15. «Ἐν τῇ Γεννήσει σου, σύλληψις ἄσπορος...»

Χρόνια πολλά στα μέλη του Ψαλτολογίου. Θέλω να απευθύνω μια ερώτηση στους θεολόγους του Φόρουμ.

Γνωρίζω ότι η Δυτική Εκκλησία υποστηρίζει ότι η σύλληψη της Θεοτόκου ήταν άσπιλος και άσπορος, ενώ η Ορθόδοξη λέει ότι η Θεοτόκος γεννήθηκε με την φυσική ένωση του Ιωακείμ και της Άννας, από το σπέρμα του Ιωακείμ δηλαδή. Εάν κάνω λάθος σε αυτό, τότε το παρακάτω ερώτημα δεν ισχύει.

Στο Κάθισμα, μετά τον Πολυέλεον, της Εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ψάλλουμε: "Ἐν τῇ Γεννήσει σου, σύλληψις ἄσπορος, ἐν τῇ Κοιμήσει σου, νέκρωσις ἄφθορος".

Φιλολογικά δεν εννοεί (εκτός και αν θέλουμε να δώσουμε αυτήν ερμηνεία) τον Ευαγγελισμό και τη Γέννηση του Χριστού!

Τί ισχύει τελικά;

Υ.Γ. Ελπίζω να μη δημιουργήσω δογματικό ζήτημα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Φιλολογικά δεν εννοεί (εκτός και αν θέλουμε να δώσουμε αυτήν ερμηνεία) τον Ευαγγελισμό και τη Γέννηση του Χριστού!
Τήν ἑρμηνεία τήν δίνει τό ἴδιο τό τροπάριο (καί ὄχι ὅ,τι θέλουμε ἐμεῖς...).
...πῶς γὰρ ἡ ἀπείρανδρος, βρεφοτρόφος ἁγνεύουσα;

«Ἐν τῇ Γεννήσει σου», λοιπόν, σημαίνει τό ὅτι συνέλαβε «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου», «ἀπειράνδρως», καί γέννησε Τόν Σωτῆρα καί Λυτρωτή, Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν καί Θεόν, διό καί Θεοτόκος ὀνομάζεται.

Ὅλο τό τροπάριο:
Ἐν τῇ Γεννήσει σου, σύλληψις ἄσπορος,
ἐν τῇ Κοιμήσει σου, νέκρωσις ἄφθορος,
θαῦμα ἐν θαύματι διπλοῦν, συνέδραμε Θεοτόκε·
πῶς γὰρ ἡ ἀπείρανδρος, βρεφοτρόφος ἁγνεύουσα;
πῶς δὲ ἡ μητρόθεος, νεκροφόρος μυρίζουσα;
Διὸ σὺν τῷ Ἀγγέλῳ βοῶμέν σοι· Χαῖρε ἡ Κεχαριτωμένη.​


 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Εδώ, η ερμηνεία του τροπαρίου και από τον π.Θεόδωρο Ζήση.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γνωρίζω ότι η Δυτική Εκκλησία υποστηρίζει ότι η σύλληψη της Θεοτόκου ήταν άσπιλος και άσπορος...

Υ.Γ. Ελπίζω να μη δημιουργήσω δογματικό ζήτημα.
Βέβαια πρέπει νά διευκρινήσουμε ὅτι τό «δόγμα τῆς ἀσπίλου συλλήψεως» δέν ἔχει σχέση μέ «ἄσπορο» σύλληψη, ἀλλά μέ τό ὅτι (κατ᾿ αὐτούς) δέν προσέλαβε τό προπαρτορικόν ἁμάρτημα. Αὐτό λέει καί ὁ π. Ζήσης «Οὐδείς μέχρι τώρα, οὔτε οἱ παπικοί, ἐτόλμησε νά ἰσχυρισθεῖ ὅτι ἡ Γέννηση τῆς Παναγίας ἀπό τούς γονεῖς της ἦταν ἄσπορος».

Ὁπότε δέν λένε: «ότι η σύλληψη της Θεοτόκου ήταν άσπιλος και άσπορος».

Αὐτό («σύλληψις ἄσπορος») ἐνισχύει καί τήν ὀρθή ἑρμηνεία τοῦ τροπαρίου στό «Ἐν τῇ Γεννήσει σου».


 
Top