Xερουβικό πλ.β΄ Ι.Θ.Σακελλαρίδη

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Επειδή προσφάτως υποστηρίχθηκε ότι τα Χερουβικά του Ι.Θ.Σακελλαρίδη παρουσιάζουν προβλήματα χρόνου και δεν μπορούν να σταθούν με άνεση στην σύγχρονη λειτουργική πράξη, επισυνάπτω το ακόλουθο που ηχογραφήθηκε σε ανύποπτο χρόνο. Όχι ως δική μου ηχογράφηση, αλλά του μέλους, εξ ου και η υποβολή του θέματος σ' αυτήν την ενότητα.

ΥΓ. Το τριπλό Αλληλούια του τέλους είναι βέβαια δικό μου, συνήθεια που ενίοτε εφαρμόζουμε στο Nαό.
 

Attachments

  • Χερουβικό πλ.β΄ Ι. Σακ.mp3
    7.2 MB · Views: 212

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κων/νος Βαγενάς;81593 said:
Επειδή προσφάτως υποστηρίχθηκε ότι τα Χερουβικά του Ι.Θ.Σακελλαρίδη παρουσιάζουν προβλήματα χρόνου και δεν μπορούν να σταθούν με άνεση στην σύγχρονη λειτουργική πράξη, επισυνάπτω το ακόλουθο που ηχογραφήθηκε σε ανύποπτο χρόνο. Όχι ως δική μου ηχογράφηση, αλλά του μέλους, εξ ου και η υποβολή του θέματος σ' αυτήν την ενότητα.

ΥΓ. Το τριπλό Αλληλούια του τέλους είναι βέβαια δικό μου, συνήθεια που ενίοτε εφαρμόζουμε στο Nαό.

Μπορούμε να έχουμε και το μέλος σε μουσική γραφή για πιο ολοκληρωμένη εικόνα πριν την όποια τοποθέτηση;

ΥΓ.: Πλ.Β΄ (?!?!?!?!?!?)
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Μπορούμε να έχουμε και το μέλος σε μουσική γραφή για πιο ολοκληρωμένη εικόνα πριν την όποια τοποθέτηση;

ΥΓ.: Πλ.Β΄ (?!?!?!?!?!?)

Στο Χερουβικάριον του κ. Νεοκλή.

ΥΓ. Το Υ.Γ. αν αναφέρεται στην δική μου ανεπαρκέστατη εκτέλεση είναι σωστό. Αλλά, δυστυχώς, δεν βρήκα κάποια άλλη ηχογράφηση του εν λόγω μέλους και αναγκαστικά ανέβασα αυτήν. Αν αναφέρεται στο μέλος, δεν το καταλαβαίνω.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

Attachments

  • Xερουβικό πλ.β΄ Ι.Θ.Σακελλαρίδη.pdf
    300.1 KB · Views: 140

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Στο Χερουβικάριον του κ. Νεοκλή.

Ευχαριστίες. Ευκαιρία να το "κατεβάσω" κιόλας.


ΥΓ. Το Υ.Γ. αν αναφέρεται στην δική μου ανεπαρκέστατη εκτέλεση είναι σωστό. Αλλά, δυστυχώς, δεν βρήκα κάποια άλλη ηχογράφηση του εν λόγω μέλους και αναγκαστικά ανέβασα αυτήν. Αν αναφέρεται στο μέλος, δεν το καταλαβαίνω.

Ανεπαρκέστατη; Και εμπειρία έχεις και, όπως γράφτηκε αλλού, εκτελείς με άνεση ό,τι σου δοθεί. Απλούστατο το Χερουβικό εξάλλου. Ούτε κι εγώ το καταλαβαίνω. Τέλος πάντων, αλλού είναι το θέμα μας... Θα επανέλθουμε...
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Στην Θ.Λ., Διάκονος και ιερέας, να υποθέσω;
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ανεπαρκέστατη; Και εμπειρία έχεις και, όπως γράφτηκε αλλού, εκτελείς με άνεση ό,τι σου δοθεί. Απλούστατο το Χερουβικό εξάλλου. Ούτε κι εγώ το καταλαβαίνω. Τέλος πάντων, αλλού είναι το θέμα μας... Θα επανέλθουμε...

