Ἡ σταδιακὴ φθορὰ τοῦ τυπικοῦ

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#41
Φυσικὰ καὶ ἡ συζήτηση εἶναι θεωρητική. Ὅ,τι ἀλλαγὲς γίνονται πρέπει νὰ γίνονται κατὸπιν ὁδηγιῶν ἀπὸ τὴν διοικοῦσα ἐκκλησία. Ἄλλωστε δὲν εἶναι δογματικὸ τὸ θέμα, πρακτικὸ εἶναι.
Είναι και δογματικό γιατί η Παρακλητική λ.χ είναι το βιβλίο που μας διδάσκει δογματική και όλη την θεολογία της Εκκλησίας μας, το ίδιο και όλα τα λειτουργικά μας βιβλία. Ένα ενδεχόμενο να γυρίσουμε στο "τυπικό" των πρώτων αιώνων που η Εκκλησία σκεφτόταν τον αγρότη μόνο και που το συζητάμε δεν δείχνει τον σεβασμό και την εκτίμηση στο ορθόδοξο κατηχητικό έργο της Εκκλησίας μας που είναι η Υμνολογία.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#42
Γενικεύεις ἀπίστευτα. Τίποτε ἄλλο δὲν σοῦ λέω.
κι εσύ αντί να απαντάς σε αυτά που γράφω δημιουργείς εντυπώσεις σχολιάζοντας αποσπασματικά την κατακλείδα της δημοσίευσης μου κι όχι το κυρίως θέμα της που απαντώ στα περί πλαγίου τετάρτου και πλαγίου δευτέρου.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#43
Δὲν ἐμπιστεύομαι μόνο τὴν προφορικὴ παράδοση, διότι δὲν τὴν ἐμπιστεύθηκαν ἀπόλυτα οἱ μεγάλοι λειτουργιολόγοι Τρεμπέλας, Φουντούλης, Φίλιας, Σκαλτσῆς κ.ἄ., ἀλλὰ μόχθησαν γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς λατρείας βάσει τῶν πηγῶν. Ἡ ἐξέλιξη στὴ λατρεία δὲν ἦταν πάντοτε συνετὴ καὶ ἐπιτυχής.



Ἐπίσης δὲν προσκολλῶμαι στὴν προφορικὴ παράδοση, καθὼς σ’ αὐτὴν ἔχουν παρεισφρήσει πολλὰ λάθη, βλ. συνημμένο.
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#44
Δὲν ἐμπιστεύομαι μόνο τὴν προφορικὴ παράδοση, διότι δὲν τὴν ἐμπιστεύθηκαν ἀπόλυτα οἱ μεγάλοι λειτουργιολόγοι Τρεμπέλας, Φουντούλης, Φίλιας, Σκαλτσῆς κ.ἄ., ἀλλὰ μόχθησαν γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς λατρείας βάσει τῶν πηγῶν. Ἡ ἐξέλιξη στὴ λατρεία δὲν ἦταν πάντοτε συνετὴ καὶ ἐπιτυχής.



Ἐπίσης δὲν προσκολλῶμαι στὴν προφορικὴ παράδοση, καθὼς σ’ αὐτὴν ἔχουν παρεισφρήσει πολλὰ λάθη, βλ. συνημμένο.
Κάποια πράγματα που αφορούν την δική μας γενιά όπως η μανία με τις φυλλάδες κλπ ναι καλά κάνεις και τα επισημαίνεις και τα στηλιτεύεις. Να αλλάζουμε όμως πράγματα που αφορούν γενιές προηγούμενων αιώνων τα οποία καλώς ή κακώς έχουν περάσει δεν το θεωρώ επιστροφή στην παράδοση αλλά ρετρό με μεγάλη δόση φαντασίας αφού δεν ζούν αυτοί που περιγράφουν το προηγούμενο "σωστό" ώστε να μας προφυλάξουν από παρανοήσεις. Ένα τέτοιο εγχείρημα λοιπόν είναι άκρως επισφαλές και εξήγησα με παραδείγματα τον λόγο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#45
Είναι και δογματικό γιατί η Παρακλητική λ.χ είναι το βιβλίο που μας διδάσκει δογματική και όλη την θεολογία της Εκκλησίας μας, το ίδιο και όλα τα λειτουργικά μας βιβλία. Ένα ενδεχόμενο να γυρίσουμε στο "τυπικό" των πρώτων αιώνων που η Εκκλησία σκεφτόταν τον αγρότη μόνο και που το συζητάμε δεν δείχνει τον σεβασμό και την εκτίμηση στο ορθόδοξο κατηχητικό έργο της Εκκλησίας μας που είναι η Υμνολογία.
Καὶ σὲ ποιὸν τὴν διδάσκει σημέρα καὶ πῶς;

