Ψαλτική φωνητική τοποθέτησις κατά Γεώργιον Κ. Μιχαλάκην

Status
Not open for further replies.

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#2
Ευχαριστούμε για το βίντεο! Μερικοί ισχυρίζονται ό,τι πρέπει να ψάλλεις σαν να έχεις ένα μανταλάκι στην μύτη, άλλοι ό,τι πρέπει να βγαίνει και λίγος αέρας από την μυτη, τελικά θα συμφωνήσουμε κάπου εμείς οι ασχολούμενοι με την ΒΜ, ή θα έχουμε ένα ακόμη πεδίο διαφωνίας;; Σημασία φυσικά έχει τι είναι το σωστό και ό,χι να τα βρούμε τελικά!

Μια απορία μου. Γιατί :eek: δεν μιλάει στη δημοτική, υπάρχει κάποιος λόγος; Πρέπει να έχει δουλέψει ο κ. Μιχαλάκης, αν κι ορισμένες κριτικές που έχει κάνει στο παρελθόν για τον κ.Δημήτριο Νεραντζή δεν με βρίσκουν σύμφωνο..

YG to protimw apo tin parapoimeni neοellhniki dialekto kai ta greeklish!!:mad:
 
#3
Ευχαριστούμε για το βίντεο! Μερικοί ισχυρίζονται ό,τι πρέπει να ψάλλεις σαν να έχεις ένα μανταλάκι στην μύτη, άλλοι ό,τι πρέπει να βγαίνει και λίγος αέρας από την μυτη, τελικά θα συμφωνήσουμε κάπου εμείς οι ασχολούμενοι με την ΒΜ, ή θα έχουμε ένα ακόμη πεδίο διαφωνίας;; Σημασία φυσικά έχει τι είναι το σωστό και ό,χι να τα βρούμε τελικά!

Μια απορία μου. Γιατί :eek: δεν μιλάει στη δημοτική, υπάρχει κάποιος λόγος; Πρέπει να έχει δουλέψει ο κ. Μιχαλάκης, αν κι ορισμένες κριτικές που έχει κάνει στο παρελθόν για τον κ.Δημήτριο Νεραντζή δεν με βρίσκουν σύμφωνο..

YG to protimw apo tin parapoimeni neοellhniki dialekto kai ta greeklish!!:mad:
Αν είχες ζήσει από παιδί στο εξωτερικό και είχες ακούσει απ'τους γονείς και συγγενείς σου να μιλάνε όπως μιλούσανε οι άνθρωποι που σήμερα είναι 90+ χρονών και αν είχες την γνώμη ότι η δημοτική (σε γραφή και ομιλία, αλλά κυρίως σε γραφή) ότι είναι "κατώτερη" ως "διάλεκτος" απ'την καθαρεύουσα και γενικά απ'τον προηγούμενο τρόπο γραφής και ομιλίας, τότε θα καταλάβαινες. Επίσης, αν δεν είχες ελληνικό πληκτρολόγιο, πάλι θα καταλάβαινες ότι δεν γίνεται να γράψεις ελληνικά με ελληνικούς χαρακτήρες.
Είναι άλλο πράγμα η επιλογή και άλλο ο εξαναγκασμός. Εγώ ξέρω ότι είναι το 2ο και γι'αυτό ποτέ δεν έχω κάνει σχόλιο για αυτό το θέμα, γιατί καταλαβαίνω.
Συγγνώμη που παρεμβαίνω, αλλά δεν ήθελα να σ'αφήσω με την απορία! :D :wink: :)
Ευχαριστώ! :)
 
#4
Ἀγαπητοί συνάδελφοι. Ἐπειδή τό «Ψαλτολόγιον», καλῶς ἤ κακῶς, ἔχει ἀποκλίσει τόν Γεώργιο, καί ἐπειδή «ἀπαγορεύεται» ἄλλοι νά μεταφέρουν δικά του λεγόμενα καί ἀπαντήσεις σέ ζητήματα πού τίθενται στό forum καί τόν ἀφοροῦν, καλό θά ἦταν ὅ,τι ἐρωτήματα καί διαφωνίες ἔχετε νά διατυπώσετε, νά τά διατυπώσετε ἀπ'εὐθείας στόν ἴδιο, εἶτε μέσω skype εἶτε μέσω e-mail. Ἔτσι ὦστε νά μήν δημιουργοῦνται προβλήματα καί προστριβές πού δυσκολεύουν τό ἔργο τῶν συντονιστῶν, ἀλλά καί τῶν ἀπλῶν ἀναγνωστῶν καί ἐνδιαφερομένων.