Διαστηματικώς (και άλλως) ανεπαρκέστατη. Ακριβώς επειδή είναι απλό και επειδή οι πολλές τζιριτζάντζουλες απαγορεύονται (και επειδή είχα φουλ άγχος), τα διαστήματα του πλ. β΄ είναι δύσκολο να εκτελεστούν με ακρίβεια. Οι διάφοροι λαρυγγισμοί βοηθούν σ' αυτό, εδώ δεν υπάρχουν τέτοια, οι φθόγγοι πρέπει να πέφτουν καρφιά.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Μπράβο αγαπητέ Κωνσταντίνε για την σεμνή και εκκλησιαστική ερμηνεία σου στο χερουβικό.Η αβίαστη και απλή-γλυκιά φωνή σου ομορφαίνουν ένα έτσι και αλλιώς όμορφο μάθημα -αν και ενίσταμαι στο τριάδι-και βοηθά στην προσήλωση του πιστού στα τελούμενα χωρίς να κουράζει.Και πάλι μπράβο.Ευχαριστίες πολλές και στον αγαπητό Νεοκλή που τόσα μας έχει προσφέρει και που εδώ ανέβασε το κείμενο
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κων/νος Βαγενάς;81602 said:
Οι διάφοροι λαρυγγισμοί βοηθούν σ' αυτό, εδώ δεν υπάρχουν τέτοια, οι φθόγγοι πρέπει να πέφτουν καρφιά.

Οι διάφοροι λαρυγγισμοί δεν βοηθούν καθόλου, γιατί άμα δεν το'χει κανείς στα διαστήματα, οι λαρυγγισμοί θα τον πάνε τόσο αλλού όσο και τα "καρφιά"
Καλά, το αν είναι δύσκολο το Χερουβικό αυτό ή όχι, θα το αναλύσουμε αλλού.

Το συγκεκριμένο Χερουβικό (είναι από τα πιο αργά του;;;) περνάει το crash test οριακά... Σε αυτό βέβαια, βοηθούν και οι αρκετές παύσεις αλλά και κάποιες επιμηκύνσεις θέσεων που εντοπίζονται. Με λίγα λόγια, για σύντομο Χερουβικό, καλό είναι. :wink:

Αναμένουμε βέβαια και τα υπόλοιπα, διότι ως γνωστόν "από ένα κούκο δεν έρχεται η άνοιξη", ή "testis unus, testis nullus" επί το επιστημονικότερον. :D Δεν υπεκφεύγω (σε περίπτωση που αυτό πει κάποιος) παραδέχομαι ότι το συγκεκριμένο χερουβικό στέκεται (οριακά όπως είπα) και υπό ορισμένες προϋποθέσεις (π.χ. για παρουσία είναι εντελώς ακατάλληλο αν δεν... επαναληφθεί) όμως ένα και μόνο μέλος δεν είναι αρκετό να μας αποδείξει ότι τα Χερουβικά του στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, ή ότι το μουσικό του έργο "στέκεται με άνεση στη σημερινή λειτουργική πράξη" όπως αυτά των κλασικών διδασκάλων. Για τα Κοινωνικά, σε άλλο θέμα...

Κατά τα άλλα η πλοκή του μέλους θυμίζει λίγο (κοσμικό) άκουσμα δεκαετίας '60 :D, αλλά και πάλι αυτό είναι εκτός θέματος.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
ΥΓ.: Πλ.Β΄ (?!?!?!?!?!?)
Ὁπωσδήποτε κάνει καί τά δικά του «κόλπα» (ὁ Σακελλαρίδης) μέ μιά δυνατότητα ἐναρμόνισης στό α α α α δι (μετά τόν Ζω) καί γύρισμα σέ βαρύ διατονικό στό πασαν, κάτι πού ἀρεσκόταν, ὅπως ἔχουμε ξαναπεῖ.