Ἀκούει καὶ καταλαβαίνει κανεὶς κάποιον ὕμνο τοῦ συγκεκριμένου βιβλίου, πλὴν τῶν ψαλτῶν (κι αὐτοὶ ὄχι ὅλοι) ποὺ ἔχουν τὸ ἀνοιχτὸ βιβλίο καὶ λίγων ἄλλων χριστιανῶν ποὺ διαθέτουν κάποιο ἐγκόλπιο; Ὅσους τουλάχιστον ἀπόμειναν νὰ ἀκούγονται ἔστω, καθὼς πάει ὁ μεσονυκτικὸς κανόνας, μόνο δύο (2) ὠδὲς τοῦ ἀναστασίμου, τὰ δύο ἀνατολικὰ ἐκτός, μακαρισμοὶ ἑκτὸς κλπ. Ἄσε ποὺ τὶς καθημερινὲς ὅλοι βγάζουν φυλλάδες ἁγίων στὸ ἀναλόγιο ἀπαλείφοντας τὴν Παρακλητικὴ ...

Ἄς κάθεται ὁ καθεὶς στὸ γραφεῖο του φαντάζοντας ὅ,τι τηρεῖ τὴν «παράδοση» καὶ στὸ ἀναλόγιο ἡ ... Δαλιδὰ μὲ τὴν ψαλίδα ἑλέῳ ἀνηλεοῦς ... προϊσταμένου ...
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#46
[...]
Ἀκούει καὶ καταλαβαίνει κανεὶς κάποιον ὕμνο τοῦ συγκεκριμένου βιβλίου, πλὴν τῶν ψαλτῶν (κι αὐτοὶ ὄχι ὅλοι) ποὺ ἔχουν τὸ ἀνοιχτὸ βιβλίο καὶ λίγων ἄλλων χριστιανῶν ποὺ διαθέτουν κάποιο ἐγκόλπιο;
[...]
Πολλές φορές η χρησιμότητα δεν συνδέεται με τη χρήση.

Απόδειξη το (λειτουργικώς και γλωσσικώς άχρηστο, αλλά ιστορικώς πολύτιμο) πολυτονικό σύστημα που χρησιμοποιείς με ζήλο -σε αντίθεση (φευ) με μένα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#47
Πολλές φορές η χρησιμότητα δεν συνδέεται με τη χρήση.

Απόδειξη το (λειτουργικώς και γλωσσικώς άχρηστο, αλλά ιστορικώς πολύτιμο) πολυτονικό σύστημα που χρησιμοποιείς με ζήλο -σε αντίθεση (φευ) με μένα.
Mόνο ποὺ ἡ χρήση τοῦ πολυτονικοῦ εἶναι ἁπλὰ ... γραφικὴ, ὅμως ἡ λειτουργικὴ πράξη ἀφορᾶ θεμελιώδη πράγματα, ὅπου ἐξ ἴσου πολλὲς φορὲς ἡ χρήση προϋποθέτει χρησιμότητα. Ἀλλιῶς μπορεῖ νὰ προκύψει ... ἀχρηστία, ποὺ στὴν περίπτωση τῆς λειτουργικῆς τάξης, ὅταν δὲν γίνεται κατανοητὴ ἡ ἀχρηστία ὥστε νὰ προχωρήσουμε σὲ ἀναδίφηση τῆς αἰτίας της, τότε ἁπλὰ ἐπαναλαμβάνουμε μιὰ συνήθεια. Κάνουμε τὸ ἀντέτι μας δηλαδή.

