Η ώρα είναι 12 και ο γράφων μόλις τελείωσε την ενάσχόλησή του με θέματα γραμματειακής υποστήριξης της ενορίας, τα οποία, εντός της εβδομάδος, διεκπεραιώνονται μετά τη λήξη του ωραρίου εργασίας του για τον τοπικό ΟΤΑ, εφόσον η ενορία δεν έχει τη δυνατότητα να εργοδοτεί εφημέριο πλήρους απασχολήσεως. Είπα πριν κλείσω τον υπολογιστή να ρίξω μια ματιά στο φόρουμ και... να το θέμα για τον Όσιο Σέργιο τον θαυματουργό πάσης Ρωσίας.
Καλά μου παιδιά, αγαπητοί μου αδελφοί και πατέρες, γιατί ανεβάζετε στο φόρουμ τέτοια τερατουργήματα;
Ας πάρουμε το "εισαγωγικό" κάθισμα. Ἦχος δ΄. Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ. Θα το χωρήσω σύμφωνα με το μέτρο... Για να δούμε τι θα βγει:
Τῷ τοῦ Κυρίου θεοφόρῳ Ὁσίῳ,
τῷ ἐν Ῥωσίᾳ κη(κη)ρύξαντι λόγον... το υπόλοιπο δεν είναι τόσο άσχημο...
Για να πάμε στον κανόνα: (Ουρανίας αψιδος)
Ῥίψας πάντα διά φό
βον τόν τοῦ Θε
οῦ, Ὅσι
Βέβαια μπορεί ο πολυμαθής υμνογράφος να προφέρει το διά ως μονοσύλλαβο (μου έχει τύχει να ακούσω "μιᾶς" ως μονοσύλλαβο, οπότε όλα είναι πιθανά. Προφανώς ο υμνογράφος δεν παρακολούθησε το μάθημα προφοράς...
Ῥωσίας υἱέ, (σε) Σέργιε μακάριε...
Και ένα μεγαλυνάριο:
Ὡσεί φοῖνιξ, Πάτερ, δαβιτικῶς
ἐξήνθησας Μονῇ
σου Ῥαντονέζ τῇ ἐξακου
στῇ· οἶκος δ’ἀνεδεί
χθης τοῦ Πνεύματος Ἁγί
καὶ ἀρετῶν ταμιεῖον, Σέργιε ἔνδοξε.
Θα έγραφα κι άλλα, αλλά και να γράψω δεν προβλέπω να αλλάζει η κατάσταση!
Η ακολουθία του Οσίου Σεργίου στη σλαβονική είναι αντιπροσωπευτική των παλαιών ρωσικών ακολουθιών, πριν αρχίσουν τα απολυτίκια των αγίων να γίνονται μικρές εκθέσεις ιδεών. Ενδεικτικό της παλαιότητάς της είναι η β΄ ομάδα των στιχηρών στο Κύριε εκέκραξα, τα οποία είναι προσόμοια του "Φέροντες τα παρόντα γενναίως". Είναι επίσης αξιοσημείωτο το ότι παρά τις ικανότητες του υμνογράφου του Οσίου, ως δοξαστικά επιλέγονται παλαιοί ύμνοι (π.χ. Τῶν μοναστῶν τὰ πλήθη, Τὸ κατ' εἰκόνα τηρήσας ἀλώβητον κλπ) και για τονιστεί η σχέση του Οσίου με τους παλαιούς Πατέρες, αλλά, όπως διάβασα προσφάτως σε άρθρο κάποιου παλαιοπίστου, και διότι αυτά υπήρχαν ήδη μελοποιημένα. Αυτά και καλό ξημέρωμα!