MTheodorakis
Παλαιό Μέλος
«Τῇ Κυριακῇ τῶν Βαΐων...Κοινωνικὸν ἦχος μέσος α'» (χφ. Βατοπεδίου 1190 τριῴδιο ια' αἰ. φφ. 72r, 74r). Ποιὸν ἦχο ἐννοεῖ;
«Τῇ Κυριακῇ τῶν Βαΐων...Κοινωνικὸν ἦχος μέσος α'» (χφ. Βατοπεδίου 1190 τριῴδιο ια' αἰ. φφ. 72r, 74r). Ποιὸν ἦχο ἐννοεῖ;
«Τῇ Κυριακῇ τῶν Βαΐων...Κοινωνικὸν ἦχος μέσος α'» (χφ. Βατοπεδίου 1190 τριῴδιο ια' αἰ. φφ. 72r, 74r). Ποιὸν ἦχο ἐννοεῖ;
Βαρύς εκ του Γα.
Δεν νομίζω να χρησιμοποιείται ο όρος "μέσος" με αυτή την έννοια σε χειρόγραφο του 11ου αιώνα. Ως μέσοι ήχοι, στους οποίους μπορούσε να ανήκει ένα μέλος, θεωρούνταν ο νενανώ (μέσος β΄) και ο νανά (μέσος δ΄), χαρακτηριζόμενοι αμφότεροι από την τριφωνία και αποτελούντες τον έννατο και δέκατο ήχο αντίστοιχα. Συνεπώς το "μέσος α΄" είναι κατά πάσα πιθανότητα λανθασμένη ανάγνωση είτε του "μέσος β΄" είτε του "μέσος δ΄".
Αυτό είναι αληθές. Για την ακρίβεια αναφέρει ότι "ημιπλαγιοτεταρτίζει" και ότι αυτή είναι η μόνη του διαφορά από τον πλ. α΄. Προηγουμένως όμως έχει διευκρινίσει με έμφαση ότι οι ήχοι είναι δέκα (οι οκτώ συν τους δύο μέσους, β΄ και δ΄), πράγμα που επιβεβαιώνεται και από τη χρήση του "μέσος" στα μουσικά χειρόγραφα. Υποστηρίζει μάλιστα ότι οι πλ. β΄ και πλ. δ΄ ψάλλονται "ως επί το πλείστον" ως μέσοι και φέρνει ως παράδειγμα το "Νίκην έχων Χριστέ" και το "Σταυρόν χαράξας". Φαίνεται ότι το "μέσος α΄" αναφέρεται σε κάποια σπανιότερη (για εκείνη την εποχή) τροπική συμπεριφορά, όπου ο πλ. α΄ έκανε ορισμένες ενδιάμεσες καταλήξεις στον Δι.Ο Γιάννης συμπλήρωσε όμως, πως έχει δει κάπου στον Αγιοπολίτη και μέσο του α΄ ως τρίφωνο του πλ. α΄, ήτοι α΄ στον κε, πλ. α΄ στον πα και ο τρίφωνος στον δι. Θυμάται μάλιστα, πως ο ο μέσος α΄ "πλαγιοτεταρτίζει" κατά τον Αγιοπολίτη (καθώς στον δι ήταν η βάση του πλ. δ΄).