Γιὰ μένα αὐτὸ δὲν εἶναι τὸ ζητούμενο καὶ δὲν μὲ ἀναπαύει.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#48
Καὶ σὲ ποιὸν τὴν διδάσκει σημέρα καὶ πῶς;
.. ...
Η Εκκλησία δεν είναι ένα θέατρο που απευθύνεται σε ένα κοινό το οποίο πρέπει να καταλάβει το έργο. Η Εκκλησία εκτός από το βασικό που είναι η Κοινωνία με τον Θεό και όλους τους πιστούς είναι επίσης και ένα σχολείο μουσικής, γλώσσας και πολιτισμού. Προσωπικά τα δόγματα και την πίστη μου τα έμαθα μέσα από τα δογματικά του Δαμασκηνού στον εσπερινό του Σαββάτου. Οι κανόνες είναι γεμάτοι αλήθειες και αν κάποιος πάει συχνά στην Εκκλησία εξοικειώνεται με την γλώσσα ανοίγει και κανα λεξικό και ολοένα καταλαβαίνει περισσότερα. Σκοπός είναι να παιδευθεί ο πιστός και να μάθει πέντε πράγματα κι όχι να εκλαϊκεύσουμε τις ακολουθίες. Σε άλλο θέμα είπαμε ότι πολλά στοιχεία και προφοράς της της γλώσσας δεν τα υποψιαζόμαστε ενώ υπάρχουν αλλού έντονα κι αλλού όχι τόσο. Το πολυτονικό μας δείχνει στοιχεία σωστής προφοράς τα οποία ακόμα υπάρχουν(ας μην επανέλθουμε γιατί θα φύγουμε από το θέμα) όπως αντίστοιχα στην μουσική ο Νη-Πα που είναι κατά μια δίεση μεγαλύτερος αλλά δεν το παίρνουν οι περισσότεροι χαμπάρι κι ας το ψάλλουν έτσι. Κάποιοι βέβαια δεν το ψάλλουν. Αν πούμε ότι όλα αυτά είναι αντίκες τότε αν υπάρχει κάτι ακόμα ζωντανό ή σε "κώμα" το βοηθάμε να πεθάνει μια ώρα αρχύτερα. Επιμένω λοιπόν ας εμπιστευθούμε την προφορική μας παράδοση κι ας μην τα πιάνουμε όλα 100%.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#49
Mόνο ποὺ ἡ χρήση τοῦ πολυτονικοῦ εἶναι ἁπλὰ ... γραφικὴ, ὅμως ἡ λειτουργικὴ πράξη ἀφορᾶ θεμελιώδη πράγματα, ὅπου ἐξ ἴσου πολλὲς φορὲς ἡ χρήση προϋποθέτει χρησιμότητα. Ἀλλιῶς μπορεῖ νὰ προκύψει ... ἀχρηστία, ποὺ στὴν περίπτωση τῆς λειτουργικῆς τάξης, ὅταν δὲν γίνεται κατανοητὴ ἡ ἀχρηστία ὥστε νὰ προχωρήσουμε σὲ ἀναδίφηση τῆς αἰτίας της, τότε ἁπλὰ ἐπαναλαμβάνουμε μιὰ συνήθεια. Κάνουμε τὸ ἀντέτι μας δηλαδή.

Γιὰ μένα αὐτὸ δὲν εἶναι τὸ ζητούμενο καὶ δὲν μὲ ἀναπαύει.
Εγώ πάλι το διαβάζω τελείως αντίστροφα: αν για ένα θέμα απλά γραφής έχει σημασία η συνέχεια της ιστορικής παράδοσης παρά την απουσία οποιασδήποτε λειτουργικότητας, πόσο μάλλον ισχύει αυτό για τα μεγάλα και «θεμελιώδη πράγματα» που είναι η λατρεία μας, το περιεχόμενο και η τάξη της.

Για την περιοριστική ερμηνεία της χρησιμότητας θα χρησιμοποιήσω πάλι -αν και δεν μου αρέσει- το επίθετο νοησιαρχικός, σε αντιδιαστολή αυτή τη φορά με το μυστικός.

Θα θυμίσω, τέλος, πως στην ίδια γραμμή της «μη χρησιμότητας» είναι και ο ζήλος που δείχνεις, μαζί με πολλούς, για την ακραιφνή τήρηση της παράδοσης σε θέματα μουσικο-ψαλτικά.