Εὐχαριστῷ.
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#5
Ἀγαπητοί συνάδελφοι. Ἐπειδή τό «Ψαλτολόγιον», καλῶς ἤ κακῶς, ἔχει ἀποκλίσει τόν Γεώργιο, καί ἐπειδή «ἀπαγορεύεται» ἄλλοι νά μεταφέρουν δικά του λεγόμενα καί ἀπαντήσεις σέ ζητήματα πού τίθενται στό forum καί τόν ἀφοροῦν, καλό θά ἦταν ὅ,τι ἐρωτήματα καί διαφωνίες ἔχετε νά διατυπώσετε, νά τά διατυπώσετε ἀπ'εὐθείας στόν ἴδιο, εἶτε μέσω skype εἶτε μέσω e-mail. Ἔτσι ὦστε νά μήν δημιουργοῦνται προβλήματα καί προστριβές πού δυσκολεύουν τό ἔργο τῶν συντονιστῶν, ἀλλά καί τῶν ἀπλῶν ἀναγνωστῶν καί ἐνδιαφερομένων.

Εὐχαριστῷ.
Μόνο και μόνο για την ευγένεια σου θα συμφωνήσω με την προτροπή σου και δεν πρόκειται να ξανασχολιάσω (καλοπροαίρετα πάντα).

Να σαι καλά!
 
Last edited:
#6
Φυσικά καί μπορεῖ ὁ καθένας νά σχολιάζει. Ἀρκεί ὁ σχολιασμός νά εἶναι καλοπροαίρετος καί μέσα στά ὅρια τῆς εὐγένειας. Δέν προέτρεψα κάποιον νά μήν σχολιάζει. Αὐτό πού εἶπα εἶναι νά μήν περιμένουν, οἱ ἐνδιαφερόμενοι, μέσα σέ αὐτόν τόν χώρο κάποια ἄμεση ἤ ἔμμεση ἀπάντηση ἀπό τόν Γεώργιο. Πιστεύω, πώς ἡ ἀπευθείας ἐπικοινωνία μαζί του θά λύσει περισσότερα προβλήματα καί ἀπορίες, πού μπορεῖ νά ἔχει κάποιος. Τό μόνο πού μπορεῖ νά γίνει, μέσα ἀπ΄αὐτόν τόν χώρο, εἶναι ἡ παρουσίαση κάποιον δειγμάτων τῆς ἔρευνας καί τῆς ἐργασίας τοῦ Γεωργίου πάνω στήν Ψαλτική Τέχνη. Τά σχόλια, πάνω στήν ἐργασία τοῦ ὁποιουδήποτε εἶναι εὐεργετικά διότι βοηθοῦν στήν ἐξέλιξη τῆς ἔρευνας. Σίγουρα στόν ἴδιο βαθμό συνεισφέρουν καί οἱ διαφωνίες. Π.χ. ἐγώ διαφωνῷ μέ τήν φωνητική τοποθέτηση πού προτείνει ὁ Γεώργιος κί ἀς δημιούργησα τό παρόν θέμα. Ἁπλῶς, θεώρησα ὅτι τά λεγόμενά του, εἶναι μία ἀφορμή γιά ἔρευνα.
 
Last edited:

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#7
Ἀγαπητοί συνάδελφοι. Ἐπειδή τό «Ψαλτολόγιον», καλῶς ἤ κακῶς, ἔχει ἀποκλίσει τόν Γεώργιο, καί ἐπειδή «ἀπαγορεύεται» ἄλλοι νά μεταφέρουν δικά του λεγόμενα καί ἀπαντήσεις σέ ζητήματα πού τίθενται στό forum καί τόν ἀφοροῦν, καλό θά ἦταν ὅ,τι ἐρωτήματα καί διαφωνίες ἔχετε νά διατυπώσετε, νά τά διατυπώσετε ἀπ'εὐθείας στόν ἴδιο, εἶτε μέσω skype εἶτε μέσω e-mail. Ἔτσι ὦστε νά μήν δημιουργοῦνται προβλήματα καί προστριβές πού δυσκολεύουν τό ἔργο τῶν συντονιστῶν, ἀλλά καί τῶν ἀπλῶν ἀναγνωστῶν καί ἐνδιαφερομένων.

Εὐχαριστῷ.


17:00^^^


Και προσαρμόζω εις την περίστασην:

Εάν αι αντιλήψεις του εκφέροντος άποψιν, συμπίπτουν με τας αντιλήψεις του κ. Μιχαλάκη,

εάν αι αντιλήψεις του κ. Μιχαλάκη... του κ. Μιχαλάκη βεβαίως βεβαίως, συμπίπτουν με τας αντιλήψεις του εκφέροντος άποψιν,

τις ο τρίτος, ο οποίος θα απαγορεύσει τας αντιλήψεις του εκφέροντος άποψιν,

να αναρτηθούν, αν και εφόσον ο εκφέρων την άποψιν, την συμπίπτουσαν με

την άποψιν του κ. Μιχαλάκη, δεν αποτελεί εκδιωκόμενον μέλος ταύτης της διαδικτυακής κοινότητος

και θέλει καταθέσει την άποψην, κοσμίως διατυπωμένην;
 
#8


17:00^^^


Και προσαρμόζω εις την περίστασην:

