Οκτώηχον Δοξαστικόν Αγ. Σπυρίδωνος "Θεαρχίω νεύματι".

pogres

Νέο μέλος

Ὑπάρχει πάντως μέγας ὑμνογραφικός πλοῦτος γιά τόν ἅγιο Σπυρίδωνα, παλαιότατος, ὡς καί τό ὀκτάηχον δοξαστικόν τοῦ Μανουήλ Δούκα (γιά τό ὁποῖον ἐγένετο λόγος ἐδῶ –πρβλ. καί ἐδῶ–) τό ὁποῖον ἐψάλλετο ἐνώπιον τῆς λάρνακος στήν Κωνσταντινούπολη, ὅταν τό λείψανόν του ἦτο πρό τῆς Ἀλώσεως στό Ναό τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.

Επειδή έγινε λόγος, σας επισυνάπτω το εν λόγω Δοξαστικό, ερμηνευμένο από τον Ψαλτικό Χορό του Τ.Μ.Σ. του Ιονίου Πανεπιστημίου στον Ι. Ν. Αγίου Γεωργίου - Ροτόντα Θεσ/νίκης, στη Συναυλία "Ω Θεσσαλονίκη χαίρε, μετά σού Δημήτριος", των 44ων Δημητρίων (25-10-2009).
 

Attachments

  • ΟΚΤΩΗΧΟΝ ΔΟΞΑΣΤΙΚΟΝ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ.mp3
    7.3 MB · Views: 190
Last edited:
Το Οκτώηχον Δοξαστικόν του Εσπερινού του Αγίου Σπυρίδωνος "Θεαρχίω νεύματι", ποίημα Μανουήλ Χρυσάφου του Δουκός, ερμηνευμένο στον Ι. Ν. Αγ. Γεωργίου - Ροτόντα Θεσσαλονίκης στις 25-10-2009.

Πολύ καλό το δοξαστικό!από πιο βιβλίο είναι?? Αν μπορούσε ν ανεβεί και το μουσικό κείμενο θα ητο ευχής έργο!!
 
Πολύ καλό το δοξαστικό!από πιο βιβλίο είναι??

Είναι της προφορικής πατριαρχικής παραδόσεως, από τη Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου.
 
Είναι της προφορικής πατριαρχικής παραδόσεως, από τη Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου.


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Από τον Εσπερινό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.


Συγγνώμη αλλά πού τα είδατε τα στοιχεία ώστε να προσγράφετε τη σύνθεση στον Μανουήλ Δούκα Χρυσάφη (sic) ή στην προφορική πατριαρχική ( sic bis) παράδοση; Το συγκεκριμένο στιχηράριο ανήκει αλλού. Άλλο θέλετε να πείτε μάλλον. Φοβούμαι ότι η διατύπωσή σας είναι ελλιπής, ατυχής, ή παραπλανητική.


Δ.
 
Last edited:
Συγγνώμη αλλά πού τα είδατε τα στοιχεία ώστε να προσγράφετε τη σύνθεση στον Μανουήλ Δούκα Χρυσάφη (sic) ή στην προφορική πατριαρχική ( sic bis) παράδοση; Το συγκεκριμένο στιχηράριο ανήκει αλλού. Άλλο θέλετε να πείτε μάλλον. Φοβούμαι ότι η διατύπωσή σας είναι ελλιπής, ατυχής, ή παραπλανητική.


Δ.

Το μήνυμά μου γράφει:
Το Οκτώηχον Δοξαστικόν του Εσπερινού του Αγίου Σπυρίδωνος "Θεαρχίω νεύματι", ποίημα Μανουήλ Χρυσάφου του Δουκός, ερμηνευμένο στον Ι. Ν. Αγ. Γεωργίου - Ροτόντα Θεσσαλονίκης στις 25-10-2009.

Ποίημα και όχι σύνθεση ή μελοποίηση. Μπορεί να μπλεχτήκατε λίγο, εφόσον η λέξη "ποίημα" αναφέρεται πού και πού και για τα μελοποιήματα. Λυπάμαι όμως, γιατί απ' ό,τι έχω καταλάβει μιλάτε καλά ελληνικά! Ίσως η ανάγκη να "την μπείτε" ή "να την πείτε" σε κάποιον, σας οδήγησε σε τέτοιο ατόπημα...
Καληνύχτα...
 

Attachments

  • ΠΟΙΗΜΑ.pdf
    223.5 KB · Views: 60
  • ΠΟΙΗΜΑ2.pdf
    199.7 KB · Views: 42
Είναι της προφορικής πατριαρχικής παραδόσεως, από τη Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου.