Πάντως στήν ἐνορία πού μεγάλωσα, ἐρχόταν ἕνας ψάλτης κάποιες καθημερινές καί γιορτές, βαρύς καί ρινόφωνος, πού ὅμως στόν πλ. β΄ ἐπέλεγε αὐτό τό χερουβικό, πού τό ἀπέδιδε μέ τό δικό του ὕφος.

Σαφῶς καλύτερη βέβαια ἡ ἑρμηνεία τοῦ Κωνσταντίνου.


 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Το συγκεκριμένο Χερουβικό (είναι από τα πιο αργά του;;;) περνάει το crash test οριακά... Σε αυτό βέβαια, βοηθούν και οι αρκετές παύσεις αλλά και κάποιες επιμηκύνσεις θέσεων που εντοπίζονται. Με λίγα λόγια, για σύντομο Χερουβικό, καλό είναι. :wink:

Για τις παύσεις δεν έχω να πω κάτι, αλλά είναι χαζό να αναφέρεις "επιμήκυνση θέσεων" εννοώντας δύο σημεία που αναπτύσσονται με 4 χρόνους παραπάνω.:eek:

Αναμένουμε βέβαια και τα υπόλοιπα, διότι ως γνωστόν "από ένα κούκο δεν έρχεται η άνοιξη", ή "testis unus, testis nullus" επί το επιστημονικότερον. :D Δεν υπεκφεύγω (σε περίπτωση που αυτό πει κάποιος) παραδέχομαι ότι το συγκεκριμένο χερουβικό στέκεται (οριακά όπως είπα) και υπό ορισμένες προϋποθέσεις (π.χ. για παρουσία είναι εντελώς ακατάλληλο αν δεν... επαναληφθεί) όμως ένα και μόνο μέλος δεν είναι αρκετό να μας αποδείξει ότι τα Χερουβικά του στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, ή ότι το μουσικό του έργο "στέκεται με άνεση στη σημερινή λειτουργική πράξη" όπως αυτά των κλασικών διδασκάλων. Για τα Κοινωνικά, σε άλλο θέμα...

Δεν χρειάζεται κανένα τεστ να περάσει. Ούτε οριακά στέκεται. Για καθημερινή είναι ένα κι ένα, το λες με άνεση και χωρίς περικοπές και βιασύνες. Για Κυριακή, με μια καλή χορωδία (δεν εννοώ τετράφωνη), είναι ακόμα καλύτερο. Άλλωστε και στην συγκεκριμένη ηχογράφηση μέχρι την Είσοδο φτάνει τα 5.34'. Το "για παρουσία" δεν το κατάλαβα.

Τα δε υπόλοιπα, με μόνη εξαίρεση ίσως του γ΄ και κυρίως του δ΄που απαιτούν εναρμόνιση, είναι ακριβώς στο ίδιο μήκος, του πλ. α΄ δε μεγαλύτερο. Δες τα. Του πλ. δ΄, το επονομαζόμενον στην εποχή του και "λαϊκόν" επειδή όλος ο κόσμος το ήξερε και συνέψαλε, τόσα χρόνια που το λέγανε δεν τους έφτανε ο χρόνος;

Και το υπόλοιπο μουσικό έργο είναι φυσικά ανάλογο με των παλαιών. Ο Σακελλαρίδης μόνο στη Λειτουργία χρησιμοποίησε εναρμόνιση. Ο Εσπερινός και ο Όρθρος του είναι κανονικότατοι. Δείτε τα βιβλία του και κρίνετε. Πολλά έχουν ανεβεί κι εδώ.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Δηλαδή το σύντομο χερουβικό του Καραμάνη σε α΄ ήχο είναι τόσο "σπέσιαλ"; :rolleyes:

Το πόσο γρήγορα ή αργά τελούν τα του χερουβικού οι λειτουργοί είναι άλλο θέμα. Την Κυριακή του Θωμά φέτος μου έτυχε να έχω λειτουργό που φώναζε την ευχή τόσο δυνατά και θυμίαζε τόσο "μεγαλοπρεπώς" ώστε θα του χρειαζόταν αργό χερουβικό σε αργή εκτέλεση.........
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κων/νος Βαγενάς;81610 said:
Για τις παύσεις δεν έχω να πω κάτι, αλλά είναι χαζό να αναφέρεις "επιμήκυνση θέσεων" εννοώντας δύο σημεία που αναπτύσσονται με 4 χρόνους παραπάνω.:eek:
Άλλο εννοώ, αλλά προφανώς εσύ είσαι πολύ έξυπνος να το καταλάβεις...

Δεν χρειάζεται κανένα τεστ να περάσει.
Ό,τι πεις, τολμά κανείς να πει τπτ αντίθετο;;; :D

Ούτε οριακά στέκεται.
:rolleyes:

Για καθημερινή είναι ένα κι ένα, το λες με άνεση και χωρίς περικοπές και βιασύνες.
Για Κυριακή έχει γράψει τπτ;;;

Για Κυριακή, με μια καλή χορωδία (δεν εννοώ τετράφωνη)
Πάλι καλά...
είναι ακόμα καλύτερο.
Γίνεται πιο υπερθέαμα, ή μεγαλώνει ;;; :confused:

Άλλωστε και στην συγκεκριμένη ηχογράφηση μέχρι την Είσοδο φτάνει τα 5.34'.
Ναι, με τα "χαζά" που προανέφερα...

Το "για παρουσία" δεν το κατάλαβα.
Και εγώ στα 27 το έμαθα, μην βιάζεσαι...

Τα δε υπόλοιπα, με μόνη εξαίρεση ίσως του γ΄ και κυρίως του δ΄που απαιτούν εναρμόνιση, είναι ακριβώς στο ίδιο μήκος, του πλ. α΄ δε μεγαλύτερο. Δες τα. Του πλ. δ΄, το επονομαζόμενον στην εποχή του και "λαϊκόν" επειδή όλος ο κόσμος το ήξερε και συνέψαλε, τόσα χρόνια που το λέγανε δεν τους έφτανε ο χρόνος;
Μιλάμε για μουσική, όχι για μοκέτες... Μήκη και πλάτη... Βάλτε τα κάτω, με εναρμόνιση (?!?!?!?!?!?!) ή χωρίς, και μετά ξαναμιλάμε...

Όσο για την απλοϊκή ερώτηση επί του "λαϊκού" χερουβικού, δεν γνωρίζω να σου απαντήσω μια που δεν είχα γεννηθεί τότε. Χαίρομαι πάντως που ο Ι.Θ.Σ. (μεταξύ των άλλων πάντα) υπήρξε και πρωτοπόρος στο λαϊκό χερουβικό (όπως λέμε λαϊκό τραγούδι). Για το "ήξερε και συνέψαλε" πάμε σε άλλα χωράφια που δεν αξίζει να τα αιματοβρέξουμε καλοκαιριάτικα...

Και το υπόλοιπο μουσικό έργο είναι φυσικά ανάλογο με των παλαιών.
:eek::eek::eek::eek::eek:
(Ξανασυστήνω water sports)

Ο Σακελλαρίδης μόνο στη Λειτουργία χρησιμοποίησε εναρμόνιση.
Ευτυχώς...

Ο Εσπερινός και ο Όρθρος του είναι κανονικότατοι.
Η κανονικότητα είναι σε κάθε περίπτωση όρος που ελέγχεται.

Δείτε τα βιβλία του και κρίνετε. Πολλά έχουν ανεβεί κι εδώ.
Νόμιζα ότι είμαι πολύ χαζός για τον κρίνω...
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Δηλαδή το σύντομο χερουβικό του Καραμάνη σε α΄ ήχο είναι τόσο "σπέσιαλ"; :rolleyes:
Φυσικά! Και
για Κυριακή, με μια καλή χορωδία (δεν εννοώ τετράφωνη), είναι ακόμα καλύτερο.