Εάν αι αντιλήψεις του εκφέροντος άποψιν, συμπίπτουν με τας αντιλήψεις του κ. Μιχαλάκη,

εάν αι αντιλήψεις του κ. Μιχαλάκη... του κ. Μιχαλάκη βεβαίως βεβαίως, συμπίπτουν με τας αντιλήψεις του εκφέροντος άποψιν,

τις ο τρίτος, ο οποίος θα απαγορεύσει τας αντιλήψεις του εκφέροντος άποψιν,

να αναρτηθούν, αν και εφόσον ο εκφέρων την άποψιν, την συμπίπτουσαν με

την άποψιν του κ. Μιχαλάκη, δεν αποτελεί εκδιωκόμενον μέλος ταύτης της διαδικτυακής κοινότητος

και θέλει καταθέσει την άποψην, κοσμίως διατυπωμένην;
Είσαι απίθανος! Το πλέον πετυχημένο σχόλιο που έχω ποτέ διαβάσει εδώ μέσα!
 
#9
Βρέ παιδί μου τί θέλεις και ασχολείσαι με τον κύριο; Αυτός απορρίπτει τους πάντες και τα πάντα και καμώνεται πως αυτός τα ξέρει όλα! Πολλές φορές δε είναι τόσο δηκτικός και αγενής στα σχόλιά του που φθάνει τά όρια της ύβρεως! Γράφω εκ πείρας γενικής αλλά και προσωπικής...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#10
Αν είναι να γίνει κάποια συζήτηση (λέω ΑΝ ...), ας γίνει πάνω στην ουσία του θέματος, έτσι όπως τέθηκε, κι όχι στην παραφιλολογία. Αλλιώς θα καταλήξει κι αυτό στο συρτάρι.
 

jimis

Παλαιό Μέλος
#11
Αν είναι να γίνει κάποια συζήτηση (λέω ΑΝ ...), ας γίνει πάνω στην ουσία του θέματος, έτσι όπως τέθηκε, κι όχι στην παραφιλολογία. Αλλιώς θα καταλήξει κι αυτό στο συρτάρι.
Μα και βέβαια να πάει στο συρτάρι!!:wink


Το βίντεο το έφτιαξε προχθές μόνο και μόνο να τ ανεβάσει ο κ Αλεξόπουλος εδώ!!:wink:δηλαδή να μας κάνει μαθημα:eek:: με ποια ιδιότητα κάνει μάθημα ο κ Μιχαλάκης!!:eek:Ιατρός είναι μα όχι φωνίατρος:cool:του ψάλτου:(????του δασκάλου:p..????????

Απορώ που τον ασπάζονται μερικοί λαμπαδάριοι και πρωτοψάλτες:confused::confused:αλλά δεν στο λέω:)

Πρέπει τάχιστα το είδος του να εξαφανιστεί:) και να μεινει ως άτομο εις το πέρασμα της ιστορίας ως ο Μιχάουζεν της βυζαντινής μουσικής αφού αυτά που λέει υπάρχουν μόνο στην σφαίρα της φαντασίας
.. ψευτης βέβαια να πω δεν είναι γιατι τα πιστεύει αυτά που λέει:eek::eek:
όλοι τον χρειαζόμαστε μα ετούτος ένα παραπάνω

Τον γιατροοοοοοό!!!:eek:
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
#12
Βρέ παιδί μου τί θέλεις και ασχολείσαι με τον κύριο; Αυτός απορρίπτει τους πάντες και τα πάντα και καμώνεται πως αυτός τα ξέρει όλα! Πολλές φορές δε είναι τόσο δηκτικός και αγενής στα σχόλιά του που φθάνει τά όρια της ύβρεως! Γράφω εκ πείρας γενικής αλλά και προσωπικής...
Ὑπάρχουν καί εὐγενέστατοι ψάλτες πού σέ τρέχουν στά δικαστήρια. Ἐδῶ μέσα τό ἔμαθα πρίν χρόνια γιατί δέν εἶμαι στήν πιάτσα καί εἶναι γεγονός.
Ὁ Γιώργης δέ νομίζω νά ἔκανε κάτι τέτοιο.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#13
Μα και βέβαια να πάει στο συρτάρι!!:wink


Το βίντεο το έφτιαξε προχθές μόνο και μόνο να τ ανεβάσει ο κ Αλεξόπουλος εδώ!!:wink:δηλαδή να μας κάνει μαθημα:eek:: με ποια ιδιότητα κάνει μάθημα ο κ Μιχαλάκης!!:eek:Ιατρός είναι μα όχι φωνίατρος:cool:του ψάλτου:(????του δασκάλου:p..????????