Η σωστή απάντηση είναι έπρεπε να είναι: "προσαρμογή του γραπτού κειμένου(ποίημα Μανουήλ Χρυσάφου του Δουκός), στο μουσικό κείμενο του οκτάηχου δοξαστικού του εσπερινού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου της Μουσικής Κυψέλης του Στεφάνου Λαμπαδαρίου διασκευασθέν παρά του Ψαλτικού Χορού Ιονίου Πανεπιστημίου κατά το ύφος, τα διαστήματα και τις αναλύσεις".
Όλα τα άλλα περί προφορικής πατριαρχικής παράδοσης, απέχουν από την πραγματικότητα έτη φωτός και αν ο σκοπός είναι ο εντυπωσιασμός, μόνο με το άκουσμα δεν μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.
Υγεία και καλά μυαλά!Η ταπείνωση σώζει
 
Το μήνυμά μου γράφει:


Ποίημα και όχι σύνθεση ή μελοποίηση. Μπορεί να μπλεχτήκατε λίγο, εφόσον η λέξη "ποίημα" αναφέρεται πού και πού και για τα μελοποιήματα. Λυπάμαι όμως, γιατί απ' ό,τι έχω καταλάβει μιλάτε καλά ελληνικά! Ίσως η ανάγκη να "την μπείτε" ή "να την πείτε" σε κάποιον, σας οδήγησε σε τέτοιο ατόπημα...
Καληνύχτα...

Ευχαριστώ κατ αρχήν για το γενναιόδωρο μάθημα περί ειπώσεως... και τα περί μπλεξίματος. Νομίζω ότι η φράση μου ''Άλλο θέλετε να πείτε μάλλον'' αρκεί. Κατά τα λοιπά, έχετε στην Κυψέλη, όπως και αλλού ( στο Δοξαστάριο του Πέτρου εκδ. Κηλτζαζίδη) το αργό Θεαρχίω νεύματι της Κοιμήσεως που φέρει το όνομα του Γιακουμάκη. Αυτό προσαρμόσατε κι αυτό ψάλλατε. Στα περί πατριαρχικής παραδόσεως να επισημάνω μόνο ότι Ιάκωβος ( στο στιχηράριό του) πέραν των Ιδιομέλων των Κατανυκτικών Εσπερινών έχει να ψαλεί στο Πατριαρχείο πάρα πολλά χρόνια ( για να μην πω αιώνες...

Δ.
 
Last edited:
Αυτό προσαρμόσατε κι αυτό ψάλλατε.

Ακριβώς! Επειδή είναι "προσόμοιο"(sic) στο Θεαρχίω νεύματι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Το παράλλογο ή το ακαταλλαβίστικο πού είναι;
 
Ακριβώς! Επειδή είναι "προσόμοιο"(sic) στο Θεαρχίω νεύματι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Το παράλλογο ή το ακαταλλαβίστικο πού είναι;

Ερώτηση: η σύνθεση είναι ποίημα ή το ποίημα είναι σύνθεση;

Τυχαίο;

(δε) νομίζω


Μίλησε κανείς για παραλογισμούς;


Δ.
 
Οι φυλλάδες του Αγ. Σπυρίδωνος αναφέρουν ποίημα Χρυσάφου. Εκείνες απαντούν.
 
Last edited:
Δὲν μιλοῦν ὄμως καθόλου γιὰ τὸ μουσικό κείμενο ποὺ ἀναφέρατε.

ΥΓ. Οἱ φυλλάδες πάντως κάλλιστα μπορεῖ νὰ ἀποτυπώνουν μιὰ παράδοση, ἀποτελοῦν σίγουρα ἔνδειξη, ὄχι ὄμως καὶ ἀπόδειξη. Ἑκτὸς ἄν διαθέτετε ἀναφορὰ καὶ σὲ κάποιον κώδικα σχετικὰ σύγχρονο.
 
Πάντως ο Μανουήλ Χρυσάφης έγραψε ως ποιητής ιδιόμελα, τα οποία προφανώς θα μελοποιούσε ο ίδιος. Ευρίσκονται δύο ιδιόμελά του (μόνο κείμενο) στην Ανθολογία των Christ-Paranikas, σ. 105. Επίσης υπάρχει κάποιο σε φωτογραφία (ως μουσικό κείμενο) στον Κατάλογο χειρογράφων των Μετεώρων του κ. Στάθη.
 
Πάντως ο Μανουήλ Χρυσάφης έγραψε ως ποιητής ιδιόμελα, τα οποία προφανώς θα μελοποιούσε ο ίδιος. Ευρίσκονται δύο ιδιόμελά του (μόνο κείμενο) στην Ανθολογία των Christ-Paranikas, σ. 105. Επίσης υπάρχει κάποιο σε φωτογραφία (ως μουσικό κείμενο) στον Κατάλογο χειρογράφων των Μετεώρων του κ. Στάθη.

Σωστά.
 

Attachments

  • Pages from AnthologieHymnographieChtienne.jpg
    770.1 KB · Views: 40
Αρκετούς ύμνους στον Άγιο Σπυρίδωνα έγραψε ο λαμπαδάριος του ευαγούς βασιλικού κλήρου Μανουήλ Δούκας Χρυσάφης. Κάποιοι από αυτούς σώζονται στον μουσικό κώδικα της Μαρκιανής βιβλιοθήκης της Βενετίας GR II 153 coll. 127, που είναι αυτόγραφος του πρωτοψάλτη Κρήτης Δημητρίου Ταμία. Το χειρόγραφο περιγράφεται αναλυτικά στην ημέτερη εργασία περί της Κρητικής ψαλτικής τέχνης τον 16ο και 17ο αιώνα. Βλ. εδώ το τρίτο βιβλίο.
 
Back
Top