Κατά τ' άλλα, ασφαλώς και πρέπει να αναζητηθεί η αιτία για τον όποιο λειτουργικό μαρασμό και να αναζητηθούν λύσεις ποιμαντικές και πνευματικές, αλλά πάντα με σεβασμό στην παράδοση και τον αγιοπνευματικά συγκροτούμενο «θεσμό της εκκλησίας».
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#50
Η Εκκλησία δεν είναι ένα θέατρο που απευθύνεται σε ένα κοινό το οποίο πρέπει να καταλάβει το έργο. Η Εκκλησία εκτός από το βασικό που είναι η Κοινωνία με τον Θεό και όλους τους πιστούς είναι επίσης και ένα σχολείο μουσικής, γλώσσας και πολιτισμού. Προσωπικά τα δόγματα και την πίστη μου τα έμαθα μέσα από τα δογματικά του Δαμασκηνού στον εσπερινό του Σαββάτου. Οι κανόνες είναι γεμάτοι αλήθειες και αν κάποιος πάει συχνά στην Εκκλησία εξοικειώνεται με την γλώσσα ανοίγει και κανα λεξικό και ολοένα καταλαβαίνει περισσότερα. Σκοπός είναι να παιδευθεί ο πιστός και να μάθει πέντε πράγματα κι όχι να εκλαϊκεύσουμε τις ακολουθίες. Σε άλλο θέμα είπαμε ότι πολλά στοιχεία και προφοράς της της γλώσσας δεν τα υποψιαζόμαστε ενώ υπάρχουν αλλού έντονα κι αλλού όχι τόσο. Το πολυτονικό μας δείχνει στοιχεία σωστής προφοράς τα οποία ακόμα υπάρχουν(ας μην επανέλθουμε γιατί θα φύγουμε από το θέμα) όπως αντίστοιχα στην μουσική ο Νη-Πα που είναι κατά μια δίεση μεγαλύτερος αλλά δεν το παίρνουν οι περισσότεροι χαμπάρι κι ας το ψάλλουν έτσι. Κάποιοι βέβαια δεν το ψάλλουν. Αν πούμε ότι όλα αυτά είναι αντίκες τότε αν υπάρχει κάτι ακόμα ζωντανό ή σε "κώμα" το βοηθάμε να πεθάνει μια ώρα αρχύτερα. Επιμένω λοιπόν ας εμπιστευθούμε την προφορική μας παράδοση κι ας μην τα πιάνουμε όλα 100%.
Σιγὰ μὴ μάθουν οἱ πιστοὶ καὶ τοὺς ὑποθετικοὺς λόγους ἢ τοὺς ἡρωελεγείους στίχους.

Τέλος πάντων, αφοῦ θεωρεῖς τὸ ναὸ φροντιστήριο ἀρχαίων ἑλληνικῶν, τὶ νὰ πῶ παραπάνω; Ἀντὶ γιὰ Φωνὴ Κυρίου νὰ μοιράζουμε Lidell-Scott καὶ Πανταζίδη (ὀμηρικὸ λεξικό):eek:

Ὅσο γιὰ τοὺς κανόνες καὶ τὸ περιεχόμενό τους, τῶν ὁποίων τὰ ἀρχαία ἑλληνικὰ κακοποιοῦνται συστηματικὰ ἀπὸ ἀδαεὶς ψάλτες, ποὺ οὕτε κἄν δὲν ξέρουν πῶς προφέρονται οἱ ἀναφορικὲς προτάσεις ἢ οἱ ἐμπρόθετοι προσδιορισμοί, ποιὸς τοὺς ἀκούει τὴν 8η πρωϊνή; Μιὰ δράκα κόσμος; Αὐτοὶ θὰ μάθουν δόγμα;

Δὲν πειράζει. Κυριαρχεῖ ἡ μυστικοπάθεια καὶ τὸ σκότος τῶν λίγων φώτων, μπὰς καὶ δὲν καταλάβουν τὴ γύμνια τῆς ἐκκλησίας οἱ πιστοὶ ἢ τουλάχιστον ὅσοι ἔχουν ἀπομείνει νὰ ἐκκλησιάζονται πέραν μεγάλων ἑορτῶν καὶ ὅταν γιορτάζει τὴν Κυριακὴ ὁ ... «ἅγιος Χάρος» :ROFLMAO: (δηλαδὴ ὅταν ἔχει μνημόσυνο).