Απορώ που τον ασπάζονται μερικοί λαμπαδάριοι και πρωτοψάλτες:confused::confused:αλλά δεν στο λέω:)

Πρέπει τάχιστα το είδος του να εξαφανιστεί:) και να μεινει ως άτομο εις το πέρασμα της ιστορίας ως ο Μιχάουζεν της βυζαντινής μουσικής αφού αυτά που λέει υπάρχουν μόνο στην σφαίρα της φαντασίας
.. ψευτης βέβαια να πω δεν είναι γιατι τα πιστεύει αυτά που λέει:eek::eek:
όλοι τον χρειαζόμαστε μα ετούτος ένα παραπάνω

Τον γιατροοοοοοό!!!:eek:
Μάλλον πρέπει νά σέ δεῖ σάν γιατρός καί ὄχι σάν μουσικός.
...μέ τόσες φατσοῦλες μέ τή γλωσσα ἔξω που ἔχεις τοποθετήσει... λέμε μήπως...
 
#14
Μα και βέβαια να πάει στο συρτάρι!!:wink


Το βίντεο το έφτιαξε προχθές μόνο και μόνο να τ ανεβάσει ο κ Αλεξόπουλος εδώ!!:wink:δηλαδή να μας κάνει μαθημα:eek:: με ποια ιδιότητα κάνει μάθημα ο κ Μιχαλάκης!!:eek:Ιατρός είναι μα όχι φωνίατρος:cool:του ψάλτου:(????του δασκάλου:p..????????

Απορώ που τον ασπάζονται μερικοί λαμπαδάριοι και πρωτοψάλτες:confused::confused:αλλά δεν στο λέω:)

Πρέπει τάχιστα το είδος του να εξαφανιστεί:) και να μεινει ως άτομο εις το πέρασμα της ιστορίας ως ο Μιχάουζεν της βυζαντινής μουσικής αφού αυτά που λέει υπάρχουν μόνο στην σφαίρα της φαντασίας
.. ψευτης βέβαια να πω δεν είναι γιατι τα πιστεύει αυτά που λέει:eek::eek:
όλοι τον χρειαζόμαστε μα ετούτος ένα παραπάνω

Τον γιατροοοοοοό!!!:eek:
εσείς κ. jimis μας, με ποια ιδιότητα μιλάτε και τι παραπάνω έχετε; αν έχετε να μας πείτε κάτι πιο σωστό, μην κακολογείτε μόνο, αλλά ανεβάστε κι εσείς ένα βιντεάκι στο οποίο θα λέτε τη γνώμη σας και θα μας μιλήσετε περί του παρόντος ζητήματος. Δεν θα ήταν πιο δίκαιο εκ μέρους σας; Αυτό που κάνετε αυτήν την στιγμή, δεν είναι άδικο; θα σας άρεσε να έβγαινε ένας άλλος και να έλεγε για σας αυτά που λέτε εσείς; τουλάχιστον, ο Γεώργιος είναι γιατρός και ξέρει πώς δουλεύουν τα πάντα στο σώμα. εσείς ξέρετε;
ευχαριστώ! :)
 
#15
Εἶναι γεγονός, πώς δέν μπορεῖς νά ψάλεις, σήμερα, στήν Ἐκκλησία κατά τόν τρόπο πού προτείνει ὁ Γεώργιος. Ἡ τοποθέτηση αὐτή, εἶναι πάρα πολύ κουραστική, στά αὐτιά ὄχι μόνον πολλῶν ψαλτῶν, ἀλλά κυρίως στά αὐτιά τῶν «πιστῶν», πού ἀκροόνται τῶν ἀκολουθιῶν. Αὐτό πού πρέπει, ἀναμφιβόλως, νά ἀκολουθεῖ κάποιος ψάλτης εἶναι τά διαστήματα, ὁ χρόνος, καί οἱ ἀναλύσεις πού προκύπτουν ἀπό τήν διαίρεση τοῦ χρόνου, ὅπως τά διδάσκει ὁ Γεώργιος. Ὅσον ἀφορᾷ τήν τοποθέτηση τῆς φωνῆς, πρότυπο, γιά μένα, εἶναι ὁ Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς Μ.τ.Χ.Ε., κύρ Λεωνίδας Ἀστέρης. Ἀκόμη καί στήν καθημερινή ὁμιλία του, ἡ ἄρθρωσις του εἶναι καθαρά καί καταλαβαίνει κανείς τί λέει. Δέν εἶναι βορβορυγμός. Ἀκούγεται εὐκρινῶς καί μάλιστα εἶναι φανερή καί ἡ πολίτικη προφορά. Ὁ Γεώργιος, ἀπό τήν ἄλλη, κατακρίνοντας τήν τοποθέτηση τοῦ Ἀστέρη, ὡς «ὅπερα» ἤ «λυρική», λέγει ὅτι «ἄλλη εἶναι ἡ τοποθέτησις τῆς φωνῆς στήν ψαλτική κί ἄλλη στήν ὅπερα. Τό μόνον κοινόν μεταξύ των, εἶναι ἡ ἀναπνοή». Διαφωνῷ καθέτως. Εἰδικά, στό τελευταῖο σκέλος. Διότι ἡ ἀναπνοή δέν ἔχει νόημα ἐάν κανείς ψέλνει κατά τόν τρόπο πού προτείνει ὁ Γεώργιος, ἀφού ἡ συγκεκριμένη, διαφραγματική, ἀναπνοή τηρεῖται γιά νά ἀποφεύγονται τέτοια φαινόμενα φωνητικῆς τοποθετήσεως, ὡς τοῦ Γεωργίου.

