταν χαμός...

αλήθεια μπορούμε να δουμε σε φασματογραφημα το ΝΗ στο "Πνεύματι" κ στο τέλος "...ημών";; θα μας βοηθούσε ο πλέον ειδικός; ειλικρινής η αίτηση.

Αν την απώλεια της βάσης δεν μπορούμε να την πιάσουμε με ένα διαπασών και το αυτί μας, και χρειαζόμαστε φασματογράφο, νομίζω ότι δεν αξίζει τον κόπο...

Σε ένα τόσο μεγάλο δοξαστικό, άιντε να δώσεις μια δικαιολογία, ότι για τον Χ Υ Ζ λόγο, χάθηκε η βάση. (την ίδια δικαιολογία θα έδινα και σε ερμηνευτές της γνωστής σχολής, και της άγνωστης, και της παράξενης, και της πατριαρχικής, και της αλλιώτικης και της πασαλιμανιώτικης...)

Εγώ υπονοούσα ψάλτες που και σε ένα απλό "Κύριε Ελέησον", που λέει ο λόγος, χάνουν τη βάση τους. Οπότε το βιμπράτο τους βολεύει, αφού "ακουμπάνε" συν τις άλλοις και τα μόρια της βάσης.

Δημ. Καταραχιάς
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αν την απώλεια της βάσης δεν μπορούμε να την πιάσουμε με ένα διαπασών και το αυτί μας, και χρειαζόμαστε φασματογράφο, νομίζω ότι δεν αξίζει τον κόπο...

να μη χρησιμοποιείται μόνο για τους "άλλους"...

Σε ένα τόσο μεγάλο δοξαστικό, άιντε να δώσεις μια δικαιολογία, ότι για τον Χ Υ Ζ λόγο, χάθηκε η βάση. (την ίδια δικαιολογία θα έδινα και σε ερμηνευτές της γνωστής σχολής, και της άγνωστης, και της παράξενης, και της πατριαρχικής, και της αλλιώτικης και της πασαλιμανιώτικης...)

για τη γνωστή σχολή είσαι σίγουρος;;; εννοώ την αντίδραση, κ όχι μόνο τη δική σου...
 
E

emakris

Guest
πιστευετε οτι η ανοδος της βασης σε αυτο το κομματι οφειλεται μονο στο ισοκρατημα???
Όχι. Η αρχική βάση είναι Ντο δίεση. Από το "ἐκ τῶν τῆς οἰκουμένης" μέχρι το "λέγοντες" η βάση διολισθαίνει σταδιακά στο Ρε, εξαιτίας κάποιων μικροσφαλμάτων στα διαστήματα. Στο "ἀστέρες πολύφωτοι", όπου το μέλος πηγαίνει ψηλά, το "φωνάζει" λίγο παραπάνω και η βάση ανεβαίνει άλλο μισό τόνο (έχουμε αναφερθεί και αλλού σε αυτό το πρόβλημα, που υπάρχει ακόμα και σε χορωδιακές εκτελέσεις, και μάλιστα αρκετά καλές).
Αυτά είναι συνηθισμένα στους ψάλτες και τα έχει περιγράψει ήδη ο Γαβριήλ ιερομόναχος 600 περίπου χρόνια πριν. Σε άλλους συμβαίνουν λιγότερο (ο Χρύσανθος ανήκει σε αυτούς), σε άλλους περισσότερο. Ο μόνος τρόπος για να μη συμβαίνουν καθόλου, είναι να έχεις ηλεκτρονικό ισοκράτη (αλλά αυτή δεν είναι λύση...). Οι φυσικοί ισοκράτες παρασύρονται εύκολα από τον ψάλλοντα, όσο καλό αυτί και να έχουν.
 
Αν και ξεφύγαμε από το θέμα .
Ναι συμβαίνει συχνότατα , ζωντανά. Αν "βγει" το μάθημα , κανένα πρόβλημα(αν η άνοδος του μαθήματος στην πορεία δεν είναι εύκολα αντιληπτή , παρά μόνον αν ξαναγυρίσεις και ακούσεις το απήχημα )
Αλλά, έχουμε παραδείγματα και δισκογραφικά . Εκεί νομίζω δεν υπάρχει δικαιολογία (όσο καλή κι αν ήταν η εκτέλεση )
 
εξαιτίας κάποιων μικροσφαλμάτων στα διαστήματα.
ενν. μικρο-φάλτσα
Στο "ἀστέρες πολύφωτοι", όπου το μέλος πηγαίνει ψηλά, το "φωνάζει" λίγο παραπάνω και η βάση ανεβαίνει άλλο μισό τόνο
ενν. φωναίς ατάκταις.


