Κατ αρχάς μπορεί να παρερμήνευσα τον στόχο και τα σχόλια του κ. Μακρή. Ζητώ συγγνώμη.
Επιτρέψατέ μου να εξηγήσω τους λόγους της παρερμηνείας μου.
Γράφει ο κ. Μακρής
Εγώ δεν εκφράστηκα απαξιωτικά για τους παραδοσιακούς ψάλτες, κ. Γιαννουκάκη.
Ο Αγαπητός Γιώργος Μ. συμπληρώνει
εκπλήσσομαι πραγματικά με αυτό που λέτε εδώ και απορώ σε ποιο σημείο το είδατε:
Ωσαν απάντηση σας παραπέμπω στα γραφόμενα του κ. Μακρή, που, ενδεχομένως να ήταν ειρωνικός ο τόνος και τα παρερμήνευσα.
Αφήστε τα λοιπόν αυτά σε εμάς, τους ψυχρούς, κακούς και ανάποδους ακαδημαϊκούς και αρκεστείτε στα βιώματά σας (λες και εμείς δεν έχουμε βιώματα, γεννηθήκαμε στο... Ιράν). Εκτός αν εννοείτε ότι "δεν μπορούμε να έχουμε γνώμη" για τη βυζαντινή μουσική, λόγω ακαδημαϊκής διαστροφής. Ε, τι να κάνουμε, είναι δύσκολο να πιστοποιηθεί ποιος έχει δικαίωμα να ομιλεί και ποιος όχι...
Γράφει ο κ. Μακρής
Εσείς όμως εκφράζεστε με πλήρη απαξίωση για τους προ και μετά Στάθην ερευνητές, Έλληνες και ξένους.
Εκτώς μερικών εξαιρέσεων κ. Μακρή, και βεβαίως απαξιώνω την πλειοψηφία των ερευνητών της Ευρώπης που δεν ήθελε να μιλήσει με, έστω τον Ψάχο να δεί ΜΗΠΩΣ ο Ψάχος κατείχε κάποια άποψη αξιερεύνητη. Η περιβόητη σχολή της Κοπενχάγκης δεν πολέμησε την άποψη της στενογραφίας; Άλλοι δεν απαξίωσαν την ψαλτική της Πόλεως (και δη του Πατριαρχικού ναού) ως ΜΗ ΕΧΟΥΣΑ ΣΧΕΣΗ με το παρελθόν; Ευρωπαικοί ακαδημαϊκοί κύκλοι ΔΕΝ ΑΠΑΞΙΩΣΑΝ ΟΛΟΥΣ τους ψάλτες της ημέρας; Δεν τους σνόμπαραν;
Για τις μάχες του Στάθη, τί έχετε να πείτε; Δεν τον ρωτάτε; Τουλάχιστον ο Στάθης κάθησε δίπλα σε ψάλτες του αναλογίου (απο Πατριαρχικούς, Αθηναϊκούς, Θεσσαλονικείς) όταν η μόδα άλλα επίβαλλε. Για ρωτήστε τον Στάθη πόσες απαξιώσεις έλαβε απο τους Ευρωπαϊκούς ακαδημαϊκούς στα συνέδρια και τις δυσκολίες που συνάντησε να ΔΕΧΤΟΥΝ τις εισηγήσεις του τα πάσης φύσεως κατεστημένα;
Γράφετε, κ. Μακρή επι πλέον
Αλλά στα όσα λέτε διακρίνω ταύτιση του συνόλου των πανεπιστημιακών με ορισμένη Σχολή.
Το σύνολο, όχι. Την πλειοψηφία, ίσως. Σαν μουσικολόγος ακαδημαϊκός, θα μας υποχρεώσετε εαν αναρτήσετε τον κατάλογο της διδακτέας ύλης στα μαθήματα της Βυζαντινής μουσικολογίας. ΜΗΠΩΣ προωθήται, εντώς της ύλης αυτής κάποια σημερινή μόδα; Για την χρηματοδότηση σας (και των συναδέλφων σας) μπορείτε να μας πείτε ΠΟΙΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝ την θεματογραφία σας, τις έρευνές σας και τις μελέτες σας; Και, εαν γράψετε κάτι αντίθετο, ΠΟΙΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ έχετε για να παρουσιάσετε τις μελέτες σας στα συνέδρια όπου οι κριτικές επιτροπές δομούνται απο συναδέλφους σας εκπροσώπους κάποιας σημερινής μόδας της ψαλτικής;
κ. Μακρή μου, γράφετε
Νόμιζα ότι μπορούμε να συζητήσουμε σε υψηλό επίπεδο, καθότι και εσείς τυγχάνετε ακαδημαϊκός. Έκανα λάθος. Με συγχωρείτε.
Λυπάμαι που συμπεραίνετε τον διάλογο και τον προβληματισμό μου ωσαν επίθεση στο πρόσωπό σας. Καθόλου. Δεν στρέφομαι εναντίον του ακαδημαϊσμού εφ όσον τυγχάνω να είμαι μέρος του. Όμως, βλέπω την συσπείρωση του μουσικολογικού ακαδημαϊσμου στην Ελλάδα κυρίως γύρω απο μια μόδα η οποία ετσιθελικά προσπαθεί να αλλοτριώσει έννοιες των λέξεων του Ελληνικού λεξιλογίου (Παράδοση π.χ.) για τους σκοπούς της και για την αλλοτρίωση της ψαλτικής και την τελική αγιοποίηση και θρυλλοποίηση ατόμων. Και εφ όσον υπάρχει και το χρήμα, μισθωνωνται και διαφημιστικοί οίκοι και ιμπρεσάριο να επιβάλλουν την αλλοτρίωση (κοντσέρτα, μελέτες, προβολές στα ΜΜΕ, στο διαδύκτιο κ.α.). Κάπου εκει μέσα εμπλέκεται και η μουσικολογική ακαδημαϊκή κοινότητα......
Για τον Φίλο τον Γιώργο Μ. που γράφει
Τέλος, προτείνω να επιστρέψουμε στο τόσο σημαντικό ερώτημα του θέματος ("τι είναι βυζαντινή μουσική") και να αφήσουμε το αποπροσανατολιστικό ερώτημα περί των "αυθεντικών φορέων" ("ποιος εκφράζει τη βυζαντινή μουσική")
Συμφωνώ και επαυξάνω. Και ζητώ συγγνώμη για την παράθεση των σκέψεών μου.
ΝΓ