Στά παραπάνω δέν δογματίζω. Ἀπλά ἀναφέρω τήν γνώμη μου, ὅπως αὐτή ἔχει διαμορφωθεῖ, μέχρι στιγμῆς, ἀπό τήν ἐνασχόλησή μου μέ τήν πράξη καί τήν θεωρία. Θά ἤθελα, ἀκόμη, νά ἐπισημάνω ὅτι εἶναι πιό ὡφέλιμο, γιά ὅλους, νά καταθέτει κανείς τήν γνώμη καί τήν διαφωνία του μέ ἐπιχειρήματα, παρά νά εἰρωνεύεται. Δέν τιμᾷ οὔτε κάνει καλύτερους ἀπό τόν Γεώργιο, τούς γράφοντας κατά εἰρωνικό καί χλευαστικό τρόπο.
 

jimis

Παλαιό Μέλος
#16
εσείς κ. jimis μας, με ποια ιδιότητα μιλάτε και τι παραπάνω έχετε; αν έχετε να μας πείτε κάτι πιο σωστό, μην κακολογείτε μόνο, αλλά ανεβάστε κι εσείς ένα βιντεάκι στο οποίο θα λέτε τη γνώμη σας και θα μας μιλήσετε περί του παρόντος ζητήματος. Δεν θα ήταν πιο δίκαιο εκ μέρους σας; Αυτό που κάνετε αυτήν την στιγμή, δεν είναι άδικο; θα σας άρεσε να έβγαινε ένας άλλος και να έλεγε για σας αυτά που λέτε εσείς; τουλάχιστον, ο Γεώργιος είναι γιατρός και ξέρει πώς δουλεύουν τα πάντα στο σώμα. εσείς ξέρετε;
ευχαριστώ! :)
Εσυ κ Συνονόματε Dimitris δεν μου πήγες στο μυαλό:eek::p:p

Δεν ομιλώ ως ειδικός:)Αλλά αυτο ακριβώς κάνει ο ΜΙΧ...Σ!!
Στα καλά καθούμενα ως προφέσορας βγαίνει και λέει αρλπούμπες με αστήρικτα πράγματα σε θέματα παραδοσιακά που δεν χωρούν αμφιβολία..
ίσως να το παρακανω λίγο μα σας παραθέτω εδώ κριτική για τον κ Νερατζή σε χερουβικό που ανεβασε ο κ Αντ.Μιχελουδάκης

τάδε έγραψε ο κ Μιχαλάκης:cool:

EPANALAMBANO: bekrydistika kai synaisthimatiki (anhomogenes entasis) ek tou apechematos... hysteron apo to 2o lepto, to estamatisa.. aschetos o anthropos OS PROS TIN PATRIARCHIKIN paradosin, oson me aphora. Oso dia to "Greeklish" prokeitai dia LATINIKOUS characktiras, opos eichan kai ta nomismata epi "Byzantiou". AKOUSE proton patriarchikous opos ton Iakovon, DIABASE oti echo grapsei hellinika, agglika te kai Gallika, ela psalle dipla mou OPOTE theleis, kai hysteron..
Δηλαδή λέει στον άσχετο Νερατζή το εξής:(..διαβασε αυτά που έχω γράψει έλα ψάλε δίπλα μου και ύστερα να πας να ψάλλεις:pΑς μην πω κατι γιατί θα παραφερθώ!:eek:

άμα ήταν ο καθένας θα έβγαζε και ένα μάθημα για να μας διδαξει τοποθέτηση
Ξυπνήστε και ακούστε την ψυχή σας..Η εκκλησιαστικη μουσική ειναι προσευχή και ο καθένας την αντιλαμβάνεται οπως νομίζει:)Αλλά όχι αυτό το έκτρωμα που μας παρουσιάζει ο Γ.Μ

Οριστε επειδή το ζήτησες ανεβάζω και γω ηχητικό με την δική μου τοποθέτηση:)
Δεν θα βρεθουν 5-6 παλαβοί να με ακολουθήσουν:confused::confused:

Δεν επανέρχομαι σ αυτό το θέμα ..Χαίρεται:):)
 

Attachments

#17
θα προσπαθήσω να διατυπώσω αντικειμενικές ερωτήσεις και, όσο το δυνατόν, επί του θέματος.