Αν ένας Χρύσανθος (δεν έχω χρόνο να παραπέμψω σε πολλούς παραδοσιακούς ψάλτες) δικαιολογείται να κάνει τέτοια μικροσφάλματα, τότε πόσο μάλλον εμείς οι υπόλοιποι, οι ..."κοινοί θνητοί".
Ο λόγος της παραπομπής προφανώς δεν στόχευε τον Αρχ. Χρύσανθο (δεν θα μπορούσε άλλωστε) αλλά είχε σκοπό να δείξει ότι δεν πρέπει να διϋλίζουμε τον κώνωπα για "μικροσφάλματα" διαστηματικά άλλων ψαλτών μικρότερου βεληνεκούς, παραπέμποντας ταυτόχρονα στους παραδοσιακούς ψάλτες.
Είναι σαν να αμνηστεύουμε τα μεγάλα ονόματα (για ότι και να κάνουν: από ...διαστηματικά μικροσφάλματα έως διφωνο-τριφωνο-σεγοντάκια) και να καταδικάζουμε αμέσως μία πεταστή ή μία ανάλυση παραπάνω.
Και για να διευρύνω την σκέψη μου (αγγίζοντας και ...καυτά ζητήματα) ο καθένας καταδικάζεται ή αθωώνεται μόνο για αυτά για τα οποία παραπέμπεται. Λόγω της "αμνηστείας" που οι ίδιοι δίνουμε λόγω θαυμασμού, ποτέ δεν παραπέμψαμε. Αλλού, άλλοι παρέπεμψαν, άλλοι οι λόγοι, κατανοητοί εν μέρει, δεν πειράζει. Μικρή είναι η ζωή, θα περάσει.

ΥΓ Μην περάσει απ' το μυαλό κανενός ότι καταφαίνομαι εναντίον του Αρχ. Χρυσάνθου τον οποίο περίσσεια θαυμάζω. Γενικά ομιλώ.
 
Last edited:
Προφανώς και δεν εννοώ αυτό. Εγώ μιλάω για ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ. Με τον Χρ. Θεοδοσόπουλο, προφανώς και δεν είμαστε συνάδελφοι...

Δημ. Καταραχιάς
Αν εννοείτε ότι ο Αέίμνηστος Άρχοντας έχει εκδημήσει και συμψάλλει με τους αγγέλους, ΟΚ. Αν όχι, γιατί δεν είμαστε συνάδελφοι;
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αν όχι, γιατί δεν είμαστε συνάδελφοι;
γιατί ο θαυμασμός τον εξύψωσε και δεν μπορεί να συγκρίνεται με τον οποιοδήποτε ψάλτη...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
γιατί ο θαυμασμός τον εξύψωσε και δεν μπορεί να συγκρίνεται με τον οποιοδήποτε ψάλτη...

Τὸν θαυμασμὸ τὸν κέρδισε μὲ τὸ τάλαντό του κι ἔτσι ὑψώνεται πανω ἀπὸ τὴν πλειοψηφία τῶν ψαλτῶν ἀντικειμενικά. Καὶ ὄντως μὲ τὸν μέσο ψάλτη φυσικὰ καὶ δὲν συγκρίνεται ἀλλὰ ἀντίθετα ἀποτελεῖ τὸ μέτρο γιὰ νὰ γίνεις καλὸς ψάλτης.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
πάντως, καλώς ή κακώς, η πλειοψηφία των μικρομεσσαίων ψαλτών έχει κάτι κοινό... τη συνεχή δίεση της βάσης... ακολουθώντας το: οσο πιο ψηλά, τόσο πιο καλά... αμ δε, όμως.
 
Τὸν θαυμασμὸ τὸν κέρδισε μὲ τὸ τάλαντό του κι ἔτσι ὑψώνεται πανω ἀπὸ τὴν πλειοψηφία τῶν ψαλτῶν ἀντικειμενικά. Καὶ ὄντως μὲ τὸν μέσο ψάλτη φυσικὰ καὶ δὲν συγκρίνεται ἀλλὰ ἀντίθετα ἀποτελεῖ τὸ μέτρο γιὰ νὰ γίνεις καλὸς ψάλτης.
Άρα είναι ένας συνάδελφος με μεγαλύτερο τάλαντο από τους υπόλοιπους. Δηλαδή στην συνέλευση του συλλόγου ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης λέγαν από το βήμα: "κύριοι συνάδελφοι και κ.κ. Ταλιαδώρε, Θεοδοσόπουλε και Καραμάνη" ; Προς Θεού. Συνάδελφος μας ήταν ο αείμνηστος. Καλύτερος από όλους μας; Ναι. Συνάδελφος όμως.
 
Top