Μυστικῶς μυστικῶς, τὴν ξεχειλώσαμε τὴν ἀκολουθία, τῆς ὁποίας τὸν παραδοσιακὸ χαρακτήρα δῆθεν ὑπερασπιζόμαστε. Πάει τὸ μεσονυκτικὸ, πᾶνε οἱ κανόνες κατὰ 80%, πᾶνε οἱ ἀναστάσιμοι αἶνοι κατὰ 25-30%, μόνο τρεὶς στίχοι στὰ ἀντίφωνα. Κι ἐμβόλιμα μπαίνουν διάφορα ξεκάρφωτα στοιχεία ἔτσι γιὰ νὰ τὰ λέμε χάριν συντομίας, ὅπως κεκραγάριο χωρὶς ψαλμούς, θεος κύριος ἄνευ στίχων, εὐλογητάρια χωρὶς ἄμωμο, αἴνους χωρὶς τοὺς ... αἴνους, καὶ αὐτὰ εἶναι τὰ βασικά. Ἄμα μποῦμε στὶς λεπτομέρειες, καήκαμε. Ἀλλὰ πάλι ἄν πᾶς σὲ ζηλωτὲς ποὺ ἔχουν ... ἄφθαρτο τυπικὸ καὶ τὰ λένε ... ὅλα γιὰ ὅλα, πᾶς γιὰ ... μπαφοαυτοκτονία μὲ φαρμακευτικὴ ... κάναβη.o_O

Νὰ χαιρόμαστε λοιπὸν τὴν μὴ φθαρμένη φθορὰ τοῦ τυπικοῦ ἢ ἀλλέως ... τρία πουλάκια κάθουνταν καὶ παίζαν τὸ ... κλαρίνο:love:

Μὴ τὸ πεῖτε πουθενὰ ὅμως, εἶναι ... μυστικό:rolleyes:
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#51
Σιγὰ μὴ μάθουν οἱ πιστοὶ καὶ τοὺς ὑποθετικοὺς λόγους ἢ τοὺς ἡρωελεγείους στίχους.

Τέλος πάντων, αφοῦ θεωρεῖς τὸ ναὸ φροντιστήριο ἀρχαίων ἑλληνικῶν, τὶ νὰ πῶ παραπάνω; Ἀντὶ γιὰ Φωνὴ Κυρίου νὰ μοιράζουμε Lidell-Scott καὶ Πανταζίδη (ὀμηρικὸ λεξικό):eek:
Από την καλλιέργεια του κρετινισμού και θρησκοληψίας δεν θα ήταν άσχημη ιδέα αντί για φωνή Κυρίου να δίνουν γραμματική και συντακτική ανάλυση επιλεγμένων τροπαρίων και των αναγνωσμάτων της ημέρας και κανα λεξικό.. Ο ίδιος ο Κύριος έμαθε τους μαθητές πως να ψαρεύουν ανθρώπους δεν τους έδωσε έτοιμα τα ψάρια, μην ξεχνάμε ότι στα χρόνια της τουρκοκρατίας από την οκτώηχο μάθαιναν οι περισσότεροι γράμματα.
Ο κόσμος ο οποίος στροφάρει φεύγει από τις εκκλησιές γιατί δεν ικανοποιεί τις πνευματικές του ανάγκες, θέλει να του κεντρίσεις το ενδιαφέρον. Αντί να αναδεικνύει η Εκκλησία τον πλούτο της χρόνο με τον χρόνο ολοένα και τον υποτιμά και εκλαϊκεύεται. Έτσι προτιμά ο κόσμος να πάει και να ψαχτεί σε ανατολικές θρησκείες, Βουδισμό κλπ. Αν μάθει να διαβάζει πατέρες, αν καταλάβει το μεγαλείο του Δαμασκηνού και του Μ. Βασιλείου κι ότι αφορούν και αυτήν εδώ την ζωή οι διδαχές τους, αν προβληθεί η αξία της γνήσιας ψαλτικής τέχνης τότε νομίζω θα αρχίσει να έρχεται άλλη ποιότητα κόσμου που τα τελευταία χρόνια σιγά σιγά εκλείπει.
 