ερώτηση 1: κατά πόσον ομοιάζει η τοποθέτηση του κ.Αστέρη με των προκατόχων της θέσης του ή/και των μαθητών τους;

ερώτηση 2: σήμερα, θεωρείται, τρόπον τινά, σωστή ή λάθος η τοποθέτηση των προκατόχων; και αν ναι, ποίων θεωρείται λάθος και ποίων σωστή; με ποια κριτήρια;

ερώτηση 3: μήπως ο χαρακτηρισμός "κουραστικό'', έχει να κάνει περισσότερο με την χροιά της φωνής του Γεωργίου, παρά με την τοποθέτηση αυτήν καθ'εαυτήν; γιατί όχι; παίζει και η χροιά της φωνής κάποιον ρόλο.

ερώτηση 4: ο Γεώργιος θεωρεί την τοποθέτηση του Ναυπλιώτη και όσων έχουν παρόμοια τοποθέτηση, ως υποδειγματική. Γιατί να μην είναι;

ερώτηση 5: Ας σκεφτούμε αυτό: όλοι, ανεξαιρέτως, απ'όσον είμαι σε θέση να γνωρίζω, οι ψάλτες με παρόμοια τοποθέτηση με τον Ναυπλιώτη, έψαλλαν ακόμη κι όταν ήταν αρκετά μεγάλοι σε ηλικία και ειδικά ο ίδιος ο Ναυπλιώτης, που, σημειωτέον, την φωνή του την υπερχρησιμοποιούσε από ένα σημείο κι ύστερα και για πολλά χρόνια, έως ότου κοιμηθεί. Μήπως αυτή η τοποθέτηση που είχε, τον βοήθησε να μην χαλάσει τη φωνή του ή να μην την κουράσει τόσο ώστε, γέρος πια, να μην μπορεί να ψάλλει, ενώ, απ'τις ηχογραφήσεις της εποχής εκείνης, αποδεικνύεται το ακριβώς αντίθετο; Το αντίθετο παράδειγμα είναι ο αείμνηστος Ε.Χατζημάρκος (δεν ανέφερα τυχαία την υπέρχρηση της φωνής απ'το Ιάκωβο).

ερώτηση 6: Οι γνωστοί και άγνωστοι, μεγάλοι και μικροί, πρωτοψάλτες/λαμπαδάριοι και μη, προσπαθούν να μην κουράζουν, με διάφορους τρόπους, την φωνή τους. Μήπως φταίει η τοποθέτηση που κουράζει την φωνή;

Η εκκλησιαστικη μουσική ειναι προσευχή και ο καθένας την αντιλαμβάνεται οπως νομίζει:)Αλλά όχι αυτό το έκτρωμα που μας παρουσιάζει ο Γ.Μ
Αν είναι έτσι, τότε ο καθένας ας έχει την τοποθέτηση φωνής που αρμόζει καλύτερα στον ίδιον και ο σχολιασμός για την τοποθέτηση άλλων δεν θα έπρεπε να γίνεται.
Σε μπερδεύει η χροιά της φωνής (και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από το συνημμένο σου) και η άρθρωση του ΓΜ και λες έκτρωμα την τοποθέτηση. Δεν την αντιλαμβάνεσαι σωστά δηλαδή, γιατί το αυτί ακούει την χροιά της φωνής και τα λεπτά σημεία/λεπτές διαφορές στην τοποθέτηση δεν επεξεργάζονται απ'τον εγκέφαλο σε τέτοιο βαθμό ώστε να καταλάβεις με την μία τι παίζει. Είναι φυσιολογικό φαινόμενο για όλους τους ανθρώπους αυτό ή έστω για τους περισσότερους (στους οποίους συμπεριλαμβάνομαι κι εγώ προφανώς...)

Ευχαριστώ! :)
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#18
Κατ' αρχἀς, προσυπογράφω την άποψη του κ. Αλεξόπουλου, όπως και τον τρόπο του. (Και ας μου επιτρέψει να δω σε αυτήν ένα δείγμα εξέλιξης, πράγμα που είναι προσόν για κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο, πόσο μάλλον επιστήμονα και καλλλιτέχνη).

Κατά δεύτερον, κάνω ισχυρή διάκριση ανάμεσα στην καλόπιστη κριτική και την κριτική που στοχεύει στην προσωπική απαξίωση (προς τον κ. Μιχαλάκη ή όποιον άλλον) και συντάσσομαι με όσους καταδικάζουν τη δεύτερη.

Κατά τρίτον, άκουσα κι εγώ πολύ προσεχτικά το βίντεο του κ. Μιχαλάκη. Κανονικά θα έπρεπε να του στείλω ΠΜ, αλλά τι να κάνω που θα ήθελα οι προβληματισμοί μου να ακουστούν στην κοινότητα;
Διάλεξα λοιπόν να γράψω κάποια πράγματα σε ξεχωριστό θέμα (βλέποντας ότι αυτό εδώ δεν πάει πολυ καλά) - αν και αναγνωρίζω πως το δίκαιο είναι οι όποιες απαντήσεις με κάποιο τρόπο να μου κοινοποιηθούν.
 