Το πόσο γρήγορα ή αργά τελούν τα του χερουβικού οι λειτουργοί είναι άλλο θέμα. Την Κυριακή του Θωμά φέτος μου έτυχε να έχω λειτουργό που φώναζε την ευχή τόσο δυνατά και θυμίαζε τόσο "μεγαλοπρεπώς" ώστε θα του χρειαζόταν αργό χερουβικό σε αργή εκτέλεση.........
Γιατί δεν είπες ένα;;;; :D
Δεν φείλουμε να προσαρμοζόμαστε στις λειτουργικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες του λειτουργού; :rolleyes:
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Εντάξει, εντάξει.

Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω, ο έχων οφθαλμούς οράν οράτω, και ο νοών νοείτω.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κων/νος Βαγενάς;81615 said:
Εντάξει, εντάξει.
Αυτό είπα κι εγώ...:D Συγκατάβασις εις πάντα. Αν τολμούμε, ας κάνουμε κι αλλιώς...
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
π. Μάξιμος;81606 said:
Ὁπωσδήποτε κάνει καί τά δικά του «κόλπα» (ὁ Σακελλαρίδης) μέ μιά δυνατότητα ἐναρμόνισης στό α α α α δι (μετά τόν Ζω) καί γύρισμα σέ βαρύ διατονικό στό πασαν, κάτι πού ἀρεσκόταν, ὅπως ἔχουμε ξαναπεῖ.

Για να συζητήσουμε και κάτι μουσικό, το μέλος αυτό με ισοκράτημα είναι διαφορετικό απ' την εναρμόνισή του. Δηλαδή, την εναρμόνιση που του βάζει ο Σακελλαρίδης, διότι ο Καψάσκης κράτησε την λογική των ισοκρατημάτων.

[Το 'χουμε συζητήσει και κατ' ιδίαν πάτερ]

Ο Σακελλαρίδης ακολουθεί τη λογική της Ζακυνθινής μουσικής εδώ, που ο πλ. β΄ γίνεται, όχι Άγια, όπως συνήθως, αλλά πλ.δ΄στον Δι, Σολ μαντζόρε, δηλαδή. Και εκεί ακριβώς μπαίνει η τριφωνία, όπως λέτε. Το ίδιο, όμως, κάνει και σ' αυτό που εμείς εκτελούμε με ισοκράτημα ως βαρύ διατονικό. Δηλαδή, στην εναρμόνιση, εκεί δεν κάνει βαρύ διατονικό, αλλά πάλι Σολ ματντζόρε, που επαναλαμβάνω είναι επτανησιακή παράδοση. Με ισοκράτημα, βέβαια, το εκτελούμε σαν βαρύ, όπως άλλωστε γράφει κι ο Καψάσκης.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Κων/νε, με όλο το θάρρος αλλά θα πρέπει πρώτα να μελετήσεις καλά το έργο των κλασικών για να μπορεσεις να το συγκρίνεις με αυτό του Σακελλαρίδη. Θα δεις ότι δεν τίθεται καν θέμα σύγκρισης. Το μόνο στο οποίο μπορούν να συγκριθούν είναι η χρονική διάρκεια! Κι αυτό μόνο σε πολύ λίγα σύντομα κλασικά όπως του Πέτρου.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Κων/νε, με όλο το θάρρος αλλά θα πρέπει πρώτα να μελετήσεις καλά το έργο των κλασικών για να μπορεσεις να το συγκρίνεις με αυτό του Σακελλαρίδη. Θα δεις ότι δεν τίθεται καν θέμα σύγκρισης. Το μόνο στο οποίο μπορούν να συγκριθούν είναι η χρονική διάρκεια! Κι αυτό μόνο σε πολύ λίγα σύντομα κλασικά όπως του Πέτρου.

Ευχαριστώ για το ύφος.

Μιλάς για τα Χερουβικά ή γενικά;
 
Top