#52
Ασφαλώς και η ψαλμώδηση του Μεγαλυναρίου διακόπτει την ροή της Θείας Λειτουργίας και καλύπτει την συνέχιση μνημόνευσης του ιερέως. Αυτή ήταν και η άποψη αειμνήστου ιερέως λειτουργιολόγου.
Έχει καθιερωθεί σταδιακά τους τελευταίους 6-7 αιώνες, δεν υπήρχε τους προηγούμενους 12-13, δεν υπάρχει έως σήμερα στις αρχαίες λειτουργίες όπως του Αγίου Μάρκου ή του Αγίου Ιακώβου. Ας ψαλλεί, και εάν δεν ψαλλεί και συνεχίσει εις επήκοον ο ιερεύς, δεν αμαρτάνουμε. Περισσότερο προβληματικό είναι ότι έχει αναδειχθεί (πρωτίστως τα τελευταία 100-150 περίπου χρόνια) σε κυρίαρχο τμήμα της Θείας Λειτουργίας, παίρνοντας αρκετές φορές υπερβολικές ή εξωλατρευτικές, ή και αμανετζίδικες ψαλτικές προεκτάσεις, παρά τις προσπάθειες και τις εγκυκλίους της Μ.Χ.Ε.

Τα Επίβλεψον, Διάσωσον, Άχραντε, είναι προσόμοια του Την Τιμιωτέραν;
Πώς συνδέονται με την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής;
 
#53
Παιδιά αυτά ότι ο όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου είχε 2 τροπάρια είναι τραγικό!αλλά μεριμνᾷτε καὶ τυρβάζετε περὶ πολλών ἑνὸς δέ ἐστι χρεία!!!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#54
Τα Επίβλεψον, Διάσωσον, Άχραντε, είναι προσόμοια του Την Τιμιωτέραν;
Πώς συνδέονται με την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής;
Τὰ Διάσωσον, Ἐπίβλεψον, Ἄχραντε ψάλλονται σὲ β' ἦχο. Δὲν σχετίζονται μὲ τὰ μεγαλυνάρια, τὰ ὁποῖα εἶναι προσόμοια τοῦ Τὴν τιμιωτέραν, ὅπως φαίνεται στὰ τέλος τῆς ἀκολουθίας τῆς Παρασκευῆς τῆς διακαινησίμου καὶ ἀλλοῦ, καὶ ἄρα ψάλλονται σὲ ἦχο πλ. β' (Μ. Παρασκευή).
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#55
Αυτός ο συλλογισμός σου είναι μάλλον αυθαίρετος, άλλο ο ειρμός "Τὴν τιμιωτέραν" που όνως ψάλλεται πάντα σε πλβ ήχο κι άλλο ο ίδιος ύμνος ως μεγαλυνάριο. Υπάρχουν πολλές παρανοήσεις και πράγματα που μας φαίνονται παράξενα με τον τρόπο που σκεφτόμαστε σήμερα, πόσες φορές δεν έχεις κανόνα σε πλάγιο β και στην 9η ωδή σου πετάει ένα "Ανάρχου γεννήτορος" ή "Απορεί πάσα γλώσσα".. όποιος ψάλλει συχνά κι έχει σκανάρει όλα τα μηναία σίγουρα το χεις συναντήσει. Η εύκολη απάντηση είναι να κατηγορήσουμε τον υμνωδό αντί να δούμε πως εναλλάσσεται ο κύριος β με τον πλάγιο του κι ότι αναλόγως το μέλος ταυτίζονται πολύ συχνά. Δεν είναι έτσι επιφανειακά, υπάρχει εξήγηση για όλα και θαυμάσια εξήγηση μάλιστα που φαίνεται το μεγαλείο την μουσικής μας και η σοφία της
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#56
Τὰ Διάσωσον, Ἐπίβλεψον, Ἄχραντε ψάλλονται σὲ β' ἦχο. Δὲν σχετίζονται μὲ τὰ μεγαλυνάρια, τὰ ὁποῖα εἶναι προσόμοια τοῦ Τὴν τιμιωτέραν, ὅπως φαίνεται στὰ τέλος τῆς ἀκολουθίας τῆς Παρασκευῆς τῆς διακαινησίμου καὶ ἀλλοῦ, καὶ ἄρα ψάλλονται σὲ ἦχο πλ. β' (Μ. Παρασκευή).
«Επαναληπτικά»

Τα Τριαδικά του Μεσονυκτικού έχουν συζητηθεί προ καιρού.

δ.
 