Last edited:
#19
Οσον αφορα αυτα που λεει ο κ. Μιχαλακης πολλα, μου ακουγουνται καπως!!! Εννοοντας προς τα αρνητικα!!! Επειδη κανω φωνητικη, και δεν κανω οτι κι οτι φωνητικη (το σταζω το 30 την ωρα!!!!!!!:D:p:D:p), ξερω πολλα πραγματα. Δασκαλος μου μεχρι προτινος, ηταν ο κ. Ονουφριος Σωχος - Θεος 'χωρεστον - ο οποιος ειδικευοντο πραγματικα, επανω σε εμας τους ψαλτες!!!
Το πως ψαλουμε και οσον αφορα με την τοποθετηση της φωνης, ο ψαλλων, θα πρεπει να εκφερει να την φωνη του, οπως ακριβως ομιλει, και οχι πειραζοντας την ή προσπαθοντας να μιμηθει κατι ή καποιον!!! Χωρις να θελω, να κατακρινω βεβαια, τετοιο αποφευκταιο παραδειγμα ειναι ο εκ των κορυφαιων του αιωνος που μας περασε, και εκ των τελευταιων μεγαλων πρωτοψαλτων, κ. Ταλιαδωρος και οι διαφοροι μαθηται του, οπως π.χ. ο λαμπαδαριος του, ο κ. Χαλκιας. Ναι μεν ωραιο το ακουσμα, αλλα οι φωνητικες χορδες καταπονουνται τοσο, με αποτελεσμα να αναρωτιωμαστε γιατι αρρωσταινουμε καθε τοσο και λιγακι ... Ειναι σαν βαλλεις 50 παπακι τρικαβαλο σε ανηφορα!!! Το πιθανοτερο ειναι να κυλισεις προς τα πισω!!!:D:p Δειτε ομως και λιγακι πιο εγωϊστικα. Εγω σαν Λεωνίδας, δεν θελω να μεινω στην ιστορια σαν 2ος π.χ. Στανιτσας (μιμουμενος βεβαια ...) αλλα σαν ο πρωτος Τσούκαλας στην ιστορια!!! Δεν πρεπει λοιπον η τοποθετηση της φωνης, να ειναι η τοιαυτη που προτεινει ο κ. Μιχαλακης, αλλα ευαερη οπως ακριβως οταν ομιλουμε!!! Παρτε για παραδειγμα, τον συγχωρεμενο τον κ. Σουρλαντζη, αλλα και τον νυν αρχοντα πρωτοψαλτη του Πατριαρχειου, κ. Λεωνιδα Αστερη. Και οι 2 σε μεγαλη ηλικια, και η φωνη τους καμπανα!!!:cool::cool: Επειδη ειχαν διδαχθει και οι 2 στην φωνητικη (οντας και οι 2 της λυρικης σκηνης) να εκφερουν οπως ακριβως ομιλουν!!!!!!!!!!!!! Ακουστε το πως ομιλουν!!! Ακουστε και το πως ψαλλουν!!! Δεν υποβαλλουν τις φωνες τους στις οποιεσδηποτε μιμησεις (οχι αναγκαστικα καποιου δασκαλου αλλα του οποιουδηποτε ταχα εκκλησιαστικου υφους), απλα ψαλλουν!!!
Μιληστε... πειτε ενα τραγουδι!!! Αλλαζετε το υφος, το χρωμα ή την χροια της φωνης σας για να τραγουδησετε?!?! Οχι φυσικα!!! Γιατι λοιπον το ψαλσιμο να χρειαζεται αυτην την αλλαγη??? Ναι, θα μου πειτε ομως, οτι δεν ψαλλουμε οπως τραγουδαμε, και οτι τραγουδαμε οπως ψαλλουμε!!! Δεν λεω κατι διαφορετικο ομως!!! Το τραγουδι με το ψαλσιμο εχει διαφορα μονο ως προς το υφος!!! Οχι ως προς την φωνητικην τοποθετησην!!! Η διαφορα εγκειται στο σεμνο μελος, με τα φωνηεντα ποιο κλειστα!!! Αυτη ειναι η διαφορα!!! Καμια μα καμια αλλη ...


Αν σφαλω καπου συγγνωμη ...
Ευχαριστω εκ των προτερων!!!:):)
 
Last edited:
#20
Οσον αφορα αυτα που λεει ο κ. Μιχαλακης πολλα, μου ακουγουνται καπως!!! Εννοοντας προς τα αρνητικα!!! Επειδη κανω φωνητικη, και δεν κανω οτι κι οτι φωνητικη (το σταζω το 30 την ωρα!!!!!!!:D:p:D:p), ξερω πολλα πραγματα. Δασκαλος μου μεχρι προτινος, ηταν ο κ. Ονουφριος Σωχος - Θεος 'χωρεστον - ο οποιος ειδικευοντο πραγματικα, επανω σε εμας τους ψαλτες!!!
Το πως ψαλουμε και οσον αφορα με την τοποθετηση της φωνης, ο ψαλλων, θα πρεπει να εκφερει να την φωνη του, οπως ακριβως ομιλει, και οχι πειραζοντας την ή προσπαθοντας να μιμηθει κατι ή καποιον!!! Χωρις να θελω, να κατακρινω βεβαια, τετοιο αποφευκταιο παραδειγμα ειναι ο εκ των κορυφαιων του αιωνος που μας περασε, και εκ των τελευταιων μεγαλων πρωτοψαλτων, κ. Ταλιαδωρος και οι διαφοροι μαθηται του, οπως π.χ. ο λαμπαδαριος του, ο κ. Χαλκιας. Ναι μεν ωραιο το ακουσμα, αλλα οι φωνητικες χορδες καταπονουνται τοσο, με αποτελεσμα να αναρωτιωμαστε γιατι αρρωσταινουμε καθε τοσο και λιγακι ... Ειναι σαν βαλλεις 50 παπακι τρικαβαλο σε ανηφορα!!! Το πιθανοτερο ειναι να κυλισεις προς τα πισω!!!:D:p Δειτε ομως και λιγακι πιο εγωϊστικα. Εγω σαν Λεωνίδας, δεν θελω να μεινω στην ιστορια σαν 2ος π.χ. Στανιτσας (μιμουμενος βεβαια ...) αλλα σαν ο πρωτος Τσούκαλας στην ιστορια!!! Δεν πρεπει λοιπον η τοποθετηση της φωνης, να ειναι η τοιαυτη που προτεινει ο κ. Μιχαλακης, αλλα ευαερη οπως ακριβως οταν ομιλουμε!!! Παρτε για παραδειγμα, τον συγχωρεμενο τον κ. Σουρλαντζη, αλλα και τον νυν αρχοντα πρωτοψαλτη του Πατριαρχειου, κ. Λεωνιδα Αστερη. Και οι 2 σε μεγαλη ηλικια, και η φωνη τους καμπανα!!!:cool::cool: Επειδη ειχαν διδαχθει και οι 2 στην φωνητικη (οντας και οι 2 της λυρικης σκηνης) να εκφερουν οπως ακριβως ομιλουν!!!!!!!!!!!!! Ακουστε το πως ομιλουν!!! Ακουστε και το πως ψαλλουν!!! Δεν υποβαλλουν τις φωνες τους στις οποιεσδηποτε μιμησεις (οχι αναγκαστικα καποιου δασκαλου αλλα του οποιουδηποτε ταχα εκκλησιαστικου υφους), απλα ψαλλουν!!!
Μιληστε... πειτε ενα τραγουδι!!! Αλλαζετε το υφος, το χρωμα ή την χροια της φωνης σας για να τραγουδησετε?!?! Οχι φυσικα!!! Γιατι λοιπον το ψαλσιμο να χρειαζεται αυτην την αλλαγη??? Ναι, θα μου πειτε ομως, οτι δεν ψαλλουμε οπως τραγουδαμε, και οτι τραγουδαμε οπως ψαλλουμε!!! Δεν λεω κατι διαφορετικο ομως!!! Το τραγουδι με το ψαλσιμο εχει διαφορα μονο ως προς το υφος!!! Οχι ως προς την φωνητικην τοποθετησην!!! Η διαφορα εγκειται στο σεμνο μελος, με τα φωνηεντα ποιο κλειστα!!! Αυτη ειναι η διαφορα!!! Καμια μα καμια αλλη ...


Αν σφαλω καπου συγγνωμη ...
Ευχαριστω εκ των προτερων!!!:):)
Διευκρίνιση: Ο Γ.Μιχαλάκης τοποθετεί έτσι την φωνή του, επειδή αυτή η τοποθέτηση δεν τον κουράζει.
(Το αυτό κάνω κι εγώ, δηλαδή προσπαθώ να μην κουράζομαι. Η μόνη φορά που δεν μπορούσα για 1 ολόκληρη μέρα να αρθρώσω νότα, ήταν το περασμένο Μ.Σάββατο λόγω παρουσίας μου σε 2 διαφορετικές ακολουθίες Μ.Τετάρτης, Μ.Πέμπτης και Μ.Παρασκευής (μία στο χωριό που ήμουν ψάλτης και τελέσαμε την ακολουθία 5 το απόγευμα, γιατί ο ιερέας δεν ήταν του χωριού και έπρεπε 7:30 να βρισκόταν στο χωριό του, και μία στο χωριό μου, αφού γύρισα απ'το άλλο χωριό) . Θα μου πείτε: και πώς έβγαλες την Ανάσταση; την ώρα της Ανάστασης, η φωνή μου άνοιξε "μαγικά" (μάλλον Θεϊκά). Αν δεν είχα την τοποθέτηση που είχα, θα είχα "φράξει" απ'την Μ.Τετάρτη και μετά).
Ευχαριστώ! :)
 
Status
Not open for further replies.