Last edited:

ΠΛΗΘΩΝ ΜΒ

Παλαιό Μέλος
#57
Αυτά που γράφουν ο Ευάγγελος και ο Δομέστιχος, τα διαβάζει άραγε κάποιος "ενδιαφερόμενος", απ' την Ιεραρχία μας (εκτός του πατέρα Μάξιμου...!) ; Θίγουν ουσιώδεις σύγχρονους προβληματισμούς, ανθρώπων που αγωνιούν για το αύριο της Θρησκείας μας και της Λατρείας μας. Δηλ. το αύριο της ζωής και της ύπαρξής μας. Αυτά που θα 'πρεπε - εν μέσω κρίσης - να απασχολούν τους Ποιμένες (και τα πρόβατα).
 

tzark

Μέλος
#58
Η Εκκλησία δεν είναι ένα θέατρο που απευθύνεται σε ένα κοινό το οποίο πρέπει να καταλάβει το έργο. Η Εκκλησία εκτός από το βασικό που είναι η Κοινωνία με τον Θεό και όλους τους πιστούς είναι επίσης και ένα σχολείο μουσικής, γλώσσας και πολιτισμού. Προσωπικά τα δόγματα και την πίστη μου τα έμαθα μέσα από τα δογματικά του Δαμασκηνού στον εσπερινό του Σαββάτου. Οι κανόνες είναι γεμάτοι αλήθειες και αν κάποιος πάει συχνά στην Εκκλησία εξοικειώνεται με την γλώσσα ανοίγει και κανα λεξικό και ολοένα καταλαβαίνει περισσότερα. Σκοπός είναι να παιδευθεί ο πιστός και να μάθει πέντε πράγματα κι όχι να εκλαϊκεύσουμε τις ακολουθίες. Σε άλλο θέμα είπαμε ότι πολλά στοιχεία και προφοράς της της γλώσσας δεν τα υποψιαζόμαστε ενώ υπάρχουν αλλού έντονα κι αλλού όχι τόσο. Το πολυτονικό μας δείχνει στοιχεία σωστής προφοράς τα οποία ακόμα υπάρχουν(ας μην επανέλθουμε γιατί θα φύγουμε από το θέμα) όπως αντίστοιχα στην μουσική ο Νη-Πα που είναι κατά μια δίεση μεγαλύτερος αλλά δεν το παίρνουν οι περισσότεροι χαμπάρι κι ας το ψάλλουν έτσι. Κάποιοι βέβαια δεν το ψάλλουν. Αν πούμε ότι όλα αυτά είναι αντίκες τότε αν υπάρχει κάτι ακόμα ζωντανό ή σε "κώμα" το βοηθάμε να πεθάνει μια ώρα αρχύτερα. Επιμένω λοιπόν ας εμπιστευθούμε την προφορική μας παράδοση κι ας μην τα πιάνουμε όλα 100%.
Ευάγγελε αν ακούσεις στο video μετά το 22:28 παιρνούν μηνύματα για κάποιον που δεν γνωρίζει τα της Εκκλησίας μας .....ότι καλά τα λένε οι Πεντηκοστιανοί ωραία και απλά είναι και συμμετέχει ο λαός τους.....αυτά ονειρεύονται για την Εκκλησία μας??
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#59
Ευάγγελε αν ακούσεις στο video μετά το 22:28 παιρνούν μηνύματα για κάποιον που δεν γνωρίζει τα της Εκκλησίας μας .....ότι καλά τα λένε οι Πεντηκοστιανοί ωραία και απλά είναι και συμμετέχει ο λαός τους.....αυτά ονειρεύονται για την Εκκλησία μας??
Δεν το λέει ο κ. Θεοδωράκης, αλλά ο παρουσιαστής. Και ούτε το λέει ακριβώς έτσι. Επίσης, μία εκπομπή είναι απλώς μια εκπομπή, δεν «περνάει μηνύματα».
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#60
Δεν το λέει ο κ. Θεοδωράκης, αλλά ο παρουσιαστής. Και ούτε το λέει ακριβώς έτσι. Επίσης, μία εκπομπή είναι απλώς μια εκπομπή, δεν «περνάει μηνύματα».
Φυσικά και δεν περνάει μηνύματα, φυσικά και είναι απλώς μια εκπομπή, τώρα είμαστε μετά τα μηνύματα που είναι ήδη περασμένα εδώ και χρόνια, μάλλον εδώ και αιώνες ..